-


Dali &









/




 
 

 

Dali


Dali Salvador (1904-1989) Surrealism  

   ταν ζωγραφζω εμαι ξυπλητος. Μου αρσει να νιθω τη γη κοντ στα δυο μου πδια... Μου φανεται πως η πλαστικτητα του κοφιου, παρουσιζει μεγλο ενδιαφρον, αλλ κανες δεν ενδιαφρεται γι' αυτ, γιατ αυτ η πλαστικτητα προρχεται, σχεδν πντα, απ τα στερε." S. Dali

                                     Βιογραφικ

     Ο Σαλβαδρ Νταλ (πλρες νομα: Salvador Felipe Jacinto Dalí i Domènech) ταν νας απ τους σημαντικτερους Ισπανος ζωγρφους. Ξεκνησε να ζωγραφζει απ τα ξι του, εν στα 13 του εχε δη να μικρ ατελι. Τα πρτα μαθματα ζωγραφικς τα παρακολοθησε στη Δημοτικ σχολ σχεδου της πλης του. Συνδθηκε με το καλλιτεχνικ κνημα του υπερρεαλισμο κι μεινε για να διστημα. Εναι απ τους πιο γνωστος ζωγρφους του 20ου αι. και πολ εκκεντρικ φυσιογνωμα της σγχρονης τχνης.



     Γεννθηκε στο χωρι Φιγκρας, μικρ πλη λγο ξω απ τη Βαρκελνη της Καταλoνας, στην Ισπανα11 Μη 1904 (2 τη πριν τη δημιουργα του πρτου κυβιστικο πνακα του Πικσσο Οι Δεσποινδες Της Αβινιν) απ πατρα συμβολαιογρφο, Salvador Dali Cusi, κι η μητρα, φανατικ καθολικ, η δνια Felipa Domenech Ferres. Ανκε σε οικονομικ ευκατστατη οικογνεια μεσαας τξης. Η οικογνεια υπφερε πολ πριν απ τη γννηση του καλλιτχνη, επειδ ο 1ος γιος τους (επσης ονομαζμενος Σαλβαδρ) πθανε πρωρα, μλις 9 μνες πριν τη γννησ του λλα δια ημερομηνα. Οι γονες του μπροστ σε αυτ τη σμπτωση ημερομηνιν, πεστηκαν τι ο νος Νταλ ταν η μετενσρκωση του 1ου τους παιδιο που χσανε και πως για να μη το χσουνε ξαν, θα 'πρεπε να του κνουν λα τα χατρια! Για να ενισχσουν τη προστασα του μικρο Νταλ, προσλαβαν αποκλειστικ νοσοκμα με το νομα Λουσα. Σε αρκετος πνακες του την χει ζωγραφσει,Ο νεαρς καλλιτχνης συχν λεγε πως εναι η μετενσρκωση του νεκρο αδελφο του -πεποθηση που του 'χε μεταφερθε, που σγουρα φερε διφορες ιδες στο εντυπωσιακ παιδ. Η προσωπικτητ του διαμορφθηκε και βσει αυτο κι νθισε νωρς παρλληλα με το ενδιαφρον του για τη τχνη. Ισχυρζεται τι χει εκδηλσει τυχαες, υστερικς, γεμτες οργ εκρξεις προς την οικογνεια και τους συμμαθητς τοτ. Ο πατρας του τανε και δικηγρος αλλ φανεται πως δεν ταν ιδιατερα ενθουσιδης με τις ικαντητες του γιου στη ζωγραφικ και το σχδιο, που ‘δειξε τι διθετε σε σχετικ νεαρ ηλικα. Χρη κυρως στη συμπαρσταση της μητρας του, παρακολοθησε τα πρτα μαθματα ζωγραφικς στη Δημοτικ Σχολ Σχεδου της πλης του. Τλειωσε τη στοιχειδη εκπαδευση εκε.
     τσι μεγλωσε στη σκι ενς χαμνου αδελφο. Αυτ τον καθρισε στην μετπειτα ζω του. Απ την μια εχε λη την αγπη κα την φροντδα των γονιν του σε υπερβολικ βαθμ που ενσχυαν την αυτοπεποθηση του χωρς καν να κνει κτι για να την κερδσει αυτ την αγπη, και απ την λλη, το τι του εχαν περσει οι γονες του την ιδα τι ταν η μετενσρκωση του αδελφο του τον γμιζε φοβες, σαν να μην ταν ο εαυτς του και  εχε εμμονς με την αποσνθεση του σματος και με τα ντομα και τα σκουλκια που βοηθνε σε αυτ. γινε ιδιατερα  ευερθιστος και μονμως κανε τα κακ του στο σαλνι!

     Αγαπημνο του παιχνδι: Να φαντζεται μαγικς εικνες με ζα. Αυτ αποτυπθηκε και στα ργα του αργτερα (τγρεις, ψρια, ελφαντες με πδια εντμων..) Μεγαλνοντας, σκαρφιζταν τρομακτικος εφιλτες και αρρστιες. Στχος του: Να του ικανοποιον κθε του επιθυμα. Κποια στιγμ, οι γονες του  κατλαβαν το θατρο που παιζε ο γις τους και τα κρδη που εχε απ αυτ. Ο Νταλ συνχισε  το παιχνδι που του δινε κρδος, αυτ τη φορ εκδηλνοντας πυρετ και οι αιμορραγοσε. ταν πγε στο σχολεο, φανεται πως εχε μιλσει για τον φβο του για τα ντομα στα λλα παιδι και αυτ τον κοριδευαν και του πετοσαν πνω του τι ντομα βρισκαν. Κυρως ακρδες. Τις ακρδες θα τις ζωγραφσει πολλς φορς μια και συμβλιζαν γι αυτν την φρκη, τον εφιλτη. Το 1908 θα γεννηθε η αδελφ του, η ννα Μαρα. Την ζλευε και τον ζλευε. Αυτς μως σαν μεγαλτερος και με το πλεονκτημα του «μετενσαρκωμνου» παιδιο,  συνχιζε να εναι το επκεντρο της προσοχς. Πς μποροσε να τον νικσει η μικρ ννα Μαρα; Δεν μποροσε. τσι ο Νταλ εχε γνει νας μικρς δικττορας στο σπτι του.


                       Στα 8 του χρνια!

     Απ πολ νεαρ ηλικα, βρκε μεγλην μπνευση στα γρω καταλανικ τοπα της παιδικς του ηλικας και πολλ απ’ αυτ θα γνουν επαναλαμβανμενα μοτβα στις μεταγενστερες βασικς του ζωγραφις. Εχε τα πρτα του μαθματα σχεδασης στην ηλικα των 10 ετν.
Ξεκνησε να ζωγραφζει απ τα 6. Τα πιο σημαντικ ργα του μως για την παιδικ του ηλικα γιναν γρω στα 13 του χρνια. Εκενη την περοδο συναναστρεφταν οικογενειακς με την οικογνεια Πτσοτ που του μετδωσε την λατρεα που εχε για την τχνη. Κατ εντολ του Νταλ, ο πατρας του, του φτιαξε να μικρ ατελι με λες τις ανσεις! Εκε ζωγρφιζε με κρβουνο. Ο πατρας του για να  ενισχσει ψυχολογικ τον μικρ δικττορα, διοργνωσε μια κθεση στο σπτι τους για να τον θαυμσει το κοιν. Τα περισστερα εφηβικ ργα του εχαν επηρεαστε και απ τα ρωμακ ερεπια της περιοχς του. Εγινε νθρωπος των αισθσεων: Χρμα και φαγητ. Φαγτ σμβολο στα ργα του πχ Ανθρωπομορφικ ψωμ 1923.Σαν φηβος ταν απστευτα ντροπαλς, ιδιατερα εσωστρεφς, καταλβαινε τι εχε σεξουαλικ ανικαντητα κι αυτ τον τρμαζε! Σαν αντδραση σε αυτν τον εσωτερικ πνο της ψυχς του που του προκαλοσε ο τρμος του και η δειλα του, γινε επιδειξας κι αναιδς. Δε μποροσε να βρει λλο τρπο να επιβισει συναισθηματικ.




                              Οι Γονες του

     Εδ ακριβς και πριν συνεχσω το βιογραφικ, θεωρ σκπιμο να κνουμε να διλειμμα για να σας δεξω μερικ πριμα κομμτια του παιδιο-φηβου εκκολαπτμενου ζωγρφου, που απ μικρς δειχνεν απστευτο ταλντο κι ιδο οι αποδεξεις, ακατργαστες μεν, αλλ....
λλωστε χει πολ δρμο ακμα το ρθρο. Δετε λοιπν μερικ απ τα παιδικοεφηβκ του ργα.


