-

Dali &

-


-








.

--.


.

./.

 
 

 

Mann Paul Thomas:


  Βιογραφικ

     Ο Πουλ Τμας Μαν (Paul Thomas Mann‎) τανε Γερμανς συγγραφας, βραβευμνος με Νμπελ Λογοτεχνας (1929). Βαθτατα επηρεασμνος απ το ργο των ρθουρ Σοπενχουερ, Σγκμουντ Φριντ, Γιχαν Βλφγκανγκ φον Γκατε και Φρντριχ Ντσε, υπρξε νας απ τους σπουδαιτερους συγγραφες του 20ο αι. Στα γραπτ του κυριαρχον ο ακριβς ρεαλισμς περικλειμενος απ βαθεις συμβολικς ντες, η ειρωνεα, οι πολυμερες αντιθσεις, καθς επσης και μια εμβριθς κι επμονη αναζτηση σχετικ με τη φση του δυτικο αστικο πολιτισμο, εντς του οποου η διαβρωτικ επγνωση της διας του της φαυλτητας αντιμχεται τη τρυφερ ευγνωμοσνη για τα πνευματικ του επιτεγματα. Σημαντικτερα ργα του, το Μποντενμπρουκ (1901), ο Θνατος στη Βενετα (1913), το Μαγικ Βουν (1924), Ο Ιωσφ κι οι αδελφο αυτο (1933-1943), ο Δκτωρ Φουστους (1947), πως επσης και το Δοκμιο για τον Σλλερ (1955).
     Γεννθηκε στο Λμπεκ (Lübeck) της Γερμανας, στις 6 Ιουνου 1875. ταν ο 2τοκος γιος του -Χανσεατικς καταγωγς- γερουσιαστ κι εμπρου σιτηρν Τμας Γιχαν Χινριχ Μαν (Thomas Johann Heinrich Mann) και της γεννημνης στο Ρο ντε Τζανιρο συγγραφως Χολια ντα Σλβα Μπρουνς (Júlia da Silva Bruhns) -μιας Βραζιλινας γερμανικς και πορτογαλικς καταγωγς, που μετανστευσε στη Γερμανα με την οικογνει της ταν ταν 7 ετν. Η μητρα του τανε Ρωμαιοκαθολικ αλλ ο Μαν βαφτστηκε στη λουθηρανικ θρησκεα του πατρα του. Προοριζταν αρχικ ν' αναλβει ενεργ ρλο στη φυτεα σιτηρν του πατρα, σχδιο που ανατρπηκε απ τον αιφνδιο θνατ του το 1891. πειτα απ τη ρευστοποηση της επιχερησης -που αριθμοσε 100 χρνια ζως- ο φηβος ττε Μαν παρμεινε στο Λμπεκ για να τελεισει το σχολεο και κατπιν ακολοθησε τη μητρα και τα μικρτερα αδλφια του στο Μναχο.



     Εκε εργστηκε ως υπλληλος ασφαλιστικς εταιρεας, θση που σντομα εγκατλειψε για να παρακολουθσει διαλξεις ιστορας, οικονομικν, ιστορας της τχνης και λογοτεχνας στο Πανεπιστμιο Ludwig Maximillians του Μονχου καθς και το Τεχνικ Πανεπιστμιο του Μονχου, προετοιμαζμενος για δημοσιογραφικ καριρα. τανε ττε που γραψε τη 1η του συλλογ διηγημτων με ττλο Ο μικρς κριος Φρντεμαν (1898). κτοτε αφιερθηκε στο γρψιμο, το 1905 νυμφεθηκε τη Κτια Πρνγκσχαμ με την οποα απκτησε 6 παιδι, 3 κορτσια και 3 αγρια.
     Το 1912, αυτς κι η σζυγς του μετακμισαν σε να σανατριο στο Νταβς της Ελβετας, που μελλε να εμπνεσει το μυθιστρημ του το 1924 Το Μαγικ Βουν. ταν επσης τρομοκρατημνος απ τον κνδυνο διεθνος σγκρουσης μεταξ Γερμανας και Γαλλας, μετ τη κρση του Αγαδρ στο Μαρκο κι αργτερα απ το ξσπασμα του Α' Παγκ. Πολ., στη διρκεια του οποου (1914-18) παρ' λο που ο διος δεν συμμετεχε, παψε κθε καλλιτεχνικ δραστηριτητα, καθς υποχρεθηκε να αναθεωρσει θεμελιδεις ιδες και παραδοχς που του εχανε καλλιεργηθε με τη προδο των ετν. Αυτ η εσωτερικ διανοητικ αναζτηση εκδηλθηκε γραπτς για 1η φορ στους Στοχασμος ενς απολιτικο (1918). Ακολουθον η κδοση του Μαγικο Βουνο το 1924 κι η βρβευσ του με το Νμπελ Λογοτεχνας το 1929.
     Υποστριζε τον Γερμαν αυτοκρτορα Βλχελμ Β' κι ταν αντθετος με τον φιλελευθερισμ. Σταδιακ οι πολιτικς του θσεις λλαξαν, ρχισε να υποστηρζει τον φιλελευθερισμ και τις δημοκρατικς αρχς, εν αργτερα εξφρασε συμπθεια προς τις σοσιαλιστικς ιδες. Κατγγειλε δημοσως τον εθνικοσοσιαλισμ κι ενθρρυνε την αντσταση εκ μρους της εργατικς τξης. Το 1929, χτισε να εξοχικ σπτι στο ψαροχρι Nidden, Memel Territory (τρα Nida, Λιθουανα) στο Curonian Spit, που υπρχε μια γερμανικ αποικα τχνης κι που πρασε τα καλοκαρια του 1930–1932 δουλεοντας για τον Joseph and His Bro. Σμερα το εξοχικ εναι να πολιτιστικ κντρο αφιερωμνο σε αυτν, με μια μικρ κθεση μνμης. Το 1930 δωσε στο Βερολνο μια διλεξη (κκληση προς τη λογικ) με την οποα ζτησε να συγκροτηθε να κοιν μτωπο καλλιεργημνων αστν, μελν της σοσιαλιστικς εργατικς τξης, ενντια στη βαρβαρτητα του ναζισμο.



