-

Dali &

-


-








.

--.


.

./.


 
 

 

10: Coco: A

                Μια γυνακα οφελει να 'ναι δυο πργματα:
                                            αριστοκρατικ κι υπροχη.
  Βιογραφικ

     Η Gabrielle Bonheur "Coco" Chanel (Γκαμπριλ Μπονρ "Κοκ" Σανλ) γεννθηκε στο Saumur της Γαλλας, η νθος κρη του Albert Chanel, ενς πλανδιου μικροπωλητ και της Jeanne Devolle. Αργτερα γνωστ ως Coco, ξεπρασε το ταπειν παρελθν της για να γνει η πιο κομψ κι ισχυρ δναμη στη βιομηχανα μδας στον κσμο.
ζησε τη ζω της πως μνον αυτ θελε. Οι δοκιμασες της παιδικς ηλικας ως ορφανς κι οι επιτυχες μιας επιτυχημνης επιχειρηματας γννησαν ναν εξαιρετικ χαρακτρα. τολμηρ, ελεθερο και μπροστ απ την εποχ της. Οι πιστς φιλες κι οι παθιασμνοι ρωτες, καθς κι η δψα για πολιτισμ, ανακλυψη και ταξδια βοηθσανε στη διαμρφωση της προσωπικτητς της. Μια γκαρνταρμπα απαλλαγμνη απ περιορισμος κι υπερβολς, προσαρμοσμνη με αντρικς πινελις, δημιοργησε μια οραματικ γοητεα που χει γνει διαχρονικ κι μως γρια μοντρνα. Μαργαριτρια και διαμντια σε συνδυασμ μ' εμβληματικ αρματα δημιοργησαν να στυλ με τη δικ της υπογραφ. Μιας πρωτοποριακς γυνακας, μιας προσωπικτητας avant garde που ο τρπος ζως κι οι πολλαπλς ψεις σφυρηλτησαν τις αξες του οκου που δρυσε και που παραμνει μπνευση για λες τις γυνακες.



     Παρλο που απ μικρ μαθε να ρβει, θελε να γνει ηθοποις, αλλ παρ τις προσπθειες της κατλαβε τι δεν θα κανε καρριρα στο θαμα. Το 1908,  ξεκνησε μια σχση με τον Arthur Edward 'Boy' Capel. Ο Capel, να πλοσιο μλος της αγγλικς αντερης τξης, εγκατστησε την Chanel σ' να διαμρισμα στο Παρσι και χρηματοδτησε τα πρτα της καταστματα. Η θυελλδης σχση τους κρτησε, παρ τον γμο του, μχρι το θνατο σε δυστχημα το 1919, το οποο ταν τερστιο πλγμα γι' αυτ. Λγεται τι το ενδυματολογικ στυλ του Capel επηρασε τη σλληψη της ραπτικς γραμμς της Chanel. Το 1910 αδειοδοτθηκε ως πιλοποις κι νοιξε μια μπουτκ στην οδ Cambon 31, στο Παρσι, με το νομα Chanel Modes. Η σταδιοδρομα της νθισε μλις η ηθοποις Gabrielle Dorziat φρεσε τα καπλα της σε θεατρικ ργο το 1912 και σε φωτογραφσεις για περιοδικ. Μχρι το 1919, η Chanel καταχωρθηκε ως couturière (μοδστρα-σχεδιστρια μδας) και καθιρωσε το maison de couture (οκο μδας) της στην οδ Cambon 31 στο Παρσι, που αργτερα αγρασε.



     Πιστθηκε στη μετ τον Α' Παγκ. Πλ. εποχ με τη διδοση ενς σπορ, casual σικ στυλ ως θηλυκο προτπου, αντικαθιστντας τη  σιλουτα του κορσ που τανε κυραρχη μχρι ττε. Εναι η μνη σχεδιστρια μδας που περιλαμβνεται στη λστα του περιοδικο Time με τους 100 πιο σημαντικος ανθρπους του 20ο αι.. Ως δημιουργς μδας, επκτεινε την επιρρο της πρα ​​απ' τα ροχα, συμπληρνοντας τον αισθητικ σχεδιασμ της σε κοσμματα, τσντες και αρματα. Το χαρακτηριστικ ρωμ της, Chanel No. 5, χει γνει εμβληματικ προν κι η δια σχεδασε το περφημο μονγραμμ της, που χρησιμοποιεται απ τη 10ετα του 1920. Στη διρκεια της γερμανικς κατοχς της Γαλλας, η Chanel επικρθηκε επειδ τανε πολ κοντ στους Γερμανος κατακτητς για να ενισχσει την επαγγελματικ της καρριρα. νας απ τους συνδσμους της ταν μ' να Γερμαν διπλωμτη, τον βαρνο (Freiherr) Hans Günther von Dincklage. Μετ τον πλεμο, η Chanel ανακρθηκε για τη σχση της αυτ, αλλ δεν κατηγορθηκε ως συνεργτης λγω παρμβασης του Churchill.


