-


Dali &









/




 
 

 

Gaudi

Antoni Gaudi y Cornet (1852-1926) Αρχιτεκτονικ, Art Nouveau (!)



                                           Βιογραφικ

     νας απ τους πιο δισημους αρχιτκτονες, πρα απ μση και πθη, πολιτικς διχογνωμες, πρα απ καλλιτεχνικς τσεις και προεκτσεις κοινωνικς, καλλιτχνης που δεν τον γγιξεν ο χρνος, χι πομπδης, πως σως φανεται στη πρτη θωρι, με προτεραιτητα στη φση και στην ανθρπινη μορφ των κτιρων, νας καλλιτχνης που πριν κιλας το γρισμα του 19ου προς τον 20 αινα, κατφερε να παντρψει Σουρεαλισμ, Κυβισμ, Νεογοτθικ στοιχεα κι Αρ Νουβ, εν κατφερε να προσαρμσει τις φυσικς γωνες και καμπλες στα ργα του. Κατφερε να γνει φλος με τους φυσικος νμους της βαρτητας και να λευτερσει την αρχιτεκτονικ απ τις σκληρς -μχρι ττε- συμβσεις της. Κανονικ εντσσεται στην Αρ Νουβ, αν μπορε κανες να εντξει ναν ττοιο μεγλο καλλιτχνη κπου κι η αρχιτεκτονικ του δε περιορστηκε στο εξωτερικ χρο μα και στο εσωτερικ κι αυτ μαρτυρ μια σφαιρικν ποψη τχνης. Επηρεστηκε πολ απ τους, Violet Le Duc & Ruskin. Μετ τον θνατ του, πρασε στον ...εξοστρακισμ, μα δεν ργησε η φμη του ν' ανακτσει τη πραγματικ της αξα. Στηρχτηκε πντως πολ σε πλοσιους πελτες και κυρως στην οικογνεια Γκουλ, που του 'δωσε πολλς δουλεις. Εργστηκε κυρως στη Βαρκελνη, που βρσκονται σχεδν λα του τα ργα. Το 1922 κλθηκε να υπογρψει στο βιβλο των επιφανν πολιτν της Βαρκελνης, στο κτριο Orfeο Catala, στο Music Ρalace.
     Το τελευταο επεισδιο στην ιστορα του μεγλου αυτο καλλιτχνη, παχτηκεν αρκετ χρνια μετ το θνατ του. Ο τφος του συλλθηκε κι μεινεν ανοιχτς κατα τη διρκεια του Ισπανικο Εμφυλου, για να σφραγιστε ξαν το κιβορι του και να κλεσει ο τφος το 1939(!). Μετ το θνατ του λοιπν θαυμστηκε για την απλτητα του φους και την αμεστητα των ργων του, πρματα που πολλο θελσαν ν' αντιγρψουν κτοτε, χωρς μεγλην επιτυχα. Το πλρες ονομ του ταν, Christened Antonio Placido Guillermo Gaudi y Cornet.
     
Πρπει να σημειωθε εδ και με ποιος αρχιτκτονες συνεργστηκεν ταν ακμα ταν νεαρς και ...μτριος. Στον Artisans μαθε να σχεδιζει, με τον Fontseri φτιξανε το Parc Ciutadela, συνεργστηκεν επσης με τους Emilio Sala Cortes, F. P. del Villar Lozano, Leandro Serrallach, Mas y Juan Martorell κι επκτεινε τις γνσεις του στον κλδο της μηχανικς, περ ισορροπας και των νμων αυτς. Αυτ νοιξε νους δρμους στην αρχιτεκτονικ, που μχρι κενη τη στιγμ τους αγνοοσε. Απ τη συνεργασα με τον Serallach δημιουργθηκε η Casa de Arcadia, απ τη συνεργασα με τον Juan Salamera, διδχτηκε βιομηχανικ σχδιο ειδικ για τους σιδηροδρμους, πρμα που τονε βοθησε στις μελτες υλικν απ σφυρλατο σδηρο. Απ τον Punti διδχτηκε αγγειοπλαστικ, υαλοπλαστικ, ξυλογλυπτικ και επεξεργασα σιδρου. Τλος, απ τη συνεργασα με τον Villar προκυψε η Σλα της Παρθνου στη Μον Monserrat. Aυτ λα δεχνουνε πως περιβλθηκε απ ξιους κι ικανος διδασκλους, των οποων τα ργα υπρχουνε δισπαρτα στη Βαρκελνη.
     Γεννθηκε στη Ταραγνα, στις 25 Ιουνου 1852 και δεν χει εξακριβωθε σε ποια πλη της ακριβς, πιθανν στη πλη Ρους στη Ρουντομς. Πντως μια μρα μετ τη γννησ του βαφτστηκε στη πρτη. Οι γονες του, Francesc Gaudi y Serra κι Antonia Cornet y Bertran, προρχονταν απ οικογνειες μεταλλουργν. Σαν παιδκι δε μποροσε να βγει και να παξει με τους φλους του, λγω ρευματισμν. Εξαιτας αυτο, δυσκολευτανε και να περπατσει, γι' αυτ συνθως κυκλοφοροσε μ' να γαδουρκι. Αυτ του χρισε μπλικο λετερο χρνο, μια στροφ προς τον εαυτ του και φυσικ καλ μελτη του φυσικο του περιβλλοντος. Εικζεται λοιπν πως αυτ του 'δωσε τα δυο μεγλα προτερματα, που ανπτυξεν αργτερα στη τχνη του: μελτη του χρου κι ανλυση του φυσικο περιβλλοντος. τανε λοιπν αυτ η ακρεστη περιργεια κι η δψα για μθηση που τον οδγησε να μελετσει τη περπλοκη φση.
     Στη παιδικ του ηλικα, εχε τη τχη να φοιτσει στο προπαρασκευαστικ σχολεο ενς επινοητικτατου και καλο δσκαλου, του Francesc Berenguer, στο School Maestro Berenguer, στη Monterols Street της Reus. Ο δσκαλος αυτς του μιλοσε για τα πντα κι τσι οι δυναττητες της ζωηρς του φαντασας ξανοιχτκανε μπροστ του. ταν ο δσκαλος του εξηγοσε το πως τα φτερ βοηθνε τα πουλι να πετνε, κενος παρατηροσε πως στις κτες τα φτερ δε βοηθοσανε στο πταγμα, μα στο τρξιμο. ταν φτασε ο καιρς για τη στοιχειδη εκπαδευση, ο 11χρονος Αντνι Γκαουντ μπκε στο Collegi de les Escoles Pies της Reus, που γργορα γινε φλος με τους Eduard Toda Guell και Josep Ribera, με τους οποους μεινε φλος για λη τη ζω του. Περνοσε δε τα καλοκαρια του στη Mas de la Caldereta της Ruidoms.
     Στη διρκεια που 'μεινε σε κενο το σχολεο, μπορε να μην ανπτυξε μεγλους βαθμος, δειξεν μως μια θαυμαστ κλση στη γεωμετρα, θμα που τον ιντριγκριζε φοβερ, -που του ασκοσε την δια μεγλη γοητεα μχρι το τλος της ζως του κι ταν η πιο μεγλη επδραση, στη μετπειτα επιλογ της ζως και της καριρας του. Το 1873 και μχρι το 1877, μπκε σαν φοιτητς Αρχιτεκτονικς στο Escuela Tecnica Superior d' Arquitectura στη Βαρκελνη, επιτυγχνοντας μεν μτριους βαθμος, αλλ με τρομερν φεση δε, στο Δοκιμαστικ Σχδιο και στα διφορα Projects. Εκε, με τη βοθεια του φλου του Eduard, φτιαξε να προσχδιο για την ανακατασκευ των κατεστραμμνων μερν του Μοναστηριο Poblet. Κατ τη διρκεια της φοτησς του εκε, διμενε στο Casa Lonja de Mar, παλι μον της Carmen. Σχεδν ταυτχρονα με τη Σχολ, υπηρτησε και τη στρατιωτικ του θητεα στο Ιππικ (1874-1879). Μπορε να συμμετεχε σ' εμπλεμη κατσταση, μα ποτ δεν λαβε μρος σε μχη. Στη Σχολ δε, ξεχριζε για τον ανεξρτητο χαρακτρα και την ιδιαιτερτητα της κατστασς του. Προτιμοσε να περν ρες μονχος στη βιβλιοθκη, αντ για να παρακολουθε στη τξη, μελετντας τους Llorens, Barba, Mila & Fontanals.
    
