-


Dali &









/




 
 

 

Van Gogh


"...δε δυσκολετηκα να βρω τρπους να εκφρσω τη λπη, την απλυτη μοναξι..."

                                                                              Βνσεντ Βαν Γκογκ




Van Gogh Vincent
(1853-1890) Impressionism 

                                             Βιογραφικ

     Γεννθηκε στο Ζντερ, χωρι της Ολλανδικς Βραβντης, 30 Μρτη, απ πατρα πστορα. Η μητρα του, 'Αννα Κορνλια Μπαρμπντους, κρη βιβλιοδτη της Αυλς, αγαποσε το διβασμα, πολ περισστερο απ τον πατρα κι εχε κλση στο σχδιο. Γργορα ο μικρς Βνσεντ, εκδλωσε ονειροπλο, ευασθητο και δυσπρσιτο μως, χαρακτρα. Αγαποσε κι εχε ανγκη την οικογνει του, μα επιδωκε τη μοναξι και τους μοναχικος περιπτους. Αγαποσε να μελετ τη φση, τους αγρος, τα ντομα.
     Σταμτησε νωρς τις σπουδς γιατ η οικογνεια του τανε πολυμελς κι αυτς πρωττοκος. πιασε μια ταπειν δουλει, αλλ στη Χγη, σ' να ολλανδικ παρρτημα μιας γνωστς, γαλλικς αθουσας τχνης, της Γκαλερ Γκουπλ. γινε συσκευαστς βιβλων. Στα 16 του και μες στη δουλει του, ξεδιπλνει το ταλντο της γοργς αφομοωσης με το περιβλλον, πρμα που μαρτυρ, μεγλη εξυπνδα κι οξτατη αντληψη. τσι, το 1873, μεταφρεται στο Λονδρζικο παρρτημα. στερα απ διπλ απογοτευση (ερωτικ και περιβλλοντος), το 1875, μεταφρεται στο Παρσι, στην δρα της γκαλερ. Δεν απολαμβνει το μρος εξαιτας θρησκευτικν πεποιθσεων κι αναστολν κι τσι το μνο που κνει στον ελεθερο χρνο του, εναι να περν ρες μνος με παρα και κουβντα στο δωματικι του να γυρν στα μουσεα και στις εκθσεις. Στην αλληλογραφα με τον αγαπημνο, κατ 4 τη μικρτερο, αδερφ του Τε, εκτς σων γρφει, σχεδιζει ,τι του περιγρφει κι ,τι βλπει γρω και του τραβ τη προσοχ.
     Επιστρφει Αγγλα, Κντ. Προσπαθε να προγυμνσει παιδι, στα γαλλικ και στα γερμανικ, χι τσο για να κερδσει χρματα, μιας κι οι γνσεις του στις γλσσες αυτς, δεν εναι κι οι καλτερες δυνατς, αλλ για να κνει επαφς και γνωριμες. τσι γνωρζει ακμα βαθτερα, τη γρω αθλιτητα των χαμηλν στρωμτων πληθυσμο κι αυτ τον επηρεζει και πλι βαθι. Γνεται βοηθς πστορα και κηρττει στο πλευρ του. Το 1878 επιστρφει στη πατρδα κι ενθαρρνεται να σπουδσει στην Ιερατικ Σχολ του 'Αμστερνταμ, μ' αποτυγχνει στις εξετσεις. Κνει λακ κηργματα κι εκε πια στρφεται οριστικ στη ζωγραφικ. Εγκαθσταται στις Βρυξλλες και μελετ συστηματικ, σχδιο.
     1881, δοκιμζει λλη μια ερωτικ απογοτευση κι επιστρφει στα περχωρα της Χγης, ζωγραφζοντας τοπα και δρμους. Την επμενη χρονι, βρσκει στο πρσωπο μιας πρνης, της Χριστνας (Σιν), το τομο κενο που θα του επιτρψει να διοχετεσει λη του τη συναισθηματικ κφραση. Μτε μως κι αυτ μλλεται να κρατσει για πολ. Η Σιν, μοσα, ερωμνη και μοντλο του, μλις γενν τον δετερο γι της, τον εγκαταλεπει οριστικ. Οικονομικ προβλματα. Τλος 1883, τα "σπει" με το σπτι του και καταφεγει σ' να δωμτιο-ατελι του Κ. Σαφρτ κι εκε μσα, ανμεσα σ' ακμα πνω απ 200 πνακες τη διετα 1884-5(!), συνθτει το πρτο μεγλο του αριστοργημα: "Οι Πατατοφγοι"! Τον επμενο χρνο παρνει πλι τους δρμους. Πεθανει ο πατρας του κι ο διος επισκπτεται την Αμβρσα που επηρεζεται πολ απ τον Ρομπενς.
     Στα 1886-8, εγκαθσταται στο Παρσι, μα περν το χρνο του κυρως στις γαλλικς επαρχες. Γνωρζει τον Πιζρο και τον Λωτρκ και συνδονται με φιλα. Αυτ η περοδος, ανμεσα απ 200 πνακς του, φρνει κι λλα μεγλα ργα. Εναι η λεγμενη περοδος της Αρλ. Ιδιατερα μετ το τσακωμ του με τον Γκωγκν και τον αδερφ του Τε, επιστρφει στο Παρσι και μ' απελπισα, κβει το αφτ του κι αλλζει τους συνδυασμος των χρωμτων του. Ζωγραφζει μως συνεχς. Το 1890 επισκπτεται την επαρχα Οβρζ-Ιν-Ουζ, μα οικονομικ προβλματα του Τε, σταματνε το επδομ του Βνσεντ. Μ' επιβαρημνη υγεα, νιθει εγκατλειψη. Κνει "Το Σταροχραφο Με Τα Κορκια". Μνει μνος σ' να δωμτιο του νου φλου του, γιατρο Γκασ, που μως τον απογοητεει κι αυτς γιατ αποφασζει να ...παντρευτε κι ο Βνσεντ το θεωρε επσης ...εγκατλειψη. Στις 23 Ιουλου, στλνει να γρμμα στον αδερφ του και του μιλ για τη ματαιτητα της ζως.
     27 Ιουλου, μρα Κυριακ, ο Βνσεντ κατευθνεται, πως τσες λλες φορς, στα σταροχραφα. Δεν χει μαζ του οτε πινλα, οτε καβαλτα, οτε μουσαμδες. Μνον να περστροφο για να χτυπσει κορκια. Σε μια στιγμ απελπισας, το στρφει στον εαυτ του. Τραυματισμνος βαρι, καταφεγει στο γιατρ Γκασ. Εκενος διαπιστνει με θλψη, πως δε μπορε ν' αφαιρσει τη σφαρα. Το επμενο πρω, φτνει ο Τε και τονε βρσκει να καπνζει ρεμα τη ππα του. Περννε λη τη μρα μαζ, κουβεντιζοντας συχα-συχα, συμφιλιωμνοι. Το βρδυ ξαπλνουνε κοντ-κοντ. Γρω στις μιμιση τη νχτα της 28ης Ιουλου, ο Βνσεντ Βαν Γκογκ ξεψυχ, στα χρια του αγαπημνου του αδερφο.
     Αξζει να σημειωθε, πως εν ζω, δε πολησε μτ' να πνακ του!