                                       Κοκ και Ζαν Κοκτ 1919

     Μεταπολεμικ, μετ απ πολλ χρνια στην Ελβετα, επστρεψε στο Παρσι κι αναβωσε τον οκο μδας της. Το 2011, η Hal Vaughan δημοσευσε να βιβλο για τη Chanel βασισμνο σε πρσφατα αποχαρακτηρισμνα γγραφα, αποκαλπτοντας τι εχε συνεργαστε μεσα με τη ναζιστικ υπηρεσα πληροφοριν, τη Sicherheitsdienst. να σχδιο στα τλη του 1943 ταν να μεταφρει μια ειρνη των SS στον Βρετταν πρωθυπουργ Ουνστον Τσρτσιλ για να τερματσει τον πλεμο.
     Σε ηλικα νω των 70 ετν, νιωσε τι ταν η κατλληλη στιγμ για να επανλθει στον κσμο της μδας. Η αναβωση του οκου μδας το 1954 χρηματοδοτθηκε πλρως απ τον αντπαλο της Chanel στα αρματα, Pierre Wertheimer. ταν η Chanel κυκλοφρησε με τη συλλογ επιστροφς της το 1954, ο γαλλικς Τπος ταν επιφυλακτικς λγω της συνεργασας της στη διρκεια του πολμου και της διαμχης της συλλογς. Ωστσο, ο αμερικανικς κι ο βρεττανικς Τπος το εδαν ως μια ανακλυψη, φρνοντας κοντ τη μδα και τη νεολαα με να νο τρπο.


                                 Κοκ: Σπορ κσουαλ ζρσευ 1917

     Η Chanel εχε γνει τυραννικ κι εξαιρετικ μοναχικ στα στερα χρνια της. Το 1971, ταν 87 ετν, κουρασμνη κι ρρωστη. Πραγματοποησε τη συνθη ρουτνα της προετοιμασας του εαρινο καταλγου. Εχε πει για μεγλη βλτα το απγευμα του Σαββτου, 9 Γενρη. Λγο αργτερα, νιθοντας ρρωστη, πγε για πνο νωρς. Ανακονωσε τα τελευταα της λγια στην υπηρτρι της, τα οποα ταν: "Βλπεις, τσι πεθανεις". Πθανε τη Κυριακ, 10 Γενρη 1971, στο Hotel Ritz, που διμενε για περισστερα απ 30 χρνια.
     Σμερα η ομνυμη εταιρεα της ανκει εξ ολοκλρου στην οικογνεια Wertheimer και συνεχζει να ευδοκιμε. To 2019 εχε συνολικ τζρο 2,14 δισ. ευρ κι απασχολοσε 20,000 τομα.


                        Με το φλο της Δοκα του Γουεστμνστερ

           "Κανες δεν εναι νος μετ τα σαρντα,
                 αλλ μπορε να 'ναι ακαταμχητος σ' λες τις ηλικες"

     H Σανλ γεννθηκε το 1883 στη Γαλλα και πρε το νοµ της απ τη νοσοκµα που την φερε στη ζω. Η µητρα της, Ζαν Ντεβλ, πθανε απ φυµατωση ταν αυτ τανε σε µικρ ακµη ηλικα, εν ο πατρας της, ασµαντος πλανδιος πωλητς, την εγκατλειψε µαζ µε τα λλα τσσερα παιδι του. Η µικρ κατληξε σε ορφανοτροφεο κι αργτερα σε σχολεο θηλων, που εργστηκε ως υπηρτρια µε αντλλαγµα την εκπαδευσ της. Στα εκοσ της εργαζταν ως µαθητευµενη σε ρφτη, εν τη νχτα τραγουδοσε σε χορευτικ κντρα, που απκτησε το παρατσοκλι Coco. Εκε γινε η ερωµνη ενς Γλλου αριστοκρτη κι αργτερα ενς γγλου βιοµηχνου, που τη βοθησαν ν' ανοξει το 1909 να µαγαζ µε καπλα και της βρκανε πελατεα απ την υψηλ κοινωνα. Σντοµα τα απλ καπλα της -σε αντθεση µε αυτ της εποχς που ταν ογκδη, µε φτερ και στολδια- γνανε δηµοφιλ.