Κατφερε να πρει το πτυχο του Αρχιτκτονα, το 1878 κι ταν υπγραφε τον ττλο του, ο Elies Rogent δλωνε: "Βρκαμε ετε κποιον... φεγγαροπιασμνο, ετε μια μεγαλοφυα". Ο νος αρχιτκτονας, αμσως μετ, ξεκνησε να σχεδιζει και να προγραμματζει, παραμνοντας μως για λη την υπλοιπη ζω του, στις τξεις της Σχολς που 'χε μλις τελεισει. Σαν πτυχιοχος μελετητς πλον, θλησε να εξερευνσει τη πατρδα του Καταλονα. Επισκφτηκε λοιπν διφορες περιοχς πως, Granollers, Olesa de Bonesvall, Sant Feli de Guixols, Elna Carcasona, μεταξ λλων. Αυτς οι περιοχς ξυπνσανε μσα του το ενδιαφρον για την Αρχιτεκτονικ του Μεσαωνα. Ταυτχρονα νιθει συμπθεια για τη καταπεση των εργαζομνων. Επσης, αξζει να σημειωθε πως μνον νας συναισθηματικς δεσμς αγπης τραξε τον μεγλο καλλιτχνη. Aυτς που 'νιωσε για τη δεσποινδα Pepita Moreu, που μως απ δειλα και συστολ, ργησε να της το εκφρσει κι τσι κενη τανε μαζ με κποιον λλο, ταν αυτς τ' αποφσισε. Απ το σημεο κενο κι πειτα, αφοσιθηκε στις μελτες και στο ργο του. 
     Παρμεινε γοητευμνος απ τη φση κι αφο μελτησε καλ τις φυσικς γωνες και καμπλες, τις ενσωμτουσε στην Υπογραφ του. Δε χρησιμοποησε τα γεωμετρικ σχματα τσο, σο μιμθηκε τον τρπο που μεγαλνει κατακρυφα να δντρο νας νθρωπος. Τα υπερβολοειδ και παραβολοειδ που ...δανεστηκε απ τη φση, μπρεσε να τα στηρξει κι υποστηρξει πανεκολα με ατσλινες δεσις, πρμα που προσδωσε στις κατασκευς του την εντπωση, πως τανε συνχεια του περιβλλοντος. Λγω των ρευματισμν του, κατ καιρος υποβλθηκε σε διφορες θεραπεες: ομοιοπαθητικ, αρωματοθεραπεα, υδρομασσζ, δαιτα λαχανικν και κυρως περπτημα. Αυτ το τελευταο εκτς απ' ανακοφιση στο πρβλημ του, του 'δωσε τις ευκαιρες να συνεχσει να μελετ το περιβλλον. Απ το 1883 που ξεκνησε να εργζεται στη "La Sagrada Familia", που την ανλαβε αφο την εχε παρατσει κποιος Villar, λγω κποιων ασυμφωνιν, και μχρι το 1893, η φμη του εχεν αρχσει σιγ-σιγ να κνει τον γρο του κσμου. Ο Δμαρχος της Βαρκελνης Rius y Taulet, τον επιφρτισε με την ανακανιση της Sala de Ciento και το κλιμακοστσιο του Δημαρχεου. Στο τλος αυτο του προγρμματος, εξαπατθηκε απ τον Luis Domenech, που 'τανε γνωστς για ττοιες ενργειες στο χρο των αρχιτεκτνων.
     Στα τελευταα του χρνια, εγκατλειψε τη κοσμικ δουλει του κι αφιερθηκεν νθερμα προς τον εθνικισμ -Καταλανς νεκα- και προς το καθολικισμ με τη La Sagrada Familia του. Μια φορ συνελφθη απ τις αρχς γιατ μιλοσε για επανσταση των Καταλανν κι ανεξαρτησα και κρθηκεν επικνδυνος. Σντομα, οι κοντινο του συγγενες (αδερφς, μητρα, αδερφ) και φλοι φγαν απ τη ζω κι αυτ τονε σταμτησε, εν παρλληλα του λλαξε και τη διθεση. Ειδικ το 1912 που χασε την αγαπημνη του ανιψι, Rosa Egea και δυο χρνια μετ, τον πιστ του συνεργτη Francesc Berenguer Mestres, τανε το κερασκι στη τορτα. Αυτς οι δυο τραγωδες τονε τσακσαν εντελς, συνπεσε και μια μεγλη οικονομικ κρση στη Βαρκελνη κι τσι η κατασκευ της Λα Σαγκρδα Φαμλια ρχισε να καθυστερε πολ και το "Parc Guell" σταμτησεν οριστικ. Tσσερα χρνια μετ, πεθανει κι ο Eusebi Guell. Εν τω μεταξ, μαζ με τον πατρα του χει μετακομσει σε κποιο διαμρισμα στη Βαρκελνη.
     σως να οφελεται σ' λες αυτς τις κακς συγκυρες της τχης, η αλλαγ του. Σταμτησε να μιλ στους γρω του κι ειδικ στους δημοσιογρφους και γαντζθηκεν ακμα πιτερο στο ργο της ζως κι αριστοργημ του, τον μεγλο καθεδρικ La Sagrada Familia. Στις 7 Ιουνου 1926 τονε χτπησε το τραμ. Επειδ τανε ρακνδυτος κι εχεν δειες τσπες, δε τονε παρναν οι οδηγο για να τονε πνε σε νοσοκομεο, επικαλομενοι φβο απ πιθανς συνπειες, αλλ μλλον γιατ ξρανε πως δε θα λβουνε το τμημα της διαδρομς. Τελικ μετβη με κποιο τρπο στο νοσοκομεο απρων στη Βαρκελνη και κανες δεν αναγνρισε τον μεγλο καλλιτχνη, μχρι που τονε βρκε κποιος φλος την επμενη μρα. ταν δε, επιδωξε να τονε μεταφρει σε καλτερο νοσοκομεο, κενος αρνθηκε λγοντας: "Εδ ανκω, στους πορους"!
     Δυο μρες μετ (9 Ιουνου 1926) πθανε σ' ηλικα 74 ετν κι η μισ Βαρκελνη τονε πνθησε, σως γιατ θφτηκε στο μσο του ημιτελος αριστουργματς του. Υπγραψε πολλ και μεγλα ργα, μεταξ αυτν: La Sagrada Familia, Casa Battlo, Casa Mila, Casa Vicens, El Capricio, Bellesgouard, Colegio Teresiano & Parc Guello. Παρακτω θα γνει μια προσπθεια σντομης παρουσασης μερικν εξ αυτν.