                        Η Tχνη Που Μας ''Ανογει'' Τα Μτια

   "Ο ρλος του ζωγρφου δεν εναι ν' αντιγρφει το περγραμμα των πραγμτων..."     Μλαν Κοντερα

     To Φλεβρη του 1888, ο Βνσεντ Βαν Γκογκ εγκαταλεπει τη ζοφερ μελαγχολα του παρισινο χειμνα, τις νχτες με το αλκολ, τις γυνακες, τα κουραστικ πλθη και κατευθνεται προς το ντο. Φτνοντας στην Αρλ της Προβηγκας, θαμπνεται απ τον λιο της Μεσογεου και νοικιζει πραυτα σπτι στο Νο 2 της πλατεας Λαμαρτν, πνω απ το καφ De La Gare. Aυτ ταν το δισημο Κτρινο Σπτι που λπιζε να δημιουργσει το Εργαστρι Του Ντου, μια κοιντητα καλλιτεχνν πως περπου κι η αδελφτητα των Ολλανδν ζωγρφων του 17ου αινα. Καθς δεν ξερε καννα να του ποζρει, πρτα του θματα γνονται, δνδρα, λφοι, χωρφια, οι γφυρες γρω απ την Αρλ. Γοητεεται απ τα χρματα της Προβηγκας και γρφει στον αδερφ του:

  "Εδ μπορες να νισεις τ' αστρια και την απεραντοσνη του ουρανο. Αφο η ζω πνω απ' λα εναι παραμθι. Ξρεις, νθρωποι που δε πιστεουνε στον λιο και σε περιβλλον πως αυτ, εναι θεοι".