                            Εδ με τον Τσρτσιλ και το σκλο του

     µως, οι φιλοδοξες της ταν σαφς µεγαλτερες κι η Κοκ ρχισε να δηµιουργε χαλαρ ροχα, ιδανικ για τη σπορ καθηµεριντητα, εν επηρεασµνη απ το γιτινγκ, φτιαχνε ναυτικ µπουφν, µαγι, µπερδες, ναυτικ παντελνια και µπλοζες. Οι τιµς ταν απλησαστες, δεγµα της πελατεας στην οποα απευθυνταν, αλλ και του ονµατος που θελε να δημιουργσει. Η δια συνθιζε να ντνεται µε ανδρικ ροχα -τα παιρνε απ τις ντουλπες των εραστν της και τα προσρµοζε πνω της- και συντηροσε µλλον την εικνα ενς µικρο αγοριο. Σ' αυτ χρεθηκε η εξαφνιση των ασφυκτικν κορσδων κι η καθιρωση ενς νετου και κοµψο γυναικεου ροχου, που µχρι ττε ταν αποκλειστικ προνµιο των ανδρν.



     Η απελευθρωση της γυνακας που προκυψε απ αυτ το ανακτεµα της τρπουλας, που για πρτη φορ αποπνει δναμη και θηλυκτητα, την κανε δισηµη και σντοµα πολλς σπευσαν να υιοθετσουν το απαρµιλλο στυλ, το κορεµα, το χτνισµα, ακμη και το σκοτειν της μαρισμα, που απκτησε στη διρκεια των διακοπν της στη γαλλικ Ριβιρα τη 10ετα του 1920. Τποτα δε βοθησε περισστερο τη καρριρα της απ τον Α' Παγκ. Πλ., ταν οι περισστερες γυνακες αναγκστηκαν -ελλεψει ανδρν- να κνουνε βαρεις δουλεις. Ττε τα παντελνια της γνανε καννας, εν ακµη κι οι αριστοκρτισσες που εχανε παραµενει στο Παρσι συµµορφθηκαν µε τη να µδα.



           Για να 'ναι κανες αναντικατστατος,
                                      πρπει να 'ναι πντα διαφορετικς.

     Στις 5-5-1922 ρχεται η µεγλη επιτυχα µε το λανσρισµα του αρµατος Chanel No5 (το πρτο που πρε το νοµα του σχεδιαστ του -το 5 τανε το τυχερ της νοµερο- στη πραγματικτητα ταν απλ το 5ο δειγμα), που θα κρατοσε ζωνταν τη φµη της στις δσκολες στιγµς που µελλε να ρθουν. Λγα χρνια αργτερα, εισγαγε τη πλεκτ ζακτα και το µικρ µαρο φρεµα, που μελλε να γνει αναπσπαστο κομμτι της γυναικεας γκαρνταρμπας. τανε πια η µεγλη κυρα της µδας. Εχε φροντσει να παραµνει πντα στο επκεντρο της δηµοσιτητας µε τα φανταχτερ πρτυ που οργνωνε στην πολυτελ της παυλη, µε δισηµους καλεσµνους πως ο Στραβνσκι, ο Νταλ, ο Πικσο κ.., αλλ και µε τη καυστικ της γλσσα ναντι των ανταγωνιστν της. Ενδεικτικ ταν η αιχμηρ της δλωση για τον Ιβ Σεν Λορν, τι "διαθτει εξασιο γοστο -σο περισστερο µε αντιγρφει, τσο το γοστο του βελτινεται".



     Στον Β´ Παγκ. Πλ., κλεισε τον οκο µδας που 'χε ανοξει στη διρκεια του Μεσοπολµου, καθς οι πελτισσς της εχαν δη στραφε σε λλους σχεδιαστς κι αποσρθηκε. Οι ερωτικς της σχσεις µε Γερµαν στρατιωτικ αµαρωσαν τη φµη της, µε αποτλεσµα µετ τη λξη του πολµου να µη γνει δεκτ πσω στη Γαλλα (πολλο θερησαν ττε τι εχε συνεργαστε µε τους Γερµανος) και να αυτοεξοριστε στην Ελβετα. Το 1954, µετ απ πολλ χρνια σιωπς, ξαννοιξε τον οκο, µως το κοιν την αντιµετπισε µε αδιαφορα. λοι προµνυαν το τλος της 71χρονης πια Σανλ, αφο µπρος της εχε ν ακµη εµπδιο, τον Κριστιν Ντιρ. Δεν εναι τυχαο τι ο γαλλικς τπος τη καταρρακνει, εξευτελζοντας λεκτικ τα σχδια της και χλευζοντας την ηλικα της. µως αυτ δεν εχε πει ακµη τη τελευταα της λξη και κατφερε για μα ακμη φορ να επανεφερει τον εαυτ της, κνοντας την επανσταση µε τα ταγιρ απ χοντρ υφσµατα και δο τσπες που κοσµοσανε χρυσ κουµπι, καθς και τα χαµηλτερα γυναικεα παντελνια, που θα φορεθον απ τις σημαντικτερες γυνακες της εποχς.



