-


Dali &









/




 
 

/ 

-

 
                      Γκρεγκ Τλλας (Γρηγρης Θαλασσινς)

   «Αν εχες γυρσει αυτ την ταινα προτο γυρσω εγ τον "Κλφτη των ποδηλτων" ττε σμερα θα σουν εσ ο Ντε Σκα!». Βιτριο Ντε Σκα (προς τον Γκρεγκ Τλλας, ταν εδε το 1955 το «Ξυπλητο Τγμα» στο Φεστιβλ του Εδιμβοργου).



     Ο Ρεν Κλαρ, τοποθετοσε τον Γκρκ Τλλας (Γρηγρη Θαλασσιν), ανμεσα στους κορυφαους μοντρ του παγκσμιου κινηματογρφου.

                                                Η Περιπτεια Αρχζει

     Το «Ξυπλητο Τγμα» εναι η αληθιν ιστορα 160 παιδιν, που η δρση τους πρε διαστσεις μθου ταν διχτηκαν απ τα ορφανοτροφεα της Θεσσαλονκης απ τους Ναζ κατακτητς στα χρνια της κατοχς του Bʼ Παγκοσμου Πολμου.



     Οι Γερμανο αδειζουν τα δημσια κτρια και τα επιτσσουν. Ανμεσα σε αυτ τα κτρια εναι κι αρκετ ορφανοτροφεα. Τα ορφαν πετγονται στο δρμο. Μια ομδα, απ' αυτ τα ορφαν, για να επιβισουν, παρνουνε τη ζω τους στα χρια τους. Οργαννονται σαν μυστικς στρατς, με πειθαρχα κι ιεραρχα. Μνα τους συγκροτον ομδες κροσης και βοθειας. Πηγ για τη τροφοδοσα τους εναι τα γερμανικ καμινια που κουβαλνε ψωμ και τρφιμα κι οι μαυραγορτες. Τα κλεμμνα μοιρζονται στα ορφαν, αλλ και σ’ λλους κατοκους της Θεσσαλονκης που εχαν ανγκες.



     Τα παιδι του «Ξυπλυτου Τγματος» μειναν στην ιστορα σαν σαλταδροι. Ο θρλος λει, πως πρα απ την αρωγ που παρεχανε στο κσμο, κατφερναν με την εξυπνδα και το κουργιο τους να βοηθονε την Αντσταση, βρσκοντας τρπους να φυγαδεουνε στη Μση Ανατολ λληνες, Αμερικνους κι Εγγλζους αξιωματικος, με σκοπ να ενωθον με τους εκε συμμαχικος στρατος.



     Στα τλη της 10ετας του ‘40, βρισκτανε στην Αμερικ ο ηθοποις του Κρατικο Θετρου Νκος Κατσιτης, και που συζητντας με τον Γκρεγκ Τλλας (Γρηγρης Θαλασσινς) του διηγθηκε πως τη μρα που η Θεσσαλονκη γιρταζε την απελευθρωσ της, τον Νομβρη του ‘44, στο τλος της διαδλωσης ακολουθοσε να τσορμο απ κουρελδες πιτσιρικδες που κρατοσανε παν που γραφε Ξυπλητο Τγμα. Η διγηση του Κατσιτη, συγκλνισε τον Τλλας κι αποφσισε να το κνει ταινα.



     Το 1952, ο Τλλας ρχεται στην Ελλδα και με τη περιορισμνη οικονομικ υποστριξη ενς λλου Ελληνοαμερικανο, ξενοδχου στο Λος ντζελες, του Πτρου Μπουντορη, ρχισε τα γυρσματα. Ο Κατσιτης γραψε το σενριο, εν τη μουσικ γραψε ο Μκης Θεοδωρκης (1η του για ταινα), μ’ εκτλεση απ τη Κρατικ Ορχστρα Αθηνν (υπ την διεθυνση το ιδου). Η θαυμσια φωτογραφα ταν του Μιχλη Γαζιδη.


                                Θεοδωρκης & Τλλας

     Ο Τλλας αποθαρρημνος απ την υποτυπδη κινηματογραφα της χρας κενη την εποχ, σκφτηκε αρχικ να γυρσει τη ταινα στη Νπολη, πλη που θαρροσε πως εχε περεργη ομοιτητα κι διο ρωμα, με τη Θεσσαλονκη. Αλλ πλι κτι τον τρωγε. Κι τσι ρθε στην Ελλδα και γρισε τη ταινα στη Θεσσαλονκη σε φυσικος χρους. Μνο τη σκην της μαρης αγορς γρισε για καθαρ πρακτικος λγους στην Αθνα, στην περιοχ των Φυλακν Αβρωφ, που και λειτουργοσε πραγματικ η μαρη αγορ στα χρνια της Γερμανικς Κατοχς.


                                             Νκος Φρμας

     Χρησιμοποησε μνο 2 επαγγελματες ηθοποιος, τον Νκο Φρμα και τη Μαρα Κωστ. λοι οι λλοι που παξανε σαν ερασιτχνες. Τα 63 απ τα 66 παιδι που πραν μρος στα γυρσματα, τα πρε απ αναμορφωτρια Αθνας και Θεσσαλονκης, με μεγλη συμμετοχ των οικοτρφων του ιστορικο Παπφειου Ορφανοτροφεου. Η μηχαν λψης ταν του 1924 και χρησιμοποιθηκαν μνο 6 προβολες για το φωτισμ. Το καλλιτεχνικ αποτλεσμα της ταινας -σε συνδυασμ με τις συνθκες παραγωγς- τανε μεγλη κπληξη στην Αμερικ. Δεν μποροσαν να πιστψουν τι αυτ η ταινα γυρστηκε με τσο λγα τεχνικ μσα. Για παρδειγμα, ο φωνολπτης της Κολομπια ταν αδνατο να πιστψει πως αυτ η ταινα γυρστηκε βουβ και πως εχαν επιτευχθε τσο ψογοι συγχρονισμο στο ντουμπλρισμα της ηχητικς μπντας στην Ελλδα!


