Picabia Francis, (1879-1953) Dadaism
Γεννήθηκε (
François Marie Martinez Picabia) στο
Παρίσι στις
28 Γενάρη 1879, από γαλλίδα μητέρα κι ισπανό πατέρα, ο οποίος εργαζότανε στην κουβανική πρεσβεία. Σπούδασε στις
Ecole Des Beaux-Arts κι
Ecole Des Arts Decoratifs. Μέχρι το
1908 χρωμάτισε τα τοπία με τον τρόπο του
Corot και των
ιμπρεσσιονιστών, ειδικά του
Sisley κι εξέθεσε στο Φθινοπωρινό Σαλόν και στο Σαλόν των Ανεξαρτήτων. Κατόπιν κι εφαρμόζοντας προσωπικό στυλ, επηρεασμένο από τον
φωβιστή Matisse από τη μια πλευρά κι από τον
κυβισμό του
Μπρακ και του
Πικάσο, από την άλλη, προσπάθησε να συνδυάσει και τα δυο κινήματα και δημιούργησε τις φωτεινές, χρωματισμένες εικόνες κυβισμού, αντίθετα από τα έργα των ιδρυτών τους. Τελικά δημιούργησε ένα μίγμα των δυο αυτών τεχνών, μέχρι το
1912 περίπου.
Το
1910 συνάντησε τους αδελφούς
Duchamps, (Marcel, Raymond & Jaque-Villon) και τον
Γκιγιώμ Aπολινέρ κι οι φιλίες αυτές τον επηρεάσανε σημαντικά στο έργο του. Το
1913, πήγε στις
ΗΠΑ πρώτη φορά και παρουσίασε αφηρημένα έργα ζωγραφικής μ' επιτυχία που του χάρισε μεγάλη φήμη. Κατά τη δεύτερη παραμονή του εκεί το
1915, μαζί με τον
Μ. Duchamp κι άλλους ζωγράφους της αμερικανικής πρωτοπορίας, σχηματήσανε το ρεύμα των
Ντανταϊστών. Η ομάδα έκανε την έκθεση "
291", που συμμετείχε κι ο ίδιος. Τη
2ετία 1916-7 διαμένει στη
Βαρκελώνη και στις 25 Γενάρη 1917, δημοσιεύει, το ντανταϊστικό περιοδικό "
391", για να υπενθυμίσει την αμερικανική ομάδα
291, καθώς και το πρώτο βιβλίο με ποιήματά του. Στην
Ευρώπη, το "
391" συνεχίστηκε να τυπώνεται ως το
1924.
Αρχίζει η περίοδος των "
μηχανικών" σχεδίων του. Αφήνοντας τις γεωμετρικές αφαιρέσεις, ξεκινά σειρά συνθέσεων, που τα χρωματισμένα αντίγραφα των τεχνικών σχεδίων λαμβάνουνε ξαφνικά μορφές ανθρώπινων υπάρξεων. Αυτά τα μηχανόμορφα έργα, εμπεριείχανε χιούμορ, σαρκασμό, ντανταϊστικό πείραγμα και καταδεικνύανε το παράδοξο της οπτικής αντίληψης.
Το
1918 μετέβη στην
Ελβετία, όπου προσχώρησε στην ομάδα των ντανταϊστών της
Ζυρίχης και δημοσίευσε βιβλίο που τιτλοφορήθηκε "
Ποιήματα & Σχέδια Ορφανού Από Μητέρα Κοριτσιού". Συμμετείχε ενεργά στις δραστηριότητες της ομάδας. Συνέβαλε στα ζητήματα του
Dada. Το
1920 κυκλοφόρησε το περιοδικό, "
Caniballe". To
1921, αποχώρησε από τον "
ορθόδοξο" ντανταϊσμό κι επέστρεψε στον
σουρεαλισμό και την
αφηρημένη τέχνη, αν και κανείς δε μπορεί να πει πως τα έργα του ακολουθήσανε συγκεκριμένη τεχνοτροπία.
Στην αρχή της
10ετίας του
'20, ενδιαφέρθηκε για το
κολάζ και χρησιμοποίησεν όλο το είδος υλικών Το
1927 αρχίσε να δουλεύει τις αποκαλούμενες "
διαφάνειες". Έψαχνε εναλλακτικές μεθόδους για ν' απεικονίσει το τρισδιάστατο χώρο χωρίς παραδοσιακούς κανόνες προοπτικής. Ανέπτυξεν αυτή τη προσέγγιση στα έργα του, όπου οι επίπεδες εικόνες των διαφορετικών κλιμάκων συμπλέκονται κι αλληλοκαλύπτονται, για να παρουσιάσουν το αντικείμενο από ποικίλες απόψεις. Κατά τη διάρκεια της
10ετίας του
'30, έγινε στενός φίλος της
Γερτρούδης Στάιν. Το
1934, οι διαφάνειες εξοστρακίστηκαν από τις βαριές βάναυσες μορφές του ψευδοκλασικισμού. Υπερβάλλοντας τον τρόπο των αυτοδίδακτων Primitivists και του υφολογικού Kitch, διακωμώδησε τα "
υψηλά" ύφη της αλληγορίας, του πορτρέτου και των μυθολογικών σκηνών.
Κατά τη διάρκεια του
2ου Παγκ. Πολ. έζησε στην
Ελβετία και στη
Νότια Γαλλία. Μετά από το τέλος του πολέμου επέστρεψε στο
Παρίσι κι ήρθε σ' επαφή με το
Existensialists. Στα πιο πρόσφατα έργα του, οι αφαιρέσεις εναλλάσσονται με το τραγελαφικό. Εργάστηκεν επίσης για το θέατρο, σχεδίασε διακοσμήσεις για τα φεστιβάλ και τις gala-επιδείξεις. 'Αφησε λογοτεχνικά έργα -ποιήματα και πεζά-, κριτική τέχνης, άρθρα για τη θεωρία της τέχνης. Η τέχνη του εκτιμάται για την ..."
ειρωνεία", το λογοπαίγνιο και τον συνδυασμό διαφορετικών μορφών. Τον
Μάρτη του
1949, γίνεται μια συνολική προσωπική του έκθεση στη
Galerie Renι Drouin, στο
Παρίσι.
Στις
30 Νοέμβρη 1953, πεθαίνει στο
Παρίσι, σ' ηλικία
74 ετών. Αξίζει ν' αναφερθεί, πως ο
Φράνσις Πικαμπιά, υπήρξε και μεγάλος συλλέκτης αυτοκινήτων. Υπολογίζεται πως είχε στη κατοχή του περισσότερα από
150 αυτοκίνητα.
________________________________________________
Δυο Γυμνές Ποτάμι
Αδάμ & Εύα 'Ατιτλο
Γυναίκα Πρόσωπο Κοριτσιού
Lausanne Abstract To Φτερό
Ερωτική Παρέλαση Ζυγαριά
Γυμνό L' Elegante
Γυμνό Από Πίσω Ridens
Lodola Αυτοπροσωπογραφία
Viareggio Νεκρή Φύση
Μικρό Κορίτσι Χορός Αστέρα Σ' Υπερατλαντική Κρουαζιέρα
Γυμνές Με Ανεμώνες Τοπίο
Γυναίκα & Έρωτας Χορεύτρια Καν-Καν
Ειδύλλιο
Γυναίκα Με Σκύλο
Λουόμενες
Νέα Υόρκη
Όχθη
Γυμνόστηθο Κορίτσι Junelle
Iσπανίδα Κεντιστήριο