     Παρλληλα µε την ενασχλησ της µε τη µδα, ρραψε κουστοµια για γνωστς θεατρικς παραστσεις (η αµοιβ της λγεται τι φθανε το να εκατοµµριο δολρια ετησως -ενασχληση που ωστσο αποδεχθηκε βραχβια καθς πολλς στρλετ της εποχς αρνθηκαν τις υπηρεσες της), εν το 1969 η αυτοβιογραφα της παρουσιστηκε µε τη µορφ ταινας, που πρωταγωνιστοσε η Kθριν Χπµπορν. Το µιοζικαλ Κοκ ταν µα απ τις ακριβτερες παραστσεις στην ιστορα του αµερικανικο θετρου. Η δια η ιρεια της μδας, καυστικ πως πντα, δλωσε επσημα τι η Χπμπορν, ττε στα 60 της, ταν μλλον στοχη επιλογ να την υποδυθε, μιας και τανε πολ γερασμνη για να την ενσαρκσει στη σκην του Broadway. Tα τελευταα χρνια της ζως της διατρησε να χρο πνω απ τον οκο της, που υποδεχταν παλιος φλους αλλ και νους, πως ο Μρλον Μπρντο κι η Ρµι Σνιντερ. Επσης, δινε συνεντεξεις, µιλοσε για τις νες τσεις, τον ρωτα, τη τχνη κι λλα. Πνω απ' λα, µως, παρμεινε επ των επλξεων µχρι τη µρα που φησε τη τελευταα της πνο, το 1971. Πριν απ το θνατ της, να κοστομι της μια βραδιν τουαλτα της στοχιζε τουλχιστον 12.000 δολρια.

           Η πολυτλεια πρπει να εναι νετη,
                                                   αλλις δεν εναι πολυτλεια.


     Η Κοκ Σανλ δεν παντρετηκε ποτ, αν κι απ το κρεβτι της πρασαν αναρθµητοι, δισηµοι και µη, εραστς. ταν κποια στιγµ αρνθηκε να παντρευτε ναν πµπλουτο δοκα, εχε δηλσει: "Υπρχουνε πρα πολλς δοκισσες, αλλ µνο µα Κοκ". σως η διασημτερη σχεδιστρια μδας με επαναστατικς ιδες και δημιουργες που αγγξανε το κλασσικ. Γνωστ για τα ταγιρ, το φασμα ζρσε, το κοντ καρ μαλλ και το μικρ μαρο φρεμα.



          Ψξε για τη γυνακα μες στο φρεμα.
                               Αν δεν υπρχει γυνακα, δεν υπρχει φρεμα.

     Γεννθηκε στις 9 Αυγοστου 1883 ως Γκαμπριλ Μπονρ "Κοκ" Σανλ στο Σομρ της Δ. Γαλλας. Μετ το θνατο της μητρας της οδηγεται σε ορφανοτροφεο που μαθανει την τχνη της μοδιστρικς. Ασχολθηκε με το τραγοδι, μως το παρτησε καθς εδε τι δεν εχε καμμα τχη. τσι ανογει μαγαζ χειροποιτων καπλων στο Ντοβλ, το 1914 ακολουθε το πρτο της κατστημα με ροχα που σχεδαζε η δια και το 1916 ιδρει τον οκο υψηλς ραπτικς Chanel. Σε σντομο χρονικ διστημα καταφρνει να επιβληθε στον κσμο της μδας πρακαλντας επανσταση στη γυναικεα νδυση. Καθιρωσε τα μλλινα ροχα, το μικρ μαρο φρεμα και το παντελνι, εν το 1926 σχεδιζει το πρτο της ταγιρ. Το 1922 ταν μια χρονι ορσημο, καθς κυκλοφρησε το ρωμα Νο 5, που λγεται τι βαφτστηκε τσι επειδ να μντιουμ εχε πεσει τη Κοκ πως αυτς ταν ο τυχερς της αριθμς.