__________________________________________________________________

 1). Casa Battlo
(1904-1906)

     Το Casa Battlo βρσκεται στον αριθμ 43 της Passeig (Λεωφρος) De Gracia στη Βαρκελνη κι αποτελε μρος ενς συμπλγματος κτιρων που 'χει μενει ξακουστ με την ονομασα, "Μanzana De La Discordia" που σημανει "Σμπλεγμα Ασυμφωνας", λγω των διαφορετικν αρχιτεκτονικν ρυθμν μεταξ των κτιρων του. O ιδιοκττης, Josep Batllo, αρχικ, εχε τη πρθεση να μη κνει ναν ενιαο χρο και ζτησε την δεια των πολεοδομικν αρχν το 1901, αλλ τον Μη του 1904 ζτησε ναν δεια για να το χτσει ολκληρο. Το κριο πτωμα θα γιντανε το σπτι αυτο και της οικογνεις του και καθνα απ τα τσσερα λλα πατματα θα διαιρονταν σε δυο εππεδα, με σκοπ να τα νοικιζει.
     Η αλλαγ αυτ προμελετοσε την ανακατανομ των χρων, την ανακατασκευ του εσωτερικο patio, τη διαμρφωση-μετατροπ του εδφους και φυσικ τα στολσματα της πρσοψης στην οροφ. Το εσωτερικ patio εμπλουτστηκε και στολστηκε με κεραμικ κομμτια σχεδιασμνα απ τον Γκαουντ. Εναι σκορο μπλε στη κορυφ και βαθμιαα, κατεβανοντας προς τα κτω φτνει μχρι τη τελικ λευκ του απχρωση κι αυτ επιτυγχνει τη καλτερη διχυση του φωτς. Η λση που σχεδασε ο Γκαουντ για τη πρσοψη, κρτησε ξγρυπνο τρεις νχτες τον οικοδμο Jose Bayo, δεδομνου πως πρεπε ν' αντικαταστσει με νους, λεπτος στλους απ ψαμμτη (απ το κοντιν λατομεο του Montjuοc), τα παλι στηργματα.
     Τα παρθυρα της πρσοψης στα κεντρικ πατματα μεγαλσανε κι αυτ προσδωσε στο κτριο να παρατσοκλι: "La Casa Dels Badalls" (Το Σπτι Των Χασμουρητν). ν' λλο παρατσοκλι που δθηκε στο κτριο ταν εξαιτας των λεπτν στηλν που του προσδνανε την εμφνιση σκελετο: "La Casa Dels Ossos" (Το Σπτι Των Οστν). Τα κεραμδια των μπαλκονιν, αντικαταστθηκαν με κενα τα καμπυλωτς βσης και στη κορυφ αυτν, μπκανε κενα τα δισημα, πλον, κιγκλιδματα, για τα οποα χουνε δοθε ποικλες ερμηνεες.
     Στο τελευταο πτωμα, δυο πρματα σπνε τη συμμετρα του κτιρου: να πεζολι κι νας πργος. Αρχικ ο Γκαουντ εχε σχεδισει τον πργο να 'ναι στη μση του κτιρου, μα μετ, διαπστωσε πως αν γινταν τσι, θα 'σπαζε την ισορροπα και θα εξουδετρωνε τη πρσοψη του διπλανο κτιρου, του Casa Ametller, -το οποον κτιζε ο Puig y Cadafalch- και το αποτλεσμα δε θα 'τανε καλασθητο. τσι μετατπισε τη πεση απ τ' αριστερ κνοντας εκε το πεζολι. Ο δε πργος εναι καλυμνος απ γυαλ, με χαραγμνα τα μονογρμματα του Ιησο, της Παρθνου Μαρας και του Ιωσφ, και στη κορυφ του υπρχει σταυρς απ ελεφαντδοντο, κατασκευασμνος στη Μαγιρκα, που ργισε μλις βγκε απ τον κλβανο, μα ο Γκαουντ επε πως τσι του ρεσε ακμα πιτερο. 