                  1913: σε ηλικα 9 ετν


               1914: σε ηλικα 10 ετν 2 τοπα κοντ στη γεντειρα




     1918: ιμπρεσσιονιστικς αππειρες τη επηρρεα Ραμν Πιχτ


                   1921: Αυτοπροσωπογραφα


             1922: Αυτοπροσωπογραφα σε κρβουνο

     Tο 1916 φιλοξενθηκε απ την οικογνεια του τοπικο καλλιτχνη Ramon Pichot, στο Καδακς, στη διρκεια θερινν διακοπν της οικογνειας, που κι ρθε σε επαφ 1η φορ με τη μοντρνα ζωγραφικ Ο Ραμν τον σπρωχνε προς τον ιμπρεσσιονισμ καθς κι ο διος εκε δημιουργοσε. Στα 15 συμμετεχε στη δημσια κθεση του Δημοτικο Θετρου του Φιγκρας, το 1919. Το 1921 πεθανει η μητρα του. Ο Νταλ ταν περπου 17. μεινε με τον πατρα του με τον οποο εχε μια σχση αγπης και μσους. Ο δειλς Νταλ, θαμαζε τον πατρα του για την εξουσα και την ενεργητικτητα του. Ο πατρας Νταλ, μετ το χαμ της γυνακας του, παντρετηκε γργορα την αδελφ της γυνακας του. Ο Νταλ πνιγταν στο σπτι πια και θελε να ξεφγει απ την οικογνεια του. Δεν μποροσε να εκφρσει τα συναισθματα του για τη μνα που χασε. λεγε απλ τι, αυτ τον λπησε, δεν αποδχτηκε τελικ τη κατσταση κι τσι μετ
 εγκαθσταται στη Μαδρτη που κι φηβος ξεκιν σπουδς στην Ακαδημα των Τεχνν (Academia de San Fernando) διαμνοντας στη Residencia de Estudiantes, Εκε ξεκιν να πειραματζεται στον ιμπρεσσιονισμ και ποντιγισμ, βινει πλον την ενηλικωσ του κι ρχισε να εκδηλνει τον εκκεντρικ και προκλητικ του χαρακτρα. Με τους καθηγητς της Σχολς ταν σε συνεχ ρξη. Μεγλοι οι καυγδες. Αυτ τανε το πρτο γεγονς που τον κανε διαβητο, πριν ακμα απ τα ργα του καθς τανε παροιμιδες. χει αφσει μακρι μαλλι και ντνεται στο στυλ των βρεττανν του 19 αι. σαν νας δανδς. Καλλιτεχνικ, πειραματστηκε με πολλ εδη και τεχνοτροπες καθς ταν ανσυχη φση και με περιργεια μφυτη. Στα 19 του, ο πατρας φιλοξνησε μιαν ατομικ κθεση των τεχνικ εξαιρετικν σχεδων με κρβουνο του νεαρο καλλιτχνη στο σπτι της οικογνειας.
     Κι λα αυτ γιναν ταν πειραματιζτανε καλλιτεχνικ με κυβισμ, πουαντιγισμ κι ιμπρεσσιονισμ, που με αυτν τον τελευταο νιωθε να εκφρζεται καλτερα. Πστευε ττε τι ταν ιμπρεσσιονιστς. Ξεκνησε μαθματα με τον καθηγητ Χουν Νουνις. Δσκολος μαθητς. Ο εγωισμς του δεν τον φηνε να παραδεχτε τον δσκαλο του. Πστευε στον εαυτ του τι ταν η  απλυτη αυθεντα κι κανε πντα το αντθετο απ τις οδηγες του δασκλου του. Παρλα αυτ, και μετ απ τερστια δυσκολα, μαθε τις βασικς αρχς που διπουν το σχδιο και τη ζωγραφικ. Και σαν αυθεντα  που νιωθε, ξεκνησε να γρφει πλθος απ ρθρα για τη τχνη. Πντως, ξρουμε τι θαμαζε τους, Ντα Βντσι, Ελ Γκρκο, Γκγια, Μιχαλ γγελο, αλλ κορυφαος για αυτν ταν ο Βελσκεθ.


            Ο Ραμν Πιχτ κι ο νεαρς Σαλβαδρ ντυμνος ναυτκι


                            Η Μητρα του



    Αυτ τη περοδο, πειραματζεται με τον κυβισμ, αν κι οι γνσεις του γρω απ το νο αυτ κνημα εναι αρχικ ελλιπες και στη Μαδρτη δεν υπρχουν λλοι κυβιστς καλλιτχνες. Επσης, ρχεται σε επαφ με το ριζοσπαστικ κνημα του νταντασμο που θα επηρεσει σημαντικ το ργο του σ’ λη τη διρκεια της ζως του. Συνδεται παρλληλα φιλικ με τον ποιητ Φεδερκο Γκαρθα Λρκα και με τον σκηνοθτη Λους Μπουνιουλ. Με τον Λρκα γνανε καλο φλοι. Απδειξη εναι τι ο Νταλ σε πολλ ργα του ζωγρφιζε το κεφλι του Λρκα και απ την λλη και ο Λρκα γραψε την Ωδ για τον Νταλ (1925). Σαν χαρακτρες ταν πολ διαφορετικο. Ο Λρκα χαιρταν να στηρζει τις φιλοδοξες των φλων του. Τ πιο ταιριαστς φλος για τον κρατα εγωπαθ Νταλ που χαιρταν να χει ανθρπους να τον προσκυνον, να ζουν για αυτν, να τον χουν θε τους; Ο Λρκα του δωσε τερστιο θρρος. Τσο θρρος στε να ηγηθε της ομδας των διανοουμνων  που αναφραμε πιο πνω. Το 1925 γνεται η 1η επι της ουσας, κθεση ργων του στη γκαλερ Νταλμαυ στη Βαρκελνη. Εχε μεγλη επιτυχα.Το 1926 πρασε απ πειθαρχικ στη Σχολ με τη κατηγορα τι παρακινοσε τους υπλοιπους φοιτητς να επαναστατσουν ενντια στις αρχς της σχολς. αποβλλεται απ την ακαδημα για 1 χρνο επειδ αρνεται συνεχς να εξεταστε, λγο πριν τις τελικς του εξετσεις, ταν δηλνει πως καννας απ τους καθηγητς του δεν εναι ξιος να τον κρνει, αποβλλεται δια παντς. Λγο μετ κανε κοντ 2 μνες φυλακ για αναρχισμ. Δε μποροσε να περιορσει τον εαυτ του στα πραγματικ του ρια και εχε μεγλη ανγκη να το κνουν λλοι για αυτν. Το τι ο Νταλ τελικ δεν ολοκλρωσε τις σπουδς του χει ιδιατερο ενδιαφρον μιας κι οι πιο μεγλοι σουρρεαλιστς δεν απκτησαν ποτ το πτυχο τους απ τις Καλς Τχνες.
     Μετ την αποχρησ του απ τη σχολ, παρμεινε αδρανς αρκετος μνες. Την δια χρονι, επισκπτεται 1η φορ το Παρσι που συναντ τον Πικσσο, ο οποος εχεν δη κποια γνση γρω απ το ργο του και βρσκει μπνευση στον κυβισμ. Για τον Πικσσο εχε πει: «Μνο δυο κακ πργματα μπορον να σου συμβονε στη ζω, να εσαι ο Πμπλο Πικσσο να μην εσαι ο Σαλβαδρ Νταλ». Και «Ο Πικσσο εναι ζωγρφος. Κι εγ επσης. Ο Πικσσο εναι Ισπανς. Κι εγ επσης. Ο Πικσσο εναι κομμουνιστς. ΟΥΤΕ ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ». Κυρως τον ενδιαφρει η φουτουριστικ προσπθεια να δημιουργσει κνηση σε διφορα αντικεμενα, ζωγραφισμνα σε διφορες οπτικς γωνες, ταυτχρονα. ρχισε να μελετ τις ψυχαναλυτικς ννοιες του Freud καθς και μεταφυσικος ζωγρφους πως ο Giorgio de Chirico και σουρρεαλιστς πως ο Juan Miró. Ως αποτλεσμα λων αυτν εναι το τι ξεκιν να χρησιμοποιε ψυχαναλυτικς μεθδους εξρυξης υποσυνεδητου για τη δημιουργα εικνων. λη την επμενη χρονι μελετ λα τοτα και πασχζει να δημιουργσει να μσο-τρπο, στε να εμφανσει μιαν αλθεια στα ργα του πιο γνσια και δραματικ και να οξνει την αντληψ του, αλλ και να προετοιμσει το κοιν, να δεχτε αυτ την αλθεια. Το 1ο του σοβαρ ργο αυτο του φους τανε το Apparatus and Hand (1927), που περιεχε συμβολικν απεικνιση και το ονειρικ τοπο που θα γινταν η πολλ υποσχμενη πλον υπογραφ της ζωγραφικς του. Τα επμενα χρνια, στα ργα του αποτυπνονται ισχυρς επιδρσεις απ το ργο του Πικσσο αλλ ταυτχρονα αρχζει να διαφανεται να προσωπικ φος στους πνακς του. Οι εκθσεις ργων του στη Βαρκελνη προκαλον αρκετς συζητσεις αλλ και διαφωνες μεταξ των κριτικν τχνης. Το 1928 πειραματζεται με υλικ. παρνει μμο και βτσαλα απ τις παραλες και τα κολλ πνω στους καμβδες του.


                                     Λρκα & Νταλ





                              Apparatus and Hand

     Ως φοιτητς στη Μαδρτη και στη Βαρκελνη, αφομοωσε τερστιον αριθμ καλλιτεχνικν στυλ κι εμφνισε ασυνθιστες τεχνοτροπες ως ζωγρφος. χι πριν τα τλη της 10ετας 1920, που 2 γεγοντα προκλεσαν την ανπτυξη του ριμου καλλιτεχνικο του φους: η ανακλυψη των συγγραμμτων του Sigmund Freud σχετικ με την ερωτικ σημασα της υποσυνεδητης εικνας κι η σνδεσ του με τους σουρρεαλιστς του Παρισιο, μια ομδα καλλιτεχνν και συγγραφων που προσπθησε να εδραισει μια μεγαλτερη πραγματικτητα του ανθρπινου υποσυνεδητου πνω απ τη λογικ. Για ν’ αναδεξει εικνες απ το υποσυνεδητ του, ρχισε να προκαλε ψευδαισθσεις στον εαυτ του με μια διαδικασα που περιγραφε ως «κρσιμα παρανοκ».