     Το 1938 αποσρθηκε και στη διρκεια της γερμανικς κατοχς κατηγρηθηκε για συνεργασα με τους Ναζ, κτι που δεν επιβεβαιθηκε ποτ. Το 1954 επιστρφει στο προσκνιο με το κλασσικ ταγιρ που περιλμβανε νετη φοστα και ζακτα. Η μοντρνα και νεωτεριστικ φιλοσοφα της κι η αναζτηση της πολυτελος απλτητας, την καναν αναμφισβτητα τη σημαντικτερη φιγορα στην ιστορα της μδας του 20ου αι. Η επιρρο της στην υψηλ ραπτικ τανε τσο μεγλη, που μχρι το θνατο της το Γενρη του 1971, η δισημη Γαλλδα σχεδιστρια κατρθωσε να εγκαθιδρσει τον εαυτ της ως το σημαντικτερο και σως το μοναδικ ρυθμιστ της μδας του 20ο αι. ταν μια γυνακα μπρος απ' την εποχ της κι σως η πρτη γυνακα στο κνημα απελευθρωσης των γυναικν. Η φμη της και το φος της, παρμειναν περισστερο απ τη ζω της. Η Σανλ, ββαια, δεν θα προσδιριζε ποτ τον εαυτ της ως φεμινστρια, στη πραγματικτητα περισστερο μιλοσε για θηλυκτητα παρ για φεμινισμ, παρ' λ' αυτ η δουλει της εναι αδιαμφισβτητα μρος της απελευθρωσης των γυναικν.

   Δεν μπκα στη κοινωνα αυτ επειδ πρεπε να σχεδισω ροχα.
           Σχεδασα ροχα, ακριβς επειδ μπκα στην κοινωνα αυτ.
                  Επειδ μουν η πρτη που 'ζησε τη ζω αυτο του αινα.



     Ο Κοκτ επε κποτε γι αυτν: "ταν κτι σαν θαμα, δολεψε στον κσμο της μδας με καννες που εχαν αξα μνο για τους ζωγρφους, τους ποιητς και τους μουσικος".



     Οι περισστεροι νθρωποι αντιλαμβνονται τη Κοκ Σανλ μσα απ τα κλασσικ και θρυλικ πατρν της, μσα απ τις ιστορες για την ταπειν καταγωγ της και φυσικ, μσα απ την σχετικ πρσφατη αποκλυψη της σχσης της με τους Ναζ, μσω βιογραφιν και ντοκιμαντρ. Εναι γνωστ πως βοθησε σε μυστικς αποστολς της μπβερ κατ τη διρκεια του Β Παγκ. Πολ. ως πρκτορας F-7124 με κωδικ νομα Westminster.
Παρ' λ' αυτ, η διαχρονικτητα του ορματς της για τη γυναικεα φιγορα παραμνει κορυφαα και καθοριστικ για την ιστορα της μδας, το παρν, το παρελθν, το μλλον της. Οι περισστεροι νθρωποι δεν χουν ιδα για τον τρπο που η Κοκ φυγε απ' αυτ τη ζω. ποιος ενδιαφρεται για τη μδα γνωρζει ποια ταν: σμβολο αληθινς κομψτητας και φιντσας και τι πτυχε στην επιτυχημνη και μακρ καρριρα της, την αυτοκρατορα που χτισε και τη πολτιμη παρακαταθκη που φησε. Πς ταν, μως, η τελευταα μρα επ της γης μιας απ τις μεγαλτερες σχεδιστριες μδας λων των εποχν;



     Η Κοκ τανε γνωστ για την αποφασιστικτητα και την αφοσωση που εργαζταν, για τη μανα της και το πθος που 'χε για τη μδα και το στυλ, το οποο πθος τη συνδευε μχρι τη τελευταα μρα της ζως της. ταν σε ηλικα 87 ετν ταν πθανε. Τι γραψε ο Τπος εκενη την εποχ; Σμφωνα με το Click for Women, στις 10 Γενρη 1971, οι New York Times δημοσευσαν να ρθρο σχετικ με τον θνατ της, αναφροντας τι η δισημη σχεδιστρια μδας φησε τη τελευταα της πνο στο δωμτι της, στο ξενοδοχεο Ritz στο Παρσι, με απλυτα γαλνιο κι ειρηνικ τρπο.
Οι κοντινο της νθρωποι δλωσαν τι η Κοκ δεν υπφερε και δεν δειξε καννα σημδι τι ταν ρρωστη πριν πεθνει. Για την ιστορα να πομε, τι αφο οι Ναζ κατλαβαν το Παρσι το 1940, η Σανλ κανε σχση με τον βαρνο Hans Günther von Dincklage, αξιωματικ της μπβερ, της γερμανικς στρατιωτικς υπηρεσας πληροφοριν. Το ειδλλι τους επτρεψε στη σχεδιστρια να μετακομσει σε να απ τα νετα διαμερσματα στο παρισιν Hôtel Ritz, που ττε ταν και γερμανικ αρχηγεο και τη κρτησε σταθερ στην υψηλ κοινωνα, που εχαν επσης διεισδσει Γερμανο αξιωματικο.