     Παρμεινε στην Αρλ ως το Μη του 1889, δηλαδ 15 μνες αλλις 200 πνακες, 100 σκτσα και 200 επιστολς. Αιτιολογντας στον αδερφ του γιατ εχε μετακομσει απ το Παρσι στην Αρλ, ανφερε πως θελε να ζωγραφσει το Ντο, αλλ και μσω του ργου του να βοηθσει κι λλους να τον δουν. Πστευε ακρδαντα πως οι καλλιτχνες που ζωγρφιζαν να τμμα του κσμου, μποροσαν ν' ανογουν τα μτια των λλων. Ο διος για παρδειγμα, εχε διδαχθε απ τον Βελσκεθ να διακρνει τις αποχρσεις του γκρι. Τον γοτευαν ργα του, που απεικνιζαν εσωτερικ φτωχικν σπιτιν. Παρατηροσε πως ακμα και κτω απ το καφτ φως του λιου, επικρατοσε να πνθιμο γκρζο που σπνια το αυλκωνε κποια ηλιαχτδα, ταν τα πατζορια δεν ταν εντελς κλειστ αν κποιο τανε φθαρμνο.

     Ξαφνικ, μια μρα εδε μπρος του να θαμα, βγαλμνο λες απ πνακα του Βελσκεθ. Στο κντρο της Αρλ υπρχανε κμποσα μικρ εστιατρια, που πγαινε για φαγητ. Οι τοχοι τανε κι εκε συχν σκοτεινο, τα πατζορια μισκλειστα κι ξω, η λιακδα του ντου δυνατ. Γρφει εκστασιασμνος στον αδερφ του:

  "Εναι εντελς γκρζο... να γκρζο Βελσκεθ. Στη κουζνα βρσκεται μια γρια και μια κοντχοντρη υπηρτρια, ντυμνες κι αυτς στα γκρζα..."

     Αν λοιπν εκενος εχε μθει απ τον Βελσκεθ να βλπει τις διαβαθμσεις του γκρζου και τις μεγαλσωμες μαγερισσες με τη τραχι ψη, κπως τσι μπορομε να 'χουμε κι εμες ξεναγ τη παλτα του Μον για τα δειλιν, του Ρμπραντ για το πρωιν φως, του Βαν Γκογκ για το κτρινο του γαλλικο ντου. Η σχεδν μυστικιστικ δναμη του κτρινου  λιου, που αγκλιαζε με τις ακτνες του τη φση της Προβηγκας ενστλλαζε την ελπδα και την αναγννηση στη ψυχ του ζωγρφου:

  "Τρα, εφσον χω δει τον ωκεαν με τα δια μου τα μτια, καταλαβανω πσο σημαντικ εναι για μνα να μενω στο ντο και να βισω το χρμα στε να το οδηγσω στα σχατα ρι του".

     Πστευε τι το χρμα εναι αυτ που δνει ανσα στα πργματα. Γι' αυτ, εν μνει πντα πιστς στο θμα, στε αυτ να 'ναι σαφς κι χι αφηρημνο, παζει περεργα παιχνδια με τα χρματα και τη κνηση των γραμμν, εκφρζοντας τσι τη δικ του ποψη για τον κσμο και για το εναι των ντων:

  "Παντο ο ουρανς χει να υπροχο μπλε χρμα κι ο λιος να ντονο κτρινο κι αυτ εναι εξσου μορφο και γοητευτικ σο κι η αντιπαρθεση του μπλε και του κτρινου στους πνακες του Vermeer".

