-

Dali &

-


-








.

--.


.


 
 

 

ʼ ': :

                                                       Εισαγωγ

     Το 20 ρθρο εναι τελεως διαφορετικ απ τα πριν κι οι λγοι εναι δυο. Ο πρτος "μου επιβλλεται" και θα καταλβετε στη πορεα και τ ακριβς εννο, γιατ αναγκαστικ, θα πρπει να μεγλο μρος του να ξεκινσει, να στηθε και να στηριχτε απ ναν ντρα. Ο δετερος γνεται προφανς, γιατ η ιστορα που θα ξετυλιχτε εδ πιο κτω, εναι στα ρια του μθου και της πραγματικτητας. Δηλαδ ουσιαστικ, πλι "μου επιβλλεται" κτι που θα προτιμοσα να μην υφστατο, αλλ εντξει, τ να κνουμε. Δεν αγχνομαι γιατ αν ντως εναι πλρως αληθιν ιστορα, ττε θα 'χουμε λοι μας πσει μσα, κι αν γκειται στον μθο, μπορομε να το δομε συμβολικ, πως τσα και τσα λλα γραφντα και παρλληλα να μθουμε και κτι. Γιατ μη θαρρετε, κι εγ μαθανω σχεδν μαζ σας, απλ προηγομαι εφσον τα γρφω κι εσες μως μετ τα διαβζετε.
     Το σημεριν ρθρο λοιπν κυρως γρφτηκε για τη Γιασοντρα, τη σζυγο του Βοδδα και τα λγα που υπρχουνε για τη ζω της, -λγα αλλ αρκετ να μου κεντρσουνε το ενδιαφρον να ασχοληθ σο μπρεσα, μαζ της. Απλς, πριν μθουμε το τι και το πως με αυτ τη ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, θα πρπει να σταθομε στο σζυγο, να μθουμε σοι δεν ξραμε και να ξαναθυμηθομε σοι τα 'χουμε ξεχσει, γρω απ τη ζω, τη πορεα, τις διδαχς και τα ρητ του και πως η πορεα αυτ κντρισε το ενδιαφρον μου για τη συμβα του.
     Τρα λοιπν που εξηγθηκα πλρως, σταματ τη φλυαρα και ξεκινμε μαζ αυτ το συναρπαστικ ταξιδκι. Π. Χ. 


============================


                                      Α' Στα ρια Του Μθου



     Ο Σιντρτα Γκαουτμα (σανσκρ. सिद्धार्थ गौतम , πλι: Σινττα Γκοτμα), υπρξε πνευματικς δσκαλος απ την αρχαα Ινδα κι ιστορικς ιδρυτς του Βουδδισμο. Ο Γκαουτμα, γνωστς κι ως Σακιαμονι που σημανει σοφς ( ρχοντας) της φυλς των Σκυα (Σκυα sανσκρ., Σκκα στη γλσσα πλι), αποτελε κεντρικ μορφ του Βουδισμο. Αναγνωρζεται ευρως απ τους βουδδιστς ως ο Υπρτατος Βοδδας της εποχς μας και κατ κποιους ο αναμορφωτς του Βραχμανισμο. Ο χρνος της γννησης και του θαντου του εναι ανεξακρβωτα, -οι περισστεροι σγχρονοι ιστορικο χρονολογονε τη ζω του απ το 563 ως το 483 π/Χ. αν κι χει προταθε απ λλους χρονολγηση κατ ναν αινα αργτερα. Βιογραφικς αφηγσεις, ομιλες και μοναστικο καννες συγκεντρθηκαν μετ το θνατ του κι απομνημονετηκαν απ τις σνγκα, δηλαδ τγματα βουδιστν μοναχν. Αυτ μεταβιβστηκαν μσω της προφορικς παρδοσης, ως του 400 τη μετ καταγρφηκαν κι αποτλεσαν τη Τριπιτκα (στα παλικ Τιπιτκα, που σημανει Τρα Καλθια Τρεις Συλλογς), μια συλλογ ομιλιν που αποδδονται σ' αυτν.



    Ο ιστορικς Σιντρτα Γκαουτμα εναι απλ νας σε μια μεγλη ακολουθα απ Βοδδες, που κατευθνεται ετε προς το χρονο παρελθν ετε στους μακρυνος ορζοντες του μλλοντος. Εντοτοις ξεχρισε -κι γινε τελικ η ηγετικ μορφ του Βουδισμο- καθς δδαξε και σε λλους τον τρπο για να ακολουθσουνε τη πορεα του. Μερικο πιστεουν τι δεν ταν παρ νας νθρωπος που βρκε το μονοπτι που τον οδγησε τελικ στη φτισ του και το δδαξε στους μαθητς του. λλοι τον θεωρον ως τον τελευταο μιας σειρς απ Βοδδες που ρθανε στον κσμο για να κηρξουν να αναβισουνε το Ντρμα (στα παλικ Ντμα), που αποτελε τη διδασκαλα την οδ του Βοδδα. Κποιοι λλοι τον θεωρον μποντιστβα, ναν νθρωπο που πτυχε τη φτιση αλλ ανβαλε την εσοδ του στη Νιρβνα για να βοηθσει κι λλους που αναζητοσανε τη φτιση. Ο Γκαουτμα δε διεκδκησε τη θειτητα, οτε επιβεβαωσε τι ταν νθεος.
    Κατ τις περισστερες παραδσεις, γεννθηκε στο Λουμπνι, στη περιοχ Τερι του Νεπλ, στη βρεια πλευρ της πεδιδας του ποταμο Γγγη και πατρας του ταν ο Βασιλις Σουντοντνα, ταν εξχον ηγετικ μλος της φυλς-φατρας (κατ πολλος Βασιλις) των Σκυα και μητρα του η Βασλισσα Μγια. Τη νχτα που η Βασλισσα μεινε γκυος, βσει του θρλου, ονειρετηκε να λευκ ελφαντα να εισρχεται στη μτρα της. πειτα απ 10 σεληνιακος μνες, ρθε η στιγμ να γεννσει κι πως θελε η παρδοση, κνησε για τη γη των πατρων της. Πριν ακμη φτσει στη πατρδα της, το Λουμπνι, ξεκνησαν οι πνοι.
     Το νομα Σιντρτα, σημανει Εκενος Που Πετυχανει Τον Στχο Του. Στον εορτασμ των γενεθλων του, νας ερημτης με το νομα Αστα, επισκφθηκε το παλτι και προφτευσε πως το παιδ ταν μεγλωνε, θα γινταν ετε μεγλος ηγεμνας ετε γιος. 5 μρες μετ, τη μρα της ονοματοδοσας, ο Βασιλις κλεσε 8 βραχμνους για να αποκαλψουν το μλλον του γιου του. λοι επαναλβανε τη προφητεα του Αστα αλλ ο νετερος, ο Καουντνια, ταν ο μοναδικς που προβλεψε τι ο νεογννητος πργκηπας θα γινοταν ο Βοδδας.


