-

Dali &

-


-








.

--.


.


 
 

 

Brunelleschi

Brunelleschi Filippo (1377-1446) early rennaisance  
                                                                                Μπρουνελλσκι
                                    Βιογραφικ

     Ιταλς αρχιτκτονας, μηχανικς, πολιτιικς μηχανικς χρυσοχος και γλπτης, που κατφερε να δοξαστε εν ζω, δημιουργντας στη μεγλη πλη της Τοσκνης: τη Φλωρεντα. Εναι περισστερο γνωστς ως ο επινοητς της προοπτικς στη ζωγραφικ αλλ και για τη κατασκευ του θλου στον καθεδρικ να της Φλωρεντας, μως το ργο του καλπτει κι λλους τομες πως γλυπτικ, μαθηματικ, μηχανικ ακμη και σχεδιασμ πλοων. Τα περισστερα απ τα σωζμενα ργα του βρσκονται σμερα στη Φλωρεντα. Τση δξα πτυχε, στε να ταφε στη Santa Maria del Fiore, μ' να μαρμρινο μποστο, που λγεται πως το 'φτιαξε απ πριν και τθηκε κει σαν νας θαυμσιος επιτφιος. ποια στοιχεα ξρουμε για κενον, τα χρωστμε στον Antonio Manetti (1423-1497 Ιταλς μαθηματικς, ξυλογλπτης και συγγραφας, που τονε γνριζε καλ) και στον Giorgio Vasari.
    Με την Αναγννηση η αρχιτεκτονικ υφσταται μια βαθι ανανωση σχετικ με τη γοτθικ παρδοση. Εμπνευστς αυτς της νας αρχιτεκτονικς αντληψης, στη Φλωρεντα, εναι ο Φιλππο Μπρουνελλσκι. Αφο ξεπρασε τη μεσαιωνικ παρδοση ν' αναθτουνε στους τεχντες την εκτλεση ενς οικοδομματος, εγκαινιζει μια να μορφ αρχιτκτονα. Αυτς δηλαδ επεξεργζεται να πλρες πργραμμα κατασκευς του κτιρου, με σχδια, προπλσματα κι υλικ που θα χρησιμοποιηθονε. Κατ συνπειαν, οι τεχντες-εργτες πρπει να σεβαστον αυστηρ τις κατευθνσεις του αρχιτκτονα και να εναρμονιστον με το πργραμμα. Εναι εππλον ο πρτος αρχιτκτονας που μελετ τη κλασσικ αρχαιτητα κι αντλε απ' αυτν τα μορφολογικ πρτυπα. Οι κολνες, οι αψδες, τα κιονκρανα δεν εναι μνο διακοσμητικ στοιχεα, αλλ δημιουργον τους ρυθμος και την ισορροπα του χρου.
     Η προοπτικ εναι να σνολο καννων που μας επιτρπουν ν' αποδσουμε σχεδιαστικ τη τρτη δισταση (βθος) ενς χρου ( τις τρεις διαστσεις ενς αντικειμνου) σε μιαν επιφνεια δυο διαστσεων πως πχ. να χαρτ. Οι αρχαοι λληνες κι οι Ρωμαοι εχανε καταφρει να αποδσουνε στα ργα τους τη τρτη δισταση του χρου, με διφορα τεχνσματα, αλλ αυτ η γνση ξεχστηκε στο μεσαωνα. Ο Brunelleschi, εκτς των λλων, παρατρησε επιπλον τι, αν κοιτμε να κτριο να αντικεμενο απ μια συγκεκριμνη οπτικ γωνα, οι παρλληλες γραμμς δεν δεχνουνε παρλληλες αλλ σαν να συγκλνουνε σ' να σημεο κπου μακρυ.
     Τις παρατηρσεις του αυτς τις εφρμοσε σχεδιζοντας, και μελετντας τες βρκε μια μθοδο για να υπολογζει τη τρτη δισταση. Σμφωνα με τις μελτες του, κανε το ακλουθο περαμα: ζωγρφισε σε πνακα, το Βαπτιστηρο της Φλωρεντας, ακολουθντας μια περεργη μθοδο. στησε το καβαλττο του και κθισε με τη πλτη του στο θμα, παρατηρντας το κτριο χι απευθεας, αλλ μες απ να καθρφτη. Το ζωγρφισε λοιπν και μετ κανε μια τρπα στον πνακα σε συγκεκριμνο σημεο. ν,  κποιος παρατηροσε, μσα απ τη τρπα, το κτριο και μετ το βλεπε σε καθρφτη το ργο ταυτιζταν με το θμα. Με αυτ το περαμα απδειξε τι ταν ικανς να υπολογσει τις διαστσεις των αντικειμνων και να τα παρουσισει ζωγραφικ τσι στε να δεχνουνε ρεαλιστικ. ταν μια σπουδαα ανακλυψη και σντομα λοι οι καλλιτχνες της εποχς ρχισαν να χρησιμοποιον τη μθοδο προοπτικς του.