     Στην νοδο των Ναζ στην εξουσα το 1933, βρισκτανε στη Ζυρχη με τη σζυγ του. Με προτροπ του γιου του, Κλους, δεν επστρεψε στη Γερμανα, λγω της ντονης κριτικς που εχε ασκσει στον Ναζισμ τα προηγομενα χρνια. Το 1933, εν ταξδευε στη Ντια Γαλλα, κουσε απ τα μεγαλτερα παιδι του, τον Κλους και την ρικα στο Μναχο, τι δεν θα ταν ασφαλς για αυτν να επιστρψει στη Γερμανα. Η οικογνεια (εκτς απ αυτ τα δο παιδι) μετανστευσε στο Küsnacht, κοντ στη Ζυρχη, στην Ελβετα, αλλ λαβε τσεχοσλοβακικ υπηκοτητα και διαβατριο το 1936. Το 1936 το αφαιρθηκε η γερμανικ υπηκοτητα κι να χρνο μετ το αφαιρθηκε κι ο ττλος του επτιμου διδκτορα του Πανεπιστημου της Βννης. Το 1939, μετ τη γερμανικ κατοχ της Τσεχοσλοβακας, μετανστευσε στις ΗΠΑ. Μετακμισε στο Πρνστον του Νιου Τζρσε, που ζοσε στην οδ Stockton 65 κι ρχισε να διδσκει στο Πανεπιστμιο Πρνστον.
     Το ξσπασμα του Β' Παγκοσμου Πολμου την 1η Σεπτεμβρου 1939, θησε τον Μαν να προσφρει αντιναζιστικς ομιλες (στα γερμανικ) στον γερμανικ λα μσω του BBC. Τον Οκτβρη του 1940 ξεκνησε μηνιαες εκπομπς, ηχογραφοσε στις ΗΠΑ και πταξε στο Λονδνο, που το BBC τις μετδωσε στη Γερμανα στο συγκρτημα longwave. Σε αυτς τις ομιλες των 8 λεπτν, ο Μαν καταδκασε τον Χτλερ και τους παλαδνους του ως ωμος φιλισταους εντελς σχετους με την ευρωπακ κουλτορα. Σε μια σημειωμνη ομιλα επε: "Ο πλεμος εναι φρικτς, αλλ χει το πλεονκτημα τι εμποδζει τον Χτλερ να κνει ομιλες για τον πολιτισμ".
     Το 1942, η οικογνεια Μαν μετακμισε στο 1550 San Remo Drive στη γειτονι Pacific Palisades του Λος ντζελες, Καλιφρνια. Οι Mann ταν εξχοντα μλη της γερμανικς ομογενειακς κοιντητας του Λ και συναντοσαν συχν λλους μετανστες στο σπτι των Salka και Bertold Viertel στη Σντα Μνικα και στη Villa Aurora, το σπτι του ομογενος εξριστου Γερμανο Lion Feuchtwanger. Στις 23 Ιουνου 1944 ο Thomas Mann πολιτογραφθηκε ως πολτης των Ηνωμνων Πολιτειν. Οι Manns ζησαν στο Λος ντζελες μχρι το 1952.  -μετ τη πτση του Τρτου Ριχ επισκεπττανε την Ευρπη τακτικ.


     Το 1947 εκδθηκε το μυθιστρημ του Δκτωρ Φουστους. Στην Ευρπη επστρεψε το 1952 κι εγκαταστθηκε στο Κλχμπεργκ της Ζυρχης που και πθανε 12 Αυγοστου 1955. Τα παντ του εκδθηκαν σε 12 τμους στο Βερολνο το 1956 και στη Φρανκφορτη το 1960. Τα βιβλα του Μαν, σε αντθεση με τα βιβλα του αδερφο του Χινριχ και του γιου του Κλους, δεν κηκαν δημσια απ το ναζιστικ καθεστς το 1933, σως επειδ οι Ναζ φοβηθκανε τον αντκτυπο που θα 'χε η δημσια καταστροφ των βιβλων ενς συγγραφα που 'χε τιμηθε με Νμπελ Λογοτεχνας 4 χρνια νωρτερα.
     Ο Mann ταν νας απ τους λγους δημοσως ενεργος αντιπλους του ναζισμο μεταξ των Γερμανν ομογενν στις ΗΠΑ, σε μια εκπομπ του BBC στις 30 Δεκεμβρου 1945, ο Mann εξφρασε κατανηση για το γιατ αυτο οι λαο που εχαν υποφρει απ το ναζιστικ καθεστς θα ασπζονταν την ιδα της γερμανικς συλλογικς ενοχς. Αλλ σκφτηκε επσης τι πολλο εχθρο μπορε τρα να χουνε δετερες σκψεις για την εκδκηση. Κι εξφρασε τη λπη του που μια ττοια κρση δεν μπορε να βασζεται στο τομο.

   "Εκενοι που ο κσμος τους γινε γκρζος πριν απ πολ καιρ ταν συνειδητοποησαν τι βουν μσους υψθηκαν πνω απ τη Γερμανα. σοι πριν απ πολ καιρ φαντζονταν τις γρυπνες νχτες πσο τρομερ θα ταν η εκδκηση στη Γερμανα για τις απνθρωπες πρξεις των Ναζ, δεν μπορον παρ να βλπουν με αθλιτητα λα αυτ που γνονται στους Γερμανος απ Ρσους, Πολωνος Τσχους ως τποτα λλο παρ μια μηχανικ και αναπφευκτη αντδραση στα εγκλματα που χει διαπρξει ο λας ως θνος, στα οποα δυστυχς η ατομικ δικαιοσνη η ενοχ η αθωτητα του ατμου δεν μπορον να παξουν καννα ρλο".