                                                     Ο Γμος Τους

     Ο πργκηπας Σιντρτα, μεγλωσε μσα σ' λες τι πολυτλειες που φρντιζε ο πατρας, γιατ επιθυμοσε μια μρα ο γιος να τονε διαδεχτε. Στα 16 του μλιστα, τον νμφευσε με τη πανμορφη κι ευγενικ να, τη Γιασοντρα  Μπαντακακνα που τανε ξαδλφη του και σχεδν συνομληκη. Το ζεγος απκτησε να γιο το Ραχολα, 13 τη μετ το γμο, δηλαδ στα 29 τους. Μχρι ττε λα κυλοσαν ρεμα κι ο βασιλις τανε προσεκτικς στε ο γιος του να μη γνωρσει δυστυχα, παρ' λ' αυτ μως, ο Σιντρτα δεν νιωθε ικανοποιημνος. Μια μρα, πρε τ' λογ του και αποφσισε να γνωρσει τους υπηκους του. Ο πατρας προσπθησε να απομακρυνθον λοι οι δυστυχισμνοι, γερασμνοι κι ρρωστοι νθρωποι, ωστσο ο Σιντρτα εδε να γρο, ναν ρρωστο κι να νεκρ στη πυρ. Βαθι θλιμμνος απ την ανθρπινη δυστυχα, αποφσισε πως πρεπε να βρει τρπο να σσει την ανθρωπτητα απ τον πνο. Ττε συνειδητοποιντας τη ματαιτητα της ζως και τη πιθαν διξοδ της -στο πρσωπο του ασκητ- εγκατλειψε τα πντα που εχε, πως νετη ζω, γυνακα και παιδ και στα 29 χρνια του πγε να μαθητεσει σ' να θρησκευτικ δσκαλο κι ασκητ τον Αλρα Καλμα που δδασκε τις μεθδους του αυτοβυθισμο και της αυτοσυνειδησας. Δηλαδ χωρς πολλ-πολλ, παρτησε την οικογνεια, τη νια γυνακα του μονχη της με το νεογννητο παιδ τους,


                                   Σιντρτα & Γιασοντρα

    Απογοητετηκε μως απ τις περπλοκες θεωρες και τον εγκατλειψε για να μαθητεσει σ' λλον ασκητ τον Ουντκα Ραμαποττα. Την δια απογοτευση νιωσε κι εκε κι αφο τον εγκατλειψε κι αυτν επιδθηκε σε μιαν αμελικτη σκηση του σματος, πιστεοντας πως τσι θα βρει λτρωση. Ξεκνησε ααι διαβζοντας τις Βδες, μα δε βρκε τη παρηγορι που ζητοσε κι τσι συνχισε τη σκληρ ασκητικ ζω. Πολλο ταν αυτο που θαυμζανε τις προσπθεις του κι αποφσισαν να γνουν μαθητς του, η στρηση μως κντεψε να τον οδηγσει στο θνατο. Ττε συνειδητοποησε πως οι ακρτητες δεν προσφρουν καμμα προδο στη πνευματικ ζω και καμμα απντηση στην αναζτηση της Αλθειας. Αφο δχτηκε απ μια κοπλλα, τη Σουγτα να γεμα με ρζι και λγο γλα, οι μαθητς του στερα απ μια βδομδα τον εχανε παρατσει. Τλος αφοσιθηκε σε μια παρατεταμνη βαθει περισυλλογ κτω απ μια συκομουρι, τη γνωστ πλον σαν μπντι -δντρο.
     Στην αρχικ περοδο του διαλογισμο, ανακλυψε τη Μση Οδ, ναν ισορροπημνο τρπο ζως, ελεθερο απ ακρτητες. Ττε, πειτα απ 49 μρες και στην ηλικα των 35, μια νχτα του Μη που 'χε πανσληνο (τον μνα Βεζκ), φθασε σε μιαν εσωτερικ κλαμψη, συνειδητοποιντας ξαφνικ πως το πρβλημα στον νθρωπο εναι η τχνα δηλαδ η επιθυμα, απ την οποα οφελει ν' απαλλαγε, για να μπει στην αινια μακαριτητα, τη νιρβνα κι τσι κατκτησε τη Φτιση. Τη στιγμ της Φτισης, απκτησε πλρη επγνωση της αιτας της δυστυχας και τα βματα που εναι απαρατητα για να εξαλειφθε. Η ακριβς ημερομηνα της Φτισης δεν εναι επσημα γνωστ. Οι 2 παραδσεις υιοθετονε 2 διαφορετικς ημερομηνες πλι.


                               Σιντρτα, Γιασοντρα & γιος τους Ραχολα

     Η Θεραβντα, λγει πως η Φτιση λαβε χρα το Μη, εν η Μαχαγινα σε Κνα, Κορα κι Ιαπωνα 8 Δεκμβρη. Ανεξαρττως ημερομηνας, απ' αυτ τη στιγμ οι οπαδο του πψαν να τον αποκαλον με το κανονικ του νομα κι ρχισαν ν' αναφρονται σε αυτν ως το Βοδδα, τον Αφυπνισμνο Πεφωτισμνο. Τη στιγμ της Φτισης, απκτησε πλρη επγνωση της αιτας της δυστυχας και τα απαρατητα βματα για να εξαλειφθε. Τις ανακαλψεις του στα πρωταρχικ ατια, τις αποκλεσε Τσσερις Ευγενες Αλθειες. Αυτ η διδασκαλα εναι ο πυρνας του Βουδδισμο κι η καρδι λων των Βουδδιστικν διδασκαλιν. Κατανοντας αυτς τις αλθειες, μια κατσταση υπρτατης απελευθρωσης απ τη δυστυχα γνεται δυνατ. Σντομα σ' λη τη δυτικ περιοχ του Γγγη, ιδρονται τα πρτα ανδρικ Βουδδιστικ μοναστρια και πολ αργτερα μετ απ αρκετος δισταγμος, δνει συγκατθεση να ιδρυθε και το πρτο γυναικεο μοναχικ τγμα που προσχωρον η θετ μητρα του κι η σζυγς του.

     Στην ηλικα των 80, ξεκνησε να μιλ για το θνατ του καθς φερνε τα 45 τη διδασκαλας του στο τλος. Αυτς οι διδασκαλες σχημτισαν αυτ που γνωρζουμε σμερα σαν Νιρβνα Σοτρα*. Τις τελευταες στιγμς της ζως του, ρτησε τους μοναχος αν εχανε κποια ερτηση την ανγκη να τους διασαφηνσει κποιο σημεο της διδασκαλας, διχνοντας κθε αμφιβολα. Απντησαν πως δεν εχαν καμμα.Τα τελευταα λγια του ταν: λα τα σνθετα πργματα χνονται. Η φθορ εναι συνδεδεμνη με λα τα σνθετα πργματα. Εργασθτε για τη σωτηρα σας με πολ ζλο. Αγωνιστετε επιμελς για την απελευθρωσ σας. Ττε ειρηνικ κλεισε τα μτια κι εισλθε στη Παρινιρβνα*. Σμφωνα με τη παρδοση του Μαχαγινα, αυτ συνβη στις 15 Φλεβρη. Το σμα του αποτεφρθηκε και τα λεψαν του τοποθετθηκαν σε στοπες.


_________________________
 * Η Νιρβνα εναι λξη σανσκριτικ που χει ληφθε ως θρησκευτικς-φιλοσοφικς ρος, που σημανει γενικ: σβση φλγας. Σμφωνα με το φιλοσοφικ λεξικ του Ανδροτσου ο ρος αυτς χαρακτηρζει τη βουδιστικ απρνηση κθε εγκσμιας επιθυμας, παντς γινου και κατ συνπεια κι η εξαφνιση αυτο του ανθρπου στο μηδν δια της οποας κι επρχεται η απολτρωση απ τα δειν της ζως και του κσμου.
Υιοθετθηκε απ το Βουδισμ και το Τζανισμ. Χαρακτηρζει μια κατσταση που επιτυγχνεται με την σκηση κι εξαλεφει τον πνο (που οφελεται στο κρμα) της γννησης και του θαντου στον κκλο των αναγεννσεων του ανθρπου. Η νιρβνα διαπιστνεται ττε στην αφπνιση φτιση (μπντι), με την οποα λα τα στοιχεα της παρξης φανονται καθορισμνα και, κατ συνπεια, δεν χουν λγο παρξης, ακμα και το εγ αποκαλπτεται ως μα απατηλ συννωση πντε ομδων ψυχο-μορφικν στοιχεων (σκντα).
     Στον αρχγονο Βουδισμ, η νιρβνα ισοδυναμοσε κυρως με την εκμηδνιση και την εξαφνιση του πνου (ντοχκα) που εναι συνδεδεμνος με την επγεια ζω των αισθητν αντιλψεων, της επιθυμας (κμα) και της δψας (τρσνα) της εμπειρας. Ο βουδισμς μαχαγινα θεωρε τη νιρβνα ως μια απλυτη κατσταση, στην οποα το αρχγονο φως της Συνεδησης (πραμπασβρα-τσττα) μοιζει να χει προλθει απ το κεν (σονια), πρα απ τη διαφοροποηση του εναι και του μη εναι. Η νιρβνα αποτελε το αποκορφωμα του διαλογισμο και θεωρεται μια αρκετ αφηρημνη και αμφσημη ννοια, για την οποα οι βουδιστς του ρεματος μαχαγινα πρεσβεουν τι γνεται κατανοητ μνο ταν βιωθε.