--------------------------------------------------
     Ο Φιλππο Μπρουνελλσκι γεννθηκε στη Φλωρεντα το 1377. Ξεκνησε να σπουδσει φιλολογα και μαθηματικ, με σκοπ ν' ακολουθσει τα βματα του πατρα του και να γνει δημσιος υπλληλος. Ωστσο η κλση του ταν οι τχνες κι τσι γρφεται και στη
Fukin Arte della Seta, Σχολ Καλν Τεχνν της πλης, που υπκειτο στη Συντεχνα Μεταξιο και συμπεριλμβανε επσης και τους χρυσοχους, μεταλλουργος και χαλκουργος. Κατφερε να γνει τεχντης χρυσοχος και γλπτης το 1398. Τα ργα του στους τομες αυτος δεν προδιαγρφουν ακμα την επανσταση που θα επφερε στη τχνη ο δημιουργς τους. Αν κι εντελς προσωπικ, διατηρονε το πνεμα της υστερογοτθικς παρδοσης -πως φανεται απ τ' αργυρ αγλματα και τις προτομς της Αγας Τρπεζας του Αγου Ιακβου στο μητροπολιτικ να της Πιστια κι απ τη πλκα της Θυσας του Αβραμ, (Φλωρεντα, Εθνικ Μουσεο). Αλλ ο Εσταυρωμνος της Σντα Μαρα Νοβλα (του 1409 , κατ την ποψη ορισμνων, μεταγενστερος), με τις τλειες αναλογες και τη συμμετρικ κατανομ των μερν, εναι δη να ργο καινοργιο. Εν μως δημιουργοσε τα γλυπτ αυτ, αναζητοσε (πως αποδεκνεται απ τις προοπτικς απψεις του Σαν Τζοβνι και του Παλτσο Βκιο, που χουνε καταστραφε) τον τρπο της αντικειμενικς κι ορθολογιστικς απεικνισης των σωμτων στο χρο: τσι ανακλυψε τη προοπτικ κι πως φανεται διατπωσε τους καννες της.
    Σ' αυτς και σε λλες τεχνικς ρευνες τον οδηγσανε το ενδιαφρον του για τη κλασσικ αρχαιτητα (τα εκπαιδευτικ ταξδια του στη Ρμη χρονολογονται μλλον στις αρχς του 15ου αι.) κι η καινοργια ουμανιστικ αντληψη της ζως που θεωροσε τον νθρωπο πρωταγωνιστ της ιστορας. Απ αυτ την ποψη τα τεχνικ προβλματα αποκτοσανε βασικ σημασα γιατ τανε τα μνα που μποροσαν να επιλυθον ασφαλς με την ρευνα και την ανακλυψη και τελικ με την ατομικ ιδιοφυα του τεχντη. Εχε εξλλου στο ενεργητικ του πολλς πρακτικς ανακαλψεις: μοχλος, ειδικ σκφη κ. 
     Το 1401 μπανει στη διαδικασα κρσης, για ν' αναλβει να φιλοτεχνσει τις πλες του baptistery στη πλη του. Μαζ με τον Λορντζο Γκιμπρτι, ναν λλον επσης χρυσοχο, αναλαμβνουν να φιλοτεχνσουν να χλκινο ανγλυφο με θμα τη Θυσα Του Ισακ και να κριθον, στε ο νικητς ν' αναλβει την εργασα. Κρδισε ο Γκιμπρτι παρουσιζοντας πιο σοφιστικ το ανγλυφο, το οποο ταν να μονοκμματο τχνημα κι εμφανζοντας τσι καλλτερη γνση επεξεργασας του χαλκο, αλλ κι αντερο καλλιτεχνικ εππεδο, εν του Μπρουνελλσκι ταν να σνολο κομματιν που κολλθηκαν πνω στη βση. τσι ο Γκιμπρτι ανλαβε την εργασα δημιουργντας αυτ το αποτλεσμα που αργτερα, ο Μικελντζελο ονμασε, Πλες Του Παραδεσου. Ο Ghilberti κρδισε μεν αλλ ο Brunelleschi μελλε να γνει νας απ του βασικος συντελεστς της Αναγννησης στη Φλωρεντα και να διακριθε σαν ο ευφυστερος νους ανμεσα σε τσους ευφυες εκενης της εποχς. Χαρακτηρστηκε σαν ο νθρωπος που, με δο ργα του, σημδεψε και καθρισε τη πορεα της Αναγεννησιακς τχνης και της Αρχιτεκτονικς.


