'Masaccio' Tommaso Cassai (1401-1428)early renaissance
Θεωρείται από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της
Αναγέννησης. Στη σύντομη ζωή του προκάλεσε πραγματικήν επανάσταση στη ζωγραφική, καθώς ήταν ο πρώτος που απέδειξε, πως γνώριζε σε βάθος τη προοπτική κι είχε δυνατότητα να φιλοτεχνήσει πάνω σ' επίπεδη επιφάνεια, τρισδιάστατα έργα που αποδίδανε θαυμάσια τη πραγματικότητα. Η τεχνική του αντιπροσωπεύει έναν από τους θεμέλιους λίθους της
Δυτικής ζωγραφικής, ως το
19ο αιώνα και τον αναβιβάζει σ' έναν από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες όλων των εποχών.
Το έργο του παραμένει αξεπέραστο, όχι μόνο λόγω τέλειας τεχνικής, αλλά και χάρη στην απαράμιλλη δεξιοτεχνία του. Όταν πέθανε, δεν ήταν ακόμα πολύ γνωστός και λίγοι είχανε προλάβει να εκτιμήσουνε την εξαίσια τεχνική του. Οι επόμενες όμως γενιές εμπνευστήκανε κι επηρεαστήκανε βαθιά από τα έργα του, μάλιστα οι μετέπειτα μεγάλοι,
Ντα Βίντσι,
Ραφαήλ &
Μιχαήλ 'Αγγελος, θεωρούνται κατά κάποιο τρόπο, συνεχιστές της σχολής του.
Γεννήθηκε στις
21 Δεκέμβρη, στο
Σαν Τζιοβάνι Βαλντάρνο, γιός του
Σερ Τζιοβάνι και της
Μόνα Γιάκοπα. Το πλήρες όνομά του ήταν
Τομάζο Ντι Σερ Τζιοβάνι Ντι Μόνε Κασάϊ. Στα
5 του, χάνει το πατέρα του, ηλικίας
27 ετών από άγνωστην αιτία, ενώ σχεδόν ταυτόχρονα, γεννιέται ο αδελφός του
Τζιοβάνι. Το
1409 η μητέρα του ξαναπαντρεύεται μ' έναν εύπορο φαρμακοποιό.
Το
1417 μετακομίζουνε στη
Φλωρεντία, πιθανά λόγω θανάτου και του πατριού του και
5 χρόνια μετά, γίνεται μέλος της
Συντεχνίας Φλωρεντινών Ιατρών & Φαρμακοποιών, που περιλαμβάνει και τους καλλιτέχνες. Ολοκληρώνει το
τρίπτυχο για το
Ναό Σαν Τζιοβενάλε και ζωγραφίζει την "
Ιεροτελεστία". Τον επόμενο χρόνο, γίνεται μέλος της
Συντεχνίας κι ο φίλος του, ζωγράφος
Μαζολίνο. (
Μασάτσιο σημαίνει "Αδέξιος Τομάζο" ενώ Μαζολίνο "Ωραίος Τομάζο". Πρόκειται περί του ζωγράφου Τομάζο Ντα Πανικάλε -"Masolino" Tommaso Da Panicale 1383-1440- που εικάζεται πως υπήρξεν ο δάσκαλος του. Ανεξαρτήτως αν αληθεύει ή όχι αυτό, οι δυο φίλοι ζωγράφοι, συνεργαστήκανε θαυμάσια στο "Η Παρθένος Το Βρέφος & Η Αγία 'Αννα", πίνακας που παρατίθεται στο Στέκι).
To
1425 ζωγραφίζει σκηνές από τη ζωή του
Αγίου Πέτρου, μαζί με τον
Μαζολίνο, στο παρεκκλήσι
Μπρανκάτσι του
Ναού της
Σάντα Μαρία Ντα Κάρμινε, της
Φλωρεντίας. Την επόμενη χρονιά αναλαμβάνει να διακοσμήσει μιαν
Αγία Τράπεζα στη
Πίζα. Ξεκινά στις
19 Φλεβάρη, υπογράφοντας συμφωνητικό πως δε θ' αναλάβει νέες παραγγελίες, πριν τελειώσει.
2 χρόνια μετά ζωγραφίζει την "
Αγία Τριάδα". Συνεχίζει την εργασία στο
Μπρανκάτσι.
Το
1428, πριν ολοκληρώσει την εργασία του, μεταβαίνει στη
Ρώμη, όπου και πεθαίνει ξαφνικά από άγνωστην αιτία, στα
27 του χρόνια μόλις, όπως κι ο πατέρας του.
Ο 'Αγιος Πέτρος Θεραπεύει Με Τη Σκιά Του
'Αγιοι Ιερώνυμος & Ιωάννης Βαπτιστής
Η Παρθένος Με Το Βρέφος & Την Αγία 'Αννα
Αγία Τριάδα
'Αγιοι Ιερώνυμος Αυγουστίνος & Παύλος
Αγ. Ιουλιανός Εξουδετερώνει Γονείς Σώζει Εκ Της Πορνείας 3 Αδελφές
Αποκεφαλισμός Ιωάννη Βαπτιστή
Χρίσμα Του Υιού Υπό Του 'Αγιου Θεόφιλου
Διωγμός Από Τον Παράδεισο Ο Πειρασμός Του Αδάμ
Επιστροφή Των Αργυρίων
Γέννεση Του Σωτήρα
Το Προσκύνημα Των Μάγων
Μαντόνα & Βρέφος
Ένθρονη Μαντόνα & Βρέφος
Μικρό Αγόρι Με Κουτάβι
Ο 'Αγιος Πέτρος Βαφτίζει Τον Νεόφυτο
Σταύρωση Αγίου Πέτρου
Τρίπτυχο Του Σαν Τζοβενάλε
Σταύρωση
Μοίρασμα Αγαθών Του Νεκρού Ανανία
Πορτραίτο Νεαρού