                                            Το σπτι στη Λμπεκ

     Με την ναρξη του Ψυχρο Πολμου ταν λο και πιο απογοητευμνος απ τον ανερχμενο Μακαρθισμ. Ως "ποπτος κομμουνιστς", πρεπε να καταθσει στην Επιτροπ Αντιαμερικανικν Δραστηριοττων της Βουλς, που χαρακτηρστηκε νας απ τους σημαντικτερους απολογητς του Στλιν και της παρας του στον κσμο. Καταγρφηκε απ το HUAC ως συνδεμενος με διφορες ειρηνευτικς οργανσεις κομμουνιστικ μτωπα. ντας με τα δικ του λγια μη κομμουνιστς παρ αντικομμουνιστς, αντιτχθηκε ανοιχτ στους ισχυρισμος: "Ως Αμερικανς πολτης γερμανικς καταγωγς καταθτω τελικ τι εμαι οδυνηρ εξοικειωμνος με ορισμνες πολιτικς τσεις. Πνευματικ μισαλλοδοξα, πολιτικς εξετσεις και φθνουσα νομικ ασφλεια κι λ' αυτ στ' νομα μιας υποτιθμενης κατστασης κτακτης ανγκης. ... τσι ξεκνησε στη Γερμανα".
     Καθς συμμετεχε στις διαμαρτυρες ενντια στη φυλκιση των Δκα του Χλιγουντ και την απλυση δασκλων που θεωρονταν ποπτοι κομμουνιστς, διαπστωσε τι τα ΜΜΕ εχανε κλεσει γι' αυτν. Τελικ αναγκστηκε να παραιτηθε απ τη θση του ως Σμβουλος Γερμανικς Λογοτεχνας στη Βιβλιοθκη του Κογκρσου και το 1952 επστρεψε στην Ευρπη, για να ζσει στο Kilchberg, κοντ στη Ζυρχη της Ελβετας. Δεν ζησε ποτ ξαν στη Γερμανα, αν και ταξδευε τακτικ εκε. Η πιο σημαντικ επσκεψ του στη Γερμανα ταν το 1949, στα 200 γενθλια του Goethe, που παρευρθηκε σε εορτασμος στη Φρανκφορτη και τη Βαμρη, ως δλωση τι η γερμανικ κουλτορα επεκτθηκε πρα ​​απ τα να πολιτικ σνορα.
     Μετ τα 80α γενθλι του, πγε διακοπς στο Noordwijk (Ολλανδα). Στις 18 Ιουλου 1955, ρχισε να νιθει πνο και μονπλευρο πρξιμο στο αριστερ του πδι. Η κατσταση της θρομβοφλεβτιδας διαγνστηκε απ τον Δρ Mulders απ το Leiden κι επιβεβαιθηκε απ τον Dr. Wilhelm Löffler. Ο Μαν μεταφρθηκε σε νοσοκομεο της Ζυρχης, αλλ σντομα παθε κατσταση σοκ. Στις 12 Αυγοστου 1955 πθανε. Μετ τη νεκροψα, διαπιστθηκε τι η κατστασ του εχε γνει εσφαλμνη διγνωση. Η παθολογικ διγνωση, που γινε απ τον Christoph Hedinger, δειξε τι εχε πργματι υποστε διτρητο ανερυσμα λαγνιας αρτηρας με αποτλεσμα οπισθοπεριτονακ αιμτωμα, συμπεση και θρμβωση της λαγνιας φλβας. (Εκενη την εποχ, η σωτρια αγγειοχειρουργικ δεν εχε αναπτυχθε.) Στις 16 Αυγοστου 1955, θφτηκε στο Village Cemetery, στο Kilchberg, στη Ζυρχη, στην Ελβετα.


     Η Blanche Knopf του εκδοτικο οκου Alfred A. Knopf παρουσιστηκε στον Mann απ τον H.L. Mencken εν βρισκταν σε να ταξδι αγορς βιβλων στην Ευρπη. Ο Knopf γινε ο Αμερικανς εκδτης του Mann κι η Blanche προσλαβε τη μελεττρια Helen Tracy Lowe-Porter για να μεταφρσει τα βιβλα του Mann το 1924. Ο Lowe-Porter μετφρασε στη συνχεια τα πλρη ργα του Mann. Η Μπλανς Νοπφ συνχισε να φροντζει τον Μαν. Αφο το Buddenbrooks αποδεχθηκε επιτυχημνο τον πρτο χρνο του, του στειλαν να απροσδκητο μπνους. Αργτερα, στη δεκαετα του 1930, η Blanche βοθησε να κανονσουν τον Mann και την οικογνει του να μεταναστεσουν στην Αμερικ.
     Ο Mann τιμθηκε με Νμπελ Λογοτεχνας το 1929, αφο προτθηκε απ τον Anders Österling, μλος της Σουηδικς Ακαδημας, κυρως ως αναγνριση του δημοφιλος του επιτεγματος με το πος Buddenbrooks (1901), The Magic Mountain (Der Zauberberg, 1924) και τα πολυριθμα διηγματ του. (Λγω του προσωπικο γοστου ενς μλους της επιτροπς με επιρρο, μνο το Buddenbrooks αναφρθηκε σε μεγλο βαθμ.) Με βση την οικογνεια του διου του Mann, ο Buddenbrooks αφηγεται τη παρακμ μιας οικογνειας εμπρων στο Lübeck στη διρκεια 4 γενεν. Το Μαγικ Βουν (Der Zauberberg, 1924) ακολουθε να φοιτητ μηχανικο που, σχεδιζοντας να επισκεφτε τον φυματικ ξδερφ του σ' να ελβετικ σανατριο για 3 μνο βδομδες, καθυστερε αρκετ την αναχρησ του. Εκενη τη περοδο, αντιμετωπζει την ιατρικ και τον τρπο που βλπει το σμα και συναντ μια ποικιλα χαρακτρων, που παζουν ιδεολογικς συγκροσεις και δυσαρσκειες του σγχρονου ευρωπακο πολιτισμο.
     Η 4λογα Joseph & His Brothers εναι να επικ μυθιστρημα που γρφτηκε σε μια περοδο 16 ετν κι εναι να απ τα μεγαλτερα και πιο σημαντικ ργα του Mann. Αργτερα, λλα μυθιστορματα περιελμβαναν τη Λττε στη Βαμρη (1939), που επστρεψε στον κσμο του μυθιστορματος του Γκατε, Οι θλψεις του νεαρο Βρθερ (1774), Doctor Faustus (1947), η ιστορα του φανταστικο συνθτη Adrian Leverkühn κι η διαφθορ της γερμανικς κουλτορας στα χρνια πριν και κατ τη διρκεια του Β 'Παγκ. Πολ. και το Confessions of Felix Krull (Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull, 1954), που μεινε ημιτελς με το θνατ του. Αυτ τα μεταγενστερα ργα ωθσανε 2 μλη της Σουηδικς Ακαδημας να προτενουνε τον Mann για το Νμπελ Λογοτεχνας για 2η φορ, το 1948.