       ργο του Μαστσιο λεπτομρεια, που απεικονζει τον Μπρουνελσκι

     Πως απ χρυσοχος προτμησε να στραφε στην αρχιτεκτονικ δε το γνωρζουμε. Πντως την επμενη χρονι με το φλο του Ντονατλλο, ξεκιννε μαζ να επισκεφτονε τη Ρμη, για να μελετσουνε τους κλασσικος, αλλ και τη Ρωμακ Τχνη. Η παραμον τους εκε, κρτησε 3 χρνια (1402-4). Το πρτο κτριο που αναλαμβνει εναι το Ospedale degli Innocenti, το 1419, επιβλητικ κτριο με θλο ψηλ στα 8 μτρα και ταυτχρονα λιτ χωρς μαρμρινες υπερβολς κι τανε το πρτο κτριο στη Φλωρεντα που δειχνε σαφς στοιχεα επιρρος απ τη κλασσικ αρχαιτητα. πειτα, αναλαμβνει να φτιξει διφορα παρμοια ργα με θλους: Santa Maria del Fiore, Cathedral of Florence, Sagrestia Vecchia ( Old Sacristy of S. Lorenzo) κι λα τα ξεκνησε τις χρονις απ το 1419 μχρι 1423.
     Εκενο που θα πρπει ν' αναφερθε, εναι το πρβλημα που υπρχε στη κατασκευ του θλου στη Santa Maria del Fiore. Το κτριο εχε κατασκευαστε τον προηγομενον αινα κι μενε να γνει μνον ο θλος. Πλην μως κανες δεν ξερε τον τρπο να τονε στσει, γιατ παλιτερα οι γνσεις ταν ελλειπες κι τσι το κτριο εχε φτιαχτε χωρς να 'χουνε τεθε κατλληλες προδιαγραφς στριξς του. τσι ανλαβε τοτη τη φορ τη κρση του ικαντερου τεχντη, η Συντεχνα Μαλλιο (Arte della Lana) και πλι δυο θεωρθηκαν επικρατστεροι στε να λβουνε μρος στον ανταγωνισμ. Και πλι Γκιμπρτι και Μπρουνελλσκι στον αγνα, στο σχετικ διαγωνισμ τοτη τη φορ εχαν ρθει ισπαλοι με τον Γκιμπρτι κι η διεθυνση των εργασιν ανατθηκε και στους δο. Απ το 1423 μως ο Μπρουνελλσκι διηθυνε μνος τη κατασκευ του και τελικ αφο ανλαβε πλρως το πηδλιο κατφερε να φρει σε πρας το ργο μ' απλυτην επιτυχα.