     Το 1929 συνεργζεται με τον Μπουνιουλ για τη δημιουργα της ταινας μικρο μκους Ο Ανδαλουσιανς Σκλος. Βοηθ ουσιαστικ στο σενριο και σχεδιζει και τα σκηνικ της ταινας, η οποα αποτελε ως σμερα τη πιο καθαρ εφαρμογ του υπερρεαλισμο στο σινεμ και τραβ τη προσοχ του μεγλου Γλλου συγγραφα Αντρ Μπρετν και γενικ των Σουρρεαλιστν. Επρκειτο για να κινηματογραφικ διαλογισμ για τις αφελες εμμονς και τις παρλογες εικνες. Το θμα της ταινας τανε τσο σεξουαλικ και πολιτικ συγκλονιστικ που ο Νταλ απκτησε κακ φμη, αλλ εντυπωσασε Μπρετν και σουρρεαλιστς του Παρισιο. τσι στειλαν τον Paul Eluard και τη σζυγ του Gala, μαζ με το Rene Magritte και τη σζυγ του Georgette, να τον επισκεφτον στο Cadaques. Ττε αρχζει να τον ενδιαφρει ο σουρρεαλισμς, ταν μοντρνο κνημα που συνδαζε τη ψυχανλυση του Φρυντ, τη πολιτικ του Μρξ και τον ανορθολογισμ του Νταντ. Αυτ που τονε συνεπρε ταν η μφαση στο Ασυνεδητο. Απ εκε ορμμενος ρχισε να φτιχνει μη ορθολογικς εικνες. στερα απ να χρνο προσχωρε στο κνημ τους μετακομζει στο Παρσι, χοντας δη εντυπωσιαστε απ τη 10 χρνια μεγαλτερ του, Ελνα Ντιμτρεβνα Ντελοβινα Ντιακνοβα, ρωσικς καταγωγς, περισστερο γνωστ ως Γκαλ (απ το Γαλτεια), η οποα αργτερα θα θα παρατσει τον Ελυρ και θα γνει δικ του σζυγος, καθς θα διαγνσει το ταλντο του -αυτ τανε το δικ της ταλντο- και μοσα του. πως ξρουμε για τις επιλογς των φλων του, διλεγε ανθρπους που θα τονε προσκυννε με ποιο τρπο. Ο Ελυαρ που γινε φλος του τανε ττοιος νθρωπος και παντρεμνος με τη Γκαλ. ταν μικροκαμωμνη  Ρωσδα. Κεραυνοβολημνος απ τον ρωτ του γι' αυτ, κατορθνει να τη ...κλψει, να κινηθονε διαδικασες διαζυγου για να τη παντρευτε κι μελλε να 'ναι η μια και μοναδικ γυνακα-μοσα στη ζω του, αλλ παρλληλα μοναδικ πθος κι ατζντης και καλλιτεχνικς διευθυντς του. Αξζει να σημειωθε πως επρκειτο για τη πρτη γυνακα με την οποα εχε ερωτικς σχσεις, και που στην εφηβεα του βασανιζταν απ μεγλο κμπλεξ για τη σεξουαλικ ανικαντητ του.
     Ιδιατερα δυναμικ ως κι κρως αυταρχικ κι αχρταγη για απολασεις. Σεξ, λεφτ, ακριβ ροχα, ακριβ ζω. Της ρεσε η επδειξη. Με τον ντρα της δεν μποροσε να 'χε τα παραπνω και τον εχε βαρεθε. Στο πρσωπο του Νταλ εδε τι μσα απ αυτν θα εχε ση κολασμνη ζω επιθυμοσε! Και δεν περιοριζταν στο σξ αλλ και στην επδειξη πλοτου που θελε να 'χει. Αυτ την ηδνιζε. Για τον Νταλ ταν η γυνακα των ονερων του. Μχρι ττε δεν εχε πει με καμμα γυνακα. Μνον ερισκε ικανοποηση στον αυνανισμ, πως λεγε. Μη ξεχνμε πως δεν θελε κανες να τον αγγζει. Στχος του τρα ταν να αρσει στη Γκαλ. ρχισε να περιφρεται με να γερνι πσω απ το αυτ, φτιαχνε «ρωμα» απ κοπρι και ξριζε τις μασχλες του μχρι να ματσουν! Κι μως, αυτο οι δο δεθκανε. Τη Γκαλ τη περιγραφαν οι φλοι τους σα νυμφομαν κι ο Νταλ αρεσκταν στον αυνανισμ. τσι, στον Νταλ ρεσε να κοιτ και στη Γκαλ να τη κοιτνε να κνει σεξ.  Το 1932 η Γκαλ χωρζει απ τον Ελυρ που εξακολουθοσε να κνει σεξ μαζ της κποιες φορς κι εν γνσει του Νταλ. Το 1934 τελικ, η Γκαλ κι ο Νταλ παντρεονται με πολιτικ γμο. 24 τη μετ, κνανε και το θρησκευτικ. Οικονομικ ταν σε μαρο χλι. Ζοσαν απ τις ελχιστες πωλσεις του Νταλ κι απ τις επιταγς του πρην ντρα της. Στο μνα του μλιτος πγανε στο Στζες, στην Ισπανα. Εκε, ταν κι νας πνακας με τον Ιησο, που πνω του γραψε ο Νταλ τη φρση «Μερικς φορς, φτνω το πορτρτο της μητρας μου». Αυτ το μαθανει ο πατρας του αργτερα και ττε πια τον αποκληρνει εντελς και τυπικ πια.




                             Ο Γμος

     Την δια περοδο, γνεται κι επσημα μλος του υπερρεαλιστικο κινματος, αν και το στοιχεο υπρχει στα ργα του δη λγα χρνια νωρτερα. Ο Νταλ χρενει στον Μπρετν το τι αυτ η θεωρα αυτοματισμο επιβλλει μεν λεγχο, πνγει την ελευθερα κινσεων ενς καλλιτχνη, σταματ τη δημιουργικτητ του, αλλ απελευθερνει τσι δε, την ασνειδη πλευρ, επιτρποντας στο υποσυνειδτο να πρει τα ηνα στο ργο, αυτ καθαυτ, την επικροτε λοιπν κι χι μνον αυτ, αλλ τη πηγανει ακμα παραπρα. Στις αρχς της 10ετας 1930, επινοε επιπλον τη κρσιμα παρανοκ μθοδο, πως ο διος την αποκαλε, που αποτελε να εδος υπερρεαλιστικς τεχνικς με σκοπ τη πρσβαση στο ασυνεδητο προς φελος της καλλιτεχνικς δημιουργας. Στηρζει τη μθοδο αυτ στην ικαντητα του ανθρπου να λειτουργε συνειρμικ, συνδοντας εικνες αντικεμενα που δεν συνδονται μεταξ τους κατ' ανγκη λογικ. Συνδεται μεσα με τον υπερρεαλιστικ αυτοματισμ και τις φροδικς θεωρες γρω απ τα νειρα.



     Υποτθεται λοιπν πως με κποιο τρπο, μπαινε σ' αυτ τη κατσταση κι ταν βγαινε δημιουργοσε ργα, στηριγμνα σε κενα τα "νειρα" που βλεπε μσα της. Κρια χαρακτηριστικ τανε βασικ και πρτα, η τχνη της καλλιεργημνης ψευδασθησης, οι αλλοιωμνες εικνες αντικειμνων κι η μη λογικ φυσιολογικ σχση μεταξ τους στον διο πνακα, καθς κι παρλογ αντθεση μεταξ των μεγεθν τους σε σχση τσο μεταξ τους σο και με τη πραγματικτητα. Ωστσο, αυτς οι συνθσεις εχανε μια λογικ αν κατφερνες να την αναγνσεις κι εξ αιτας αυτν, θεωρθηκε ο μαιτρ "αφηγητς" του ασυνειδτου-υποσυνειδτου. Ο διος πστευε πως θα ταν μεσα αναγνσιμος καθς αυτ η... "Αλθεια" τανε συνθης κι οικουμενικ και το κοιν θα βρσκει τη διαισθητικν ανγνωση καθς κι τι "μιλ με το λεξιλγιο των μεγλων ζωτικν σταθερν: σεξουαλικ νστικτο, ασθημα θαντου, φυσικ ννοια του αινιγματικο χρου -οι σταθερς επαναλαμβνονται παγκοσμως σε κθε νθρωπο", θα προσθετα σε λα τοτα και... συναρτσει του χρνου του παρφορου γλπτη. 



     Εν η καρριρα του πλον εχεν εκτοξευτε, η προσωπικ του ζω εχεν αλλαγς και δυσκολες. Ο πατρας του παρλο που 'χεν εντυπωσιαστε απ τις γνσεις και την ομορφι της Γκαλ, δεν ενκρινε αυτ το γμο του γιου του με μια γυνακα 10 ετν μεγαλτερ του. Εκε μως που επλθεν η ολικ απομκρυνση, ταν ταν ο γιος του στρφηκε προς την πρωτοπορα της τχνης, μακρυ απ τα... συνθη πρτυπα που 'χε στο νου του ο γροντας, παρλο που τον βλεπε να κερδζει κορυφς με τη τχνη του. Το κερασκι σε αυτ τη τορτα λθε ταν ο γιος σε μια συνντευξ του σ' εφημερδα της Βαρκελνης ανφερε πως για να διασκεδσει, φτνει καμμι φορ το πορτρατο της μητρας του. Αυτ εχε σαν αποτλεσμα να διξει το γιο του απ το σπτι, στα τλη του 1929.
     Μετ την απομκρυνσ του απ το σπτι της οικογνειας, αγρασε να μικρ παραθαλσσιο σπτι στο κοντιν ψαροχρι του Port Ligat. Τελικ αγρασε λα τα σπτια τριγρω, μετατρποντας το κτμα του σε μεγλη βλα. Tα επμενα χρνια συνεχζει πλον να παργει ργα σε αυτ το μοτβο, εμπλκοντας το κθε τι, με απαρμμιλη δεξιοτεχνα. Θεωρες, γυμν κορμι, περιγραφς, συνθσεις περπλοκες, κλπ. και γενικ ,τι περιγραφε σεξουαλικ νστικτα, γονεκς πισεις κι επιδρσεις, ψυχολογικς εμμονς κι νετα μπορε να πει κανες πως εκενη η εποχ, φερε στο φως μερικ απ τα πιο εμπνευσμνα κι υπροχα ργα του.