     Το χρμα ταν αυτ που 'δινε την εσωτερικ ενργεια στον πνακα και γινταν μσο κφρασης για την αναπαρσταση πραγματικτητας που ταν μως υποταγμνη στη φαντασα και τη ψυχοσνθεση του καλλιτχνη. Ο Βαν Γκογκ δεν επιλγει το χρμα της πραγματικτητας. Αλλις, στον πνακα "Σπορας Το Ηλιοβασλεμα" θα 'πρεπε να βλει μπλε για τον ουραν, κτρινο για το σταροχραφο κι χι το αντθετο. Ομως η προσπθει του δεν εναι η φωτογραφικ απεικνιση του κσμου, αλλ η απδοση της μοναξις, της αμφιβολας, της φυγς, της καταστροφς. Θυσαζε το ναφ ρεαλισμ για να φτσει σ' να ρεαλισμ πιο ουσιαστικ:

  "Βζω τη καρδι και τη ψυχ μου στα ργα μου κι χω χσει το μισ μου μυαλ σ' αυτ τη πορεα".

     Η αλθεια εναι τι στη Προβηγκα, τα χρματα χουνε κτι το ιδιατερο. Το βοριαδκι που συχν φυσ απ τις 'Αλπεις διχνει τα σννεφα και την υγρασα, αφνοντας την ατμσφαιρα ολοκθαρη. τσι δε συναντμε την αχλ που κνει θαμπ και μουντ τα χρματα. Ο Βαν Γκογκ οργιζτανε βλποντας πσο εχανε παραμεληθε τα φυσικ χρματα του ντου:

  "Οι περισστεροι επειδ δεν εναι κολορστες, δε βλπουνε στο ντο το κτρινο, το πορτοκαλ και το θειαφ. Το χρμα εναι ξοχο εδ ταν εναι νεαρ τα πρσινα φλλα, το χρμα εναι τσο πλοσιο που μοι του σπνια βλπουμε στο βορρ. Ομως ακμη κι ταν τα καει ο λιος και γεμζουν σκνη, δε χνει την ομορφι του γιατ το τοπο γεμζει χρυσαφις αποχρσεις. Χρυσαφ-πρσινο, χρυσαφ-κτρινο, χρυσαφ-ροζ... κι λ' αυτ σε συνδυασμ με μπλε -απ το βαθτερο θαλασσ ως το ανοιχτ γαλζιο των μη με λησμνει- να μπλε του κοβαλτου, ιδιατερα φωτειν και λαμπερ".

     Η σχση του με τη φση τανε σαφς ερωτικ:

  "Δε πρπει ν' ακομε τσο τη γλσσα της ζωγραφικς σο τη γλσσα της φσης".

     Τα πειρματ του με το χρμα δε προκπταν απ τις τακτικς κποιας συγκεκριμνης τεχνοτροπας. τανε προσωπικ αγωνα κι οι υπαρξιακς του αναζητσεις, που οδηγοσανε το πινλο. Ο Οκτβ Μιρμπ, συγγραφας και δημοσιογρφος που υποστριζε τη μοντρνα τχνη γραψε ρθρο για τον Βαν Γκογκ στην εφημερδα L' Εcho De Paris που 'λεγε:

  "Οχι μνον χει ταυτιστε με τη φση, αλλ χει απορροφσει τη φση μσα του. Ανυστερβουλα παρδωσε τη ζω του, αμα και χυμος στα δντρα, στους ουρανος, στα λουλοδια και στους αγρος που ζωγρφιζε".

     Η δια περιοχ της Προβηγκας αποτελοσε πηγ μπνευσης των ζωγρφων τουλχιστον ναν αινα πριν απ την φιξη του Βαν Γκογκ. Εκενοι συνθως τριγριζαν στην παιθρο κι αναπαριστοσαν αναγνωρσιμους θμνους, δντρα, σπαρτ, σννεφα. Ο Βαν Γκογκ  αδιαφοροσε γι' αυτ τη φωτογραφικ απδοση του ορατο κσμου. Παρλο που κι ο δικς του σκοπς τανε πντα το πραγματικ, η ομοιτητα, διφερε ωστσο, απ τη φωτογραφικ ομοιτητα.
     Πρωταρχικς του στχος ταν να εμβαθνει στις ρζες και στη προλευση των πραγμτων. Στη ζω που τα ντα κλενουν μσα τους. Γρω του, τα πντα σφζαν απ ζω κι αυτ προσπαθοσε ν' αποδσει στους πνακς του με το χρμα. Το χρμα αντιπροσπευε την παρξη, το μυστριο της φσης, αυτ που κρυβταν "πσω απ τη πραγματικτητα". Ο τρπος που αντιλαμβανταν τη ζω τανε σχεδν θρησκευτικς. Η στση του θυμζει τη στση ενς στοργικο ανθρπου που περιβλλει με φροντδα τα ντα κι απεικονζει τον πνο, τη χαρ, τη θλψη, το πθος, το πεπερασμνο:

  "Υπρχουν απραντα καλαμποκοχραφα κτω απ μουντος ουρανος κι εγ δε δστασα ν' απεικονσω αυτ τη μελαγχολα και την απλυτη μοναξι".