                                       Ο Θνατος Του Σιντρτα

     Παρινιρβνα (σανσκρ. parinirvāṇa, πλι: parinibbāna) εναι ρος που χρησιμοποιεται συνθως για να αναφρεται στη νιρβνα που συμβανει μετ το θνατο του σματος κποιου που χει επιτχει νιρβνα στη διρκεια της ζως του. Υπονοε απελευθρωση απ το Σαμσρα, κρμα κι αναγννηση καθς και τη διλυση των σκανδλων. Σε μερικς γραφς Μαχαγινα κυρως στη Μαχαγινα Μαχαπαρινιρβνα Σοτρα, περιγρφεται σαν η σφαρα του αινιου αληθινο Εαυτο του Βοδα. Η δε, Σαμσρα (σανσκρ: संसार, θιβετιαν: སམསར, σινχαλζικ: සංසාර), εναι η ανκληση των υπρξεων. Σμφωνα με αυτν τα μβια ντα δε ζουν μνο μια φορ αλλ κι αφο μια μορφ παρξης διαλυθε, κτι απ αυτν επιβινει και μεταβανει σε λλη μορφ παρξης. Δημιουργεται τσι νας ατρμων κκλος μετενσαρκσεων που διατηρε συνεχς τα ντα σε κποια μορφ παρξης. Σε μεταφυσικ εππεδο, ως Σαμσρας κοινς ονομαζμενος Σασρας, παρουσιζεται νας δαμονας μεσαας τξης που οι ιδιτητες του, του δνονται απ τη σημασα του ονματος του. Η μυθολογα αναφρει τι μοιρζει τη συνεδηση του σε διφορους φορες, στε σε περπτωση που κατατροπωθε, να χει τη δυναττητα να επιστρψει μσω αυτν και να συνεχσει με αυτν τον τρπο τον αανο κκλο της παρξης του.


                                Σαμσρα: Ο τροχς της ζως
--------------------------------------

ΡΗΤΑ ΤΟΥ:


 •Αν μποροσαμε να δομε καθαρ το θαμα ενς και μνο λουλουδιο, θ' λλαζε λη μας η ζω.

 •Το μυστικ της παρξης εναι να μη φοβσαι. Ποτ μη φοβσαι τι θα απογνεις, ποτ μην εξαρτσαι απ κποιον. Μνο τη στιγμ που αρνεσαι κθε βοθεια γνεσαι πραγματικ ελεθερος.

 •Το πρβλημα εναι τι νομζετε πως χετε χρνο.

 •Οι επιθυμες εναι η πηγ της θλψης.

 •Ζσε τη ζω σου με τον διο τρπο που θα θελες τα παιδι σου να ζσουνε τη δικ τους.

 •Το μεγαλτερο δρο εναι η υγεα. Ο μεγαλτερος πλοτος εναι η ικανοποηση. Και η καλλτερη σχση εναι η πστη.

 •Δεν θα τιμωρηθες για το θυμ σου, θα τιμωρηθες απ το θυμ σου.

 •Το να κρατς θυμ εναι σαν να αρπζεις να αναμμνο κρβουνο για να το πετξεις σε κποιον. Αυτς που καγεται εσαι εσ.

 •Ο νους εναι το παν. Αυτ που σκπτεσαι, αυτ γνεσαι.

 •Να μη βυθζεσαι στο παρελθν, να μην κνεις νειρα για το μλλον, να επικεντρνεις τη σκψη σου στην παροσα στιγμ.

 •Να εσαι ανοικτς, και η ζω θα εναι πιο εκολη. να κουταλκι αλατιο σε να ποτρι νερ κνει το νερ να μην πνεται. να κουταλκι αλατιο σε μια λμνη δεν χει καμι σημασα.

 •Μη πιστεετε τποτε, ανεξρτητα απ πο το διαβσατε ποιος το επε, ακμα κι αν το χω πει εγ, αν δεν συμφωνε με τη δικ σας λογικ και τον κοιν νου.

 •Δεν χρειαζμαστε περισστερες γνσεις, αλλ περισστερη σοφα. Κι η σοφα προρχεται απ τη παρατρηση.

 •Μθετε να ανταποκρνεστε, χι να αντιδρτε.

 •Λγοι νθρωποι φτνουν στην απναντι χθη. Οι υπλοιποι τρχουν πνω-κτω σ’ αυτ τη πλευρ.

 •Δεν μπορες να βαδσεις στο μονοπτι, αν δεν γνεις το μονοπτι.

 •ποιος δεν χει πληγ στο χρι του, μπορε να αγγξει φοβα το δηλητριο. Δεν υπρχει κακ γι' αυτν που δεν κνει κακ.

 •Το κακ που κνεις μνει σε σνα. Το καλ που κνεις επιστρφεις σε σνα.

 •πως ο βρχος δεν μπορε να κουνηθε απ τον νεμο, τσι και ο σοφς εναι αταλντευτος μσα σε κακολογες και επανους.

 •Κθε πρω γεννιμαστε ξαν. ,τι κνουμε σμερα εναι αυτ που χει τη μεγαλτερη σημασα.

 •Δεν μπορ να πω αυτ που γνρισα, γιατ δεν το χωρ καμμι λξη.

 •λα τα σνθετα πργματα αποσυντθενται. Δουλεετε επιμελς για τη σωτηρα σας.

 *Ο νθρωπος ας υπερνικσει την οργ με την καλοσνη, ας υπερνικσει το κακ με το καλ, ας υπερνικσει την αισχροκρδεια με τη γενναιοδωρα, το ψμμα με την αλθεια.

 *Η νκη τρφει το μσος διτι ο ηττημνος εναι δυστυχς.

 *λοι οι νθρωποι τρμουνε τη ποιν, λοι αγαπον τη ζω. Θυμσου τι εσαι και συ μοιος με λους και μη προκαλσεις σφαγ.

 *Μπορε να νικσει κανες χιλιδες ανθρπους στη μχη, αλλ ο μεγιστος νικητς εναι ο νικητς του εαυτο του.

 *χι απ τη γννηση του, αλλ απ τη διαγωγ του, νας γνεται κθαρμα κι λλος Βρχμαν.

 *Ποις θα χρησιμοποιοσε θεληματικ σκληρ γλσσα προς εκενους που αμρτησαν, αν του λεγαν τι φειλε να ρξει αλτι και στις πληγς των δικν του αμαρτημτων;

 *Μη σκοτνετε -για το νομα του θεο! -κι οτε να σφζετε. Οτε το ασημανττερο πλσμα, πνω στον ανοδικ του δρμο.

 *Δνετ’ ελεθερα και παρνετε, μ’ απ καννα μην κραττε. Με δψα, απτη δλο ,τι δικ του εναι.

 *Απ κακ μαρτυρα, ψμα συκοφαντα μακρι. Η αλθεια μνον την αγν ψυχ τη φανερνει.

 *Μακρυ απ ποτ και δηλητρια που εξπτουνε το πνεμα. Τα καθαρ μυαλ και τα καθαρ σματα δε θλουν οινοπνευματδη.

 *Του γετον σου τη γυνακα μην αγγζεις, οτε να πσεις σε σρκας νομη και αταριαστη αμαρτα.

 *Αληθιν προδος στη πειθαρχα του Ευλογημνου Ενς, εναι ταν ο νθρωπος βλπει το αμρτημ του στη φση του και του φρζει το δρμο του μλλοντος.