     Μλις πτυχε τη μθοδον αυτ, το στυλ ζωγραφικς του ωρμασε μ’ εξαιρετικ ταχτητα και στα 1929-37 παργαγε ργα ζωγραφικς που τονε κνανε πιο γνωστ καλλιτχνη σουρρεαλιστν στον κσμο. Παρουσιζει ναν ονειρικ κσμο που τα κοιν αντικεμενα αντιπαρατθενται, παραμορφνονται μεταμορφνονται διαφορετικ με παρξενο και παρλογο τρπο. απεικνιζε τα αντικεμενα αυτ με σχολαστικς, σχεδν οδυνηρ ρεαλιστικς λεπτομρειες και τις τοποθετοσε συνθως μσα σ' ντονα ηλιλουστα τοπα που θυμζουνε τη καταλανικ ρζα του. Τλη του 1929 ολοκληρνει το 1ο δισημο ργο του: Ο Μεγλος Αυνανιστς**. Πρκειται για ναν απ τους πιο δισημους πνακες του. Αποτελε μιαν αυτοπροσωπογραφα του που συμπεριλμβανε το σμβολο του τρμου του: Μιαν ακρδα σε αποσνθεση. Πργματι, ο Νταλ στην εφηβεα του γινταν αντικεμενο χλευασμο, λγω της εντομοφοβας του, απ τους συμμαθητς του, οι οποοι του πετοσαν ακρδες. σως πιο δισημη απ' αυτς τις αινιγματικς εικνες εναι η Εμμον Της Μνμης (1931), που τα χλιαρ ρολγια λυνουνε σ’ ν’ συχον ρεμο τοπο, αλλ κι η Μαλακ Σνθεση Με Βραστ Φασλια (1936), που θεωρεται κι εναι προφητικς προγγελος του επερχμενου εμφυλου. Με τον Μπουνιουλ, κανε κι λλη μια ταινα τη Χρυσν Εποχ (L'Âge d'or 1930) που βρθει εξσου γκροτσκ εικνων. Η χρυσ εποχ ταν λλο να μεγλο σκνδαλο. Οι θεατς σε ξαλλη κατσταση κατστρεφαν ,τι σουρρεαλιστικ ργο. Η ταινα ταν επμενο να απαγορευτε. μως το νομα του Νταλ ακοστηκε ξαν. Εχε πια παρξη. Συνεχζει να ζωγραφζει. Αυτ τη φορ, το σμβολο που χρησιμοποιε εναι να δεκανκι απ ξλο. Συμβλιζε τον θνατο, την ανημπορι.
     Η Εμμον Της Μνμης που απεικονζει ρευστ ρολγια (αλληγορα του κενο χρνου) εναι σως το διασημτερο σουρρεαλιστικ ργο απ λους τους σουρρεαλιστς. Η Γκαλ εχε προβλψει την επιτυχα του ργου και της κθεσης. Αυτ το ργο τον καθιρωσε. Γκαλ και Νταλ γνονται οι χαδεμνοι των περισστερων πλουσων που τους ενδιαφρει η αποτπωση του ασυνεδητου, χι με την ννοια μως που το ψαχνε ο Φρυντ για να προσφρει αση των απωθημνων αλλ αυτο αποζητοσαν την καθιρωση του ασυνεδητου μσα απ τη καταγραφ του. Πολλο απ την ομδα των σουρρεαλιστν θεωροσαν τι εκμεταλλεεται το κνημα. Και ντως, τσι κανε. Δεν τον ενδιφερε στο ργο του να μιλσει για το ασυνεδητο γενικ σο για το δικ του και μνο.  Αργτερα θα εκθεισει το Χτλερ λγοντας πως δεν υπρχει τποτα πιο σουρρεαλιστικ απ αυτν! Οι κομμουνιστς σουρρεαλιστς τον πεζαν να ανακαλσει. Εναι λογικ να μη  δχονται να εκθειζει ναν φονι κποιο μλος απ την ομδα τους.


                 Μαλακ Σνθεση Με Βραστ Φασλια*

 * Ζωγρφισε αυτ τον πνακα 6 μνες πριν το ξσπασμα του Εμφυλου (1936-9) κι ισχυρστηκε πως ταν απδειξη προφητικς δναμης του υποσυνεδητου του μυαλο. Απεικονζει το γχος της εποχς, προβλποντας οπτικ τη βα, τη φρκη και τη καταστροφ που επικρτησε τσο στον εμφλιο σο και κατ τη διρκεια της διακυβρνησης του στρατηγο Φρνκο, που πολλο Ισπανο αισθνθηκαν βαθι στο πετσ τους. να σμπλεγμα που στην ουσα εναι να σμα αυτοδιαχωρισμνο συνεπεα πλης, σε δυο, σφιχταγκαλιασμνο σε αυτοστραγγαλισμ, με τη φρικιαστικ και σαρδνεια χαρ αυτς της αλγιστης βας, παρλο που δε φανεται -και δεν υπρχει ουσιαστικ- νικητς, σε αυτν. να σμα ξεσπ σε παραλρημα με χρια και πδια να το διασπονε και παρλληλα να αυτοαποδυναμνονται αλληλοκρατομενα σφιχτ, με το σμπλεγμ τους να σχηματζει το σχμα του χρτη της Ισπανας. Τα βρασμνα φασλια στο δαφος κτω συμβολζουνε το φτωχικ φαγητ πο τρνε λοι οι καταπιεσμνοι της γης, και για να προσδσει την μφασην αυτ, τα χρησιμοποιε στον ττλο, τσι στε να το προσξει ο θεατς, καθς εναι λιγκι δσκολο να ξεφγει το μτι απ το φρικιδες σμπλεγμα!

     Ο Νταλ συμμετχει στη 1η μεγλη υπερρεαλιστικ κθεση στις ΗΠΑ το 1932 που κι αποσπ διθυραμβικς κριτικς. Το 1934 διοργανθηκαν 6 προσωπικς του εκθσεις, στην Ευρπη και στις Η.Π.Α. και το 1937 επισκπτεται πρτη φορ την Ιταλα κι επηρεζεται απ τη κλασσικ αναγεννησιακ τχνη. Στα τλη της 10ετας 1930, προσπθησε να ενσωματσει σε ζωγραφικ πιο ακαδημακο φους υπ την επιρρο του αναγεννησιακο ζωγρφου Ραφαλ κι ως εκ τοτου αποβλθηκε απ το σουρρεαλιστικ κνημα. Η διαγραφ του απ τους σουρρεαλιστς εχε μεν σαν φανερ δικαιολογα τη μεταστροφ του σον αφορ στο στυλ και το Ραφαλ, αλλ' αυτ ταν η αφορμ. Η πραγματικ κι ουσιαστικ αιτα σα ξεκνημα της σκψης αυτς ταν οι θσεις του σον αφορ σε κομμουνισμ, φασισμ και την υποστριξη που φανεται να παρχει στο Φρνκο. Τοτο γιατ γρω ο κσμος μριζε παντο πλεμο κι οι συζητσεις αυτς βρθανε στο χρο των σουρρεαλιστν. Οι σουρρεαλιστς συνδελφοι του δεν ντεξαν λλο απ τις μοναρχικς απψεις του. Ιδιατερα ο Μπρετν. Σε μια τυπη δκη που γινε, ο Νταλ κανε τον ρρωστο ταν παρευρθηκε κι υποστριζε πως λη του η στση δεχνει τι δεν εναι πολιτικοποιημνος. Απλ τι ζωγρφιζε ,τι ονειρευτανε κι αυτ δε χωροσε καμμα ηθικ κρση απ καννα. Καταδικστηκε για αντθεση στους σκοπος που εχανε τεθε απ την ομδα των σουρεαλιστν κι επσημα πια τον απβαλαν απ την ομδα. Στα πλασια αυτς της διαμχης, ο Νταλ δηλνει πως ο διος εναι λος ο υπερρεαλισμς εν ο Μπρετν επινοε τον περφημο αναγραμματισμ του ονματος του, Avida Dollars (σ’ ελεθερη μετφρ: πληστος για δολρια) ασκντας κριτικ στο αμιγς εμπορικ πνεμα που κατ τη γνμη των υπερρεαλιστν εχεν αναπτξει. Αυτ η κντρα μεταξ τους κρτησε χρνια, αλλ δεν ταν λοι εναντον του. Μερικο ναι χλευζανε τον Νταλ αλλ και μερικο μενανε κοντ του ως το τλος.
     Στα επμενα χρνια ταξδεψε ευρως κι ασκοσε πιο παραδοσιακς μορφς ζωγραφικς που δεχνανε την αγπη και το θαυμασμ του για κλασσικος ζωγρφους πως οι Gustave Courbet και Jan Vermeer, αν και τα συναισθηματικ φορτισμνα θματα κι αντικεμεν του παραμνανε τσο περεργα. Η φμη του εχε μεγαλσει τσον ευρως κι εχε μεγλη ζτηση απ τους πλοσιους, γνωστος και μοντρνους. Το 1938, η Coco Chanel τονε κλεσε στο σπτι της, La Pausa, στη Γαλλικ Ριβιρα που ζωγρφισε εκτενς, δημιουργντας ργα που αργτερα εκτεθκανε στη γκαλερ του Julien Levy στη Να Υρκη. Αλλ' αναμφισβτητα, η αληθιν μαγικ στιγμ του ρθε κενο το τος, ταν γνρισε τον ρω του, τον Σγκμουντ Φριντ. Μετ το πορτρατο του, ο Ντλι ενθουσιστηκε σαν μαθε πως εχε πει: «Μχρι πρτινος οδγομην να θεωρ εντελς τρελλος τους Σουρρεαλιστς, σε βαθμ που νομζω πως εχα καταντσει γραφικς. Αυτς μως ο νεαρς Ισπανς με τα ειλικριν φανατικ του μτια κι ντη αναμφισβτητη τεχνικ του κυριαρχα, μ' κανε να αλλξω γνμη».
     Την εποχν εκενη συναντθηκε με να μεγλο μαικνα, τον πλοσιο Βρετταν ποιητ Sir Edward James. χι μνον αγρασε ργα του, αλλ τονε στριξε κι οικονομικ για 2 τη και μερικ απ τα πιο δισημα κομμτια του, πως το The Lobster Phone (1936) και το Mae West Lips Sofa (1937), διακοσμσανε το σπτι του στο Sussex, στην Αγγλα. Η κθεση των ργων του στη Να Υρκη εχε τερστια επιτυχα και συνχισε να ταρζει τα νερ που κι αν εμφανιζταν. Μερικς φορς μλιστα σκηνοθετοσε καταστσεις καθς λτρευε τις δημσιες... παραστσεις. Σε μιαν απ' αυτς τις δημσιες εμφανσεις τους πγανε μεταμφιεσμνοι σαν "Μωρ Λντμπεργκ" κι "Απαγωγας" (υπθεση που 'χε κνει ασθηση στις ΗΠΑ στις αρχς του 20ου αι., κι ακμα δεν χει βρεθε μτε το κορμκι του παιδιο μτε κι ο πραγματικς νοχος, καθς ο πατρας που κατηγορθηκε δεν εναι σγουρο πως τυχε δκαιης δκης με ατρνταχτα στοιχεα), πργμα που κανε τρομερ σχημην εντπωση, ττοιαν στε να ζητσει συγγνμη ο διος ο Νταλ, αλλ' αυτ ουδλως βοθησε στην απχθεια που νιθαν δη οι σουρρεαλιστς.