     Οι σχσεις της με τον Dincklage της επτρεψαν επσης να ασχοληθε με σημαντικ προσωπικ ζητματα. Η πιο πιεστικ ταν η ανγκη της να φροντσει για την απελευθρωση του ανιψιο της André Palasse, που 'χε φυλακιστε σε γερμανικ stalag το 1940. Στη συνχεια, υπρχανε τα επιχειρηματικ της συμφροντα: Απ το 1924, ταν η εβρακ οικογνεια Βερτχιμερ εχε υποστηρξει το λανσρισμα της σειρς αρωμτων της με αντλλαγμα το μεγαλτερο μρος των κερδν, η σχεδιστρια προσπαθοσε να επαναδιαπραγματευτε τα πργματα με ευνοκτερους ρους για αυτν. Με την επιβολ των γερμανικν νμων που ανγκαζαν τους Εβραους να εγκαταλεψουν τις επιχειρσεις τους, η Σανλ βλεπε την ευκαιρα να διεκδικσει ναν προσοδοφρο κλδο για την αυτοκρατορας της. Εκε που οι λλοι βλεπαν πνο, αυτ δροσε με κυνισμ και τακτικ.

             Η πολυτλεια πρπει να εναι νετη, αλλις δεν εναι πολυτλεια.

     Μια μρα λοιπν πριν πεθνει, οι εργαζμενοι στον οκο Chanel επαν τι η σχεδιστρια μδας εργαζταν ακοραστα για να κνει τλεια τη συλλογ που δολευε. Η Κοκ ανλυε κθε λεπτομρεια των δημιουργιν της, λεγχε τα κουμπι, τα στριφματα, τα εισερχμενα υλικ, τα πντα.
Οι υπλληλο της σοκαρστηκαν ταν μαθαν τι η Σανλ εχε πεθνει, επειδ φαινταν σε καλ φυσικ κατσταση παρ τη προχωρημνη της ηλικα. νας απ τους υπαλλλους επε μλιστα τι η Κοκ φαινταν να βιζεται να τελεισει τη συλλογ σαν να 'ξερε τι δεν της μενε πολς χρνος. "θελε να τα χει λα τοιμα λγο πριν πεθνει", επε.
     Πριν φγει απ τη ζω, η Κοκ κανε μια βλτα μ' να φλο της πριν αποσυρθε στο δωμτιο του ξενοδοχεου της. "Βλπεις; τσι πεθανεις!", απευθνθηκε η σχεδιστρια στη καμαριρα της ως τελευταα της ατκα πριν κλεσει για πντα τα μτια της. Αυτ ταν τα τελευταα λγια της Κοκ Σανλ σμφωνα με τον μθο.


     Μια ζω γεμτη μυστριο, δξα, τολμηρ διθεση εκ μρους της σε οποιαδποτε πρκληση της προκυπτε. Η για πολλος αμφιλεγμενη Σανλ, με τον ναν τον λλο τρπο, συμπεριλαμβνεται στις 100 σημαντικτερες προσωπικτητες του 20ου αι.. Τα γεγοντα της ζως της δεχνουν τι αναγνρισε απ νωρς, στη διρκεια της σταδιοδρομας της, τι η κοινωνα κι η μδα συνδονται μεσα και περπλοκα μεταξ τους. Τα παθιασμνα ενδιαφροντα της σχεδιστριας ενπνευσαν τις μδες της. Το ψευδνυμο Coco προκυψε στερα απ μια παρστασ της το 1905, που μπροστ σε να μεγλο κοιν αγρμματων θαυμαστν της στο La Rotande, μια μουσικ σκην σε μια μικρ επαρχιακ πλη, τραγοδησε:

                                 Qui qua vu Coco,

                                dans le Trocadero.

     Συνοπτικ: Το 1909 νοιξε το πρτο της κατστημα στο Παρσι, με γυναικεα καπλα. Το 1923 δημιοργησε το ρωμα Chanel No 5 εν η ευρηματικτητ της την θησε στο να επινοσει και να κνει αναπσπαστο κομμτι της γυναικεας γκαρνταρμπα το μικρ μαρο φρεμα (Little Black Dress). Συνδθηκε με το μοντρνο κνημα, συμπεριλαμβανομνων των Ντιγκιλεφ, Πικσο, Στραβνσκι και Κοκτ. Το διαμρισμ της και τα ροχα της ακολουθοσαν την αγαπημνη της χρωματικ παλτα, σκις του μπεζ, του μαρου και του λευκο. Εμπνεταν για τις δημιουργες της απ τη καθημεριντητα και τη προσωπικ της ζω. Στη διρκεια του δεσμο της με τον Etienne Balsan, εμπνεστηκε τα σνολα ιππασας, εν η συμβωσ της με το Δοκα του Γουστμινστερ της νοιξε τις πρτες στους κλειστος υψηλος κκλους της κοινωνας.