                                                Ο Τροχς Του Dharma

    Το σνολο του Ντρμα Διδασκαλας του Βοδδα εναι απλ και σντομα διατυπωμνο στο κρυγμ του, το γνωστ με τον ττλο Ντρμα- σκρα-πραβαρτνα-Σοττα. Περιχει φωτειν καννα ζως. Στην αρχ διατυπνει τις Τσσερις Ευγενες Αλθειες. Η πρτη εναι η Αλθεια της οδνης, του ανικανοποητου, της δυσαρμονας, που βλπουμε γρω μας και επσης βινουμε μσα μας. Η δετερη εναι η Αλθεια του αιτου της οδνης το οποο εναι η εγωιστικ επιθυμα, η δψα που υπρχει μσα σε μας και στους λλους υλικ ευημερα-χλιδ, ηδον, δναμη κτλ. και στην προσκλληση σε πργματα που περνον. Η τρτη εναι η Αλθεια της εξλειψης της οδνης, ο ολοκληρωτικς αφανισμς της οδνης, η οποα εναι συννυμη με την κατσταση της φτισης. Αυτ η αλθεια μας διδσκει τι η θλψη εκλεπει με την υπερνκηση της προσκλλησης και με την υπταξη των επιθυμιν και παθν. Η τταρτη αλθεια μας διδσκει τι υπρχει μια ατραπς που οδηγε προς την απελευθρωση απ τη θλψη. Εναι η Ευγενς Οκταπλ Ατραπς προς: Τλεια Θαση, Τλειο Συνασθημα, Τλειο Λγο, Τλεια Συμπεριφορ, Τλεια Εργασα, Τλεια Προσπθεια, Τλεια Επγνωση και Τλειος Διαλογισμς.

     Οι Τσσερις Αλθειες αποτελον τον Ακρογωνιαο Λθο της βουδδιστικς παρδοσης:
 
 1. Η παρξη εναι πνος. (Τα πντα εναι φευγαλα και μεταβλλονται σο κι αν δνουν την εντπωση πως διαρκον, λα τα ντα, και ο νθρωπος, συναντον τον πνο σε διφορα εππεδα, στη γννηση, την φθορ, την αρρστια, τον θνατο).

 2. Αιτα του πνου εναι η επιθυμα.(που δημιουργεται απ την γνοια, η οποα κνει να φανονται αληθιν τα σα στη πραγματικτητα εναι ψετικα).

 3. Η κατπαυση του πνου. (Ονομζεται νιρβνα που σημανει σβσιμο και πετυχανεται με την κατσβεση της γνοιας, της επιθυμας και της απχθειας).

 4. Το μονοπτι που οδηγε στη κατπαυση του πνου. (Αποτελεται απ 8 στδια που μοιζουν με την Ινδουστικ γιγκα γι' αυτ λγεται «οκταπλ μονοπτι»).

     Το Ευγενς Οκταπλ Μονοπτι:

 1. Ορθ θαση (της αληθινς φσης των πραγμτων)

 2. Ορθ Απφαση (να εξυψνεται κανες σε αντερα εππεδα μσα απ αντερες σκψεις ανιδιοτλειας, αυταπρνησης και αγπης προς λες τις ονττητες και υπρξεις).

 3. Ορθ Ομιλα (επιμον στην αλθεια)

 4. Ορθ Συμπεριφορ (αποφυγ αδικιν προς λες τις εκφρσεις της ζως)

 5. Ορθ ντληση της Ζως (αποφυγ υπερβολικς πολυτλειας, αποφυγ τρπου βιοπορισμο που βλπτει τους λλους).

 6. Ορθ Προσπθεια (για ενθρρυνση του καλο και πρληψη του κακο).

 7. Ορθ Σκψη.

  8. Ορθ Συγκντρωση (πειθαρχα, εκπαδευση κι ανπτυξη του νου με στχο την κσταση, την επγνωση και την αταραξα).



     Καθεμι απ τις εκφρσεις αυτς εν’ νας πυρνας γρω απ τον οποον αναπτσσονται πολλς μεγλες ιδες. Ο χρνος μας επιτρπει δο μνο παρατηρσεις. Τλεια Θαση δεν σημανει τυφλ πστη, αλλ να ορισμνο ποσ γνσεως για το σχμα της ζως και την λειτουργα των νμων της φσης και ειδικ τον νμο της Αιωνας Δικαιοσνης, Αιτας και Αποτελσματος. Οι σκψεις μας πρπει να εναι αληθινς, ωραες, ευγενικς τσι στε να εμαστε συναισθηματικ ισορροπημνοι. Ο λγος μας, σωστς, σοβαρς, επιβοηθητικς. Η συμπεριφορ μας πρπει να εναι δκαιη, ανιδιοτελς, καλοζυγιασμνη, αποτελεσματικ. Δεν υπρχει σωστ εργασα και βιος ταν προκαλε βλβη σε λλα ζωνταν ντα ταν επιτυγχνεται με αντικανονικ μσα και ανντιμη συναλλαγ. Η τλεια προσπθεια συνεπγεται επιμον στην καλοσνη και εξαρτται απ την εκλογ ωφλιμης εργασας και την χρησιμοποηση της δναμης και επιρρος μας προς το καλτερο. Οφελουμε να κνουμε τον διαλογισμ μας, πιστο στο ργον και το καθκον μας, επωφελομενοι απ τα λθη μας και χι να τα εκκολπτουμε, ενθυμομενοι πντοτε τα καλ και ευχριστα πργματα και λησμονντας τα κακ και δυσρεστα. Το πνεμα πρπει να συγκεντρνεται μνον σε ψηλος και ευγενες στχους, στε να συγκεντρνουμε στο βθρο του ανυψωτικς σκψεις που θα χρησιμεσουν ως μτρες του χαρακτρα μας και σαν οδηγο στις καθημερινς μας πρξεις.
     Διφοροι θρλοι καθς και θαματα κλιμακνονται στην μετπειτα ζω του ως φωτισμνου, πως η κατανκηση του Μρα -της προσωποποησης του κακο-, η κθοδος στα καττερα βασλεια που αναστθηκε μπροστ στο κλμα της μητρας του Μιας, η επσκεψη στους ουρανος -τι μετ τον θνατ του το σμα του ταν φλεκτο στην κοιν φωτι και τι λιωσε μσα σε μια φωτι που πγασε απ το πουθεν-, κ.α.

     Ο Βοδδας σντομα απκτησε πολυριθμους οπαδος και μαθητς. Παρλο που θεωρεται συνεχιστς και ανανεωτς του Βραχμανισμο, πολλς φορς η διδασκαλα του ρχεται σε αντθεση με αυτν κι αντιμετωπστηκε εχθρικ, κυρως στη κατργηση των ορων των τξεων του Βραχμανισμο -της λεγμενης Κστας.

     Οι Διδασκαλες του Βοδδα συγκεντρνονται απ τους μαθητς του πολλ χρνια αργτερα (543 π.Χ.), περιχονται στο λεγμενο ΚΑΝΟΝΑ ΠΑΛΙ, γνωστς ως ΤΡΙΠΙΤΑΚΑ και χωρζονται στα εξς:

 ~ ΣΟΥΤΑ ΠΙΤΑΚΑ (βιβλα Διδασκαλας)

 ~ ΒΙΝΑΓΙΑ ΠΙΤΑΚΑ (βιβλα Ηθικν Διδαγμτων)

 ~ ΑΒΙΔΑΜΜΑ ΠΙΤΑΚΑ (βιβλα Ψυχολογας & Φιλοσοφας)