                            Νταλ & Μαν Ρη


     Ο Νταλ, μπορε ββαια να φαιντανε πως εκθεαζε τον Χτλερ, αλλ δεν θελε να ζει υπ τον ζυγ του. Ββαια κι ο Χτλερ απ την μερι του λεγε τι οι σουρρεαλιστς θα 'πρεπε ακμα και να εκτελονται. Τον διο δεν πρλαβε να τον εκτελσει αλλ καψε πολλ απ τα ργα του. τσι, το 1940, ο Νταλ με την Γκαλ πηγανουν στην Να Υρκη. Οι αποσκευς τους ταν αμτρητες. Τα ξοδα του ταξιδιο τα κανε δρο ο Πικσσο. ταν 500 δολρια. Το 1940 που αρχζει ο Β' Παγκ. Πλ., εκενος παρνει τη Γκαλ και μεταβανουνε στις ΗΠΑ, που γνωρζει μεγλη επιτυχα μοιρζοντας το χρνο τους μεταξ Καλιφρνια και Να Υρκη. To 1941 εργζεται για τη Walt Disney πνω στη δημιουργα ενς κινομενου σχεδου (το Destino) αλλ μνο 15’’παρουσιζονται ολοκληρωμνα 5 χρνια αργτερα. Το ργο σταμτησε λγω οικονομικν δυσκολιν και δεν ολοκληρθηκε παρ πολ αργτερα (2003).
     Το 1942 δημοσιεεται κι η αυτοβιογραφα του The Secret Life of Salvador Dali (Η κρυφ ζω του Σαλβαδρ Νταλ). Γραμμνο απ τον διο. Μσα σε αυτ, μεταξ λλων μυστικν του, περιγρφει με λεπτομρειες τα σεξουαλικ του νειρα. Αναφρεται και στη σχση του με τον Λρκα. πειτα εκδδει το μυθιστρημα Κρυμμνα Πρσωπα. Απ τις ΗΠΑ δε θα επιστρψει παρ χρνια μετ. Στη διρκεια της περιδου αυτς, γινεν εξαιρετικ παραγωγικς, επεκτενοντας τη πρακτικ του πρα ​​απ τις εικαστικς τχνες σ' ευρτερο φσμα λλων δημιουργικν δραστηριοττων. Πρασε μεγ μρος του χρνου του, σχεδιζοντας κοσμματα, ροχα, πιπλα, σετ παιχνιδιν, ακμη και παρθυρα για καταστματα λιανικς πλησης.σχεδιζοντας θεατρικ καθσματα, εσωτερικος χρους μοντρνων καταστημτων, καθς και κνοντας εκθσεις με μεγαλοφυ φανταχτερ αυτο-προωθητικ στηργματα στις ΗΠΑ. μως κι εκε κανε ντονη τη παρουσα του με διφορα συμβντα και ταραχς. Με την κρηξη της ατομικς βμβας στη Χιροσμα, εμπνεται και γρφει τον Πυρηνικ Μυστικισμ
     Εναι η περοδος που ασχολεται με μεγλα θματα της δυτικς παρδοσης. Η Γκαλ τονε συμβολευε για το ποια θματα θα ζωγραφσει αλλ και πς θα κινεται στον καλλιτεχνικ χρο. Και πντα πεφτε μσα. Ο χρνος τους περνοσε με τους δημοσιογρφους και τους ρεπρτερ να τους ακολουθον συνεχς. Συναναστρεφταν με δισημους απ το Χλυγουντ. Θα συνεχσει να εναι εκκεντρικς γιατ στο κτω κτω αυτ πουλ πολ στην Αμερικ. Οι εκθσεις που κανε εχαν λες απστευτη επιτυχα. Τα λεφτ ρεαν κι τσι τργανε στα πιο ακριβ εστιατρια, ντυνταν με τα πιο ακριβ ροχα. Για να βγλει ακμα περισστερα χρματα, η Γκαλ βαλε τον Νταλ να κνει διφορες συνεργασες, πως να σχδιο σκηνς ταινας του Χτσκοκ, να σχεδιζει κοσμματα (πχ. λιωμνο ρολι που ξεραν την απχηση του απ την Ευρπη), διακοσμητικ αντικεμενα πως το τηλφωνο αστακ κτλ.. πως και πορτρατα των πιο πλοσιων και δισημων αμερικανν. Ο Dalí (κι η Gala) θλανε να γνουν αστρες και να κνουνε περιουσα, ρα το το Χλιγουντ τανε φυσικς προορισμς για το ζευγρι. Δεν κατφεραν να πετχουνε κινηματογραφικς διασημτητες, αλλ κλθηκε απ το δισημο σκηνοθτη Alfred Hitchcock να δημιουργσει την ονειρικ ακολουθα στο θρλερ Spellbound του 1945. Απ τις ΗΠΑ αναχωρον οριστικ το 1948 κι επιστρφουνε στην Ισπανα.