                                                  Μαρα Κωστ

     Το αρνητικ της ταινας εχε χαθε και χρη στις προσπθειες του διευθυντ της Ταινιοθκης της Ελλδας, Θδωρου Αδαμπουλου, που βρκε 2 κπιες προβολς σε καλ κατσταση, δημιουργθηκε, μετ απ χρονοβρες και πολυδπανες διαδικασες, να καινοργιο αρνητικ της ταινας.


                        Στρτος Κρζος, Αντνης Βολγαρης

     Το «Ξυπλυτο Τγμα» ταν η 1η ελληνικ ταινα που κατρθωσε να βραβευτε σε διεθνς φεστιβλ. Πρε το 1955 το 1ο βραβεο («Χρυσ Δφνη»), στο Διεθνς Φεστιβλ Κινηματογρφου του Εδιμβοργου.

Συντελεστς/Στοιχεα Ταινας

Μαρα Κωστ                 Ηθοποις ....Αλεξνδρα
Νκος Φρμας                 Ηθοποις ....καπετν Μαρος    
Βασλειος Φραγκεδκης   Ηθοποις ....Ανδρας       
Αντνιος Βολγαρης      Ηθοποις  ....Νκος   
Σταρος Κρζος              Ηθοποις ....Δημτρης     
Ευγγελος Γιωτπουλος          Ηθοποις  ....Ικωβος       
Μανλης Ργας              Ηθοποις ....καθηγητς    
Κατη Γκνη                    Ηθοποις        ....Μρθα 
Γεργιος Αξιτης            Ηθοποις ....Θνος  
Χρστος Σουκορογλου          Ηθοποις  ....Joe      
Νκος Ζαχαρας               Ηθοποις ....Σταρος
...και τα παιδι του Αναμορφωτηρου Θεσ/κης & του Παπφειου Ορφ.

Μιχλης Γαζιδης     Κινηματογραφιστς          
Μκης Θεοδωρκης      Συνθτης
Συμφ. Ορχ. Αθηνν    Μουσικ Εκτλεση                 
Γκρεγκ Τλλας            Μοντζ              
Γκρεγκ Τλλας            Παραγωγς         
Πτρος Βουδορης       Παραγωγς         
Γκρεγκ Τλλας        Καλλιτεχνικς Διευθυντς         
Glen Glenn                  Διευθυντς χου                
James Gream              Διευθυντς χου
James Gream               Ειδικ Εφ
Μικς Δαμλας              Ηχολπτης
Καρανσος Κστας        Φωτισμς
Καλογινννης Στφανος Φωτογρφος Πλατ           
Γκρεγκ Τλλας              Σκηνοθετης              
Γκρεγκ Τλλας              Σεναριογρφος/Ιδα          
Νκος Κατσιτης            Σεναριογρφος/Ιδα
Δοκας Κστας            Βοηθ. Δ/ντ Παραγωγς/Φροντιστς
Αθανασιδης Γιργος    Βοηθ. Δ/ντ Φωτογραφας
Εδος Ταινας:               35mm, Ασπρμαυρο 93'
τος Παραγωγς:         1954
Χρα/Χροι:      Ελλδα/Θεσσαλονκη & 1 σκην Κορυδαλλ.
Πρεμιρα:            22 Μρτη 1953
Σημ: Η ταινα εναι Ελληνικς κι Αμερικανικς παραγωγς κι η γλσσα αυτς Ελληνικ, Αγγλικ & Γερμανικ. Προβλθηκε τη σαιζν 1953-1954 κι κοψε 85.394 εισιτρια. ρθε στη 3η θση σε 21 ταινες.



Μια αληθιν μαρτυρα: δετε τη εδ: ---> Απ Το Ορφανοτροφεο Στη Ταινα

                Λγα Λγια Για Τον Σκηνοθτη


                            Γρηγρης Θαλασσινς

     Ο Γκρεγκ Τλλας (πραγματικ νομα, Γρηγρης Θαλασσινς), γεννθηκε στη Πλη στις 25 Γενρη 1909. Ο πατρας του τανε πλοιοκττης και μετανστευσε οικογενειακς στην Αμερικ -στο κοσμοπολτικο θρετρο Ατλντικ Στυ της Πολιτεας του Νιο Τζρσει- ταν ο Γρηγρης βρισκταν σε μικρ ηλικα. Σπουδς στη Δραματικ Σχολ του Πρνστον -κρυφ απ τους γονες- φιλοδοξντας να γνει ηθοποις. Το 1928 μετακομζει στη Να Υρκη και συνεχζει τις θεατρικς σπουδς του στο Αμερικανικ Πειραματικ Θατρο Δραματικς Τχνης της Νας Υρκης, το οποο ακολουθοσε τη μθοδο Στανισλβσκι. Ο δσκαλς του, Μπολοσλβσκι -βοηθς του Στανισλβσκι- τονε παροτρνει να στραφε στη θεατρικ σκηνοθεσα πργμα που δχεται, μαθητεοντας πλι πλι στον Μπολοσλβσκι. Συνεπαρμνος απ τη Θεατρικ μθοδο του Στανισλβσκι, που εχε εισαγγει το ρεαλισμ και τη φυσικτητα στο παξιμο, στη θση του στμφου και του μελοδραματισμο που επικρατοσε ττε, φεγει το 1930 -με ελληνικ διαβατριο- στη Μσχα και παρακολουθε επ 15 μνες τις εργασες του Θετρου Τχνης, συγκατοικντας με τον νθρωπο-μθο Κωνσταντν Στανισλβσκι. Στη συνχεια φεγει για την Ισπανα για να συναντσει τον νθρωπο που τον εχε εντυπωσισει στα καλλιτεχνικ καφενεα του Γκρνουιτς Βλατζ τη περοδο 1928-29 που συχνζανε κι εχαν γνει φλοι: τον Φεντερκο Γκαρθα Λρκα.