     Λγοι νθρωποι ζησανε μια τσο δραστρια ζω. φθασε 80 χρονν κι ακοραστος γριζε. Για τον τρπο του θαντου του αναφρεται τι σταμτησε σ’ να χωρι, κοντ στο Κουσιναγκορα, που μερικο μεταλλεργτες τονε προσκλεσανε και τους μαθητς του να φνε μαζ τους το μεσημρι. Το φαγητ αποτελετο απ γλυκ κικ, ρζι και μανιτρια. Λγο μετ το φαγητ ο Βοδδας αισθνθηκε σχημα, αλλ δεν παραπονθηκε. ταν νιωσε λγο καλλτερα συνχισε το ταξδι με τον μαθητ του Ανντα, σβησε τη δψα του, κανε λουτρ και πρασε το ποτμι. Σ' να λσος ξπλωσε στο δεξ πλευρ και με το κεφλι του στο βορρ. Γνωρζοντας τι το τλος του τανε κοντ, μλησε στους μαθητς του και τους επε τι δεν πρεπε να λυπηθον, αφο ο θνατος εναι περιστατικ υποχρεωτικ σ\ λα τα ντα. Τους δωσε τις στερνς οδηγες του και τους εξρκισε ν’ ακολουθον σταθερ την Αλθεια σα φρο, ν' αποβλπουνε για καταφγιο μνο στους εαυτος τους και να εργζονται με ζλο για τη σωτηρα τους. Κι στερα πρασε στη Παρανιρβνα, τη κατσταση απ την οποα δεν υπρχει επιστροφ. Το σμα του κηκε με την δουσα τελετ κι η τφρα μοιρασμνη σε 8 μρη στλθηκε σε διφορα σημεα της χρας, που αναγρθηκαν ιερ μνημεα.
     Απ λες τις αφηγσεις προκπτει πως η προσωπικτητα του Γκαουτμα Βοδδα διεκρνετο για την αξιοπρπεια, την ομορφι και την ελκυστικτητα της. Ο χαρακτρας του συνδαζε ντονη ατομικτητα, βαθει σοβαρτητα κι αυστηρ απλτητα, με εξαιρετικ ευγνεια και φιλοφροσνη, βαθει κατανηση της ανθρπινης αδυναμας και τη πιο τρυφερ συμπνοια για τους θλιμμνους. Η φων του τανε δυνατ, πλοσια και παλλμενη. Η πειστικ του εκφραστικτητα σχεδν υπερνθρωπη.
     Η ευφρδει του δεν σημανει τι τον παρσυρε σε μεγλους λγους. Αντθετα, ταν οπαδς της σιωπς, πως λοι οι μεγλοι διδσκαλοι. Δδασκε τους ανθρπους πιτερο με τη παρουσα και με το παρδειγμα της ζως του, παρ με τις λξεις που λεγε. Συχν καθτανε στο μσον των μαθητν του και τηροσε απλυτη σιωπ. Πολλ απ τα ρητ του, πως φθασαν ως εμς, εναι σντομα και νευρδη. Η ουσα της ηθικς ζως βρσκεται συμπυκνωμνη σ’ αυτος τους λγους στχους:

Αποχ απ κθε ενργεια κακ.
Καλλιργεια του κθε τι καλο.
Διατρησις του πνεματος καθαρο κι αγνο.
Αυτ εναι του Βοδδα η προσταγ.

     O Βοδδας πθανε σε ηλικα περπου 80 ετν καθισμνος ανμεσα σε 2 δντρα, αφο πρτα εχε κνει το τελευταο κρυγμα στους μαθητς του. Σμφωνα με μια παρδοση, τα τελευταα του λγια ταν:

   "λα τα σνθετα πργματα αποσυντθενται. Δουλεετε επιμελς για τη σωτηρα σας".

=========================


                                  Β' Μια Μεγλη Περιπτεια



     EIΣΑΓΩΓ: Θα μποροσα να γρψω κι λλα για τον Σιντρτα, αν το ρθρο αφοροσε αυτν μονχα. Για τα εδη διδαχν, τις φσεις κλπ, απλ μως θλησα να δσω μιαν ιδα, στε να γνει κατανοητ το μγεθος και να προχωρσουμε παρακτω, να δομε και τη σκοπι της συζγου και τη πορεα της ταν μεινε μονχη με το νεογννητο παιδ τους. Δεν θα πω πως κακπεσε, δε θα πω πως πενασε, σα βασιλοπολα και μητρα του διαδχου, αλλ και σχυγος ενς ττοιου συζγου. ντας μλιστα υπ τη προαστασα και των πεθερικν, ια μποροσε να πει κανες πως δεν εχε κτι να φοβηθε. μως αυτ εναι πντα μια εκολη προσγγιση ττοιων θεμτων. Δεν εναι το χρμα η υλικ υποστριζει που ρχεται να προγει μιαν ευτυχισμνη ζω, οτε απαρατητα η ασφλεια της βασιλικς αυλς που θα σε κνει να χαμογελας. Αν το προυμε λογικ, χωρς καν να μθουμε τ κανε και πως ζησε, να δομε μερικ πραγματκια με βση την απλ λογικ και δεχτομε εκ των προτρων πως ταν πως περιγρφηκε στην αρχ, καλ κι ευγενικ κοπλλα, θα δεχτομε πως αγαποσε τον ντρα της κι λο το δμημα ως τα 29 της, τανε μια να γυνακα, ριμη πια κι χι μια φηβη, ξερε πως πλον χει ευθνη βαρει στις πλτες της και θα πρπει πλον να προσχει το τι κνει, γιατ χει μεγλο αντκτυπο και στους υπηκοους, και στα πεθερικ αλλ και στο σζυγο και στη φμη της οικογνεις της. Δεν τανε πια 16 ετν κι εχε επιπλον κι να παιδ, να αναθρψει και την ευθνη να το κνει σωστ, και να μη του αμαυρσει το μλλον. Επσης εχε και την ευθνη στο σζυγο. Κθε απροσεξα, σφλμα της, θα χτυποσε λη την οικογνεια και τη φμη τους.



     πειτα, ας το εξετσουμε αλλις. Απ αρχαιοττων χρνων η θση της γυνακας ταν επισφαλς. Ο Σιντρτα, στα καλ καθομενα, εγκαταλεπει το σπτι, χωρς να νοιαστε, τι αφνει πσω του. Θα μου πετε εχε αποστολ και τα ρστα, κι ντως την φερε σε πρας. Ναι εντξει, αλλ φερε σε πρας να μρος αυτς -εντξει μεγλο, δε λω, μα δεν τανε μνον αυτ η αποστολ που επσης εχε αναλβει. Αλλ και πλι, ας σκεφτομε, αν αντ να πρει ττοιαν απφαση ο Σιντρτα, την παιρνε η Γιασοντρα και να τη κοπανοσε απ το σπτι για μια σοβαρ... αποστολ. Τα κουδονια θα ακουγοντουσαν ως την κρη της Μονγκολας.... Κανες δε θα τη πστευε εκ των προτρων, -γιατ αργτερα εντξει μπορε να πειθε τελικ, αλλ μχρι ττε, αστα να πνε. λοι θα λγανε πως ξεμυαλστηκε, πως κποιος γκμενος της πρε τα μυαλ και κανες δεν θα συντρεχε, πσω μλλον οπαδς μαθητς της.
     Τλος, ανλογα το χαρακτηρα, την εποχ και την ιδιοσυγκρασα της σε συνδυασμ με το αξωμα που εχε αλλ και το γιο, στην ουσα χασε λες τις διεξδους φυγς της δια μιας. Ο Μθος λει πως δεν ξανα εδε ντρα στην υπλοιπη ζω της κι επ πραγματικ το πιστεω. λλο τρα αν εχε βρει φρμουλα να ξεγλυστρ που και που, αυτ δε λογζεται καταφυγ, με τσο ρσκο κι γχος. Ο Μθος λει πως ξεκνησε να βοηθ τους αδυντους κι αυτ μπορ να το πιστψω επσης. Ο Μθος λει πως ζησε στην αυλ και μεγλωσε το γιο της σωστ και καλ και μνον ταν ο Σιντρτα επτρεψε και σε γυναικεα μοναστρια τη λειτουργα, πως κατφυγε σ' ν απ' αυτ, κι αυτ το πιστεω. Δηλαδ με τη μετ ζω που ζησε κρδισε κι αυτ μια σπουδαα θση στη ζω κι σως σπουδαιτερη.