    Το βιβλο του με την Εμμον Της Μνμης στο εξφυλλο

     ταν επιστρφει λοιπν στην Ισπανα, απ τις ΗΠΑ το 1948, εγκαθσταται στο Πορτ Λιγκτ, καθιστντας το δρα τους για τις επμενες 3 10ετεςκι ασχολεται και μ' λλες δραστηριτητες, πραν της ζωγραφικς. Η τχνη του συνχισε να εξελσσεται. Εκτς απ την εξερενηση διαφορετικν καλλιτεχνικν μσων, ρχισε επσης να χρησιμοποιε οπτικς ψευδαισθσεις, αρνητικ χρο, οπτικ παζλ και trompe l'oeil στο ργο του. Αρχζοντας απ το 1948, θα κανε περπου να μνημειδη ζωγραφικ ργο ετησως - τα ργα του "Dalí Masterworks" -που εχανε μκος τουλχιστον 5 πδια σε μια και στις δυο κατευθνσεις κι απασχολσανε δημιουργικ για τουλχιστον να χρνο. Το στοντιο του εχεν ειδικν υποδοχ χτισμνη στο πτωμα που επτρεπε την νοδο  των τερστιων καμβδων και την κθοδο, καθς εργαζτανε πνω τους. Φιλοτχνησε τουλχιστον 18 ττοια ργα μεταξ 1948 και 1970.
     Το 1949 ζωγραφζει, κατπιν βοθειας απ ναν μαθηματικ, την Ατομικ Λδα. Το 1951 πεθανει ο πατρας του. Ξεκιν τα ργα του να χουνε θρησκευτικ χαρακτρα: Ο Χριστς του Αγου Ιωννη του Σταυρο 1951, Μυστικς Δεπνος 1955. Απ το 1954 ξεκιν η εμμον του με λλο σμβολο: Τον ρινκερο. πως το ργο του Προσωπογραφα της Γκαλ με ρινοκερικ συμπτματα 1954, Ρινοκερικ ανατριχλα 1956. Μλιστα, κποια στιγμ στην Αμερικ, εχε μπει σε κλουβ ρινκερου σε ζωολογικ κπο και μαζ του δεν εχε ββαια ζωνταν ρινκερο αλλ ζωγραφι ρινκερου. ταν πντως απ τους πρτους περφρμερς (βλ. παρακτω το βντεο). To 1959 ζωγραφζει την Ανακλυψη Της Αμερικς. Το 1ο του ργο απ πολλ μνημειδη που ακολοθησαν. Απ το 1960 αφιερνεται σε παλαιτερα δικ του θματα. Τα επεξεργζεται ξαν. Το 1963 ζωγραφζει Το πορτρτο του νεκρο αδελφο. ργο που προαναγγλλει τη Ποπ Αρτ. Το 1964 παρασημοφορεται με τον Μεγλο Σταυρ Της Ισαβλλας Της Καθολικς.  πειτα δημοσιεει τη συνχεια της βιογραφας του με ττλο Το ημερολγιο μιας Ιδιοφυας, που ξεκιν το βιβλο του γρφοντας να κομμτι απ Φρουντ: «ρωας εναι ποιος επαναστατε στην εξουσα του πατρα του και θριαμβεει ναντι αυτς».
     Τα μεγαλτερα αριστουργματα του εκενη τη περοδο λνε πως ταν το Ψρεμα του τννου 1966 αφο συνδυζει πολλ κινματα (υπερρεαλισμ, ποπ αρτ, πουαντιγισμο) και το Παραισθησιογενς ταυρομχος 1970.Στη προσωπικ του ζω το σεξ εχε ξεφγει απ κθε λεγχο. Η Γκαλ ταν πνω απ 70 πια μα θελε να κνει συνεχς σεξ με πολ νους ντρες. Για να την ικανοποισει οργνωνε ερωτικς τελετς κι ργια. Αυτ μως χρειαζταν ατελεωτα χρματα. Για να βρεθον, βαζε τον Νταλ να υπογρφει αμτρητα λευκ χαρτι που πειτα τις μεττρεπε σε λιθογραφες περιορισμνων αντιτπων. Αυτ η πλαστογραφα αποκαλφθηκε στο τλος της ζως του. Ο διος λεγε για τη Γκαλ:  «Αγαπ τη Γκαλ περισστερο απ τη μητρα μου, περισστερο απ τον πατρα μου, περισστερο απ τον Πικσσο κι ακμη περισστερο απ το χρμα. Στη Γκαλ οφελω πνω απ λα την πεποθηση τι δεν εμαι τσο μτριος σο νμιζα».
     Στις 10ετες 1940-50, οι πνακς του επικεντρνονταν κυρως σε θρησκευτικ θματα, αντικατοπτρζοντας το ενδιαφρον του για το υπερφυσικ. Εκενος περφημα ισχυρστηκε: "Εμαι σαρκοφγο ψρι που κολυμπ σε δο νερ, το κρο νερ της τχνης και το ζεστ νερ της επιστμης". Σκοπς του ταν ν’ απεικονσει το χρο σα μια υποκειμενικ πραγματικτητα, που μπορε να εναι ο λγος για τον οποο πολλο απ τους πνακς του απ’ αυτ τη περοδο δεχνουν αντικεμενα και φιγορες σε εξαιρετικ ακαννιστες γωνες. Συνχισε να χρησιμοποιε τη "κρσιμα παρανοκ" μθοδο, η οποα συνεπαγταν να εργζεται πολλς και δσκολες ρες στο στοντιο και να εκφρζει τα νειρ του απευθεας σε καμβ σε μανιακς περιδους ενργειας.
     Μετ τη παραμον του στις ΗΠΑ, περν το μεγαλτερο μρος της ζως του στην Ισπανα. Το γεγονς αυτ σε συνδυασμ με τη δικτατορα του Φρνκο, προκαλε δυσμεν σχλια, που επεκτενονται συχν και στα καλλιτεχνικ του ργα. Ο Νταλ γινε αρκετ μονχνωτος κι απμακρος, καθς ασχολιτανε στο στοντιο του ζωγραφζοντας. Ωστσο, συνχισε να βγανει για να δημιουργσει να παρουσισει, αυτ που αποκαλοσε "εκδηλσεις" που ταν εξσου εξωφρενικς πως και πριν. Σχεδιασμνες να προκαλον αυτς βασισμνες στη ταραχ την κπληξη, το ξφνιασμα και την αναμπουμπολα, υπενθυμζανε στο κοιν τι η εσωτερικ πηγ του Dali τανε ζωνταν και μια χαρ. Σε μια ττοια σκηνοθετημνη δημσια σκην, κοιτοσε μες απ το αυγ ενς κκνου, καθς τα μυρμγκια εμφανστηκαν απ το εσωτερικ του κελφους του. σε λλο οδγησε να αυτοκνητο γεμτο στην οροφ με κουνουπδια. ταν το βιβλο του, Ο κσμος του Σαλβαδρ Νταλ, κυκλοφρησε το 1962, υπγραψε αυτοκλλητα αντγραφα σε να βιβλιοπωλεο στο Μανχταν εν ταν συνδεδεμνος με μια οθνη που καταγρφει την πεση του αματος και τα κματα του εγκεφλου. Οι πελτες φυγαν με υπογεγραμμνο αντγραφο και μιαν επγνωση των ζωτικν λειτουργιν του. κανε επσης μια σειρ διαφημσεων για τηλεραση κι λλα μσα ενημρωσης για εταιρεες πως οι Lanvin Chocolates, Alka Seltzer και Braniff Airlines -ανεβζοντας στ’ στρα τις πωλσεις των σε μεγλη κλμακα.
     Τη περοδο 1960-74 εργστηκε σχεδν αποκλειστικ για τη δημιουργα Θετρου-Μουσεου Γκαλ-Νταλ στο Φιγκρας
Το 1964, εκθτει τη συλλογ του στο Τκιο και με τη παραδοξτητα των ργων του, γνεται πια γνωστς σ' ολκερο τον πλαντη. Το 1974, στις εκθσεις του Λονδνου και του Κντρου Πομπιντο, σημεινεται ρεκρ επισκεπτν. Στη 10ετα 1960, επστρεψε για λγο στις ΗΠΑ κι μεινε στο διο ξενοδοχεο, το Σεντ Ρτζις στη Να Υρκη, κνοντας το σαλνι του, ολδικ του, παρουσιζοντας τα δικ του κλπα. Εκε γνρισε κι λλους εκκεντρικος καλλιτχνες, πως τον Αντι Γουρχολ, στις τονε θαμαζε και του 'φερε δρο μια μεταξοτυπα, αλλ ο Νταλ τη πταξε κτω, τη ποδοπτησε και μετ καυχθηκε στην ομγυρη γι' αυτ. Ο Γουρχολ αντ να παραξηγηθε απ' αυτ τονε λτρεψε πιτερο και λγεται πως σε μελλοντικς δουλεις του μιμθηκε κπως το στυλ του.



     Τη περοδο 1950-1970 ζωγρφισε πολλ ργα με θρησκευτικ θματα, αν και συνχισε να διερευν ερωτικ θματα, να αναπαριστ αναμνσεις απ τη παιδικ ηλικα και να χρησιμοποιε θματα επικεντρωμνα στη γυνακα του. Ανεξρτητα απ τα τεχνικ τους επιτεγματα, οι τελευταοι αυτο πνακες δεν θεωρονται τσο πολ καλο πως παλιτερα ργα του. Aσχολθηκεν επσης με τη χαρακτικ, τη σκηνογραφα, τη γλυπτικ, τη σχεδαση κοσμημτων κι εππλων καθς επσης κι λλων αντικειμνων συσκευν, με την διαν εκπληκτικν επιτυχα. Το 1982 ο βασιλις Χουν Κρλος του απονμει τον ττλο του μαρκσιου. Μρτη του 1982 γιναν τα επσημα εγκανια του μουσεο του Σαλβαντρ Νταλ στο Φιγκρας. Την δια μως χρονι, μετ τη χαρ, η θλψη: η Γκαλ να χει καταρρεσει απ τα πολλ λφτινγκ. πεθανει η μοσα του απ καρδιακ ανεπρκεια, στις 10 Ιουνου γεγονς που του προκαλε κι ντονη κατθλιψη κι αποπειρται ν’ αυτοκτονσει. Αποτυγχνει, συνρχεται κπως και σπεδει ν' απομακρυνθε. Ο Νταλ κατρρευσε. Παθανει κατθλιψη. Κλενεται στον πργο του και δεν δεχταν να δει νθρωπο. Δεν ζωγρφιζε πια. Ο τελευταος του πνακας ταν η Ψαλιδωτ Ουρ 1983.  κλαιγε συνεχς κι αρνιταν να φει. μενε μνος ξαπλωμνος στο σκοτδι. Το 1986 δνει μια συνντευξη στο περιοδικ Vanity Fair, μια μνη εξωτερικ καταγεγγραμμνη δραστηριτητα.



     Οι 2 τελευταες 10ετες της ζως του θα ταν οι πιο ζρικες και ψυχολογικ δσκολες. Το 1968 αγρασε να κστρο στο Pubol για τη Γκαλ και το 1971 ρχισε να μνει εκε για βδομδες κθε φορ μνη της, απαγορεοντας του να την επισκεφθε χωρς την δει της. Αυτ του δημιοργησε φβον εγκατλειψης και τον ρριξε σε κατσταση κατθλιψης. Η Γκαλ προκλεσε μνιμη ζημι στον Νταλ, αφο βγκε στο φως, τι με τη πειθ της εχε χορηγσει μη συνταγογραφημνα φρμακα, χαλντας την υγεα του, με σκοπ να τον ερεθζει καλλιτεχνικ και για λλους λγους. Αυτ τονε κατστησε ανκανο να ζωγραφζει μχρι το τλος της ζως του. Μετ το θνατ της γνρισε μιαν ακμη περοδο κατθλιψης και πιστεεται τι προσπθησε να αυτοκτονσει. ν απ τα σημαντικτερα επιτεγματ του κατ τη διρκεια αυτς της δσκολης εποχς ταν η δημιουργα του Μουσεου Θετρου Dalí στη γεντειρ του. Αντ πει πως δνει ζω και δουλει στη πλη, επε: "Πο αλλο αν χι στη πλη μου, να πρπει να υπομενει το πιο υπερβολικ και σταθερ της δουλεις μου; Τη βρσκω  πολ πιο κατλληλη".  Προετοιμζοντας το νοιγμα του μουσεου το 1974, εργστηκε ακοραστα για να σχεδισει το κτριο και να συγκεντρσει τη μνιμη συλλογ που θα χρησμευε ως κληρονομι του. Επσης μετακμισε στο κστρο στο Pubol, το μρος του θαντου του.