 

 
          Battlo

 Casa Battlo

--------------------------------------------------------------------


 2). Torre Bellesguard (1900-1909)

     Καταλαμβνει τους αριθμος 16-18-20 στη Calle Bellesguard, στη Βαρκελνη και χτστηκε στα 1900-09 κι εναι βασισμνο στο θεριν ανκτορο Figueras, του μεγλου βασιλι της καταλανικς δυναστεας, Marti l' Humu που βρσκεται στους πρποδες του βουνο Collserola, που χτστηκε το 1410. Σε τοτο λοιπν στριξε την μπνευσ του ο μεγλος δημιουργς για να φτιξει τοτο το κτριο. Χτισμνο με πτρα και τοβλα και ολοκληρνεται απ να πυργσκο που τελεινει σ' να σταυρ τετραεππεδο, καταπς το συνθιζεν ο καλλιτχνης. Η σοφτα, φτιαγμνη κι αυτ απ τοβλα και σφυρλατο σδηρο, καθς και τα μωσακ του, προβλλουν τη δαιμονιδη φαντασα του, τσι πως στo Colegio Teresiana και στο La Pedrera.



                                              Torre Bellesguard

---------------------------------------------------------------------

 3). Villa El Capricio
(1883-1885)

     Βρσκεται στη Carretera de Comillas de la Barquera στη Cantavria και χτστηκε στα 1883-85, υπ τη κεντρικ καθοδγηση του αρχιτκτονα Colom ακολουθντας τα πλνα του Gaudi. Το κτριο παραγγλθηκε απ τον Maximo Diaz de Quijano που θλησε να 'χει να σπτι δπλα στο παλτι Sobrellano, το οποο ταν το παλτι του πρτου μαρκησου-ακλουθου της Comillas. Ο νεαρς ττε Γκαουντ εφρμοσε λη τη φαντασα και τον μοντερνισμ του σε τοτο, σε συνδυασμ με τ' ραμα της αρχιτεκτονικς του και των ιστορικν στοιχεων, που θλησε να λβει σοβαρ υπψη του.
     Το κτριο χει να εκτεταμνο ισγειο και δυο πατματα και στους στλους της πρσοψης υψνεται νας πργος στηριγμνος και που δεσπζει σ' αυτ. Εναι χτισμνο με τοβλα και στολζεται με κεραμικ σε λωρδες και τα κιγκλιδματα των πεζουλιν και των μπαλκονιν εναι απ σφυρλατο σδηρο. Αυτ το υλικ κνει να φεγγοβολ το κτριο απ το ηλιακ φως κι ειδικτερα ο πργος. 


 1

 
2

 3

 4
                            El Capricio 1, 2, 3 & 4

-----------------------------------------------------------------

 4). Colegio de las Santas Teresianas
(1888-1894)

     Ξεκνησε να χτζεται τον Σεπτμβρη του 1888 απ κποιον λλο αρχιτκτονα, μα τον Μρτη του 1889 το ανλαβε ο Γκαουντ. Καταλαμβνει τους αριθμος 85-105 της Carrer de Ganduxer, στη Βαρκελνη. Παρ το αυστηρ πργραμμα και τους περιορισμος στις δαπνες, κατφερε να περσει μες σ' αυτ τη προσωπικτητ του. Το κτριο εναι λο γωνες κι ορθογνιες εγκαταστσεις, αποτελεται απ 4 πατματα χτισμνο με τοβλα και στην οροφ κοσμεται απ ψετικες πολεμστρες και τσσαρες κλδους. Τα μεταξ των πολεμστρων διαστματα σχηματζουνε το γρμμα "Τ" που εναι το αρχικ της Αγας του Χριστο Τερζας. Στο εσωτερικ επικρατονε τα παραβολικ τξα που επιτρπουνε στο φως να σχηματζει φωτειν και σκισεις, σημεα που προσδδουν αξα και μυστηριακν εμφνιση, ττοια, στε να προσαρμζεται στο κτριο η εντπωση ενς ιερο και παρλληλα εκπαιδευτικο χρου.


     

       
                                    Colegio de las Teresianas

---------------------------------------------------------------

 5). Casa Mila (La Pedrera* Το Λατομεο) 
(1905-1907)

     To Casa Mila, βρσκεται στον αριθμ 92 της Passeig De Gracia στη περιοχ Eixample, της Βαρκελνης, χτστηκε για τον Roger Segimon de Mila κι εναι μια απ τις περιοχς που 'χουν ανακηρυχτε απ την UNESCO, σα παγκσμιες-πανανθρπινες κληρονομις. Στο κτριο αυτ δεν υπρχει πουθεν ευθεα γραμμ. Οι παρατηρητς το θεωρονε θαυμσιο και συνμα συντριπτικ, παρομοιζοντς το μ' αμμοθελλα με τα κματα της λβας. να πντως εναι το σγουρο: το κτριο αυτ σπζει τελεως την ασθηση μας περ συμβατικς -αν μπορε πια να ειπωθε αυτ η λξη χωρς να σκαλσει- αρχιτεκτονικς. Το πιο αξιοθαμαστο σε κενο, εναι η στγη του που μοιζει σεληνιακ κι ονειρικ τοπο.
     Το Κζα Μλα, μπορε να τχει μελτης πιτερο σα γλυπτ παρ σαν αρχιτεκτνημα. Οι επικριτς του, στκονται κυρως στη μη χρηστικτητ του, εν οι υποστηρικτς του δνουν μφαση στο ργο τχνης και τη τεχνικ του. Πντως το σγουρο εναι πως υπρχουνε κι λλα ττοια θαυμαστ αρχιτεκτονματα, που επσης δεν χουνε σημαντικ χρηστικ αξα. Στο πρτο πτωμα, υπρχει κθεση που δνει την ευκαιρα στον επισκπτη να δει κμποσο εσωτερικ χρο και με τμημα 7 euro μπορε κανες να περσει και να θαυμσει τα πατματα και την οροφ.