     Το γραψα και στην αρχ και τρα θα το επεξηγσω περαιτρω. Αυτ το θμα εναι ετε μθος, ετε πραγματικτητα. Δεν με νοιζει, γιατ δλωσα πως αν εναι πραγματικτητα, εναι πολ σημαντικ η παρουσα της στο λο οικοδμημα, αν δεν εναι κι εναι απλ μυθος, μπορε κλλιστα να χρησιμοποιηθε ωφλιμα κι τσι, ως ας πομε, να μορφο συμβολικ και διδακτικ λογοτχνημα, προν ζωηρς φαντασας αλλ κι επγνωσης βαθεις των ανθρωπνων. Οπτε δεν ανησυχ, οτως λλως. Γι' αυτ πμε παρα τρα να γνωρσουμε τη Γιασοντρα με το βο της βσει των σων χω βρει γι' αυτν. Και μετ κρνετε μονχοι... Π. Χ.

**************

     Ο ΒΙΟΣ:  H Γιασoντρα (Pali: Yasodharā) ταν η σζυγος αλλ κι εξαδλφη του Σιντρτα Γκαουτμα Βοδδα, ως του φυγε απ το σπτι για να γνει śramaṇa- η μητρα του Rāhula κι η αδερφ του Devadatta. Αργτερα γινε bhikkhunī και θεωρεται arahatā. ταν η κρη του Βασιλι Suppabuddha και της Amita, αδελφ του πατρα του Βοδδα, Βασιλι Śuddhodana. Γεννθηκε την δια μρα στον μνα Vaishaka με τον πργκηπα Γκαουτμα. Ο παππος της ταν αρχηγς της Añjana a Koliya, κι λοι προρχονταιν απ τη φυλ-φατρα Shakya. Οι Shakya κι οι Koliya τανε κλδοι της Ādicca (σανσκρ.: Aditya) της δυναστεας Ikshvaku. Δεν υπρχαν λλες οικογνειες που να θεωρονται ιστιμες μαζ τους στη περιοχ κι ως εκ τοτου τα μλη αυτν των 2 βασιλικν οικογενειν παντρευντουσαν μνο μεταξ τους.


            H μικρ Γιασοντρα αρεσκταν να στκεται να κοιτ τους κπους που χει φτιξε
                   ο πατρας της  βσει των παρωτρνσεων κι υποδεξεν της


     Παντρετηκε τον εξδελφ της, τον πργκηπα Σιντρτα, ταν ταν κι οι δυο στα 16. ταν μια πανμορφη νεαρ κοπελλτσα με σκορα μαρα μαλλι που της φταναν ως τους αστραγλους. πως τανε το θιμο -βσει λλου μθου- πολλς κοπλλες απ την επικρτεια κατεθασαν στην αυλ του παλατιο κι ο πργκηπας, που τανε σε ηλικα γμου, θα διλεγε κενη που του ρεσε πιο πολ. Γιντανε δε, μεγλος εορτασμς κι οι γονες, επσης πρεπε να συμφωνσουν αν η υποψφια τανε κατλληλη για να γενε κρη τους. Τελικ ο πργκηπας μορασε δρα κι ωραα λγια για παρηγορι, μα τις αρνθηκε λες και τις ξαπστειλε ευγενικ, καθς δεν του εχεν αρσει κποια. Η λη διαδικασα δευε προς το τλος της, ταν η νεαρ πριγκηπσσα Γιασοντρα φτασε βιαστικ και λαχανιασμνη στην αυλ, να δει μπας κι εχε μενει καννα δωρκι και γι' αυτν και μπκε στον περβολο ντροπαλ. Ο Πργκηπας Σιντρτα, μλις την εδε πετχτηκε απ το θρνο του, ρπαξε να θαυμσιο μαργαριταρνιο κολλι και σπεδοντας σε κενη, της το φρεσε προσεχτικ στο λαιμ: Εχε μλις διαλξει την μορφη ξαδελφολα του για γυνακα!



     Αρχικ, ο πεθερς του Σιντρτα, δεν θελε τον νεαρ αυτ για γαμπρ του. ξερε -καθς υπρχαν δη προφητεες- πως εκενος ταν μαθος στον πλεμο κι γουρος, συνεπς δεν κανε για γαμπρς του, αλλ κι τι κποια στιγμ θ' φηνε το παλτι και την οικογνεια για να πει να γνει Πεφωτισμνος. λα μως που η μικρ ξεσπθωσε και του δλωσε ορθ-κοφτ, πως εκενη, λλον απ τον Σιντρτα δεν παρνει γι' ντρα και τλος οι πολλς κουβντες! Ο πατρας μως πσχισε να το φρει αλλις. Διοργνωσε και καλ, να τσμπιονς ληγκ με διφορα σπορ, τοξοβολα, ξιφομαχα, ιππασα και τα ρστα, για να τεστρει παρλληλα τις δυναττητες του νεαρο, αλλ και να δεξει τυχν ανικαντητα στα μτια της και να της αλλξει τη γνμη. Του κκου! Ο Σιντρτα πρε χρυσ μετλλιο σ' λα τα σπορ και δια περιπτου. Ττε τ να κνει κι ο πεθερς...: "Γαμπρολη μου!" του φωνζει συγκινημνος "λα να σε αγκαλισω παιδ μου. Καλς ρισες στο φτωχικ μας. Εδ να! θα τρμε ,τι βρσκεται, θα πορευμεθα, πως τα φρνει η τχη κι ο καιρς και σας εχομαι βον ανθσπαρτον και καλος απογνους"! Η δε Γιασοντρα, πσω στα ιδιατερα δματ της, ακοστηκε να το πανηγυρζει δεντως κι να μακρσυρτο αλλ και δυνατ "Γ Ι Ε ΣΣΣΣ!" ηκοστη, πρα απ τα μυρωμνα ντουβρια της παντο, -πλν μως σως να 'ναι και μθος.



      Αλλ και πριν τον θελε, και στα πολ πιο πρα και πσω τη, κι αυτ μας το μαρτυρ νας λλος καταγεγραμμνος μθος, στα Κινζικα:
佛 本行 集 經, στη Συλλογικ Σοτρα Των Παλαιτερων Πρξεων Του Βοδδα, η Yashodharā συναντ τον Siddhārtha Gautama 1η φορ σε μια προηγομενη ζω, ταν σαν νεαρς Brahmin (αρχαος Ινδς ιερας) Sumedha, αναγνωρζεται επσημα ως ο μελλοντικς Βοδδας απ το Βοδδα κενης της εποχς, Ντιπνκαρα Βοδδα. Περιμνοντας λοιπν στη πλη Paduma τον Ντιμπνκαρα Βοδδα, προσπαθε να αγορσει λουλοδια για προσφορ, αλλ σντομα μαθανει πως ο βασιλις αγρασε δη λα τα λουλοδια για τη δικ του προσφορ. Ωστσο, καθς ο Dipankara πλησιζει, ο Sumedha διακρνει να κορτσι που ονομζεται Sumithra ( Bhadra) κρατντας 8 νθη του λωτο στα χρια της. Της μιλ με πρθεση να αγορσει ν απ τα νθη της, αλλ εκενη αναγνωρζει αμσως τις δυναττητς του και του προσφρει 5 απ τους λωτος της αν της υποσχεθε τι θα γνουνε σζυγοι σ' λες τις επμενες ζως-παρουσες τους στη γη. Και πργματι, του προσφερε τα μαλλι της κομμνα και την υπσχεση πως σε κθε προσπθει του για τη Φτιση, θα 'ναι μαζ του βοηθς και σντροφος, -μαζ με τα μαλλι κι... η πολλαπλο-ισβια κθειρξη! Δηλαδ τα παιδι εχαν... ιστορα.