    Επ δεκατσσερα χρνια εργστηκε αντιπαλεοντας με μριες δυσκολες αλλ τελικ ο τρολλος ολοκληρθηκε και μνει στη θση του μχρι σμερα. Δεσπζει στο φλωρεντιν τοπο κι εναι ορατς απ χιλιμετρα. Η πλη περηφανευτανε για το κατρθωμα αυτ. Ο Μπρουνελλσκι κατασκεασε τον τρολλο προσαρμοζμενος στον τοσκανικ γοτθικ ρυθμ της μητρπολης. Σε λλα ργα του προσγγισε τη ρωμακ αρχαιτητα κι ιδιατερα στη Cappella (παρεκκλσι) Pazzi της Santa Croce της Φλωρεντας, που θυμζει το θλο και τα προπλαια του Πανθου. Επσης σχεδασε δυο ακμα ναος: Santo Spirito di Firenze & Basilica di San Lorenzo di Firenze, μα δεν ζησε να τους δει ολοκληρωμνους. Οι τεχντες που συνχισαν μετ, κρτησαν αρκετς απ τις ιδες του, ιδιατερα στη πρτη.
     Τα ργα του αυτ αποδεικνουνε τη μαθηματικ και τεχνικ του ιδιοφυα. Εργστηκε και στη στρατιωτικν οχρωση της πλης του, ταν βρθηκε σ' εμπλεμη κατσταση με τη Πζα και τη Σιννα. Κατφερε να πρωτοπορσει επσης, επινοντας τη γραμμικ προοπτικ ενς σημεου, προσδδωντας τσι μια να δισταση στη ζωγραφικ και τη τχνη. φτιαξε τλος, θεατρικς μηχανς για το θατρο, μηχανς που παρουσιζανε π.χ. τους αγγλους να πετνε. Ο μεγλος αυτς πρωτοπρος πθανε στις 15 Απρλη 1446, σ' ηλικα 69 ετν και θφτηκε στο να της Santa Maria del Fiore. Ο τφος του βρσκεται στη κρπτη της μητρπολης. Ο Βαζρι γραψε τι ο Μπρουνελλσκι "στλθηκε απ τον ουραν για να πλουτσει την αρχιτεκτονικ με νες μορφς".