                                   Casa Mila (La Pedrera)

---------------------------------------------------------------

 6). Colonia Guell (1898-1914)

     Η Κρπτη του Ναο της Colonia Guell, που 'ταν να μικρ χωρι εργατν που δολευαν στο κλωστοφαντουργικ εργοστσιο του Eusebi Guell, που χτστηκε το 1882 και βρσκεται κοντ στη πλη Santa Coloma de Cervello, στην επαρχα Baix Llobregat, στη περιοχ Gracia περπου 20 χλμ απ τη Βαρκελνη. Κατλαβε περπου 30 απ τα 160 εκτρια γης -της "Can Soler de la Torre"- που 'χεν αγορσει στη περιοχ ο πατρας Guell, το 1860. Οι εργτες εγκαταστθηκαν πριξ του εργοστασου, σε μικρ δπατα σπτια, που 'χανε κατασκευσει οι δυο βοηθο-συνεργτες του Γκαουντ, Francesc Berenguer y Mestres και Joan Rubiο y Bellver. Ο οραματιστς Γκουλ, εχε σχεδισει στε οι εργτες του να βρσκουνε τα πντα στο εργασιακ χωριουδκι αυτ κι τσι σκφτηκε και την Εκκλησα. Η εργασα λοιπν αυτ ανατθηκε στον Γκαουντ και το επιτελεο του κι αυτς εχε τη τχη και την ευχαρστηση, ν' αναλβει εκ θεμελων, χωρς να χει προκαθορισμνα ρια, πως συνβαινε σ' λλες του δουλεις.
     Πρασε 10 χρνια σε μελτες του χρου και του σχεδιασμο κι εκπνησε μια να μθοδο κατασκευς, με υπολογισμ βασισμνο σ' να στερεοστατικ πρτυπο με σχοινι, τροχαλες και μικρος σκους με χμα σαν αντβαρα ανψωσης. Η μακτα σχεδιστηκε με κλμακα 1:10, σ' να πνακα κι αναρτθηκε σε γειτονικ χρο ψηλ κι πειτα κρεμστηκαν τα σχοινι, εκε που επρκειτο να στηθον οι αψδες. Οι σκοι γεμσανε με το να δεκκις χιλιοστ του βρους που θα 'πρεπε να σηκσουν και φορτσανε τις αψδες. Ο Γκαουντ εχε φωτογραφσει τον χρο απ πολλς γωνες, χοντας εντοπσει τις ανυψσεις και τα βαθουλματα του εδφους και τελικ ταν κατληξε στη σωστ, αποφσισε και στο τρπο που θα 'χτιζε τη κρπτη, επωφελομενος ακμα κι απ την ανωμαλα του εδφους. Στη μια μερι θα χτιζταν η Εκκλησα κι απ την λλη, να μικρ 4ροφο παρεκκλσι με κλιμακοστσιο, στους πρποδες ενς μικρο λφου, του El Carmel κι τσι θ' ανακατευτανε με το περιβλλον, που 'τανε πευκδασος.
     Οι τοχοι φτιαχτκανε με τοβλα και μαρο βασλτη, που δνει χρμα κορμν δντρου και χματος κι σο ανεβανει το βλμμα προς τα πνω, το χρμα γινταν ντονο πρσινο, πως οι κορυφς των δντρων, πειτα μπλε, πως τ' ουρανο και στο πνω-πνω τελειμα, λευκ και χρυσ, πως τα σννεφα κι οι αχτνες του λιου. Ταυτχρονα μως με την οπτικ του θματος, εμπεριχεται κι ο συμβολισμς-παραλληλισμς με τη πορεα της χριστιανικς εκκλησας στο πρασμα του χρνου: πρτα τα μαρα σκοτδια της κλασης κι στερα το χρυσ της δξας του Θεο, μ' λες τις ενδιμεσες διαβαθμσεις. Οι εργασες αρχσαν ουσιαστικ το 1908 κι τι εχε τελεισει η εκκλσια κι ρχιζε το παρεκκλσι, σταματσανε λγω του θαντου του Γκουλ. Το πρτυπο καθς και τα σχδια του ργου μεναν εκε, στο υπστεγο των εργατν, μχρι την ολοκληρωτικ τους καταστροφ, στο ξσπασμα του Ισπανικο Εμφυλου, το 1936.





                                             Colonia Guell 1 & 2



                                             Finca Guell

---------------------------------------------------------------------

 7). Parc Guello
(1900-1914)

     Στα πλασια της διας ιδας, του Γκουλ, τανε κι να πρκο βασισμνο στα βρετανικ πρτυπα, εξ ου κι η βρετανικ ονομασα παρκ. Oι εργασες ξεκινσανε το 1900 και τερματιστκανε το 1914 κι εναι λλη μια περιοχ απ κενες που 'χει κατοχυρσει η UNESCO, ως πανανθρπινη κληρονομι. Εφσον μως οι εργασες διακοπκανε σ' λο το υπλοιπο σχδιο, ο κπος παρμεινε σα δημοτικς κπος, που μπορε κανες να το επισκεφθε υκολα, μνο με τουριστικ λεωφορεα και με κποιο μικρ τμημα, να μπει στο Σπτι του Γκαουντ και να δει τα πιπλα κι τι λλο χει σχεδισει.
     Πρκειται για να πρκο σνθετου αρχιτεκτονικο ρυθμο. Τα μωσακ του εναι θαυμσια και το μοναδικ στυλ του Γκαουντ εναι ορατ πανεκολα. Σταλακττες, κυματιστς κατασκευς, δωρικο στλοι σκαλιστο κορμο δντρων, φτιαγμνοι με σπαστ κεραμικ, διαμορφνουν να χρο νετο, με τη καταλανικ απχρωση. Το δσιμο με το περιβλλον χει διατηρηθε, καθς ,τι φυσικ εμπδιο απτομος βρχος προπρχε, χει αφεθε πως τανε. H πηγ Γκουλ με το πολχρωμο μωσακ δρκων, φαντζει απθανη και σχεδιστηκε για να προσφρει την ηρεμα και την νεση, τσι πως θα περμενε κανες απ να πρκο.
     Τα κτρια αν κι εναι γνσια κι αξιοπρσεκτο, εναι εν τοτοις δυσδικριτα, λγω κι λλων κτιρων, επσης σχεδιασμνων, απ τον διο, ρχονται να καλψουνε τη θα. Πντως οι στγες τους χουνε διαμορφωθε φανταστικ, με τις ασυνθιστες πυραμιδοειδες κατασκευς τους. Το κεντρικ σημεο του πρκου εναι το πεζολι με τον πγκο μορφς θαλασσου ερπετο. Για να σχεδισει τον πγκο αυτ, ο καλλιτχνης βαλε κποιο γυμν τομο να καθσει πνω σε ργιλο. Οι καμπλες του πρκου δημιουργονε την εντπωση της κοινωνικς ατμσφαιρας. Ο μεγλος σταυρς στο κντρο του κεντρικο κτιρου προσφρει πλοσια θα της Βαρκελνης και μπορε να χρησιμοποιηθε ς πανραμα. Ειδικ η περιοχ Montjuic καθς κι η La Sagrada Familia, εναι καλς ορατς απ κε.