     Ας σοβαρευτομε γιατ πολ στ' αστεα το πραμε. Λοιπν, στα 29 τους, γννησε το μοναδικ τους παιδ, να αγρι που ονομστηκε Ραχολα. Την 7η νχτα της γννησς του, ο πργκηπας φυγε απ το παλτι. Η Γιασνταρα διαλθηκε στη θλψη. Ο Βοδδας φυγε απ το σπτι του νχτα για να βρει τη φτιση, την φησε να κοιμται χωρς να γνωρζει γι' αυτ. Την επμενη μρα, εκενη εξεπλγη με την απουσα του. Αργτερα, σαν μαθε πως εχε φγει για να βρει τη φτιση, υπκυψε κι ζησε μιαν απλ μοναχικ ζω. Αν κι οι συγγενες της στειλαν μηνματα για να της πουν τι θα τη συντηροσανε, δε δχθηκε τις προσφορς. Αρκετο πργκηπες της ζτησαν το χρι, αλλ απρριψε λες τις προτσεις. Καθ' λη την 6ετ απουσα του, η πριγκπισσα Yaśodharā παρακολοθησε στεν τη πορεα του αντρς της και τις ενργεις του, απ τα να που μθαινε κατ καιρος και μλιστα λγεται πως προσπαθοσε να τα μιμηθε, σο ταν αυτ δυνατ.



     ταν ο Βοδδας την επισκφθηκε στο Καπιλαβστου μετ απ τη Φτισ του, εκενη αρνθηκε να τονε δει, αλλ ζτησε απ απ τον μικρ Ραχολα να πει στον πατρα του και να ζητσει διαδοχ. Η δια, σκφτηκε: "Σγουρα αν χω αποκτσει κποια αρετ, ο Κρις μου θα ρθει να με βρει". Για να εκπληρσει την επιθυμα της, ο Βοδδας ρθε και τη θαμασε για την υπομον και τη μεγλη της θυσα. Λγο αργτερα ο γιος τους γινε κι αυτς ασκομενος μοναχς, η Γιασοντρα μπκε επσης στο Τγμα των Μοναχν και στη πορεα του χρνου φτασε στη κατσταση του Αρτατ. Χειροτονθηκε ως bhikkhuni με τις 500 γυνακες, μετ που ο Mahapajapati Gotami καθιρωσε για 1η φορ το γυναικεο μοναστικ τγμα bhikkhuni. Τελικ πθανε στα 78 της χρνια, 2 χρνια νωρτερα απ τη parinirvana του Βοδδα σζυγο της. Τα λγια τα τελευταα της, ωστσο εναι κενα που μαρτυρνε τη πλρη αφοσωσγ που του δειξε λα τα πσω χρνια. Ανφερε πως δεν υπρξε ποτ σζυγος κανενς λλου παρ Εκενου για ολκληρο αυτ το μεγλο χρονικ διστημα και στα χρνια αυτ τονε βοθησε να πετχει 100.000 παγκσμιους κκλους σε 4 πειρες περιδους, εκε που λλοι Βοδδες θα χρειζονταν 8 και 16 ττοιες περιδους στο να πετχουν το διο αποτλεσμα.
     Ωστσο η αφοσωση κι η λατρεα της φνηκε κι ταν απ το παραθρι της, δειξε στο γι της, Ραχολα, τον πατρα του να περν με τα κτρινα ενδματα του μοναχο, και του επε αυτ τα λγια, που τα 'χε κμει ναν μνο, με ττλο Το Λιοντρι Των Ανθρπων:

Τα κκκινα, ιερ γυμν του πλματα κοσμε τλειος τροχς*
Τα μακρι του πδιλα με φωτειν σημδια κοσμημνα.
Τα πδια του με διφορα σημδια διδαχς διακοσμημνα.
Πργματι, αυτς εν' ο πατρας σου, των νθρωπων λιοντρι.
Εν' νας πργκηπας ευασθητος, της Σκυα καμρι.

Το σμα του γεμτο με σημδια: στχος η ευημερα.
Πργματι, αυτς εν' ο πατρας σου, των νθρωπων λιοντρι.
Σαν τη πανσληνο εν το πρσωπο του, σα φεγγρι.
Σ' ανθρπους και θεος πντοτε εν' αγαπητς.
Βδισμα μορφο, του ελφα ευγενν φυλν, με ηρεμα.

Πργματι, αυτς εν' ο πατρας σου, των νθρωπων λιοντρι.
Εν' ευγενς, βαστ γερ απ γενι πολεμιστ.
Τα πδια του απ θεος κι ανθρπους χουν τιμηθε.
Στο νου του συγκεντρνεται ηθικ, ο ιερς σκοπς.
Αυτς εν' ο πατρας σου, των νθρωπων καμρι.

Μακρι κι μορφη η μτη του, καλοσχηματισμνη χρη.
Μεγλα κι μορφα, σαν μιας δαμλας, βλφαρα δια.
Τα μτια του σκουρχρωμα, ουρνιο τξο, σκορα φρδια.
Πργματι, αυτς εν' ο πατρας σου, των νθρωπων λιοντρι.
Λεος και στργγυλος, καλοσχηματισμνος του ο λαιμς.

Σαγνια χει δυνατ σαν το λιοντρι.
Κορμ χρυσ, σαν των θηρων βασιλι.
Αυτς εν' ο πατρας σου, των νθρωπων καμρι.
χει βαθει φων, γλυκει και μαλακι.
Η γλσσα του εναι πορφυρ πως το κινναβρι.

Τα δντια του λευκ σε κθε τους σειρ, σαν το μαργαριτρι.
Αυτς εν' ο πατρας σου, των νθρωπων καμρι.
Σκουρχρωμο και μορφο μαλλ και λαμπερ.
Το μτωπ πλατ, σα καλογυαλισμνο πιτο εναι χρυσ.
Η τοφα μες στα φρδια του, ωραα σαν στρο πρωιν.

πως το πλθος αστεριν, λ' ακλουθν φεγγρι,
τσι και ο πατρας σου των νθρωπων καμρι,
το μονοπτι τ' ουρανο ακολουθ σωστ
και γρω αστρκια οι μοναχο, ακολουθν πιστ.
Αυτς εν' ο πατρας σου, των νθρωπων λιοντρι.

 * Ντρμα = dharma, κκλος γνσης/διδαχς.



     Στο 13ο κεφ. του Lotus Sutra, η Yaśodharā λαμβνει μια πρβλεψη απ τον Gautama Buddha πως κι ο Mahapajapati. Η ννοια του ονματος Yaśodhara (σανσκρ. απ yaśas "δξα, λαμπρτητα" + dhara "τροχς" απ τη λεκτικ ρζα dhri "to bear, support") εναι Φορας Δξας. Τα ονματα που χει ονομαστε επσης εκτς αυτο, εναι: Yaśodharā Theri (doyenne Yaśodharā), Bimbādevī, Bhaddakaccānā και Rāhulamātā (μητρα του Rahula). Στη διλεκτο Pali, το νομα Yaśodharā δεν υπρχει. υπρχουνε μνο 2 αναφορς στο Bhaddakaccānā.
     Αρκετ λλα ονματα αναγνωρζονται στη σζυγο του Βοδδα σε διαφορετικς βουδιστικς παραδσεις, συμπεριλαμβανομνων των Gopā Gopī, Mṛgajā και Manodharā. Σμφωνα με τον Mulasarvastivada Vinaya και πολλς λλες πηγς, ο Βοδδας εχε στη πραγματικτητα 3 συζγους και μια ιστορα της Τζατκα που ανφερε ο Nagarjuna διευκρινζει 2. Ο Thomas Rhys Davids προσφερε την ερμηνεα πως ο Βοδδας εχε μια μνη σζυγο που απκτησε διφορους ττλους κι επθετα με τα χρνια, οδηγντας τελικ στη δημιουργα ιστοριν προλευσης για πολλς γυνακες. Ο Noel Peri ταν ο 1ος μελετητς που εξτασε το ζτημα επ μακρν, ελγχοντας τις πηγς της Κνας και του Θιβτ καθς και το Pali, λεπτομερς. Παρατρησε πως οι 1ες πηγς (που μεταφρστηκαν πριν απ τον 5ο αι.) φνηκαν να ταυτζουν με συνπεια τη σζυγο του Βοδα ως Γκπι κι τι μετ απ μια περοδο ασυνπειας το Yaśodhara εμφανστηκε ως το αγαπημνο νομα για τα κεμενα που μεταφρστηκαν στο 2ο μισ του 5ου αι. και μεταγενστερα. Εκτς απ τη θεωρα του Rhys David, προτενει λλες ερμηνεες που περιλαμβνανε τη δυναττητα πολλαπλν γμων, που σε ορισμνες περιπτσεις ταιριζουνε καλλτερα με τις διαφορετικς παραλλαγς στις ιστορες της ζως του Βοδδα, υποδηλνοντας τι αυτς οι ασυνπειες εμφανστηκαν ταν συνδυστηκαν πολλς διαφορετικς ιστορες σ' να αφγημα. Προτενεται επσης πως λες αυτς οι εκδοχς μπορε να οφελονται και σε μια μεταχρονολογμνη προτμησηση στη μονογαμα κι τσι να προσαρμζονται ανλογα κι οι καταγραφς.