     Ο Βνσεντ περιπλανιταν συχν στη "χρα του δντρου" πως λεγε, "δπλα στον αρχαο  ψιθυριστ χο", δηλαδ στην Αλπλ, ραχοκοκαλι της Προβηγκας, στο μορφο αυτ τραχ τοπο, που οι ντονες χρωματικς αντιθσεις ταριαζαν κι αντανακλοσαν τη διθεσ του. Η ψυχολογικ του κατσταση κενης της εποχς απεικονζεται τλεια στο βασανισμνο τοπο της Αλπλ.

     Μαγευταν κυρως απ το σχμα των ελαιδεντρων, απ τους ασημ τνους των φυλλωμτων τους κι απ τους βασανισμνους κορμος, τους καλ ριζωμνους στη γη. Τα διφορα κλαδι που κατ καιρος ζωγρφιζε σε βζα ποτρια συμβλιζαν την εφμερη ομορφι. Τα δντρα μως εξφραζαν γι' αυτν μια ομορφι διαφορετικ, ανθεκτικ, αινια. Εκτς απ την ελι, το λλο δντρο σμβολο της Προβηγκας ταν κατ τον Βνσεντ το κυπαρσσι.

  "Το κυπαρσσι εναι μορφο ως ξλο και στις αναλογες μοιζει με αιγυπτιακ οβελσκο. Και το πρσινο χει ναν ιδιατερο χαρακτρα. Εναι νας μαρος λεκς σ' να ηλιλουστο τοπο. Αξζει να τα δει κανες εδ, μπροστ στο γαλζιο καλτερα μες στο γαλζιο να υψνουν τις σιλουτες τους σαν τις μαρες φλγες ενς εφιλτη".

     Τ εχε προσξει κενος στα κυπαρσσια που οι λλοι δεν το εχαν παρατηρσει ως ττε; Αρχικ, το πς σλευαν στον νεμο. Η κνηση των δντρων αυτν οφελεται στο τι τα κλαδι τους φυτρνουν προς τα πνω σε αντθεση προς τα κλαδι του πεκου για παρδειγμα που ανογουν προς το πλι και προς τα κτω. Επιπλον, χουνε κορμ πολ κοντ τσι στε να μεγλο μρος του δντρου ν' αποτελεται μνον απ κλαδι. τσι λοιπν σεονται ολκληρα στο φσημα του ανμου εν λλα δντρα κινον μνο τα κλαδι τους, κρατντας τον κορμ τους σταθερ. Τλος, καθς χουν σχμα κνου, μοιζουν με φλγα που τρεμοπαζει. Αυτ εχε προσξει ο Βαν Γκογκ και θα 'κανε κι λλους να τα δουν.

     Κποια στιγμ ο σκαρ Ουιλντ σχολασε τι στο Λονδνο δεν υπρχε ομχλη ως τη στιγμ που τη ζωγρφισε ο Ουστλερ. Αντστοιχα  θα λγαμε τι και τα κυπαρσσια της Προβηγκας περνοσαν εξσου απαρατρητα  πριν ασχοληθε μ' αυτ ο Βαν Γκογκ.

     Εναι αλθεια πως η τχνη πηγζει απ το εναι και σγουρα δεν μπορε να σαγηνεει εκ του μη ντος οτε αποκλειστικ και μνον απ τα αισθματα τη φαντασα των καλλιτεχνν. Σγουρα μως καταφρνει να μας ενθουσιζει και να καθοδηγε τον τρπο που βλπουμε τα πργματα, στε να κατανοομε καλτερα αυτ που και πριν κοιτζαμε αλλ δεν βλπαμε.

     'Αλλωστε, το στοιχεο που διακρνει τους μεγλους ζωγρφους εναι τι μας επιτρπουν να βλπουμε  πιο καθαρ κποια πτυχ του κσμου.