         

 
                                                         
Parc Guello


   

                                               Πηγ Guell



                                          Palacio Guell


                        Parco Guello


                                      Parco Guello (Γενικ 'Αποψη)

---------------------------------------------------------------------

 8). Casa Vicens
(1883)

     Το Casa Vicens βρσκεται στον αριθμ 24 της Carrer de les Carolines, στο

τετργωνο Gracia, στη Βαρκελνη. Μεταξ 1878-1880, ο senor Manuel Vicens y Montaner, μεταπρτης, ανθεσε στον Γκαουντ την ανακατασκευ ενς σπιτιο, που 'χε κληρονομσει απ τη μητρα του, τo 1877. Ο χρος βρισκτανε μεταξ του Convento de Monjas de la Caridad de San Vicente de Pal (Μον Καλογραιν, της Φιλανθρωπας του Αγου Παλου-Βικεντου) και μιας αδιξοδης αλνας που διατρχει τη κθετο στη Carrer de les Carolines.
     Εκενος, χτισε το σπτι απναντι απ τον τοχο της Μονς, δημιουργντας να μεγλο κι ευρχωρο κπο. Στην λλη μερι του κπου δημιοργησε μνημειακ συντριβνι, χτισμνο μ' ανοιχτ πλινθοδομ, φτιαγμνο πνω απ μια παραβολικν αψδα, που σχηματστηκε σα πρασμα μεταξ των δυο στηλν. Το νερ αποθηκεεται σε δυο γορνες που τοποθετθηκαν εκατρωθεν του συντριβανιο. Το συντριβνι αυτ, δυστυχς, κατεδαφστηκε το 1946, λγω μερικς πλησης του οικοπδου.
     Ο κπος περικλεστηκε απ τοχο στοκαρισμνο και στην εσοδο σταται η δισημη σιδερνια πλη, πλουμισμνη απ σιδερνια φλλα νανοφονικα. Τα βαρι φλλα εναι μοιρασμνα ακτινωτ, σ' να τετργωνο απ σφυρλατο σδηρο, σχματος "Τ" κι η διατομ τους εναι απομμηση του υλικο των βλαστν του φυτο Tagetes Erecta. Η δια απομμηση του φυτο αυτο, εμφανζεται στα κεραμικ που κοσμον τις ψεις του κτιρου. ν' λλο κομμτι που αξζει ν' αναφερθε και που πλον, επσης δεν υπρχει, εναι να τοβλο και μια κεραμικ στρφιγγα, που βρισκτανε μεταξ των τοχων του σπιτιο και της μονς. να δεγμα αυτο, μικρτερης κλμακας αντγραφο, εχεν επιδειχθε στην δρα Δοκιμων Γκαουντ, το 1983.


 

 
                                                        
Casa Vicens

---------------------------------------------------------------------

 9). Palacio Episcopal de Astorga 
(1889- 1903)

     Βρσκεται στη Plaza de Eduardo de Castro στη Castilla-Leon, στην Astorga (Αστουρα). 'Αλλο να κτριο που ανδειξε τον καταλανικ ρυθμ στο μγιστο βαθμ. Εναι φτιαγμνο σ' να σημεο με πολ ανμαλον δαφος κι οι εργασες του ξεκινσανε το 1889 μχρι που μια μεγλη πυρκαγι τις σταμτησε, το 1893. Τη κατασκευ, ζτησε ο Επσκοπος Ταραγνας, Grau, φλος του Γκαουντ, που θελεν να νο επισκοπικ κτριο. Ο δημιουργς ταν απασχολημνος με το Παλσιο Γκουλ στη Βαρκελνη κι ταν αδνατον να ξεκνησει για κε. Για να τονε διευκολνει ο Επσκοπος, του 'στειλε φωτογραφες, σχδια της περιοχς και πληροφορες για το δαφος. Εκενος μελτησε προσεκτικ τα στοιχεα, ετομασε τα σχδι του, τσι στε να εναρμονιστε το νο κτριο με το περιβλλον του κι δωσε το "καλς χει", στε ο ευχαριστημνος Επσκοπος να ξεκινσει τις διαδικασες για τις δειες και τα λοιπ.
     Το σχδιο εγκρθηκε τον Φλεβρη του 1889 κι η πρτη πτρα μπκε τον Ιονιο του διου τους. Επειδ εργαζταν ακμα στο Παλσιο Γκουλ, ταξδευε στα δυο ργα κι ενορχστρωνε τις εργασες, αφνοντας τους βοηθος απ το επιτελεο του, μοιρασμνους. Ο μθος λει πως τα τξα δε θα μποροσανε να τοποθετηθονε στη σωστ τους θση αν δεν ερχταν ο διος ο Γκαουντ να βλει το ...χερκι του.
     Το κτριο αυτ χει να μεσαιωνικν αγρα, κατλληλο για το σκοπ του. Η πτρα απ την οποα κατασκευστηκε εναι σμφωνη και κατλληλα προσαρμοσμνη στο περιβλλον, καθς εναι απ τον διο χρο της περιοχς. Παρλληλα μως, υπρχουνε προσαρμοσμνα εμφανς τα χαρακτηριστικ στοιχεα του ρυθμο του Γκαουντ, κενα που τον ακολουθοσανε σ' λη τη μετπειτα καριρα του, ως αρχιτκτονα. πως οι αψδες, οι καπνοδχοι και τα τξα, καθς κι επικλυψη των προσψεων.