     Δεν παντρετηκε ποτ, οτε απκτησε παιδι. Σμφωνα με κποιες φμες, η Coco δεν μποροσε να κνει παιδι, κτι που οφειλταν σε μβλωση που εχε κνει ταν ταν να. Η Coco εισγαγε τις πλεκτς ζακτες το 1925 και το μικρ μαρο φρεμα το 1926. Το 1931 μισθθηκε απ τον Samuel Goldwin για 1.000.000 δολρια για να ντσει τ' αστρια του, συμπεριλαμβανομνων των Kathrine Hepburn, Grace Kelly, Elizabeth Taylor και Gloria Swanson. Το 1939, μετ απ την πτση του Παρισιο, κλεισε τις μπουτκ της και πρασε τα επμενα 15 τη της ζως της στην Ελβετα, που κι εξορστηκε λγω της σχσης της με να ναζιστ.
     Το 1969 η Katharine Hepburn πρωταγωνστησε στο Broadway, στο μιοζικαλ Coco, που τανε βασισμνο στη ζω της. Η δια δλωσε επσημα τι η Hepburn, ττε στα 60 της, ταν μλλον στοχη επιλογ να την υποδυθε, μιας κι τανε πολ γερασμνη για να την ενσαρκσει στη σκην. Η Coco πθανε μνη στη Λωζνη της Ελβετας το 1971. Πριν απ το θνατ της, να κοστομι της μια βραδιν τουαλτα της στοχιζε τουλχιστον 12.000 δολρια.


     Μνο το νομ της εναι αρκετ για να οριστε να ζευγρι παποτσια, να ταγρ, μα ατζντα, να ρωμα, να κσμημα, μα ολκληρη εμφνιση. Προσδδει prestige, ποιτητα, μεμπτο γοστο και αλνθαστο στυλ. Εναι μια υπογραφ αρτιτητας. H Κοκ εχε ελχιστη υπομον και πολ ταλντο. Δε θα μποροσε να καταφρει τποτα λιγτερο. Η επιρρο της στην υψηλ ραπτικ ταν τση, (μχρι τον θνατ της, στα 87 της, η Γαλλδα σχεδιστρια κατρθωσε να εγκαθιδρσει τον εαυτ της ως το σημαντικτερο και σως το μοναδικ ρυθμιστ της μδας του 20ο αινα), που ταν το μνο πρσωπο στον τομα της που αναφερταν στο περιοδικ Time, ανμεσα στους 100 ανθρπους με τη μεγαλτερη επιρρο στον 20 αι..

            Κθε γυνακα χει την ηλικα που της αξζει.

     Οι καινοτομες της εναι βασικ κομμτια της γκαρνταρμπας πολλν γενεν γυναικν: τα jersey ταγρ και φορματα, τα ντραπ τουρμπνια, τα πουκμισα, οι πλισ φοστες, τα γυναικεα πουλβερ, οι μπλοζες χωρς γιακ, τα τουντ (πλεχτ) ταγρ, τα blazer, οι δχρωμες (μπεζ με μαρη μτη) γβες χωρς φτρνα, τα strapless φορματα, οι καμπαρντνες. Δημιοργησε, επσης, το μικρ μαὐρο φρεμα, τη ζνη-αλυσδα, το ρωμα № 5, το total look, τα κοσμματα στα ροχα, το κασμιρνιο κρντιγκαν, τη καπιτον τσντα με την αλυσδα, τις γυναικεες πυτζμες (που κατρθωσε να κνει και κοινωνικ αποδεκτς), το unisex στιλ, το gypsy look και τα γυναικεα παντελὀνια, εν, επσης, αυτ ταν που καθιρωσε το μαρισμα και τα κοντ μαλλι στις γυνακες. Η σχεδιστρια χρησιμοποησε, επσης, τα ζωηρ χρματα και τα θηλυκ τυπωμνα σιφν στα σχδι της που αφοροσανε στη πρωιν νδυση. Τα βραδιν της σνολα ακολοθησαν τη μακρι και λεπτ γραμμ για την οποα η σχεδιστρια τανε γνωστ, αλλ και το ενσωματωμνο τολι, τη δαντλλα, και τα διακοσμητικ στοιχεα που μαλακνουν και κνουν ρομαντικτερο το νδυμα.



     Πριν να μνα περπου ταν η επτειος του θαντου της  (10/1/1971), τσι παρουσιζονται εδ ορισμνα ρητ της.

- Κανες δεν εναι νος μετ τα σαρντα, αλλ μπορε να 'ναι ακαταμχητος σ' λες τις ηλικες.

- Μια γυνακα οφελει να εναι δυο πργματα: αριστοκρατικ κι υπροχη.

- Ψξε για τη γυνακα μσα στο φρεμα. Αν δεν υπρχει γυνακα, δεν υπρχει φρεμα.

