|
|
Γλυπτ./Αρχιτ.
Καλάμης |
Kalamis, (480-440 π.Χ. περίπου) Γλύπτης
Έλληνας γλύπτης που δραστηριοποιήθηκε στις αρχές της κλασσικής περιόδου και σηματοδότησε την εποχή της άνθισης του χαριτωμένου, ανάλαφρου, λεπτομερούς ύφους, για την ελληνική τέχνη της γλυπτικής πριν την εποχη του Φειδία. Εργάστηκε πρώτιστα στο χαλκό, αν και καταγράφηκαν επίσης αγάλματα χρυσελεφάντινα και μαρμάρινα. Αναφέρεται συχνά ως Βοιωτός, αλλά υπάρχουν ισχυρότερα στοιχεία πως προήλθε από την Αθήνα. Η ασφαλέστερα χρονολογημένη εργασία του είναι το σύμπλεγμα δύο αλόγων δρόμου και των αναβατών του που πλαισίωναν το άρμα και που φιλοτέχνησε με τη βοήθεια του Αιγινήτη γλύπτη Oνατά, στην αφιέρωση προς τη μνήμη του τυράννου των Συρακουσών, Ιέρωνα, στην Ολυμπία, μετά τον θάνατο του τελευταίου, στα 467-466 π.Χ.. Ένα σύμπλεγμα αγοριών που προσεύχονται κι αποδίδεται από τον Παυσανία στον Kαλάμη, αφιερώθηκεν επίσης στην Ολυμπία, ενδεχομένως στα 450 π.Χ.. Μια βάση από την Αθηναϊκήν Αγορά που φέρει την υπογραφή του, χρονολογημένη το 440 π.Χ. κι ειπώθηκε πως επρόκειτο πάνω της, να φιλοτεχνήσει έναν Δία για τον Πίνδαρο, που πέθανε το 438 π.Χ.. Ο Παυσανίας αναφέρει πως αναγνώρισε τη Σωσάνδρα, σε κάποιο από τα θαυμάσια αγάλματα κοριτσιών, -και το διευκρινίζει κι ο Λουκιανός- στην Ακρόπολη, το άγαλμα της Αφροδίτης στον Κεραμεικό, έναν Απόλλωνα στη Τανάγρα, έναν Ερμή κι έναν Διόνυσο. Ο Πλίνιος δε, εγκωμιάζει την "Αλκμήνη" του, ο ίδιος επίσης αναφέρει τον "Απόλλωνά" του στους Κήπους Servilliani της Ρώμης κι έναν ακόμα που ο Λούκουλλος είχε μεταφέρει από την Απολλωνία του Πόντου στο Καπιτώλιο. Ο Παυσανίας αναφέρει επίσης (I.iii.4) ότι ο "Απόλλωνας" του, στην Αθήνα έλαβε το επίθετο Αλεξίκακος μετά από τη πανούκλα του 429 π.Χ. κι ότι δε χρειάζεται άλλην ένδειξη χρονολόγησής του, εφόσον ο Καλάμης ήταν προγενέστερος του Πραξία- που διετέλεσε μαθητής του και πέθανε νέος, στην αρχή των εργασιών για τ' αγάλματα στον Ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς (Pausanias: X.xix.4). Ωστόσο, τα αγάλματα του "Δία" και του "Ποσειδώνα" (βλ. παρακάτω) αμφισβητούνται χλιαρά, όσον αφορά στη ταυτοποίηση τους με τον Έλληνα γλύπτη Καλάμη κι υπάρχουν επιχειρήματα εκατέρωθεν. ________________________________________________________
Μπαρμπερίνικο Πλήρωμα
Δίας
Ποσειδών
Ποσειδών: Κεφαλή
|
|
|