                               Palacio Episcopal


                              Palacio Episcopal de Astorga (Νχτα)

------------------------------------------------------------------------------------------------

10). Casa de los Botines (1891)

     Βρσκεται στην Ancha, Plaza de Obispo Marcelo 5, στη Castilla-Leon επσης και χτστηκε το 1892. Το πραγματικ νομα του κτιρου εναι Casa de Fernandez-Andres και στο οποο, ο καταλνικος ρυθμς που εφρμοσε ο Γκαουντ προσδδει εκπληκτικν απλαυση. Βρσκεται κοντ με το παλι Palacio de Guzmanes που εναι αναγεννησιακ κι εναι επσης γνωστ ως Palacio Gaudi. Χτστηκε με πρωτοβουλα των κλωστοφαντουργν βιομηχνων της περιοχς κι ειδικ απ τον Carlos Guell κι ο καλλιτχνης δημιοργησε κτι νεωτεριστικ και μοντρνο, εν παρλληλα κρτησε κι αναγεννησιακ στοιχεα. Χρειστηκε ββαια να υπερβε να σωρ προβλματα, κατ τη διρκεια των εργασιν, που ξεκνησαν το 1891 κι ολοκληρθηκαν να χρνον αργτερα.
     Το κτριο ονομστηκε Ιστορικ Μνημεο το 1969 κι αποκατασταθκανε μερικ σημεα του.



                                        Casa de los Botines

---------------------------------------------------------------------

11). Cellers El Garraf
(1895)

     Βρσκεται στον αριθμ 246 της Carretera de Calafell de Barcelona a Sitges στη συνοικα El Garraf, της Βαρκελνης. Πρκειται για να κτριο που θα 'ταν αποθκη και χρος επεξεργασας κρασιο, του Εουσμπι Γκουλ και παρλο που ο Γκαουντ υπγραψε τα σχδια του ργου, λγεται πως τη δουλει φερε σε πρας ο βοηθς του Francesc Berenguer. Αποτελεται δε απ δυο κτρια ουσιαστικ: το πατητρι και την αποθκη. Πτρα και τοβλο και φυσικ τα παραβολικ τξα, που τσο χρησιμοποισε ο δημιουργς, και στη πρσοψη του κτιρου στα τοξωτ παρθυρα, εμφανζεται το μονγραμμα "G", που 'ναι το αρχικ του. To κτριο λοιπν αυτ χρησιμοποιθηκεν αρκετ, για την αρχικ λειτουργα που φτιχτηκε, στη προδο των ετν και τρα τελευταα γνονται κποιες εργασες, για την οριστικ του αποκατσταση.



                                     Cellers El Garraf

-----------------------------------------------------------------------------------------------

12). Valla da Finca Miralles (1901-1902)

     Βρσκεται στον αριθμ 55-57 της Passeig de Manuel Girona, στη Βαρκελνη και χτστηκε στα 1901-02. Αυτ η πλη αποτελε ναν ακμα νεωτερισμ της φαντασας του μεγλου αυτο καλλιτχνη. Ο ιδιοκττης παργγειλε και τον εκτεταμνο αυτ φρχτη, απαρτιζμενο απ 36(!) τμματα κι εναι κατασκευασμνη απ πτρα και λευκ κεραμικ. Η κορυφ της πλης στφεται απ να σταυρ τετραεππεδο, κατασκευασμνο απ σφυρλατο σδηρο. Πρσφατα η πλη συμπληρθηκε απ να χλκινο γαλμα, που 'τανε τμα του Γκαουντ.


                                        Valla de Finca Miralles

-------------------------------------------------------------------

13). Casa Calvet (1900)

     Το κτριο αυτ βρσκεται στον αριθμ 48 της οδο Gasp, στη περιοχ Eixample, στη Βαρκελνη και το παργγειλε νας βιομχανος υφαντουργς, ο Andreu Calvet. Χτστηκε το 1900 κι εξυπηρτησε τσον ως επαγγελματικ στγη, -υπγειο, ισγειο κι ο πρτος ροφος- σο και σα κατοικα του, -λο το υπλοιπο. Εναι το πιο συμβατικ δημιοργημ του, ισχυρζονται οι μελετητς του, επειδ πρεπε να ενταχθε στο κομψτερο τμμα της Βαρκελνης, αλλ και γιατ πρεπε να συμπιεστε με τα γειτονικ κτρια. Συμμετρα, τξη κι ισορροπα, πρματα ασυνθιστα για τον Γκαουντ, ωστσο οι καμπλες, το διπλ ατωμα στη κορυφ, η ανατολτικη προβολ στην εσοδο, σχεδν Μπαρκ, καθς κι μεμονωμνες μικρολεπτομρειες που κατφερε να ενσωματσει, εναι χαρακτηριστικ του μοντερνισμο που εισγαγε στην αρχιτεκτονικ.
     Μπαλκνια εναλλσσονται με μπαλκνια στη πρσοψη. Τα μανιτρια στην ανατολτικη πρσοψη, πνω απ την εσοδο, μαρτυρονε το χμπι του ιδιοκττη, εν οι στλοι που πλαισινουνε την εσοδο, μοιζοντας με μασορια, εμφανζουνε τη πραγματικ του εργασα. Ο Lluis Permanyer υποστηρζει πως: "Η στο στο εππεδο του εδφους, εναι το σημαντικτερο χαρακτηριστικ γνρισμα της πρσοψης, νας τολμηρς συνδυασμς σφυρλατου σιδρου και πτρας, που μπορε να διακρνει κανες διακοσμητικ ιστορικ στοιχεα, πως: να κυπαρσι, μια ελι, Κρατα της Αμαλθεας και Καταλανικς Πανοπλες". Τρα κεφλια στην οροφ, υπαινσσονται πλι τον ιδιοκττη. Το να εναι ο Sant Pere Martir Calvet y Carbonell (με πρσωπο του πατρα του ιδιοκττη) και τ' λλα εναι, δυο προσττες γιοι του Vilassar (ιδιατερη πατρδα του ιδιοκττη).

 



          Casa Calvet (Γενικ 'Αποψη & Λεπτομρειες Πρσοψης)

----------------------------------------------------------------

14). La Sagrada Familia (1882 "Villar και μικρ επμβαση Gaudi, 1883 Gaudi μνος"-μχρι και  σμερα, ακμα συνεχζεται).