     Σε λο το δοκμι του για τον Ντοστογιφσκι, βρσκει παραλληλισμος μεταξ του Ρσου και των δεινν του Ντσε. Μιλντας για τον Ντσε, λει: "Τα προσωπικ του συναισθματα τον μυον σε αυτ του εγκληματα... γενικ λη η δημιουργικ πρωτοτυπα, λη η καλλιτεχνικ φση με την ευρεα ννοια της λξης, κνει το διο. ταν ο Γλλος ζωγρφος και γλπτης Degas που επε πως νας καλλιτχνης πρπει να προσεγγσει το ργο του με το πνεμα του εγκληματα που πρκειται να διαπρξει να γκλημα". Η επιρρο του Ντσε στον Μαν εναι βαθι στο ργο του, ειδικ στις απψεις του Ντσε για τη φθορ και τη προτεινμενη θεμελιδη σνδεση μεταξ ασθνειας και δημιουργικτητας. Ο Mann υποστριξε πως η ασθνεια δεν πρπει να θεωρεται ως εντελς αρνητικ. Στο δοκμι του για τον Ντοστογιφσκι βρσκουμε: "αλλ τελικ και πνω απ' λα εξαρτται απ το ποιος εναι ρρωστος, ποιος τρελς, ποιος επιληπτικς παρλυτος: νας μσος βαρετς νθρωπος, που στην ασθνει του οποιαδποτε πνευματικ πολιτισμικ πτυχ εναι ανπαρκτη. νας Ντσε ο Ντοστογιφσκι. Στη περπτωσ τους βγανει κτι στην ασθνεια που εναι πιο σημαντικ κι αγγιμο στη ζω και την ανπτυξη απ οποιαδποτε ιατρικ εγγυημνη υγεα λογικ... με λλα λγια: ορισμνες κατακτσεις που γνονται απ τη ψυχ και το μυαλ εναι αδνατες χωρς αρρστια, τρλα, γκλημα του πνεματος".
     Τα ημερολγι του αποκαλπτουνε τους αγνες του με την ομοφυλοφιλα, που αντανακλται στα ργα του, κυρως μσω της εμμονς του ηλικιωμνου Aschenbach για τον 14χρονο Πολων Tadzio στη νουβλα Death in Venice (Der Tod in Venedig, 1912). Η βιογραφα του Anthony Heilbut Thomas Mann: Eros and Literature(1997) αποκλυψε τη κεντρικ θση της σεξουαλικτητας του Mann στο ργο του. Το ργο του Gilbert Adair The Real Tadzio (2001) περιγρφει πς, το καλοκαρι του 1911, ο Mann εχε μενει στο Grand Hôtel des Bains στο Lido της Βενετας με τη σζυγ του και τον αδελφ του, ταν ενθουσιστηκε απ την αγγελικ φιγορα του Władysław (Władzio) Moes, να 10χρονο Πολων. Το ημερολγι του γρφει την λξη του για τον 13χρονο γιο του, "Eissi" Klaus Mann: "Klaus με τον οποο πρσφατα αισθνομαι πολ λξη" (22 Ιουνου). Στο παρασκνιο γνονται συζητσεις για τον ερωτισμ απ νθρωπο σε νθρωπο. Μια μεγλη επιστολ γρφεται στον Καρλ Μαρα Βμπερ γι' αυτ το θμα, εν το ημερολγιο αποκαλπτει: "Ερωτευμνος με τον Κλους τοτες τις μρες (5 Ιουνου), "Που με μαγεει αυτ τη στιγμ" (11 Ιουλου). "Απλαυση για τον Eissi, που στο μπνιο του εναι τρομερ μορφος. Πετε μου εναι πολ φυσικ που 'μαι ερωτευμνος με το γιο μου... Ο Eissi ξπλωσε να διαβσει στο κρεβτι με τον καφ κορμ του γυμν, κτι που με ανησχησε" (25 Ιουλου). "κουσα θρυβο στο δωμτιο των αγοριν και ξφνιασα τον Eissi ολγυμνο μπρος στο κρεβτι του Golo, να κνει ανοησες. ντονη εντπωση για το προαντρικ, αστραφτερ σμα του. Ανησυχα (17 Οκτβρη 1920).



     Ο Mann ταν φλος του βιολονστα και ζωγρφου Paul Ehrenberg, για τον οποο εχε αισθματα ως νεαρς νδρας (τουλχιστον μχρι το 1903 περπου, ταν υπρχουν στοιχεα τι αυτ τα συναισθματα εχαν ψυχρανθε). Η λξη που νιωθε για τον Ehrenberg, η οποα επιβεβαινεται απ τις καταχωρσεις στο σημειωματριο, προκλεσε στον Mann δυσκολα και δυσφορα και μπορε να ταν εμπδιο στο να παντρευτε μια Αγγλδα, τη Mary Smith, την οποα γνρισε το 1901. Το 1950, ο Mann γνρισε τον 19χρονο σερβιτρο Franz Westermeier, εκμυστηρευμενος στο ημερολγι του: "Για λλη μια φορ αυτ, για λλη μια φορ αγπη". Το 1975, ταν δημοσιετηκαν τα ημερολγια του Mann, δημιουργντας μια εθνικ ασθηση στη Γερμανα, ο συνταξιοχος Westermeier εντοπστηκε στις ΗΠΑ: κολακετηκε ταν μαθε τι ταν το αντικεμενο της εμμονς του Mann, αλλ και σοκαρισμνος στο βθος της.
     Παρλο που ο Μαν πντα αρνιταν τι τα μυθιστορματ του εχαν αυτοβιογραφικ στοιχεα, η αποσφργιση των ημερολογων του που αποκλυπτε πσο καταναλθηκε η ζω του απ απλρωτο κι εξευγενισμνο πθος εχε ως αποτλεσμα την επανεκτμηση του ργου του. Ο γιος του Τμας, Κλους Μαν, ασχολθηκε ανοιχτ απ την αρχ με τη δικ του ομοφυλοφιλα στο λογοτεχνικ του ργο και στον ανοιχτ τρπο ζως του, αναφερμενος κριτικ στην εξχνωση του πατρα του στο ημερολγι του. Απ την λλη, η κρη του Τμας ρικα Μαν κι ο γιος του Γκλο Μαν βγκαν αργτερα στη ζω τους.
     Ο Μαν εξφρασε την πστη του στη συλλογ επιστολν που γρφτηκαν στην εξορα, κου, Γερμανα! (Deutsche Hörer!), τι η εξσωση του ρωσικο κομμουνισμο με τον ναζιστικ φασισμ με βση τι και τα δο εναι ολοκληρωτικ συστματα ταν ετε επιφανειακ ετε ανειλικρινς για να δεξεις μια προτμηση στον φασισμ. Διευκρνισε αυτ την ποψη κατ τη διρκεια μιας συνντευξης στον γερμανικ Τπο τον Ιολιο του 1949, δηλνοντας τι δεν ταν κομμουνιστς, αλλ τι ο κομμουνισμς εχε τουλχιστον κποια σχση με τα ιδανικ της ανθρωπτητας κι ενς καλτερου μλλοντος. Επε τι η μετβαση της κομμουνιστικς επανστασης σ' να αυταρχικ καθεστς ταν μια τραγωδα εν ο ναζισμς ταν μνο διαβολικς μηδενισμς.