    ταν ο Βοδας εχε πρει το βραδυν του γεμα κενη τη μρα, λοι σοι τονε γνωρζανε σα πργκηπα Σιντρτα, εκτς απ τη πριγκπισσα Γιασοντρα, ρθαν να του μιλσουν. λοι τους κπληκτοι αλλ χαρομενοι που εδανε τον πργκηπ τους ντυμνο μοναχ με τη κτρινη φορεσι. Η Γιασοντρα μεινε στο δωμτι της σκεπτικ, "Ο Πργκηπας Σιντρτα εναι τρα ο Πεφωτισμνος -ο Βοδδας. Τρα ανκει στη γραμμ με τους Βοδδες. Εναι σωστ τχα για μνα να πω σ' αυτν; Δεν με χρειζεται και δεν θα με ξαναχρειαστε ποτ. Νομζω τι εναι καλλτερα να περιμνω λιγκι και να δω".
     Μετ απ λγο ο Βοδδας ρτησε:
 -"Πο εναι η Γιασοντρα";
 -"Εναι στο δωμτι της", επε ο πατρας του.
 -"Θα πω εκε", επε ο Βοδδας και δνοντας το μπωλ του στο βασιλι, κνησε για το δωμτι της. πως βγαινε επε στο βασιλι: "Αφστε τη να με σβεται, ,τι της αρσει. Μη της λτε τποτα".



     Μλις μπκε στο δωμτι της, ακμη και πριν πρει τη θση του, η Γιασοντρα σπευσε σ' αυτν. πεσε στο πτωμα, κρτησε τους αστραγλους του, βαλε το κεφλι της στα πδια του κι κλαιγε και πλνταζε μχρι τα δχτυλα των ποδιν της να εναι μοσκεμα στα δκρυ της. Ο Βοδδας μεινε σιωπηλς και κανες δεν τη σταμτησε μχρι να κουραστε να κλαει. Ο Βασιλις Σουντχοντνα επε ττε:
 -"Κριε, ταν η νφη μου κουσε τι φοροσες κτρινες ρμπες, επσης ντθηκε με κτρινη ρμπα. ταν κουσε τι παρνατε να γεμα τη μρα, κανε το διο. ταν κουσε πως εχατε παρατσει τους πολιτελες, αναπαυτικος καναπδες, προτμησε να χαμηλ κι βολο καναπ. ταν 'μαθε πως κοιμσασταν σε απλ σκληρ κρεββτι, ρχισε κι εκενη να κοιμται σε ττοιο διο κι ταν κουσε πως εχατε παρατσει τις γιρλντες και τ' αρματα, επσης τα παρτησε κι η δια, κι ταν πολλο νεαρο της στελανε μηνματα για προσφορ βοθειας, τα απρριψε λα απ' λους. Τσον ενρετη εναι η νφη μου".
     Ο Βοδας κονησε το κεφλι επιδοκιμαστικ κι επε:
 -"χι μνο σε αυτ τη τελευταα γννηση, αλλ και σε μια προηγομενη γννηση, η Γιασοντρα ταν αφοσιωμνη και πιστ σε μνα". Κι υπερθεμτισε, πληροφορντας τους παρισταμνους, πως σε μιαν λλη ζω, ταν η δια με το κορμ της που τον σωσε, μπανοντας μπροστ και δεχμενη εκενη να βλος κυνηγο.



    λοι οι μελετητς του Βοδδα χουν ασχοληθε με τη σζυγ του κι λοι χουνε σημεισει διαφορς. τα διαφορετικ ονματα που της δθηκαν, ακμη και σε μια αρεση. (πως το Theravadin), αλλ κι ολκερος ο μετ βος της. Σε γενικες γραμμς μπορομε να πομε συνοπτικ τα εξς:
    Η Γιασοδρα εγκατλειψε τη ζω του νοικοκυριο και μπκε στη σειρ των μοναχν ταυτχρονα με τη Maha Pajapati Gotami. φτασε στο Arahanthship κι ανακηρχθηκε η κρια μα
τρια μεταξ των μοναχν που πτυχαν υπερφυσικς δυνμεις (Maha Abhiaaa) για να θυμηθον πειρες εποχς του παρελθντος. Μνο 4 απ τους μαθητς του Βοδδα εχανε πετχει ττοιες δυνμεις.
     Πριν μως φτσει να της επιτραπε, η εσοδος στη μοναστικ ζω, λγεται πως ακολοθησε να παρλληλο δρμο, με κενον του αγαπημνου της -προφανστατα- συζγου. Δηλαδ ζησε μετρημνη και φτωχικ ζω, δεν αρνθηκε βοθεια σε καννα δυστυχ, δεν φεσθηκε βοθειας και νοσηλεας μλιστα, σε ασθενες, πληγωμνους κλπ. Πως ζησε λιτ και προσεκτικ, και κυρως επσης -το τονζω ιδιατερα αυτ- μοναχικ. Μπορε να 'χε βρει να υποκατστατο για να γεμζει κμποσο, το κεν μιας -σο και να το κνουμε- ττοιας απλειας, μπορε να 'σφιγκε και τα δντια μχρι να αναστσει τον μικρ της μονχη και σωστ, αλλα μια θλψη πντα εμφαιντανε στο βλμμα και στο σμα της. Μια μοναξι και μια θλψη, που τα κλυπτε σο το δυνατν καλλτερα. Και γι' αυτ αλλ και ναι, και για την υψηλ μοναστικ της πορεα, εναι πιτερο αξιπαινη, απ το σζυγο, σο κι ακμα ψηλτερα κι αν ανβαινε αυτς. Γιατ αυτς πρε μεν μιαν απφαση, αλλ προφανς προμελετμνη και σγουρα χωρς κποιαν ξωθεν πεση. Εκενη μως πιστηκε να πρει να σωρ δσκολες αποφσεις. Και κατ πως μας περιγρφει ο λγος βος που μας γινε γνωστς, τις διλεξε λες σωστς και τις υποστριξε κατ τον καλλτερο τρπο,




     Και για να κλεσουμε λιγκι πιο εθυμα τοτο το μθο/πραγματικτητα, θα σας μεταφρω με ακμα πιο αστεο τρπο, απ σο το βρκα, κτι που πτυχα κατ την αναζτησ της για τυχν στοιχεα. Μπανω που λτε σε να χρο, που ξω, λεγε πχ... -νομα και μη χωρι- Γιασοντρα η Σζυγος του Βοδδα. Δστε βση το πως προσγγισε το θμα:

     Η Γιασοντρα τδε, κρη του δενα και της δεξε, παντρετηκε στα 16 της τον Σιντρτα κλπ κι τσι κποια στιγμ γινε η σζυγος του Βοδδα, ο οποος Βοδδας μπλα μπλ μπλα μπλα μπλα μπλα μπλα μπλα....
.
.
.
..... μπλα μπλ μπλ κλπ.. και τελικ η Γισοντρα πθανε 2 χρνια πριν τον δικ του θνατο τιμημνη κλπ.....

     χι ερωτ: Πισατε το νημα;


                                        Τ  Ε  Λ  Ο  Σ  

 

 

Web Design: Granma - Web Hosting: Greek Servers