   
Cupola di Santa Maria del Fiore –Duomo (1418-1436) (Τρολος του Ντουμο): Αποτελε το µβληµα της Φλωρεντας απ την εποχ της Αναγννησης. Ωστσο, µνον αναλογιζµενος κανες τo ψος του κτιρου εσωτερικ µπορε να καταλβει σµερα σε ποιο βαθµ το κτσιµο του ναο αποτλεσε επανσταση στην αρχιτεκτονικ της εποχς του. Στη συνχεια, πρπει κανες ν' ανβει στο καµπαναρι, που εναι ξχωρα απ το να και βρσκεται δπλα στη πρσοψη (ολοκληρθηκε κατ τον 19ο αι.), για να θαυµσει το απλυτο µεγαλεο αυτο του αριστουργµατος της αρχιτεκτονικς. Αυτς που το επινησε ταν, νας µικροσκοπικς νθρωπος µπρος στις τερστιες διαστσεις του εργοταξου. Οµως νκησε τους αντπαλος του αρχιτκτονες και πτυχε το ακατρθωτο γιατ εχε µεγλο απθεµα λσεων. ∆εν εχε µα απλ ιδα αλλ δκα. Ως νθρωπος τανε πρακτικς, δεν µενε στη θεωρα, αλλ λµβανε υπψη του λες τις παραµτρους ταυτχρονα, απ τις σκαλωσις ως τη ποιτητα των υλικν που χρησιµοποιονταν. Και στο µεταξ, επινησε πριν απ τον Κολµβο την ιστορα του αυγο για να πεσει τους φλωρεντινος χρηµατοδτες: ταν αρκετ να σκεφτε τι ταν σπσεις το αυγ λγο στην κρη του, µπορε να σταθε στο τραπζι. Ο Μπρουνελλσκι λλωστε ταν ο πρτος αρχιτκτονας που κατλαβε τι να εργοτξιο πρπει να συνοδεεται απ αυτ που σµερα ονοµζουµε επικοινωνιακ καµπνια.
     Ο Αρνλφο ντι Κµπιο, που πθανε το 1302, στησε το εργοτξιο για τον νο καθεδρικ. Ο Τζιτο σχεδασε το καµπαναρι. Οι αρχιτκτονες που τους διαδεχτηκανε δεν εχαν αναρωτηθε καθλου για τον τρολο. Μες στη 10ετα του 1420 εχαν ολοκληρωθε τα πντα, συµπεριλαµβανοµνων των τοχων της βσης του µελλοντικο τρολου και κανες δεν εχε σκεφτε πς θα κατφερναν να τη καλψουν.
Ο διαγωνισµς προκηρχθηκε κι αρχιτκτονες συνρρεαν απ παντο, µε τα πιο τρελ σχδια: να χτιστε µια σκαλωσι κι ν ενδιµεσον εππεδο, να τολµσουνε το χτσιµο µιας µεγλης κεντρικς κολνας, να γνει η κατασκευ απ ελαφρπετρα για να εναι πιο ελαφρι κλπ κλπ κλπ.. Αλλοι σκφτονταν γιγντια αντιστηργµατα τερστιες αντηρδες. Ολα τα σχδια απορρφθηκαν. Η καλλτερη ιδα ταν να γεµσουνε τον να µε χµα ανµεικτο µε νοµσµατα, να κνουνε κατ κποιο τρπο να τερστιο πργο απ µµο, να κατασκευσουνε τον τρολο µε βση αυτ το καλοπι και στη συνχεια ν' αναθσουνε σ' λους τους φτωχος που θα βρσκονταν εκε να βγλουνε το χµα και να κρατσουνε τα χρµατα. Ο Μπρουνελλσκι φτιαξε µια µακτα, να µικρ κτσµα που µποροσε κανες να δει µχρι το 1431.
     Αρχικ, πρεπε να χτιστε νας κλινδρος, ο οποος, διτρητος απ στρογγυλ παρθυρα, θα στριζε το σνολο και θα µεωνε τη πεση στους τοχους. Στη συνχεια, ξεφεγει απ τη δοµ του τεθλασµνου, οξυκρυφου γοτθικο τξου. Εννει τσσερα σταυρωτ οξυκρυφα τξα, λες κι η οξυκρυφη δοµ γυρνοσε γρω απ ναν ξονα. Φαντζεται για την ανακοφιση του βρους ναν εσωτερικ κι ναν εξωτερικ τρολο, δο τρολους που θα εννονταν στη βση του φανο. Οι ακµς αποτελονε δοµ ικαν να στηριχθε µνη της. Ανµεσα σ' αυτς, ο αρχιτκτονας προβλεψε διαδρµους τους οποους µπορε κανες να επισκεφτε ακµα και σµερα. Ενωσε τα πτρινα τξα µε σιδερνιες επικασσιτερωµνες ρβδους για να τις σταθεροποισει. Για τον εσωτερικ τρολο προβλεψε να ξλινο πλασιο καλυµµνο απ σιδερνιες πλκες. Ανµεσα στα τξα, µε στχο να δηµιουργσει τεντωµνες µεµβρνες, πως οι µες ανµεσα στα κκκαλα, τα υλικ πλρωσης θα γνονταν λο και πιο ελαφρι σο θα υψωντανε το κτριο. Θα χρειζονταν πλνθοι, σε σχµα V - ψαροκκκαλο-, σµφωνα µε µια παλαι αρχ, που θ' ανεβανανε σπειροειδς και σαν κεραµδια θα εχανε φορ προς το κντρο του ναο. Το εντυπωσιακ εναι τι δεν χρειστηκε καννα εξωτερικ ικρωµα: µια εσωτερικ σκαλωσι, που ψλωνε µνα µε τον µνα παρλληλα µε το εργοτξιο, ταν αρκετ για να τοποθετηθον οι πτρες και τα τοβλα. Πριν απ τον θνατ του, το 1446, εχε αρκετ χρνο για να δηµιουργσει ν ακριβς σχδιο για το φαν. Σµφωνα µε την αρχ των γοτθικν ακροσφηνων, ο φανς πρπει να ζυγζει σο το δυνατν περισστερο για να εναι απολτως σταθερς. Το τελικ ψος του τρολου εναι 107 µτρα και µαζ µε τον φαν εναι 15 µτρα ψηλτερος. Μια χλκινη σφαρα δεσπζει στο σνολο.