ΡΗΤΑ:

* Εναι παρξενο που η ελευθερα και η ιστητα, οι δο βασικς αρχς της δημοκρατας, εναι σ’ να βαθμ αντθετες. Λογικ, η ελευθερα και η ιστητα δεν μπορον να συνυπρχουν, ακριβς πως η κοινωνα και το τομο δεν μπορον να συνυπρχουν.
* Αυτς που αγαπει περισστερο εναι ο καττερος και πρπει να υποφρει.
* Η συμπεριφορ των ανθρπων γνεται κατανοητ, αν λβουμε υπψη τους σκοπος, τις ανγκες και τα κνητρ τους.
* Ο πλεμος εναι μια δειλ απδραση απ τα προβλματα της ειρνης.
* Αν σε διακατχει μμονα μια ιδα, τη βρσκεις να εκδηλνεται παντο. Μπορες ακμα και να τη μυρσεις.
* νας νθρωπος δεν ζει μνο την προσωπικ του ζω, σαν τομο, αλλ επσης, συνειδητ ασυνεδητα, και τη ζω της εποχς του και των συγχρνων του.
* Μια μεγλη αλθεια εναι μια αλθεια της οποας το αντθετο εναι επσης μια αλθεια.
* Η ανοχ γνεται γκλημα ταν εφαρμζεται στο κακ.
* Η Ασα μας καταπνει. που και αν κοιτξεις, Ταρτρικες φτσες.
* χει σωθε ποτ ο κσμος απ οτιδποτε λλο εκτς απ τη Σκψη και το μαγικ της μσο, το Λγο;
* Εκφυλισμνος σε να θλιο μαζικ εππεδο, το εππεδο ενς Χτλερ, ο Γερμανικς Ρομαντισμς ξσπασε σε μια υστερικ βαρβαρτητα.
* Κθε λογικς νθρωπος θα πρπει να εναι νας μετριοπαθς σοσιαλιστς.
* Η ανθρπινη λογικ το μνο που χρειζεται εναι να θλει περισστερο απ τη μορα, και γνεται μορα.
* Τα πντα εναι πολιτικ.
* Οι ιδες δεν επιβινουν αν δεν χει κανες την ευκαιρα να παλψει γι’ αυτς.
* Η Ομιλα εναι απ μνη της πολιτισμς.
* Κθε αγπη για την ανθρωπτητα εναι μεσα συνδεδεμνη με το μλλον.
* Κουλτορα και ιδιοκτησα, αυτ εναι η μικροαστικ σας τξη.
* Συμβανει συχν, μια παλι οικογνεια, με παραδσεις καθαρ πρακτικς, ρηχς και μικροαστικς, να περνει στις μρες του ξεπεσμο της σε να εδος καλλιτεχνικς μεταμρφωσης.


                                          Το Σπτι Του Στη Νντα

ΒΙΒΛΙΑ:

μυθιστορματα:

* Buddenbrooks. Verfall einer Familie (Μποντενμπροκ. Η παρακμ μιας οικογνειας, 1901)
Η ιστορα της μεγαλοαστικς οικογνειας εμπρων της Λμπεκ Μποντενμπροκ, απ τη δημιουργα της εμπορικς φρμας το 1830 μχρι την εξαφνισ της μαζ με τον τελευταο απγονο, τον Χννο.
* Königliche Hoheit (Η Αυτο Βασιλικ Υψηλτης, 1909)
Ο πργκιπας Κλους Χινριχ μσα απ τον ρωτ του για τη δεσποινδα Σπελμαν θα γνωρσει τη να εποχ με το ανοιχτ πνεμα και τους διευρυμνους ορζοντες και θα ανακαλψει το πραγματικ νημα της παρξης, απελευθερωμνος απ τις αγκυλσεις του παρελθντος.
* Der Zauberberg (Το μαγικ βουν, 1924)
νας τελειφοιτος μηχανικς σχεδιζει να επισκεφθε για 3 εβδομδες τον ξδερφ του, που νοσηλεεται σ' να σανατριο στο Νταβς της Ελβετας. Τελικ θα παραμενει εκε 7 χρνια. ργο που σκησε μεγλη επδραση στη λογοτεχνα του 20ου αι., απ τις πρτες ανιχνεσεις της ιδρυματοποησης.
* Joseph und seine Brüder (Ο Ιωσφ κι οι αδελφο αυτο, 1933-1943, 4λογα)
* Der junge Joseph (Ο νος Ιωσφ, 1934)
* Joseph in Ägypten (Ο Ιωσφ στην Αγυπτο, 1936)
* Joseph der Ernährer (Ιωσφ ο τροφοδτης, 1943)

Αναπλθει τη γνωστ ιστορα της ββλου σε αυτ τη 4λογα, που θεωρετο απ τον διο το magnum opus του. Πρκειται για μια αππειρα να ενωθον οι πολπτυχες εκφνσεις των πραγμτων και του κσμου, οι διαφορετικς αφηγηματικς νρμες, ο θρλος, η βιβλικ ιστορα, τα πραγματικ γεγοντα, η ανθρωπογεωγραφα, λα αυτ μσα απ τη προβολ ενς μοναδικο προσπου.
* Die Geschichten Jaakobs (Οι ιστορες του Ιακβ, 1933)

* Lotte in Weimar (Η Λτε στη Βαμρη, 1939)
Η Λττε, η αγαπημνη του Γκατε στα νεανικ του χρνια, που απαθαντισε στον Φουστ, επισκπτεται τη Βαμρη για να ξανασυναντσει τον Γκατε, στερα απ 44 χρνια.
* Doktor Faustus (Δκτωρ Φαοστους, 1947)
Ο συνθτης ντριαν Λβερκυν (Adrian Levekühn) θα λθει σε συμφωνα με τον διβολο ζητντας χι πλοτη δξα, αλλ τη δυναττητα πραγματοποησης του καλλιτεχνικο του ορματος. Σε αυτ το βιβλο ο Τμας Μαν θα ασχοληθε με βασικ θματα, πως η τχνη, η ζω, η αγπη, η λαγνεα και η μουσικ. Αλλ το κυριτερο εναι πως θα φτιξει μια αλληγορα για τη γιγντωση του Ναζισμο στη Γερμανα, θα λοιδορσει την δια τη τοιχογραφα της μπουρζουαζας που στνει μπρος στα μτια μας, θα καταφερθε εναντον της γερμανικτητας και ταυτχρονα θα την υμνσει.
* Der Erwählte (Ο εκλεκτς, 1951)
Με αφορμ λακος μεσαιωνικος θρλους, θα στσει την ιστορα του Γρηγριου, που απ φτωχς ψαρς γνεται πολεμιστς και τλος δοκας στη πατρδα του τη Φλνδρα. Απ εκε θα ακολουθσει μια πορεα μχρι το Βατικαν και τη παπικ τιρα.
* Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull (Εξομολογσεις του απατενα Φλιξ Κρουλ, 1954), ανολοκλρωτο
Ο Φλιξ Κρουλ αναλαμβνει να πρει τη θση ενς νεαρο μαρκησου, που οι γονες του, προμηθεοντς τον με να μεγλο χρηματικ ποσ, τον αναγκζουν να φγει σε πολχρονο ταξδι, για να τον απομακρνουν απ την ανεπιθμητη γι' αυτος αγαπημνη του. Ο Κρουλ θα αντικαταστσει τον Μαρκσιο και θα αναλβει μλιστα και την αλληλογραφα με τους γονες του.