     Κενη τη περοδο ο Λρκα εχε τον περφημο θασο Μπαργκα με τον οποο περιδευε στην ισπανικ επαρχα. Ο Τλλας ακολοθησε 6 μνες το Λρκα στις περιοδεες, μελετντας τον τρπο δουλεις του, συνεπαρμνος απ το συνδυασμ ποησης και ρεαλισμο που χαρακτηρζανε την αντληψη του Λρκα για το Θατρο. Το 1932, ιδρει στο Ατλντικ Στυ το θατρο ρεπερτορου TOY THEATRE που σα παραγωγς και σκηνοθτης ανβασε περπου 40 ργα κλασσικο και σγχρονου ρεπερτορου συνεργαζμενος με ηθοποιος σαν τον ORSΟN WELLES, ELIA KAZAN, KATHRIN CORNELL, MARTHA SCOTT κλπ. Παρλληλα με το θατρο λειτουργε και Δραματικ Σχολ, εν το 1935, ο ανεξντλητος Τλλας, ιδρει και το AVANT-GARDE THEATRE, στο οποο ανεβζει πρωτοποριακ ργα.
     Το 1936, ταν δολοφονεται ο Λρκα στη Γρανδα, πηγανει στην Ισπανα με μια ομδα Αμερικανν εθελοντν και πολεμ κατ του Φρνκο σ' αυτ τη περιοχ. Το 1937, σκηνοθετε στο Χλλυγουντ τα «Αρραβωνισματα» του Μπγρη. Η επαφ του αυτ με το Χλλυγουντ, τον φερε στην αγκαλι του κινηματογρφου. Ο Λ.Μπ. Μιρ, επικεφαλς των στοντιο της ΜETRO GOLDWIN MAYER, τονε καλε στα στοντιο που εξειδικεεται στο μοντζ κι αναδεικνεται σε μετρ των σκηνν δρσης χι μνο στο μοντζ αλλ και στο σενριο και στη σκηνοθεσα. τσι γραψε, σκηνοθτησε και μοντρισε τις ειδικς σκηνς δρσης των ταινιν: Πλεμος & Ειρνησα παρνει ο νεμος, Δκτωρ Τζκυλ & Μστερ Χυντ, Μαρα Αντουαντα κ.α. Ο Τλλας εναι, ηλικιακ, ο πρτος εκ των τριν σημαντικν Ελλνων σκηνοθετν, μαζ με τον Γκργκορυ Μαρκπουλος και τον Τζων Κασσαβτης, που δημιουργον στις ΗΠΑ.
     Το 1946, σκηνοθετε τη 1η του ταινα: PROHISTORIC WOMEN (Προστορικς Γυνακες), παραγωγ της UNITED ARTISTS κι αμσως μετ με την δια εταιρα σκηνοθετε την ταινα SIREN OF ATLANTIS (Η Σειρνα της Ατλαντδος), με πρωταγωνστρια τη Μαρα Μοντζ. Αλλ οι σειρνες του κινηματογραφικο Χλλυγουντ, δε μπορον να σβσουνε τη μεγλη αγπη του για το Θατρο. Συγχρνως με τη δουλει του στα κινηματογραφικ στοντιο ιδρει να νο θατρο ρεπερτορου το ORCHARD GABLES, που ανεβζει το Γλρο του Τσχωφ, τον Αλχημιστ του Μπεν Τζνσον, τον Αρχοντοχωριτη του Μολιρου κ.α. λα αυτ τα γεμτα χρνια, εχε καταφρει να ξεκλβει χρνο και να ρχεται στην Ευρπη για να μετεκπαιδεεται σε διφορες θεατρικς «σχολς» πως: Στην Αγγλα στο θατρο του Κομερσαγιφσκι. Στο Βερολνο στο θατρο Ρινχαρτ και Γινσερ. Στο Παρσι στο Θατρο Γκραν γκινιλ. χοντας πσω του λοιπν μακρ ιστορα μελτης, σπουδν, θητεας και τλμης στο Θατρο και στον Κινηματογρφο, ρχεται στην Ελλδα το 1952, για να γυρσει το «Ξυπλητο Τγμα».



     Μετ την ταινα «Ξυπλητο Τγμα» ρθε σε επαφ και με το ελληνικ θατρο. Παντρετηκε την ννα Μπρτσου.  Εκενη γνος γνωστς αθηνακς οικογνειας (με αδελφος αξιωματικος στο στρατ, στην αεροπορα, αλλ και στο δικαστικ σμα), ταν η μνη που ακολοθησε την οδ της τχνης. τανε πραγματικ κυρα, πολ γλυκς νθρωπος, πως λνε συνδελφο της. Παντρετηκε τον δισημο Ελληνοαμερικαν σκηνοθτη Τλλας κι ζησε μαζ του για πολλ χρνια στην Αμερικ. Απκτησαν να γιο, τον Αλξανδρο, ο οποος βρισκταν κοντ στη μητρα του ταν μεινε μνη, μετ τον θνατο του πατρα.

   «Ο Γκρεγκ την ερωτετηκε τρελ. Κθε βρδυ τς στελνε στο θατρο κκκινα τριαντφυλλα, σπου στο τλος κατφερε και την κανε γυνακα του. Εζησε ευτυχισμνα κοντ σε αυτ τον ταλαντοχο νθρωπο που θεωροταν το “χρυσ ψαλδι” στο Χλιγουντ (υπρξε κορυφαος μοντρ στη Μκκα του σινεμ). Πραγματικς ρχοντας! Ο Γκρεγκ γρισε τις πολεμικς σκηνς στο “Πλεμος και ειρνη”», αναφρει χαρακτηριστικ η δημοσιογρφος Κικ Σεγδτσα, που υπρξε φλη της οικογνειας.