     Αυτ το κερασκι της τορτας σφυρηλατθηκε στο εργαστριο του Βερκιο. Κι ταν να απ τα πρτα ργα στα οποα δολεψε νας νος µαθητευµενος, ονµατι Λεονρντο Ντα Βντσι. Τι ωραος συµβολισµς: η ιδιοφυα της επµενης περιδου βαλε τη τελευταα πινελι διασφαλζοντας την αιωνβια αντοχ του κτιρου που συµβολζει τη πριµη αναγννηση. Κι η σφαρα αυτ, παρ τα χτυπµατα των κεραυνν που χει δεχτε, πντα συντηρεται και τοποθετεται και πλι στη θση της απ τους αρχιτκτονες του καθεδρικο.
     Ο Τρολος χει διμετρο 42 μτρα κι χει σχμα γοτθικς αψδας στε να προσαρμζεται καλλτερα στη παλι μεσαιωνικ εκκλησα που προπρχε. Αποτελεται απ τοβλα διαφρων μεγεθν που στηρζονται μνα τους, τοποθετημνα σε σχμα ψαροκκκαλου, τεχνικ που αντγραψε απ ρωμακ κτρια, πως το Πνθεον. Το επαναστατικ επτευγμ του ταν τι χτισε τον μεγαλτερο τρολο της εποχς του χωρς σκαλωσις. Η δομ του εναι αυτοφερμενη, δηλαδ ο τρολος στηριζταν μνος του κατ το σταδιακ του κτσιμο, χωρς να χρειζεται ξυλοκατασκευ που ξεκινει απ το δαφος. Ο τρολος στηρζεται σε μα οκταγωνικ βση κι αποτελεται απ δο θλους, τον να μσα στον λλο, για να προστατεεται απ την υγρασα αλλ και για να φανεται πιο μεγαλοπρεπς.
     Ο Μπρουνελλσκι οργαννει το εργοτξιο με μοντρνο τρπο, προμηθεει με σχδια και μακτες τους τεχντες, εφευρσκει μηχανματα για να σηκνουνε τα βρη. Οταν η οικοδομ φτνει σε πολ ψηλ εππεδο, πως διηγεται ο Βαζρι, ο αρχιτκτονας ανογει εκε ψηλ να μαγειρεο με κουζνα, τσι στε οι εργτες να μη χρειζεται να κατεβονε κτω πριν απ το βρδυ. Η κατασκευ του Θλου τονε κρτησε δεσμευμνο μχρι το θνατ του (1444) αλλ ενδιμεσα ασχολθηκε και με λλα ργα, πως οι εκκλησες του Σαν Λορντσο (San Lorenzo) και του Αγου Πνεματος (Santo Spirito).
    Lo Spedale degli Innocenti (1419-44) (Νοσοκομεο των Αθων) (Ορφανοτροφεο): 
πως στα αρχαα κτσματα, υπρχει νας καννας που καθορζει τις αναλογες μεταξ των διαφρων αρχιτεκτονικν μερν. Βασικ στοιχεο της κατασκευς εναι τι το ψος της κολνας εναι 18-21 φορς τη διμετρο της βσης. Παρμοια αναλογα καθορζει επσης την απσταση απ μα κολνα στην λλη και το ψος των τξων. Υπρξε το πρτο ορφανοτροφεο της Ευρπης κι να απ τα πρτα αρχιτεκτονικ ργα της Αναγννησης. Ακμη σμερα, στα πλασια της παρδοσης για τη προστασα των παιδιν, φιλοξενε δο συλα για παιδι, να νηπιαγωγεο, τρα σπτια-οικογνειες προορισμνα για τη φιλοξενα παιδιν σε οικογενειακ περιβλλον και μερικ γραφεα ρευνας της Unicef.
    Sagrestia Vecchia di San Lorenzo (Παλι σκευοφυλκειο του San Lorenzo): Εναι να απ τα αριστουργματ του και της πριμης αναγννησης γενικ. Ολοκληρθηκε αρχιτεκτονικ μεταξ του 1420-8, εν η γλυπτικ διακσμηση χρονολογεται απ το 1428 ως το 1443.
Το ργο, που εναι το μοναδικ με το οποο ο μεγλος αρχιτκτονας ασχολθηκε μχρι το τλος των εργασιν, υπρξε παρδειγμα γεωμετρικς καθαρτητας και κομψτητας των γραμμν. Ονομστηκε Παλι σκευοφυλκιο (Sagrestia Vecchia) γιατ ακολοθησε η κατασκευ του Νου σκευοφυλακεου (Sagrestia Nuova) απ τον Μιχαλ γγελο (1521).