                                        Η Κηδεα Του Τμας Μαν

Διηγματα & νουβλες:
* 1893: Vision (Οπτασα)
(περιχεται στη συλλογ 13 διηγημτων του Συγκεχυμνα ανρχονται τα λησμονημνα, πως κα λα τα διηγματα με αστερσκο που ακολουθον)
* 1894: Gefallen (Η χρη)
* 1896: Der Wille zum Glück (Η βοληση για ευτυχα) *
* 1897: Der Tod (Ο θνατος)
* 1897: Der kleine Herr Friedemann (Ο μικρς κριος Φρντεμαν)
* 1897: Der Bajazzo (Ο παλιτσος)*
* 1898: Tobias Mindernickel (Τομπας Μντερνκελ)*
* 1899: Der Kleiderschrank (Το ιματιοφυλκιο)
* 1899: Gerächt (Εκδκηση)*
* 1900: Luischen (Λουιζκι) *
* 1900: Der Weg zum Friedhof (Ο δρμος για το κοιμητριο)
* 1902: Gladius Dei (Το ξφος του Θεο)
* 1903: Tristan (Τριστνος)*
* 1903: Das Wunderkind (Το παιδ θαμα)*
* 1903: Die Hungernden (Οι πεινασμνοι)
* 1903: Tonio Kröger (Τνιο Κργκερ), νουβλα
* 1904: Ein Glück (Μια κποια ευτυχα)*
* 1904: Beim Propheten (Παρ τω Προφτη)*
* 1905: Schwere Stunde (Δσκολη ρα)
* 1908: Anekdote (Ανκδοτο)*
* 1909: Das Eisenbahnunglück (Το σιδηροδρομικ ατχημα)*
* 1911: Wie Jappe und Do Escobar sich prügelten (Πς παξανε ξλο ο Γιπε και ο Ντο Εσκομπρ)
* 1912: Der Tod in Venedig (Ο θνατος στη Βενετα)
* 1918: Herr und Hund. Ein Idyll (Σκλος & αφντης)
* 1919: Gesang vom Kindchen (Το τραγοδι του παιδιο)
* 1921: Wälsungenblut (Το αμα των Βελσονγκεν)
* 1923: Tristan und Isolde (Τριστνος & Ιζλδη)
* 1925: Unordnung und fruhes Leid (Ανασττωση & πριμος πνος)
* 1930: Mario und der Zauberer (Ο Μριο & ο μγος)
* 1940: Die Vertauschten Köpfe (Τα αλλαγμνα κεφλια)
* 1944: Das Gesetz (Ο Νμος)

* 1953 Die Betrogene (Η απατημνη), νουβλα


                          Ο Οικογενειακς Τφος Του

Δοκμια (Επιλογ):
* 1918: Betrachtungen eines Unpolitischen (Στοχασμο ενς απολτικου).
* 1932: Goethe und Tolstoi. Zum Problem der Humanität (Γκατε & Τολστι).
* 1933: Leiden und Größe Richard Wagners (Πθος & μεγαλεο του Ρχαρντ Βγκνερ).
* 1934: Meerfahrt mit Don Quijote (Ταξδι με τον Δον Κιχτη), μεταθαντια κδοση.
* 1936: Freud und die Zukunft (Ο Φρυντ & το μλλον).
* 1938: Schopenhauer
* 1947: Nietzsches Philosophie im Lichte unserer Erfahrung (Η φιλοσοφα του Ντσε υπ το φως της εμπειρας μας).
* 1955: Versuch über Schiller (Δοκμιο για τον Σλλερ).
* 1963 Wagner und unsere Zeit (Ο Βγκνερ & η εποχ μας), μεταθαντια κδοση.

Αυτοβιογραφικ:
* 1950: Meine Zeit (Η εποχ μου), σκψεις του συγγραφα σε αυτοβιογραφικ τνο.
* Theodor W. Adorno-Thomas Mann: Briefwechsel, 1943-1955 (Theodor W. Adorno-Thomas Mann: Αλληλογραφα 1943-1955).
* Herman Hess Thomas Mann:Briefwechsel (ρμαν σσε- Τμας Μαν: Αλληλογραφα 1910-1955), επιστολογραφα.

ργα σχετικ με τον Μαν στα Ελληνικ:
* Γκλο Μαν: Αναμνσεις απ τον πατρα μου Τμας Μαν,1965.
Σντομη βιογραφα του συγγραφα απ τον γι του.
* Μπρτα Μπλερ: Τμας Μαν, οι τρεις κρσιμες μρες (De Beslissing).
Λογοτεχνικ ανακατασκευ της συγγραφως με βση τα ημερολγια του Μαν των ημερν που προηγθηκαν της ανοιχτς επιστολς που στειλε ο συγγραφας στις εφημερδες της Γερμανας καταγγλοντας τον Ναζισμ.

* Klaus Betzen: Ο Τμας Μαν και το πρβλημα του ανθρωπισμο.
Απ διλεξη στο Ινστιτοτο Γκατε το Δεκμβρη του 1975.