     Η Μπρτσου εχε αρκετ χρνια να εργαστε. Κι αυτ χι γιατ δεν το θελε -το αντθετο μλιστα, αφο λτρευε το θατρο-, αλλ «γιατ δεν ανκε σε παρες και κυκλματα», υποστηρζουν νθρωποι απ το στεν περιβλλον της. Περιορστηκε λοιπν στα καθκοντ της ως μνα -ταν θαυμσια μητρα- και γιαγι. Ο γιος της της χρισε μα εγγον, την οποα λτρευε.



     Επαιξε σε αρκετς κινηματογραφικς ταινες, πολλς απ τις οποες σκηνοθτησε ο σζυγς της. «Αγιοπα, το κορτσι του κμπου», «Γκλφω», «Για δυο ργες σταφλι», «Θλω πσω το παιδ μου», «Κατσκοποι στον Σαρωνικ», «Ο παρδεισος του μπικνι», «Πετντας με τον νεμο», «Το ημερολγιο της κατοχς», «Κατηγορομενος ο ρως», «Οσο υπρχουν γυνακες».



     Εμφανστηκε στις τηλεοπτικς σειρς «Γιογκερμαν», «Τα λιονταρκια του κυρ Ηλα», «Ξλινα σπαθι», λες στην κρατικ τηλεραση, και στο «Τμμα ηθν, το μυστικ» στον ΑΝΤ1. Πρε μρος σε αρκετς θεατρικς παραστσεις, ανμεσ στις οποες «Οι μποροι της δξας» με τον θασο Δημτρη Μυρτ (θατρο «Αλφα»), «Ενας ιδανικς σζυγος» με τους Αγγελο Αντωνπουλο και Νρα Βαλσμη (Εθνικ Θατρο), «Οκος ευγηρας» με τον θασο Τιτκας Νικηφορκη (θατρο «Κβα») κ..
     Οι συνδελφο της θα τη θυμονται ως μια «σωστ και συνεπ επαγγελματα» που ξεχριζε για το θος και την αξιοπρπει της. φυγε κι εκενη για τη γειτονι των αγγλων στις 8 Γενρη 2011.
     Ο Τλλας αντλε στοιχεα απ τον Ολιβερ Τουστ , του Ντκενς, (στη σκην της εκπαδευσης του νου μλους ως επδοξου «πορτοφολ»), ταυτχρονα αφηγεται μα ιστορα, θαρρες βγαλμνη απ τον «Μικρ Ηρωα». Η Ελευθερα της 24.3.1954, πντως, δεν εδε με καλ μτι τη ταινα, προσπτοντς της σκηνοθετικς αδυναμες κι ωραιοποηση των πραγματικν συνθηκν. Μαζ με τα παιδι με το γρατζουνισμνο γνατο πρωταγωνιστον τα σκαμμνα πρσωπα και τα καλντερμια της πλης, τα Κστρα και η Παραλα, εν κπου παρεμβλλεται το πορτρτο του Φρντριχ Ντσε στο γραφεο του Γερμανο αξιωματικο και ο «Καραγκιζης αλεξιπτωτιστς» του Π. Μιχπουλου («Γενικ εσοδος 2.000.000»).



     Στα «γουρα χρνια» του νεοελληνικο μεταπολεμικο κινηματογρφου, ο Τλλας, δημιουργντας σχεδν εκ του μηδενς, ανογει ναν μοναχικ, δσβατο κι γνωστο για τα ελληνικ δεδομνα, δρμο: εκενον που χραξε το 1947-48 πρτος ο Ρομπρτο Ροσελνι, με την ταινα «Γερμανα - ρα μηδν», μαζ με τον «Κλφτη των ποδηλτων» του Ντε Σκα, και τα επμενα χρνια θα συνεχιστε, κυρως με τον Φρανσου Τρυφ («Τα παλιπαιδα», «Τα 400 χτυπματα» κ. ., να αγαπημνο θμα του σκηνοθτη, που προσεγγζεται στο βιβλο του σκηνοθτη Δ. Σπρου, «Τα παιδι στις ταινες του Φρ. Τρυφ»), τον Υβ Ρομπρ («Ο πλεμος των κουμπιν») μχρι τον Κριστιν Μπαρατι («Τα παιδι της χορωδας»): λοι τους, μως, θαρρες πως «βγανουν» απ το «Χαμνι» του Τσπλιν (1921).



     Το «Ξυπλυτο Τγμα» εναι νας μνος στη τρυφερ και συνμα σκληρ, παιδικ ηλικα και ταυτχρονα, να σημαντικ «πορτρτο» της Θεσσαλονκης, σαρντα χρνια απ την απελευθρωσ της. Με την προβολ της ταινας του και τη θεματικ βραδυ, η «πρωτεουσα των προσφγων», η πλη των πνευμτων και των φαντασμτων ζωντανεει ξαν, στην οθνη του κινηματογρφου, της τηλερασης και της μνμης. Χαρακτηρζεται δε κι απ τη ντοκιμαντερστικη ματι στη Θεσσαλονκη, αρχς της δεκαετας του ’50.
     Ο Γκρεγκ Τλλας, μετ το «Ξυπλητο Τγμα», διατρησε σταθερος δεσμος με τα θεατρικ και κινηματογραφικ δρμενα στην Ελλδα. Δδαξε στις Κινηματογραφικς Σχολς της εποχς κι λοι οι μαθητς του τον αποκαλον ΔΑΣΚΑΛΟ. Ο Τλλας κι ο Χρστος Βαχλιτης σαν σχεδν οι μνοι που εχαν τη περοδο κενη τα εφδια για να διδξουνε κινηματογρφο. κανε εδ κποιες κινηματογραφικς δουλεις και παρλληλα δολευε και στην Αμερικ, την Ισπανα και την Ιταλα. Δεν κατρθωσε πντως ποτ να μπει στην ελληνικ νοοτροπα και κυρως στη νοοτροπα του ελληνικο θεατρικο χρου της εποχς. Οι αντιλψεις του για να ρεαλιστικ- ποιητικ θατρο, σκνταφτε πνω στο στομφδες παξιμο της εποχς. Το 1958, σκηνοθτησε στο Θατρο Κυβλης, τη «Γαλνη» του Βενζη.
     Η αγπη του να δουλεει με παιδι-ηθοποιος τον οδγησε στην απφαση να σκηνοθετσει το σριαλ «Τα ξλινα Σπαθι», βασισμνο στο βιβλο του Παντελ Καλιτσου. ταν μια παραγωγ της ΕΡΤ. Αυτ ταν και το κκνειο σμα του μεγλου αυτο καλλιτχνη.