- Για να εναι κανες αναντικατστατος, πρπει να εναι πντα διαφορετικς.

- Κθε γυνακα χει την ηλικα που της αξζει.

- χει ενδιαφρον πσες πολλς γνοιες εξαφανζονται μλις αποφασσεις αντ να εσαι κτι, να εσαι κποιος.

- Μια γυνακα που δεν φορει ρωμα δεν χει μλλον.

- Η μδα περνει, μνο το στυλ μνει πντα το διο.

- Η πιο θαρραλα πρξη εναι να σκφτεσαι μνος σου, φωναχτ.

- Στα τριντα της μια γυνακα πρπει να διαλξει ανμεσα στον πισιν της και στο πρσωπ της.

- Η κομψτητα δεν χει να κνει με το να βλεις να καινοργιο φρεμα.


- Η πολυτλεια δεν εναι το αντθετο της φτχειας αλλ της χυδαιτητας.

- Υπρχει καιρς για δουλει και υπρχει καιρς για αγπη. τσι δεν υπρχει καιρς για τποτε λλο.

- Ωραα μτια εναι μνο εκενα που μας κοιτον με τρυφερτητα.

- Οι γυνακες σκφτονται λα τα χρματα εκτς απ την απουσα χρματος. χω πει τι το μαρο τα χει λα. Το λευκ επσης. Η ομορφι τους εναι απλυτη. Αποτελον την τλεια αρμονα.

- θελα να δσω στη γυνακα νετα ροχα που θα ρουν στο σμα της. Μα καλοντυμνη γυνακα νιθει σαν να εναι γυμν.

- Η μδα που δεν φτνει στους δρμους δεν εναι μδα.

- Δεν μπκα στη κοινωνα αυτ επειδ πρεπε να σχεδισω ροχα. Σχεδασα ροχα, ακριβς επειδ μπκα στην κοινωνα αυτ. Επειδ μουν η πρτη που ζησε τη ζω αυτο του αινα.


- Το ωραιτερο δρο που μου χρισε ο Θες, ταν να μη μου επιτρψει να αγαπσω ποιον δεν με αγαπ.

- Μου αρσει απερως περισστερο να δνω απ το να παρνω, ετε στη δουλει ετε στον ρωτα ετε στη φιλα.

- Για να κρατσει το ενδιαφρον της διαφμισης, η ραπτικ παραδθηκε στην εκκεντρικτητα, γεγονς χι απλς ανητο αλλ και εντελς παρλογο, γιατ η εκκεντρικτητα καταστρφει την προσωπικτητα.

- χω διατηρσει τον μαρο χαρακτρα μου σαν την καρδι μιας χρας που δεν συνθηκολγησε ποτ. Υπρξα επανασττρια ως παιδ, επανασττρια ως ερωμνη και ως μοδστρα, νας αληθινς Σατανς.

- Η φση σου δνει το πρσωπο που 'χεις στα 20. Η ζω διαμορφνει το πρσωπο που χεις στα 30. Αλλ στα 50 χεις το πρσωπο που σου αξζει.

- Μου αρσει να κριτικρω, τη μρα που θα πψω να ασκ κριτικ η ζω θα χει τελεισει για μνα.

- Η απλτητα εναι η κεντρικ ιδα λης της αληθινς κομψτητας.


- Μια γυνακα που γερν πρπει να 'ναι στη μδα. Μνο μια να γυνακα μπορε να χει τη δικ της μδα.

- Κρνω τους ανθρπους απ τον τρπο που ξοδεουν τα λεφτ τους. Θαλεγα στις γυνακες: Mην παντρευτετε ποτ ντρα που χρησιμοποιε πορτοφλι.

- Mιλμε για περιποηση του σματος, και η περιποηση της ψυχς πο εναι; H περιποηση της ομορφις πρπει ναρχζει απ την καρδι και την ψυχ, αλλις τα καλλυντικ δεν χρησιμεουν σε τποτε.

- Η πολυτλεια πρπει να εναι νετη, αλλις δεν εναι πολυτλεια.

- Αν ντυθετε κομψα θα θυμονται το ροχο. Αν ντυθετε ψογα, θα θυμονται εσς.

- Μια γυνακα πρπει να εναι κομψ, υπροχη και να γνωρζει δο πργματα: ποι εναι και τ θλει.

- Το κλλος διαρκε, η ομορφι περν.

- Δεν καταλαβανω πς μια γυνακα φεγει απ το σπτι της απεριποητη. Ποτ δεν ξρεις πτε θα συναντσεις το πεπρωμνο σου και ττε θα πρπει να εσαι σο το δυνατν πιο μορφη γνεται.

 

 

 

Web Design: Granma - Web Hosting: Greek Servers