======================


                                       Το Μαγικ Βουν

 κεφ. 1
:
Η φιξη

     νας απλς νος νθρωπος ταξδευε απ το Αμβοργο, την ιδιατερη πατρδα του, για το Νταβς-Πλατς στο καντνι Γκρουμπυντεν. Πγαινε επσκεψη για τρεις εβδομδες. Απ το Αμβοργο μως μχρι εκε επνω εναι μακρ ταξδι, πολ μακρ μλιστα σε σχση με μια τσο σντομη διαμον. Τραβει μσα απ χρες πολλς, βουν πνω βουν κτω, απ το νοτιογερμανικ υψπεδο ως κτω στις χθες της σουηβικς θλασσας και με το πλοο στα πηδηχτ της κματα περνντας πνω απ βθη που παλιτερα τα θεωροσαν απθμενα. Απ εκε κομματιζεται το ταξδι που μχρι ττε ακολουθοσε για μεγλα διαστματα ευθεες γραμμς. Στον οικισμ Ρρσαχ, σε ελβετικ δαφος, ξαναπαρνεις το σιδηρδρομο,
φτνεις μως μνο μχρι το Λντκβαρτ, να μικρ σταθμ στις λπεις, που πρπει να αλλξεις τρανο. Εναι να τρανο στενς γραμμς, στο οποο επι­βιβζεσαι αφο χεις σταθε αρκετ σε ανεμοδαρμνο κι ελχιστα θελκτικ μρος κι αμσως μλις η μικρ αλλ, πως φανεται, ασυνθιστα ισχυρ μηχαν τεθε σε κνηση, αρχζει το πραγματικ περιπετειδες κομμτι του ταξιδιο, μια απτομη και επμονη ανβαση που φανεται να μη τελεινει. Γιατ ο σταθμς Λντκβαρτ βρσκεται ακμη σε σχετικ χαμηλ υψμετρο, τρα μως το ταξδι ακολουθε ναν γριο, απτομο, βραχ­ δη δρμο, πραγματικ στα ψηλ βουν.
     Ο Χανς Κστορπ -αυτ ταν το νομα του νεαρο- βρισκταν μνος σε να μικρ διαμρισμα με γκρζα τα πετσαρα, με τον κροκοδειλνιο σκο του, δρο του θεου και κηδεμνα του, του πρξενου Τναππελ -για να αναφρουμε εδ κι αυτ το νομα-, το χειμωνιτικο παλτ του, που κουνιταν σε να κρεμαστρι και το πλιντ του τυλιγμνο ρολ. Καθταν με κατεβασμνο το τζμι του παραθρου και, καθς το απγευμα γινταν λο και πιο ψυχρ, εχε σηκσει, βουτυρπαιδο και ευ­ παθς καθς ταν, το γιακ του φαρδιο σμφωνα με τη μδα και φοδραρισμνου με μετξι καλοκαιρινο πανωφοριο του. Δπλα του, στο κθισμα, βρισκταν να χαρτδετο βιβλο με τον ττλο Ocean Steamships, που μελετοσε κπου-κπου στην αρχ του ταξιδιο’ τρα μως βρισκταν εκε παρατημνο, εν η ανσα της βαρι ασθμανουσας ατμομηχανς, μπανοντας μσα, βρμιζε το κλυμμ του με κκκους καρβουνσκονης.
     Δυο ημρες ταξδι απομακρνουνε τον νθρωπο -και μλιστα το νο νθρωπο, που μνο λγο χει ριζσει στη ζω- απ τον καθημεριν του κσμο, απ λα αυτ που ονμαζε καθκοντα, ενδιαφροντα, γνοιες, προοπτικς του, πολ περισστερο απ' σο μποροσε να φανταστε πηγανοντας με το αμξι στο σταθμ. Ο χρος που, ελισσμενος και φευγαλος, απλνεται ανμεσα σ' αυτν και τον τπο της καταγωγς του, διαθτει δυνμεις που συνθως πιστεει κανες τι αποτελονε προνμιο του χρνου, ρα με την ρα επιφρει εσωτερικς αλλαγς που μοιζουνε πολ με κενες που προκαλε ο χρνος και που μως κατ κποιον τρπο τις ξεπερνον. πως κι ο χρνος, επιφρει λησμονι, το κνει μως αποδεσμεονιας το πρσωπο του ανθρπου απ τις σχσεις του και μεταθτοντας τον σε μια ελεθερη κι αρχγονη κατσταση -ακμα και τον σχολαστικ και τον βαθι ριζωμνο τονε κνει μεμις κτι σαν πλνητα. Ο χρνος, λγεται, εναι λθη, μα κι ο αρας των μακρινν τπων εναι ττοιο πιοτ, που αν κι επιδρ λιγτερο βαθι, επιδρ μως ταχτερα.
     Αυτ την εμπειρα γνρισε κι ο Χανς Κστορπ. Δεν εχε σκοπ να πρει αυτ το ταξδι και τσο σοβαρ, ν' ασχοληθε εσψυχα μ' αυτ. Αντθετα, η γνμη του ταν να τελεινει γργορα, αφο πρεπε να γνει, να επιστρφει ακριβς ο διος και να αρχσει τη ζω του πλι ακριβς απ το σημεο που χρειστηκε για μια στιγμ να την αφσει. Μλις χθες βρισκταν στους συνηθισμνους δρμους της σκψης του, τον εχε απασχολσει ,τι εχε μλις πρτινος συμβε, οι εξετσεις του κι εκενο που βρισκταν μεσα μπροστ του, η εσοδς του στην εταιρεα Τοντερ & Βλμς (ναυπηγεο, μηχανουργεο και λεβητοποιεο), υπερπηδντας τις επμενες τρεις εβδομδες με ση ανυπομονησα επτρεπε ο χαρακτρας του. Τρα μως του φαινταν σαν να απαιτοσε η κατσταση λη του την προσοχ και σαν να μην τανε δυνατ να τη πρει ελαφρ. Αυτ η ανψωση σε περιοχς που ποτ του πριν δεν εχε ανασνει και που, πως γνριζε, επικρατοσαν τελεως ασυνθιστες, παρξενες, ισχνς και περιοριστικς συνθκες ζως -ρχιζε να τον διεγερει, να τον γεμζει με να εδος φβου.
     Πατρδα και τξη δεν βρσκονταν απλς πσω μακρι, βρσκονταν κυρως πολ βαθι κτω του και ανβαινε ολονα και ψηλτερ τους. Αιωρομενος μεταξ αυτν και του γνωστου αναρωτιταν τι θα του συνβαινε εκε πνω. Μπως ταν ανητο κι ανθυγιειν που αυτς, γεννημνος και μαθημνος ν' αναπνει μλις λγα μτρα πνω απ την επιφνεια της θλασσας, φηνε να τον μεταφρουνε σ' αυτς τις υπερβολικ υψηλς περιοχς χωρς τουλχιστον να μενει λγες ημρες σ' να μρος με μτριο υψμετρο; Θα 'θελε να εχε φτσει, γιατ ταν βρισκταν πια εκε, σκφτηκε, θα ζοσε πως παντο και τποτε δεν θα του υπενθμιζε, πως τρα που σκαρφλωνε, σε τι ανοκειες σφαρες βρισκταν.