     Ο Γρηγρης Θαλασσινς, πθανε στην Αθνα, 1η Φλεβρη 1993, απ καρδιακ επεισδιο. μενε στην οδ Επτανσου 33 στη Κυψλη. Εχε προηγηθε να αυτοκινητιστικ ατχημα που του συνβη στην Αμερικ, που εχε πει να συναντσει τον Τλη Σαβλας, ο οποος θα πρωταγωνιστοσε στην επμενη ταινα του.

Σειρς που χει σκηνοθετσει:

You be the Jury (Εσ θα εσαι ο νορκος) [7ιαα διρκειας 2 ετν] / KTTV (ΗΠΑ)
Τα ξλινα σπαθι 1983 ΕΡΤ
Η κραυγ των λκων 1981 ΥΕΝΕΔ

Ταινες που χει σκηνοθετσει:

Prehistoric Women (Προστορικς Γυνακες) / United Artists (ΗΠΑ)
Siren of Atlantis (Σειρνα Της Ατλαντδας) / United Artists (ΗΠΑ)
Το ξυπλητο τγμα 1953
Pancho Villa (Πντσο Βλλα) [βερσιν του 1972] / Phil. Yordan Productions (ΗΠΑ)
Shadow of Truth (H Σκι της Αλθειας)/ Columbia (ΗΠΑ)
Αγιοπα 1957
Απαγορευμνη αγπη 1958
Red Rock Outlaw (Ο Φυγδικος) / Golden Gate Productions (ΗΠΑ)
Bikini Paradise (Ο Παρδεισος με τα μπικνιAllied Artists (ΗΠΑ)
U.NAgent Marc Mato (Πρκτωρ Μρκ Μτο) / Atlantida (Ισπανα)
Espionage in Tangiere (Κατασκοπεα στη Ταγγρη, S-007)/ Medousa (Ιταλα)
Κατηγορομενος ο ρως 1962
Κατσκοποι στο Σαρωνικ 1968
The Last Five Minutes (Τα τελευταα πντε λεπτ) / Amato Productions (ΗΠΑ)
Constantia (Κωνσταντνα) / Amato Productions (ΗΠΑ)
White Savage (ΛευκΖογκλα) / Allied Artists (ΗΠΑ)
Women Οf Venus (Γυνακες απ τον πλαντη Αφροδτη) / Allied Artists (ΗΠΑ)
The River (Ο Ποταμς) [ντοκιμαντρ] / Monogram (ΗΠΑ)
The Far Wanderer (Ο Περιπλανμενος) / Allied Artists (ΗΠΑ)
The Last Godess (Η Τελευταα Θε) / United General Theatres (ΗΠΑ)

Σενρια

Προστορικς Γυνακες
Ξυπλητο Τγμα (σε συνεργασα με τον Νκο Κατσιτη)
Κατασκοπεα στην Ταγγρη
Πρκτωρ Μκ Μτο
Επιχερησις στο Σαρωνικ
Φωνς απ το Υπερπραν
Η Τελευταα Θε
Η Κονια
Μικρο Απαγωγες
Κωνσταντνα
Ο Ποταμς
Γυνακες απ τον πλαντη Αφροδτη
Αδικοπο Κυνηγητ

Σενριο, σκηνοθεσα και μοντζ σκηνν δρσης των ταινιν

(για λογαριασμ των στοντιο της Μetro Goldwin Mayer):
σα Παρνει ο νεμος
Το Μεγλο Βαλς
Μπουμτουν
Δκτωρ Τζκιλ και Μστερ Χιντ
Μαρα Αντουαντα
Andy Hardy (Τηλεοπτικ σειρ)
Dr.Kildare (Tηλεοπτικ σειρ)

(για λογαριασμ των στοντιο WARNER BROS):
Η Μχη των Αρδενν(Battle of the Bulge)

                                                       Κριτικς Για Τη Ταινα

Αθηνραμα
     Βασισμνο σε αληθιν ιστορα, να απ τα λιγοστ δεγματα ελληνικο νεορεαλισμο, με ερασιτχνες ηθοποιος και γυρσματα σε φυσικος χρους. Δεν υποκπτει στην εκολη συγκνηση, προδδει ευστροφα στην κινηματογρφηση και χει να επιδεξει ακμη και σμερα εντυπωσιακς σεκνς.