           Μουσειο-Θατρο Γκαλ-Σαλβαδρ Νταλ, μσα κι ξω

      Αρχικ εγκαταστθηκε στο Πουμπλο, μα μια πυρκαγι τον αναγκζει να φγει και να επιστρψει στη γεντειρ του Φιγκρα, που και θα πεθνει 7 χρνια μετ στις 23 Γενρη 1989, πλρης ημερν, σε ηλικα 85 ετν! Θβεται με τιμς στη γεντειρ του που τσον αγπησε, στο Φιγκρας, στο τοπικ Θατρο-Μουσεο Νταλ. Ο θνατος προλθε απ καρδιακν ανεπρκεια κι εν κουγε την αγαπημνη του μαγνητοφωνημνη περα, Tristan & Isolde. Η τελευταα του κατοικα απχει 3 τετργωνα απ το σπτι που γεννθηκε κι απναντι απ την εκκλησα του Sant Pere που βαφτστηκε κι εχε τη 1η του κοινωνα.
     Ακμη και μετ το θνατ του το αστρι του δε ξεθωριζει. Το 1990, η περιουσα του μοιρστηκε μεταξ Μαδρτης και Καταλονας και πολλς εκθσεις του ργου του καλλιτχνη συνεχστηκαν σε ολκληρο τον κσμο. Απ το Μντρεαλ, το Λονδνο και την Ισπανα μχρι το Τκιο, τη Βενετα και τις ΗΠΑ, το αδιανητο ταλντο κι η εξαιρετικ δημιουργικτητ χει γνει μια παγκσμια γλσσα απ φοβην μπνευση κι αμελικτην αυτο-κφραση. Το Μουσεο Νταλ συνεχζει να τιμ τη δουλει και τη μνμη του μ’ εκτεταμνη μνιμη συλλογ, εκπαιδευτικ προγραμματισμ κι εκθματα παγκσμιας κλσης με λλους αξιοσημεωτους καλλιτχνες, πως οι Andy Warhol, Pablo Picasso κ..



     Ο Νταλ χει συχν χαρακτηριστε ως υποστηρικτς του φασιστικο καθεσττος του Φρνκο στην Ισπανα. Οι πολιτικς του απψεις ταν λλωστε κι η αιτα της διαμχης του με πολλ απ τα μλη του υπερρεαλιστικο κινματος. Στα νεανικ του χρνια εναι γνωστ πως συνδθηκε πιο στεν με το χρο του αναρχισμο και του κομμουνισμο. Ωστσο, η ντονη κι εκκεντρικ προσωπικτητ του ταν αδνατο να περιχαρακωθε στα στεν πλασια ενς οργανωμνου πολιτικο χρου.
     Στη διρκεια του Ισπανικο εμφυλου, αρνθηκε να κνει αντσταση να επιλξει στρατπεδο. Συνδθηκε ωστσο περισστερο με το καθεστς του Φρνκο, ιδιατερα κατ την επιστροφ του απ την Αμερικ στην Ισπανα μετ τον Β' Παγκ. Πλ. Κποιες δημσιες τοποθετσεις του  παρεχανε στριξη στο φασιστικ καθεστς εν παρλληλα αναφρονταν με θετικ τρπο στο πρσωπο του Φρνκο. Ο διος ο Νταλ ζωγρφισε κι να πορτρατο της κρης του Ισπανο δικττορα. Απ την λλη πλευρ, οι εκκεντρικτητς του, που αποτυπνονταν πολλς φορς δημσια, ταν ανεκτς απ το καθεστς καθς ελχιστοι καλλιτχνες κι ειδικτερα της αξας του Νταλ δχονταν να ζσουν εκενη την εποχ στην Ισπανα. Μοναδικ δεγμα "απειθαρχας" του Νταλ αποτελε η στριξη του στον Λρκα, του οποου τα ργα ταν απαγορευμνα.
     Παρλα αυτ, η πολυσχιδς κι ιδιρρυθμη προσωπικτητα του θα ταν πολ δσκολο να ταυτιστε με μα συγκεκριμνη πολιτικ στση. Εξλλου χρησιμοποησε το στοιχεο της πρκλησης και του σκανδλου σε λη τη διρκεια της ζως του, τσο δημσια σο και μσα απ τα ργα του. Ο Νταλ χει δηλσει ο διος τι δεν χει πολιτικ θση. Εναι αναρχικς, αλλ και μοναρχικς και τα δο μως σε μεταφυσικ εππεδο κι χι σε πολιτικ.



     Η επιθυμα του να μεταστρφει συνεχς χωρς δισταγμος το εστερο προς το εξτερο, εχ’ αποτλεσμα να σνολο ργων που χι μνο ανπτυξαν τις ννοιες του σουρρεαλισμο και της ψυχανλυσης σε μια παγκσμια οπτικ πλατφρμα αλλ και πρτειναν την απελευθρωση των ανθρπων ν’ αγκαλισουνε τον εαυτ τους σε λη την ανθρπινη δξα και μεγαλεο. Παρουσιζοντς μας οπτικς αναπαραστσεις των ονερων του και του εσεαυτο που γυμνς κι απαλλαγμνες απ κθε τι περιττ, μσα απ τις ξοχες τεχνικς σχεδασης και τις βασικς τεχνικς ζωγραφικς, ο Dalí δινοιξε να πεδο δυνατοττων για καλλιτχνες που επιδικουν να εισγουνε το προσωπικ, το μυστριο και το συναισθηματικ στο ργο τους. Στη μεταπολεμικ Να Υρκη, αυτς οι ννοιες ενσωματθηκαν και μετασχηματστηκαν απ τους Αφηρημνους Εξπρεσσιονιστς (Abstract Expressionists), που χρησιμοποησαν τις σουρρεαλιστικς τεχνικς του αυτοματισμο για να εκφρσουνε το υποσυνεδητο μσω της τχνης, μνο που τρα με φαντασα και χρμα. Η χρση των γρια ​​αντιπαρατιθμενων αντικειμνων για τη δημιουργα γλυπτν βοθησε να συμπτυχθε η τχνη στις πιο παραδοσιακς της ρζες, ανογοντας τσι  τη πρτα για μεγλους καλλιτχνες, πως ο Joseph Cornell. Σμερα, μπορομε ακμα να δομε την επιρρο του Νταλ στους καλλιτχνες που ζωγραφζουνε σε σουρεαλιστικ στυλ, λλοι στη σγχρονη σκην των οραμτων και σε λα τα ψηφιακ σχματα και τη τχνη της απεικνισης.



     Ο φυσικς χαρακτρας του στον κσμο, εκκεντρικς κι αινιγματικς, νοιξε το δρμο για τους καλλιτχνες να σκεφτον τους εαυτος τους ως σημδια. Η χρση του πρωτοποριακο κινηματογρφου, η προκλητικ δημσια παρσταση κι η τυχαα απρσμενη σκηνοθετημνη αλληλεπδραση φερε το ργο του ζωνταν με τρπους που διφεραν απ τη ζωγραφικ -αντ νας θεατς απλ να κοιτ να μορφο ργο που το προκλεσε μια οργιδης, πλοσια και μεγλη φαντασα-, πραγματικ σκην ζως απ μιαν κφραση της φαντασας του που ‘χει σχεδιαστε για να καταστρφει και να προκαλε αντδραση. Αυτ θα μποροσε αργτερα να το δει σε καλλιτχνες πως η Yoko Ono. Ο Andy Warhol θα συνχιζε να δημιουργε το δικ του πρσωπο, το περιβλλον και το περιβλλον του με τον διο τρπο πως κι οι αμτρητοι καλλιτχνες του 20ου αι. Στο σημεριν κοινωνικ περιβλλον των μσων ενημρωσης, οι καλλιτχνες σχεδν αναμνεται να εναι ορατ και κοινωνικ εξσου ενδιαφροντες πως το ργο τχνης τους.
     Ο Νταλ υποστριξε επσης την ιδα πως η τχνη, ο καλλιτχνης κι η καλλιτεχνικ ικαντητα θα μποροσαν να διασχσουνε πολλ μσα και να γνουνε βισιμον εμπρευμα. Οι εξαντλητικς προσπθεις του σε πεδα που κυμανονται απ τη τχνη, τη μδα ως τα κοσμματα μχρι τη λιανικ πληση και το θατρο, τονε καταστσανε τσο παραγωγικ σο και δημιουργ. Σ’ αντθεση με το μαζικ merchandising, που ‘ναι συχν περιφρονημνο στον κσμο της τχνης, το χρι του Dali αγγξε ττοια ποικιλα προντων, που κυριολεκτικ ο καθνας στον κσμο θα μποροσε να ‘χει να δικ του κομμτι. Σμερα η πρακτικ αυτ εναι τσο συνηθισμνη στε να βρομε σπουδαους αρχιτκτονες πως ο Frank Gehry σχεδιζοντας ειδικ δαχτυλδια και περιδραια για το Tiffany καινοτμους πως ο John Baldessari που δανεζει τις εικνες του στα πλατ των skateboard.