    Συμπερασματικ, μπορουμε να πομε πως σ' λα τα ργα του κυριαρχε να καθαρ κι ορθολογιστικ πνεμα, το οποο ρυθμζει αρμονικ τις λειτουργες της ρασης και της νησης. Απ το αρχικ σχδιο του μεγρου Πτι του Μπρουνελλσκι, σχεδν τποτε δεν απομνει μετ τις μεταγενστερες μετατροπς κι επεκτσεις. Δεν εναι δυνατν να εκτιμηθε ορθ η καλλιτεχνικ κι ιστορικ σημασα του χωρς να αναφερθε η αποφασιστικ συμβολ του στις καλλιτεχνικς ιδες της Αναγννησης. Θεωρεται πιτερο απ κθε λλον ο νος νθρωπος στον οποον οφελεται η μετβαση απ τη γοτθικ αντληψη σε μια τχνη ορθολογιστικ που αποτελε για το θεατ τον επισκπτη μια καθαρ και νοητ εμπειρα. Ο συμβολισμς, απ περιγραφικς που τανε στις διακοσμσεις των γοτθικν μητροπολιτικν ναν, γνεται οργανικς, εντσσεται δηλαδ στην δια τη κατασκευ του κτιρου κι ακολουθε τους διους καννες των αναλογιν, του ρυθμο και της ισορροπας, οι οποοι κατ τους αρχαους φιλοσφους ρυθμζανε τη φυσικ και τη πνευματικ ζω. τσι, η επανληψη των στοιχεων της κλασσικς αρχιτεκτονικς σε μτρα, που δεν εχανε ποτ λλοτε πραγματοποιηθε, αποκτ ννοια διαφορετικ απ κενη της τυχαας επιφανειακς απομμησης. Εναι νας τρπος εμπλουτισμο των μσων και των γνσεων ανλογος με αυτν που πραγματοποησαν οι ουμανιστς, οι οποοι προσαρμζανε το φος τους στο πνεμα του Κικρωνα. Εξλλου το ιδιατερο ενδιαφρον του για τα δημσια ργα τα συνδεμενα με τις μεγλες οικογνειες της Φλωρεντας φανερνει τι η ανανωση των αρχιτεκτονικν αντιλψεων εχε σα σκοπ να δσει να πνο και στην δια την κοινωνικ ζω.
     Σημεωση υπ λεγχον: Την εποχ αυτ οι Μδικοι τραβοσανε κτι ζρια κι εχανε περιλθει σε απελπισα καθς χναν απ τη πεση των αντιπλων τους, το λακν ρεισμα. Ττε ο Λορντζο Μντιτσι εχε τη φαεινν ιδα να στρψει λο αυτ στο θρησκευτικ κι αφο μλησε στο λα της Φλωρεντας για τη χαλρωση που εχαν λοι τους στο θμα του Θεο, τους κλεσε να συσπειρωθον λοι μαζ στο Θε κι ανγγειλε σε μιαν ιδα της στιγμς, τη δημιουργα του Θλου, λγοντας χαρακτηριστικ πως "ο Θες μας ξχασε επειδ δεν ολοκληρσαμε τον Οκο του". Αυτ η ιδα σε συνδυασμ με τα πρινα λγια του Λορντζο του Μεγαλοπρεπ, φρανε το επιθυμητ αποτλεσμα, συσπειρσανε το λα της πλης στο Θε και στους Μντιτσι κι μενε μνο το πρβλημα του ποις και πως θα το πετχει καθς και το πως θα χρηματοδοτηθε να ττοιο ργο! Τελικ ως φανεται και νθρωπος βρθηκε και τα χρματα κι χι μνον αυτ, αλλ σσσωμη η πλη βοθησε στο να τελεισει αυτ το μεγλο κι απστευτο ργο.

===================



    'Αγαλμα Μπρουνελσκι            Old Sacristy of S. Lorenzo (εσωτ.)



                                   Chieza Di Santo Spirito



                Θυσα Ισακ



                              Σταρωση



                                                Capella dei Pazzi



            Chieza del Santa Croce



                                         Duomo Santa Maria



              Duomo (εξωτ.)



                             Ospedale degli Innocenti



                                            Palazzo Pitti



                                                      
Rotonda



                                              Sagrestia Vecchia



                                Old Sacristy of S. Lorenzo (εσωτ.                         



                                    Chieza Di Santo Spirito (πρσοψη)



                                       Chieza Di Santo Spirito (πλευρ)



                Old Sacristy of S. Lorenzo (εσωτ.)



          Old Sacristy of S. Lorenzo (εσωτ.)



                                        
Επιτφειο Μποστο



                           Επιτφιο Επγραμμα



                                Ο Τφος Του Μπρουνελσκι

 

 

Web Design: Granma - Web Hosting: Greek Servers