Ριζοσπστης
     Εναι μερικς ταινες που «απαγορεεται» να μη τις δεις! Μια απ αυτς εναι και το «Ξυπλυτο Τγμα». Γιατ εναι μια απ τις σοβαρς ελληνικς αππειρες, που γνανε για να στσουνε το νεορεαλισμ στην Ελλδα.
     Δυστυχς, το πολιτικ κλμα κενης της εποχς (λογοκρισα, πολιτικς διξεις, εκτελσεις, εξορες) δεν ευνησε αυτν την αππειρα και χθηκε μια μεγλη ευκαιρα. Ο ελληνικς κινηματογρφος αντ να στραφε προς την Ιταλα, που εκενη την εποχ δημιουργοσε και προβλημτιζε, στρφηκε προς την Αμερικ που «διασκδαζε» κι σπαγε ταμεα. Στην πραγματικτητα, δε στρφηκε ο ελληνικς κινηματογρφος προς την Αμερικ, η Αμερικ εισβαλε (πολιτικ και στρατιωτικ) στην Ελλδα!
     Το «Ξυπλυτο Τγμα», που γυρστηκε το 1953, αναφρεται σε αληθιν ιστορα που συνβη στη Θεσσαλονκη κατ τη διρκεια της γερμανικς κατοχς. Οι Γερμανο αδειζουν τα δημσια κτρια και τα επιτσσουν. Ανμεσα σε αυτ τα κτρια εναι κι αρκετ ορφανοτροφεα. Τα ορφαν πετγονται στο δρμο.
     Μια ομδα, λοιπν, ορφαν, για να επιβισουν, παρνουν τη ζω τους στα χρια τους! Οργαννονται σα μυστικς στρατς, με ιεραρχα και πειθαρχα. Μνα τους συγκροτον ομδες κροσης και βοθειας. Πηγ για την τροφοδοσα τους εναι τα γερμανικ καμινια που κουβαλνε ψωμ και τρφιμα. Τα παγιδεουν και τα κλβουν! Τα κλεμμνα μοιρζονται στα ορφαν, αλλ και σε λλους κατοκους της Θεσσαλονκης που εχαν ανγκες!
     Τα παιδι του «Ξυπλυτου Τγματος» μειναν στην ιστορα σαν σαλταδροι! Σαλταδρους δεν εχε μνο η Θεσσαλονκη, αλλ ολκληρη η Ελλδα!
...
Τρεις φλοι απ' το Βρωνα με τρπιο παντελνι,
 χωρς να κνουν σαματ κουρσψαν το καμινι.
Και μρισε, Θεολη μου, ο δρμος μακαρνι
Σταδου και Αμερικς, μχρι Κολοκοτρνη.


 λει να τραγοδι της εποχς, που γραψε νας πραγματικς σαλταδρος, ο αργτερα στιχουργς Ξενοφν Φιλρης.
     Αντ λλης κριτικς για τη ταινα, θα σας παραθσω μια φιλοφρνηση του πατρα του ιταλικο νεορεαλισμο, Βιτριο Ντε Σκα, στον σκηνοθτη του «Ξυπλυτου Τγματος», Γκρεγκ Τλλας: «Αν εχες γυρσει αυτ τη ταινα προτο γυρσω εγ τον "Κλφτη ποδηλτων", ττε σμερα θα ‘σουν εσ ο Ντε Σκα». Μπορε τα λγια του Βιτριο Ντε Σκα να χουν μια υπερβολ, ο «Κλφτης Ποδηλτων» εναι να απ τα μνημεα της παγκσμιας κινηματογραφας, μως εμπεριχει και μεγλη αλθεια. Το «Ξυπλυτο Τγμα» ακμα και σμερα βγζει μεγλη συγκνηση!
     Θα πρπει να κνουμε μνεα στη θαυμσια ασπρμαυρη φωτογραφα του Μιχαλ Γαζιδη, του ανθρπου που εναι να απ θεμλια του εγχριου κινηματογρφου και στη θαυμσια συμφωνικ μουσικ του Μκη Θεοδωρκη (με τη Συμφωνικ Ορχστρα Αθηνν). λοι οι ηθοποιο, εκτς απ τον Νκο Φρμα και τη Μαρα Κωστ, εναι ερασιτχνες!

Σιν Τζι Αρ
    
Το «Ξυπλητο Τγμα», εναι απ τις 1ες ταινες του Ελληνικο νεορεαλιστικο κινηματογρφου. Γυρισμνο το 1953, μαυρασπρο, που πολλο κριτικο το τοποθετσανε στην δια θση με το «Ρμη: Ανοχρωτη Πλη» του Ροσελνι. Παρ τις πρωτγονες τεχνικ συνθκες, ο σκηνοθτης, φτιαξε με μερκι μια ζουμερ ταινα γεμτη λυρισμ, περιγρφοντας τα χρνια της κατοχς στη πλη της Θεσσαλονκης. Χρησιμοποιντας κατ κριο λγο ερασιτχνες ηθοποιος (παιδκια απ ορφανοτροφεα της εποχς) και μνο 2 επαγγελματες ηθοποιος, κατφερε, ν’ αποσπσει καταπληκτικς ερμηνεες και να μας μεταφρει στο κλμα της εποχς εκενης με τρπο θαυμαστ.
     Τα διεισδυτικ πλαν του καθς η κμερα κινεται ανμεσα στα στενοσκακα της πλης, αλλ και στα κεντρικ της σημεα, μας φρνουνε στο νου φωτογραφες οικεων, αγαπημνων τοποθεσιν, αλλ κι ανθρπων, που βγανουν μσα απ τη συλλογικ μνμη μας. Οι μικρο σαλταδροι, γνσιοι συνεχιστς των ηρωικν κλεφτν της οθωμανικς περιδου, παρνουνε στις μικρς τους πλτες το ελληνικ πνεμα και το ταξιδεουνε στα πρατα της οικομενης.
     Η ταινα εναι ολκληρη να flash back. Ο Αντνης, 10 χρνια μετ το τλος του πολμου προσπαθε, να φρει στον σιο δρμο να μικρ κλεφτρνι. Για να το κνει αυτ, του περιγρφει τη προσωπικ του ιστορα στα χρνια της κατοχς. Χωρς οτε μια στιγμ να γνεται μελ, βλπουμε τις κακουχες, το κρο και τη πενα, που ταλανζουνε τον πληθυσμ της πλης κι ιδιατερα τα παιδι. Ο Δημτρης κι η αδελφολα του, ορφαν παιδι, στα ρια της ασιτας, γνονται δεκτο απ το ξυπλητο τγμα, μια ομδα σγχρονων Ρομπν των δασν, που κλβει απ τους Γερμανος και τους μαυραγορτες και βοθα τους απελπισμνους λληνες.
     Η συνχεια επ της οθνης…