                  Ο Μγας Αυνανιστς (1929) **

     Η σεξουαλικ ζω του τανε πιο εξωφρενικ κι απ τη δημσια συμπεριφορ του αλλ κι απ’ τους πνακς του. Ο διος εχε παραδεχτε, τι προτιμοσε να παρακολουθε, παρ να συμμετχει στη σεξουαλικ συνερεση. Αυτς κι η Γκαλ, διοργνωναν ργια στο σπτι τους κθε Σαββατοκριακο. Ο Νταλ μποροσε τσι να απολασει το θαμα κι η Γκαλ να ικανοποισει τις ορξεις της.
Ββαια, κανες απ’ τους δο δεν εχε ανγκη τα οργανωμνα ργια για να απολασει το σεξ. Ο Νταλ εχε αμτρητους θαυμαστς και θαυμστριες, που ταν πρθυμοι να γδυθον για τον μεγλο καλλιτχνη, ποτε τους το ζητοσε. Αρχικ, τους ζητοσε να ποζρουν για κποιο πνακα και αργτερα κατληγαν στην αγαπημνη στση του Νταλ: εκενοι στο δαφος να αυτοκανοποιονται κι ο ζωγρφος να τους παρακολουθε, κνοντας το διο. Η γυνακα του δεν προβληματιζταν απ’ τη συμπεριφορ του.
     Οι θεωρες γρω απ τη σεξουαλικτητα και τα πιθαν φετχ του ζωγρφου, εναι αμτρητες. Με κθε διαφορετικ ανλυση των ργων του, ξεπηδ και μα διαφορετικ θεωρα για την προσωπικ και σεξουαλικ ζω του καλλιτχνη. Σμφωνα με την αυτοβιογραφα του Νταλ, η περεργη σχση του με το σεξ ξεκνησε, ταν ταν ακμα παιδ. Ο πατρας του εχε αφσει ανοιχτ να βιβλο με εικνες απ γεννητικ ργανα, που εχαν προσβληθε απ σεξουαλικς μεταδιδμενα νοσματα. Ο μικρς τυχε να δει τις εικνες με τα παραμορφωμνα ργανα και δεν τις ξχασε ποτ. Αυτ η παιδικ ανμνηση του δημιοργησε μα προτμηση προς τη νεκροφιλα, την οποα ξεπρασε μετ την ενηλικωσ του. Πολλο μελετητς υποστηρζουν, τι εχε φοβα με το γυναικεο γεννητικ ργανο, γι’ αυτ επλεγε να μη συμμετχει στην πρξη. Μια λλη θεωρα περιγρφει την εμμον του Νταλ με τα οπσθια και τα κπρανα. Μπορε να μην σχυε τποτα απ λα αυτ. Μπορε να σχυαν κι λα
     Δε θα ταν καθλου απθανο, νας εκκεντρικς και επιδειξιομανς καλλιτχνης πως αυτς, να δημιουργοσε εξωφρενικς φμες για τον εαυτ του, για να τραβξει τη προσοχ του κσμου. Ο διος παραδχτηκε, τι δεν εχε καμα σεξουαλικ επαφ μχρι τα 25 του. Ττε γνρισε τη Γκαλ. Ορισμνοι υποθτουν τι, σε πιο νεαρ ηλικα, μπορε να εχε ομοφυλοφιλικ σχση με το Λρκα. ταν εξαιρετικ στενο φλοι και μα ττοια εξλιξη δε θα ξφνιαζε πολλος. Ο Νταλ δεν παραδχτηκε ποτ τι εχαν σχση: «Ο Λρκα ταν ομοφυλφιλος, πως λοι ξρουν και τρελ ερωτευμνος μαζ μου. Προσπθησε να με «αποπλανσει» δο φορς. Εγ εκνευρστηκα πρα πολ, γιατ δεν μουν ομοφυλφιλος και δεν με ενδιφερε».
     Η ανθεκτικτερη κι σως και μοναδικ αγπη της ζως του, ταν η Γκαλ. Τη γνρισε στο Παρσι, το 1929, γοητευτικς 25χρονος ζωγρφος, με απθμενο ταλντο κι εκενη 36, παντρεμνη κι εχε μα κρη. Εχε παντρευτε ταν ταν μλις 17 κι εκτς απ τον Νταλ, ο ποιητς ταν ο μοναδικς ντρας με τον οποο εχε σοβαρ σχση. μως εχε ερωτικς ατασθαλες με πολλος καλλιτχνες, τον οποων εχε υπρξει και μοσα. Η μελλοντικ σζυγος του Νταλ εχε να ιδιατερο ταλντο: μποροσε να ανιχνεσει το ταλντο απ μακρυ και να εμπνεσει και να καθοδηγσει τους καλλιτχνες, στε να δημιουργσουν τα ωραιτερα ργα τους. ταν ακριβς αυτ που χρειαζταν ο Νταλ, για να χαλιναγωγσει την ιδιοφυα του.
     Με τη Γκαλ στο πλευρ του, κατφερε να γνει ο Βασιλις του Σουρεαλισμο, ο πιο δισημος κι ακριβοπληρωμνος ζωγρφος στον κσμο. Ββαια, η Γκαλ δεν ταν εκολος νθρωπος. ταν οργανωτικ, πειθαρχημνη και πολ αυστηρ με τον Νταλ και τους φλους του. ξερε πως να κουμαντρει τον ανμελο σζυγ της. Σε πολλς περιπτσεις, γινταν εριστικ κι αγενς. Αλλ λοι τη συγχωροσανε, γιατ κανες δεν θελε να προσβλει τον Νταλ. Εξλλου, χωρς αυτν, σχεδν κανες δεν θα μποροσε να συνεννοηθε με τον εκκεντρικ καλλιτχνη. τανε τυχερο που κι οι δο τανε τσο χαλαρο σχετικ με το θμα της μονογαμας. Η Γκαλ εχε συνεχς κποιον μορφο νεαρ δπλα της, ακμα κι ταν φτασε σε πολ μεγλη ηλικα. Ο Νταλ εχε τις προαναφερθεσες παραξενις. ταν αχριστοι μχρι το 1969. Ττε, ο Νταλ αγρασε το “Κστρο του Πομπολ” στην Ισπανα, για τη γυνακα του. Απ ττε, η Γκαλ μενε μνη της κι ο Νταλ την επισκεπτταν μνο μετ απ δκη της γραπτ πρσκληση....
     Αν και δεν μεναν μαζ, συνχισαν να εναι πολ καλο φλοι. Η αγπη και το ενδιαφρον του ενς για τον λλον δεν παψαν ποτ. ταν πθανε αυτ, εκενος γρασε μσα σε μα νχτα. Ο ντονος και δραστριος νθρωπος μεταμορφθηκε σε ναν ηλικιωμνο και κουρασμνο κριο, χωρς καμα ρεξη για ζω. Πρασε τα τελευταα χρνια της ζως του στο “Θατρο Μουσεο Νταλ”, που παρακολουθοσε ανθρπους απ λο τον κσμο να θαυμζουν τα ργα του μχρι το θνατ του. Επλεξε να ταφε μσα στο μουσεο, περιτριγυρισμνος απ τους καρπος μιας ζως.

=======================


 * Αυτ το κομμτι ανμεσα στη Καμλα και τον Αετ, που γνωρζετε κι αγαπτε σο και εγ, εναι και πρπει να συνεχσει να εναι καθαρ γεωλογα για πντα, χωρς τποτα να μπορε να το βλψει. Το δηλνω. Εναι νας μυθολογικς χρος για Θεος πιτερο παρ για Ανθρπους και πρπει να συνεχσει πως εναι.



*
Κθε μρα που ξυπν, γνωρζω μια υπρτατη ευτυχα : το να εμαι ο Σαλβαδρ Νταλ. Κι αναρωτιμαι, κθαμβος, τι εκπληκτικ πργμα θα κνει σμερα, αυτς ο Σαλβαδρ Νταλ.

 * Η μνη διαφορ μου με ναν τρελ εναι πως εγ δεν εμαι τρελς.

 * Η μνη διαφορ μου με τους υπερρεαλιστς εναι πως εγ εμαι υπερρεαλιστς.

 * Στα ξι μου θελα να γνω μγειρας. Στα εφτ, Ναπολων. Οι φιλοδοξες μου δεν παψαν ποτ να μεγαλνουν.

 * Το σημαντικ εναι να εξαπλσετε την σγχυση, χι να την καταργσετε.

 * Το χειρτερο πργμα εναι η ελευθερα. Η ελευθερα κθε εδους εναι το χειρτερο για τη δημιουργικτητα. Ο Νταλ πρασε 2 μνες σε φυλακ της Ισπανας κι αυτο οι δο μνες ταν οι πιο χαρομενες στιγμς στη ζω μου.

 * Η ζωγραφικ εναι η ειλικρινστερη των τεχνν. Δεν υπρχει τρπος να παραπλανσει. Εναι ετε καλ ετε κακ.

 * Το γεγονς τι κι ο διος, τη στιγμ της ζωγραφικς, δεν καταλαβανω τις εικνες μου, δεν σημανει τι αυτς οι εικνες δεν χουν νημα. Αντιθτως, το νημ τους εναι τσο βαθ, πολπλοκο, συνεκτικ κι ακοσιο, στε να ξεφεγει απ την πιο απλ ανλυση της λογικς συνδιασθησης".
                                           Σαλβαδρ Νταλ


                           Σαλβαδρ Νταλ: ζωγραφζοντας να ρινκερο

     Χωρς χο βντεο που δεχνει  τον Νταλ ν ζωγραφζει να ρινκερο και καταστρφοντας στο τλος να αντγραφο ενς ολλανδο κυρου, το 1955.


==========================



                                                     νειρο



                          Το Ψωμ Στο Πανρι (1926)




                                  H θαση του πολμου! (1940)



                                              Ουρνιο Τξο 



                                      Αιμορραγοντα Ρδα


                                                      Ερημι


                               Δισπαση Οπτικς



                               Πεταλοδες


                              Αφηρημνα Εδωλα Σε Πεντδες

                      Ανακλυψη Της Αμερικς

              Ονειροφαντασα Του Ταυρομχου



                                          Ολνθιστο Κεφλι


                                                    Ελφαντες

                                         Η Τελευταα Σναξη


                                                 La Mirage


                  Πρων Γνεση Κπριδας

                                   Νεκρ Φση Σε ...Κνηση


                                   Κατακερματισμς Ηλιφωτος


                               Σαντιγο Ο Μγας


                            Τραπζι Στον λιο


                         Ξενγηση Στο ραμα


  Τραπεζτης



               Καννιβαλισμς Του Φθινοπρου


   Τσελνι & Δας


 
Δημιουργα Εας (Προπρχε Στ' νειρ Του) Απ' Το Πλευρ Του Αδμ




                                                  Συνεχζεται ... Εδ --->

 

 

Web Design: Granma - Web Hosting: Greek Servers