     Το "Templo Expiatorio de la Sagrada Familia" (Εξιλεωτικς Νας Της Αγας Οικογνειας), βρσκεται στον αριθμ 401 της οδο Mallorca, στη Βαρκελνη. Ιδα ενς βιβλιοπλη κι εγγρμματου ανθρπου, του Josep Maria Bocabella, που 'χεν ιδρσει το 1860 την "Asociacion Espiritual de Devotos de San Jose" (Πνευματικ νωση Πιστν Του Αγου Ιωσφ) κι ο στχος του ταν να πετχει μιαν εξιλωση και μιαν επικρτηση της Καθολικς Εκκλησας, διαμσου του Αγου Ιωσφ, σε μιαν εποχ που εχεν δη ξεσπσει η βιομηχανικ επνασταση και τα συν αυτος αλλαγμνα πλον κοινωνικ φαινμενα. Το 1872 λοιπν ταξδεψε στη Ρμη για να επισκεφθε τον 'Αγιο Πατρα και να προσκυνσει και κατ την επιστροφ του μσω Loreto, εδε και θαμασε τον μορφο να εκε. Ττε του γεννθηκεν η ιδα ενς εξιλεωτικο ναο στ' νομα της Αγας Οικογνειας, χρις σ' ,τι εδε κει.
     Στις αρχς του 1876 αναζτησε λοιπν το μρος αλλ και τους οικονομικος πρους για την ιδα του αυτ κι αμσως σχεδν τα βρκε στο πρσωπο της δοκισας Αlmenara Alta, που λαχταροσε να κνει μια ττοια δωρε, μα δε πρλαβε, γιατ πθανε πριν τη κνει. τσι πλον η νωση, πρεπε ν' αναζητσει να λλο, λιγτερο κεντρικ μρος, μιας κι ο προπολογισμς της τανε πενιχρς. Το οικπεδο που καταφραν να εξασφαλσουν με τις 172.000 πεστες που διαθσαν, ταν 12.800 τ. μ., στο τετργωνο που οριοθετθηκεν απ τις οδος, Provenza, Mallorca & Cerdena.
     Tην επμενη χρονι, ο αρχιτκτονας Francisco de Paula del Villar, προσφρθηκε να φτιξει τα σχδια δωρεν. Κτριο νεογοτθικ, νας με τρεις πυργσκους και τη κρπτη να προσανατολζεται ανλογα με τους ορθογνιους ξονες του οικοδομικο τετραγνου. Η θεμλια πτρα μπκε στις 19 Μρτη 1882, ανμερα της γιορτς του Αγου Ιωσφ. Ο Γκαουντ ανλαβεν επσημα τη κατασκευ, να χρνο αργτερα, ακριβς, στις 19 Μρτη 1883, -αν κι εχε συμμετοχ και το περασμνο χρνο-, λγω διαφωνας του Βιλρ με τον εκπρσωπο του Συμβουλου, Juan Martorell Montells, ο οποος τονε κατηγοροσε για ατασθαλες στην επιλογ των υλικν και τη διαχεριση των χρημτων για το ργο. πειτα τοτων, ο Βιλρ απελησε με παρατηση κι αναγκαστικ το συμβολιο την κανε δεκτ, γιατ τα χρματα για το ργο ταν απ δωρες και δεν τανε για ...σκρπισμα στις τσπες του Βιλρ. Ττε εκενος απατησεν αμοιβς που ωστσο δεν εχανε συμφωνηθε, μιας κι εχε δεχτε να κμει τα σχδια δωρεν.
      Κατπιν τοτων, το Συμβολιο αποφσισε ν' αναθσει εξ ολοκλρου τη διαχερηση του ργου στον Μαρτορλ κι εκενος πρωτστως, πρτεινε τον 31χρονο(!) ττε Γκαουντ ν' αναλβει το ργο, πρμα που 'γινεν αμσως δεκτ απ' λες τις πλευρς, μιας κι ο αρχιτκτων εχεν δη συνεργαστε και στο ργο μα και με τον Αρχισμβουλο, σ' λλα σχδια. Αυτς τροποποησε το αρχικ σχδιο σε πιο λογικ κστη και προσθεσε και μια τφρο γρω απ τη κρπτη για να εξαερζεται ο χρος καλτερα. Το 1922 ο αρχιτκτονας Teodoro de Anasagasti Asensio, πρτεινε ο νας αυτς να γνει δημσιος κι τσι να χρηματοδοτεται απ το διο το κρτος, πρμα που 'γινε δεκτ. Το ργο πντως αυτ, ακμα δεν χει ολοκληρωθε, γιατ παρ' ολ' αυτ, τανε γιγντιο και μεγαλεπβολο και τα ξοδα καλπτονταν αρχικς απ δωρες, αλλ και διτι πρασε δια μσου μεγλων οικονομικν κρσεων, στη προδο των ετν, ταν χρηματοδοτθηκε απ το δημσιο.

 

 

             



Alan Parson's Project: "La Sagrada Familia"

----------------------------------------------------

Το Κρυπτογρφημα των Παθν (La Sagrada Familia, Πρσοψη)


La Sagrada Familia Crypto

    
ν απ τα δημοφιλστερα της πρσοψης, στον ημιτελ να, εναι το Κρυπτογρφημα των Παθν. Επιτρπει να μετρσουμε τον αριθμ 33, (ηλικα του Ιησο κατ τα Πθη του) με πνω απ 310 πιθανος συνδυασμος. Επσης ν λλο θαυμαστ εναι πως οι μεσαοι επαναλαμβανμενοι αριθμο 14 και 10, αν αθροιστονε μας δνουν αποτλεσμα 48 κι αυτ το θροισμα εναι διο με κενο που προκπτει απ τη πρσθεση των λατινικν γραμμτων INRI, εκπεφρασμνα σε αριθμος. Τοτο σημανει πως στους αρχικος 310 σχηματισμος της ηλικας του Χριστο, μπορομε να προσθσουμεν λλους 33 που μας δνουνε τ' αρχικα INRI.
     Το Κρυπτογρφημα τοτο το 'φτιαξεν ο Subirachs, ταν ανλαβε να περατσει τα γλυπτ της πρσοψης. χοντας σκοτειν σημεο το πσο θελε να συμπεριλβει ο Γκαουντ, αυτ τα γλυπτ στα σχδι του, ο Subirachs, μλις πρε την εντολ να συνεχσει, το 1987, ανακτεψε τα δικ του γλυπτ με του Γκαουντ, στε να επωφεληθε της φμης του και να προσδσει αρα στη δικ του.


----------------------------------------------------------------

                           
Η Υπογραφ Του

 

 

Web Design: Granma - Web Hosting: Greek Servers