Ννος Φενκ Μικελδης
     Tο χαμνο κινηματογραφικ ντοκουμντο του Γκρεγκ Tλλας, «Ξυπλητο Τγμα», ξετυλγει μετ απ πολλ χρνια, τις συγκινητικς εικνες του στο σκοτδι της αθουσας. Tο Φεστιβλ σε συνεργασα με τη Ταινιοθκη της Ελλδας προβλλουν την αναπαλαιωμνη κπια της ταινας-σταθμ για τον ελληνικ κινηματογρφο.
     O Τλλας ταν ο πρτος λληνας κινηματογραφιστς που τιμθηκε με διεθνς βραβεο, αποσπντας για το Ξυπλητο Tγμα, το Πρτο Bραβεο στο Φεστιβλ του Εδιμβοργου και τη Xρυσ Δφνη του Nτιβιντ O' Σλτσνικ, εν η ιστορα των μικρν παιδιν του ορφανοτροφεου, που ο σκηνοθτης αποτπωσε με γλαφυρ τρπο, συγκνησε κοιν και κριτικος.
     Eμπνευσμνος απ το δρμα της Γερμανικς Kατοχς στην Eλλδα, γρφει και σκηνοθετε τη ταινα, επιλγοντας ως ρως του 160 παιδι που διωγμνα απ το ορφανοτροφεο και τους Γερμανος, μεταβλλοντς τα μες στη τυραννισμνη και πεινασμνη Ελλδα του ‘43 σ’ να εδος καλκαρδης κι ηρωικς συμμορας που κλβει τους κατακτητς και τους μαυραγορτες για να συντηρε τα μλη της κι σους μπορε.
     Mε το «Ξυπλητο Τγμα», ο Γκρεγκ Tλλας, πτυχε μια σπουδαα νεοραλιστικ ταινα κι αποφεγοντας τις μελοδραματικς παγδες που στηνε το θμα, μας δωσε την ατμσφαιρα της μαρης απελπισας που ζοσε η Θεσσαλονκη την εποχ του '40. τσι η ταινα του γνεται να ντοκουμντο και μα μαρτυρα συγκλονιστικ.
Μια λλη πλευρ της Εθνικς Αντστασης, μσα απ την ηρωικ δρση μιας ομδας ορφανν παιδιν στη Θεσσαλονκη, στη διρκεια της γερμανικς κατοχς, σε μια κλασικ ελληνικ ταινα που προβλλεται σε επανκδοση.
     Στη Θεσσαλονκη, στη διρκεια της γερμανικς κατοχς, εκτυλσσεται η ιστορα της ταινας. Πρωταγωνιστς της ταινας, μια ομδα ορφανν παιδιν, που, ταν τα ορφανοτροφεα της Θεσσαλονκης επιτσσονται απ τους Γερμανος, καταφεγουν σ' να απομακρυσμνο, μισογκρεμισμνο κτριο κι χοντας φτιξει μια καλκαρδη συμμορα, κλβουν απ τους Γερμανος και τους μαυραγορτες για να συντηρονται αλλ και να βοηθνε τους ανθρπους γρω τους, μαζ κι εκενους της Αντστασης.
     Παρ τα περισστερα απ 50 χρνια που τη βαρανουν, η ταινα του Τλλας παρακολουθεται μ’ εξαιρετικ ενδιαφρον κι αυτ εξαιτας χι μνο των γυρισμνων σε φυσικ ντεκρ σκηνν της (τη Θεσσαλονκη στις αρχς της δεκαετας του '50) αλλ του ρεαλισμο και της δναμης των σκηνν της, που συχν φρνουνε στο νου τη κλασικ νεορεαλιστικ ταινα «Ρμη: Ανοχρωτη Πλη» του Ροσελνι. Με καλοστημνες σκηνς -ανμεσ τους και μια σκην με θατρο σκιν- με προσεγμνη φωτογραφα του Μιχαλ Γαζιδη που δνει την λη ατμσφαιρα της εποχς, με τους μικρος ερασιτχνες πρωταγωνιστς να παζουνε πειστικ τους ρλους τους και σωστ ρυθμ, ο Τλλας φτιαξε μια ειλικριν, συγκινητικ ταινα, που δεν χασε τη φρεσκδα της.
****

Αποσπσματα απ κριτικς του αμερικνικου τπου κενης της εποχς μετ τη προβολ της εκε

Το Ξυπλητο Τγμα υπογραμμζει με δραματικτητα, γι’ αυτος που δεν το χουν παρατηρσει ως τρα στην οθνη, τι απ τους πολμους των μεγλων, τποτε δεν εναι περισστερο ξιο καταδκης σο τα αποτελσματ τους επ των μικρν.
New York Herald Tribune 29-5-1954

πως πολλς λλες ευρωπακς ταινες, το Ξυπλητο Τγμα χρησιμοποιε σκηνικ εκ του φυσικο και πρσωπα που συνδονται με την υπθεση και τον χρο. χει επιτχει ναν αξιοσημεωτο ρεαλισμ χρησιμοποιντας να σχεδν εξ ολοκλρου ερασιτεχνικ μιλο, να «ακατργαστο» υλικ, που θυμζει τη Ρμη Ανοχρωτη Πλη και μερικ λλα σπουδαα Ιταλικ μεταπολεμικ φιλμς (…). Ο σκηνοθτης κ. Γρηγριος Τλλας, χει μεταβλλει τους παιδικος ρως του σε καταπληκτικος διαβολκους, που ο ρλος τους φτνει στο αποκορφωμ του με την αυθδεια που διαπρττουν τις κλοπς και με την τεχνικ του πετροπολμου.
New York World-Telegram 29-5-1954