  "Νιθω τρομακτικ διαγεια τις στιγμς που η φση εναι τσο μορφη. Δεν εμαι πια ββαιος για τον εαυτ μου κι οι πνακες μοιζουν να 'χουν βγει απ νειρο".

     Τα ργα του Βνσεντ με τα ντονα φορτισμνα χρματα και τα ρευστ σχματα  δημιοργησαν ασθηση στις αρχς του 20ου αινα. Δημιουργθηκε να κνημα στη Γερμανα που ονομαζταν Die Brucke (Γφυρα). Οι ζωγρφοι που εχανε προσχωρσει σ' αυτ πστευαν πως κι ο Βαν Γκογκ, πως η τχνη πρπει περισστερο να εκφρζει παρ ν' απεικονζει, ν' αποτελε στοχασμ για τη ζω κι ανησυχα αντ για παρηγορι. Να μην αντιγρφει τα ορατ, αλλ να κνει τα πργματα ορατ. Η εξλιξη αυτο του κινματος ονομστηκε τελικ Εξπρεσιονισμς.

  "Αγαπημνε μου Τε, δεν μπορ να κνω τποτα αν οι πνακς μου δεν πουλιονται. Θα ρθει μως μια μρα που λοι θα καταλβουν πως αξζουνε περισστερο απ την αξα του χρματος που βζω, αλλ και απ την δια μου τη ζω".
                                                                                                 Νεφλη
---------------------------------------------------------------------------------------------


 Αυτοπροσωπογραφα



                                          Μορφς Του



                                       Το Υπνοδωμτι Του



                                     Η Καρκλα Του

                                                  Τα Παποτσια Του



                                           Τοπο Πριν Τη Καταιγδα



                                             Ανθισμνη Αμυγδαλι



                                 Σταροχραφα Κατ Το Θερισμ


                         Βζο Με Παπαρονες



                                           
Πατατοφγοι



                             
Το Σταροχραφο Με Τα  Κορκια



                                Ηλανθοι



          
'Ανθη Σε Μπλε Βζο



                                          
Τοπα



                                                 
Τοπο Της 'Αρλ



                           
'Αποψη Της Μονμρτρης Του Παρισιο



                    
Νυχτεριν Καφ Ι



      Ανθισμνη Ροδακινι             
Δρομκι Με Αλα



                                                       
Περπατος



                                       
Πρτα Βματα



                           
Νυχτεριν Καφ ΙΙ



                                      
Στιγμιτυπα Σπορα



                       Μρα                                                
Ελις



                                     Toπο Με Καιρ Μουντ



                                       
Κπος Νοσοκομεου Της 'Αρλ



                                      
Αγρς Με Παπαρονες ΙΙ



                                                        
Αγροτσπιτα



                                      
Περπατος Στις χθες Της Λμνης



                                 
Εσωτερικ 'Αδειου Εστιατορου



                                                
ριδες



                                 
Κβουρας Στο Πτο Ψφιος



                                          
Αγελδες Στο Λιβδι



                                              
Τοπο Με Ελαιδενδρα


                          
'Αποψη Του Κπου Ντ' Ωβιν



                                                    
Ανπαυλα



                                       
ναστρη Νχτα Ι



                                            
Στη Μεγλη Γφυρα



                                
Γφυρα Της 'Αρλ



                      
Περπατος Στη Χιονισμνη Εξοχ Της 'Αρλ



                                     
Νεκρ Φση Με Αχλδια



                                                     
Νεκρ Φση



                                 
Ετοιμασες Λγο Πριν Τη Καταιγδα



                                   
Τοπο Με Αγροτσπιτα Στην 'Αρλ



                                                
Βζο Με Λουλοδια



                                                
Βζο Με Γιολια



                                       
ναστρη Νχτα ΙΙ



                      
Μακριν 'Αποψη Του Νοσοκομεου Της 'Αρλ

                                                     
Ελαινας


                               
'Ανθη Στο Ποτρι


                                                      
Βζο Με Ρδα

                                     
Νεκρ Φση

                                         
Ξεφρτωμα Το Σορουπο

                                                      >--->  συνχεια...  >---> 

 

 

Web Design: Granma - Web Hosting: Greek Servers