     Κοταξε ξω: το τρανο ελισσταν καμπτμενο σε στεν πρασμα -βλεπες τα μπροστιν βαγνια, βλεπες τη μηχαν να κοπιζει βγζοντας καφετις, πρσινες και μαρες μζες καπνο, που σκρπιζαν στο πταγμ τους. Νερ βοιζαν στο βθος απ δεξι- απ τα αριστερ, σκορα βουνσια πεκα τειναν ανμεσα σε βρχινους γκους προς να πετργκριζο ουραν. Κποτε περνοσαν απ κατασκτεινες στος κι ταν ξημρωνε πλι, πλατι βραθρα ανογονταν με οικισμος στα βθη τους. κλειναν στερα, ακολουθοσαν στεν περσματα με απομεινρια χιονιο στις ρωγμς και τις σχισμδες τους.
     Το τρανο σταματοσε σε σταθμος με κακομορικα κτρια, σε τυφλος σταθμος απ που φευγε προς την αντθετη κατεθυνση, κτι που σε μπρδευε, γιατ δεν γνριζες προς τα πο πγαινε το ταξδι και κανες ρα να προσανατολιστες. Υπροχη μακριν θα ανοιγταν στον θεο, φαντασμαγορικ κσμο των κορυφν των ψηλν βουνν, προς τα ψη και το εσωτερικ του οποου κατευθυνταν το ταξδι και χανταν απ το γεμτο δος βλμμα με τις στροφς του περσματος. Ο Χανς Κστορπ σκφτηκε τι εχε υπερβε τη ζνη των φυλλοβλων,
μλλον και των ωδικν, αν δεν πεφτε ξω κι αυτ η σκψη της πασης και της απλειας επδρασε τσι που τον κατλαβε ελαφρι ζλη και ναυτα και σκπασε για μια στιγμ τα μτια με το χρι του. Πρασε γργορα. Εδε τι εχε τελεισει ο ανφορος, εχανε περσει το πιο ψηλ σημεο. Τρα το τρανο προχωροσε πιο εκολα στο εππεδο βθος της κοιλδας.
    Θα ταν οκτ η ρα και ακμη φεγγε η ημρα. Μια λμνη εμφανστηκε στο βθος του τοπου, τα νερ της ταν γκρζα και μαροι πευκνες σκαρφλωναν στους λφους γρω απ τις χθες της, αραωναν πιο ψηλ, χνονταν κι φηναν πσω τους ομιχλδες και γυμν πτρωμα. Σταθκανε σ' να μικρ σταθμ, τανε το χωρι Νταβς, καθς κουσε ο Χανς Κστορπ ν' ανακοιννουν ξω, σε λγο θα βρισκτανε στον προορισμ του. Και ξφνου κουσε δπλα του τη φων του Γιοκιμ Τσεμσεν, την αργσυρτη αμβουργζικη φων του εξαδλφου του, που λεγε:
 -"'Μρα! λα, κατβα τρα" κι πως κοταξε ξω, κτω απ το παρθυρ του στεκτανε στο κρηπδωμα ο διος ο Γιοκιμ αυτοπροσπως με καφετ πανωφρι, δχως καπλο και φαιντανε τσο υγις σο ποτ πριν. Γλασε και ξαναπε: "λα, κατβα, μη ντρπεσαι"!
 -"Δεν φτασα μως ακμη", επε ο Χανς Κστορπ ξαφνιασμνος κι εξακολουθντας να κθεται.
 -"Πς δεν φτασες! Εδ εναι το χωρι. Απ εδ εναι πιο κοντ για το σανατριο. χω φρει αμξι. λα, δσ’ μου τα πργματ σου".
     Γελντας, μπερδεμνος, στην ξαψη της φιξης και του ξανανταμματος, του δωσε ο Χανς Κστορπ το σκο και το παλτ, το πλιντ, το μπαστονι και την ομπρλα, τλος και το Ocean Steamships. Μετ πρασε το στεν διδρομο και πδησε στο κρηπδωμα του σταθμο για τον πραγματικ και, τρπος του λγειν, κανονικ προσωπικ χαιρετισμ με τον εξδελφ του, που γινε χωρς πολλς διαχσεις, πως γνεται ανμεσα σε ανθρπους με στεγνς και ψυχρς συνθειες. Ακογεται παρξενο, αλλ ανκαθεν απφευγαν να προσφωνε ο νας τον λλο με το μικρ τους νομα, μνο και μνο απ φβο προς υπερβολικ εγκαρδιτητα. Επειδ μως δεν ταριαζε να προσφωνονται με το επνυμο, περιορζονταν στην απρσωπη προσφνηση. τανe βαθι ριζωμνη συνθεια ανμεσα στα δυο ξαδρφια.
    νας νθρωπος με λιβρα και πηλκιο με σιρτια κοιτοσε πς σφιγγαν γργορα και λγο αμχανα τα χρια -ο νεαρς Τσμσεν σε στρατιωτικ στση- και πλησασε για να ζητσει το δελτο αποσκευν του Χανς Κστορπ, ταν ο θυρωρς του διεθνος σανατορου Μπργκχοφ και προσφρθηκε να παραλβει τη μεγλη βαλτσα απ το σιδηροδρομικ σταθμ Πλατς, εν οι κριοι θα πγαιναν με το αμξι κατευθεαν για το βραδιν.
     Κοτσαινε εμφανς κι τσι αυτ ταν το πρτο που ρτησε ο Χανς Κστορπ τον Γιοκιμ:
 -"Δε μου λες, βετερνος του πολμου εναι; Γιατ κουτσανει τσι";
 -"Τρα μλιστα!" απντησε ο Γιοκιμ κπως πικρ. "Βετερνος! Τον χει χτυπσει στο γνατο - τουλχιστον τον εχε, γιατ μετ του αφαρεσαν την επιγονατδα".
    Ο Χανς το σκφτηκε σο πιο γργορα μποροσε.
 -"Α, γι' αυτ!" επε, σηκνοντας το κεφλι και ρχνοντας μια φευγαλα ματι πσω του καθς προχωροσε. "Δεν θα μου πεις μως τι χεις κι εσ τποτε ττοιο; Μοιζεις σα να 'χεις παραλβει κιλας το ξφος σου και να γυρζεις απ τις ασκσεις". Και κοταξε τον εξδελφ του απ το πλι.
    Ο Γιοκιμ τανε ψηλτερος και πιο ευρστερνος απ τον διο, πρτυπο της νεανικς ρμης και σαν πλασμνος για στολ. Ο τπος του ταν πολ μελαχρινς, απ εκενους που δεν βγζει σπνια η ξανθι του πατρδα κι η τσι αλλις σκουρχρωμη επιδερμδα του εχε γνει σχεδν μπροντζινη απ το κψιμο του λιου. Με τα μεγλα μαρα μτια του και το μικρ σκορο μουστκι πνω απ το γεμτο, καλογραμμνο στμα θα ταν σχεδν ωραος αν δεν εχε πεταχτ αυτι. ταν ο μεγλος του καημς κι ο μοναδικς πνος στη ζω του μχρι κποια στιγμ. Τρα εχε λλες γνοιες...
                       ... (τλος αποσπ...)

 

 

Web Design: Granma - Web Hosting: Greek Servers