Χθες εχε πρεμιρα στον κινηματογρφο Γκλουμπ, η ταινα με τον επιτυχημνο ττλο Ξυπλητο Τγμα. να φιλμ γεμτο ειλικρνεια και ξιο κθε σεβασμο
New York Times 29-5-1954

Οι φωτογραφικς «ωμτητες» της ταινας μας φρνουν στο νου το Ρμη Ανοχρωτη Πλη και ασφαλς χρησιμοποιονται σκοπμως για να εξυψσουν την αμεστητα του δρματος (…). Ο σκηνοθτης Γρηγριος Τλλας, χει επιτχει πολλ χρησιμοποιν ολγα, εκρτησε εις ψος που πρεπε την νταση της υπθεσης, δημιουργντας μια ταινα διεθνος κρους.
NewYorkPost 29-5-1954

Το φιλμ γυρστηκε με πραγματικ ρεαλισμ και κινηματογραφικ ακρβεια που του προσδδει μια δραματικ δναμη, ανλογη με τα καλτερα του εδους του: την ιταλικ Ρμη Ανοχρωτη Πλη, τη γαλλικ Μχη των Σιδηροδρμων, τη βρετανικ Νκη της Ερμου και την αμερικανικ Η Δυναμικ Γυνακα (…). Εν διαθτει μνο δο επαγγελματες ηθοποιος, το Ξυπλητο Τγμα εναι να εξαιρετικ παρδειγμα κινηματογραφικς ευφυας, παιδικν ταλντων και εμπειρας εκτελσεως.
Cue 29-5-1954

Μια απ τις καλτερες ταινες του εξωτερικο που ρθαν στη χρα μας…Η υπθεση κερδζει πολλ απ την αξιοσημεωτη παραγωγικ εργασα του κ. Γρηγορου Τλλας, Αμερικανο, και του αξζουν παινοι που κατρθωσε να μεταβλλει τα Ελληνπουλα, που σαν, λα πειρα απ ηθοποια, σε μπειρους ηθοποιος (…). Οφελουμε ευχαριστες στην ικαν διεθυνση του κ. Τλλας.
Harrison’sReports 29-5-1954

Σπανως ρχονται Ελληνικς ταινες στην Αμερικ, κι εκενες που ρχονται εναι αξιοθρνητα ασμαντες, χωρς ννοια, απρσεκτες κατασκευς των γελωτοποιν της μδας (…). Επλθε μως μια αλλαγ. Μας ρθε και μια ταινα που βγανει απ την καρδι και συγκινε την καρδι…Το Ξυπλητο Τγμα εναι μια ταινα ξια του κινηματοθετρου Γκλουμπ του Μπρντγουι στο οποο προβλλεται.
Sunday News 30-5-1954

Το Ξυπλητο Τγμα ανκει στο εδος των εισαγωγν απ το εξωτερικ που υπερηφανεονται για την αυθεντικτητ τους και το στεγν ρεαλισμ τους (…). Οι γνσεις του φακο που διαθτει καθστανται προφανες απ τον τρπο που συλλαμβνει την ασθηση της πλης και των ανθρπων. Στη φωτογραφα συμβλλει τα μγιστα και ο Μιχλης Γαζιδης, που χει συλλβει πολυριθμα θματα που θυμζουν ζωγραφικ.
Daily Variet (Hollywood) 12-6-1954

να φιλμ γυρισμνο με ενθουσιασμ. να συγκινητικ δρμα με εξαιρετικς ερμηνεες. Ο Γκρεγκ Τλλας εργστηκε με ζλο σα σκηνοθτης και αποδεικνεται λαμπρς. Αξζει να αναφρουμε τι μνο οι δο απ τους ερμηνευτς εναι επαγγελματες ηθοποιο.
The Hollywood Reporter 12-6-1954

Ο λφρεντ Χτσκοκ επε κποτε τι αν μποροσε θα απαλλασσταν εντελς απ τους επαγγελματες ηθοποιος. σως αυτ που εννοοσε αποδεικνεται τρα απ το Ξυπλητο Τγμα (…). Μχρι τρα, ο Ελληνικς Κινηματογρφος δεν παργαγε τποτε που να συγκρνεται με το Ρμη Ανοχρωτη Πλη και τον Κλφτη Ποδηλτων, αλλ το Ξυπλητο Τγμα εναι συγκινητικ σο και τα Ιταλικ νεορεαλιστικ φιλμς.
Citizen News (Hollywood) 12-6-1954

Απ την πρτη σκην μχρι την τελευταα, ο ρεαλισμς εναι το χαρακτηριστικ του φιλμ. Απ την πρτη στιγμ κυριαρχον τα πδια –γυμν πδια– που κινονται κατ μκος της οθνης πως οι κυνηγημνοι ποντικο. Με μια προφανς ανεξντλητη ενεργητικτητα τα πδια, και η υπθεση, κινονται συνεχς καθ’ λη τη διρκεια της ταινας.
Les Angeles Times 12-6-1954

Εμαι ββαιος τι θα συμφωνσετε πως ο Γκρεγκ Τλλας απδειξε το επιχερημ του -να δημιουργσει να φιλμ της καλλιτεχνικς ολκς του Κλφτη Ποδηλτων- και τι το Ξυπλητο Τγμα, εν συλλβετε την ωμ τραγωδα του και τον καταφαν ρεαλισμ του, εναι να μνημειδες φιλμ!
Les Angeles Examiner (Hollywood) 12-6-1954

Το Ξυπλητο Τγμα εναι μιας ποιτητας που μπορε να ευρεθε μνο σε ταινες πως Ο Κλφτης των Ποδηλτων. Η υπθεση και τα παιδι που πρωταγωνιστον, καθιστον την ταινα εξαρετη γι’ αυτος που αναζητον το ασνηθες στη διασκδαση.
San Francisco New (Hollywood) 12-6-1954

     Ολκληρη η ταινα εδ:   ---- >  Το Ξυπλητο Τγμα 

 

 

Web Design: Granma - Web Hosting: Greek Servers