-

Dali &

-


-








.

--.


.

./.

 
 

./. 

Rodin

Rodin Auguste (1840-1917) Sculpture Realism 

     Ο Φρανσου Ωγκστ Ρεν Ροντν (François-Auguste-René Rodin, 12 Νοεμβρου 1840-17 Νοεμβρου 1917) τανε Γλλος γλπτης, που επηρασε σε μεγλο βαθμ τη γλυπτικ του 20ο αι. με τα ργα του. Αρνθηκε να αγνοσει τις ανθρπινες αδυναμες και τις περιγραψε σο καλλτερα μπρεσε στη τχνη του, με ρεαλισμ και δναμη. Περιγραψε επσης και την ερωτικ αδυναμα, με πθος κι ομορφι, με την εξαιρετικ δουλει του. τανε κθε λλο παρ διανοομενος, ιδιοφυς ναι, λογικς χι. Εναι ειρωνικ που το πιο δισημο ργο του, Ο Σκεπτμενος, θεωρεται παγκσμιο σμβολο της φιλοσοφας και της διανησης. Αυτς προτιμοσε τη δρση απ τη περισυλλογ κι θελε το ργο του να απεικονζει να καλλιτχνη σαν τον διο. Με τον Σκεπτμενο περιγρφει τη μνημειδη προσπθεια της καλλιτεχνικς δημιουργας, στην οποα αφιρωσε τη ζω του...



     Γεννθηκε στις 12 Νομβρη 1840, στο Παρσι, 2ος γιος του Ζαν Μπατστ Ροντν (Jean-Baptiste Rodin) και της Μαρ Σεφρ (Marie Cheffer). Απ νεαρ ηλικα δειξε ενδιαφρον για τη ζωγραφικ και 10 ετν παρακολοθησε τα 1α του μαθματα. Γνος εργατικς οικογνειας του Παρισιο, υπρξε εξαιρετικ κακς μαθητς. ταν φησε το σχολεο στα 14 του χρνια, διβαζε δσκολα, μετροσε μετ βας και διακρυττε: "Τα ορθογραφικ λθη δεν εναι χειρτερα απ τα σχεδιαστικ λθη που κνουν λοι οι λλοι..." Στα 14 χρνια του εισχθη στη σχολ École Impériale de Dessin, γνωστ και ως Petite École (Μικρ Σχολ) σε αντιδιαστολ με τη μεγαλτερου κρους Σχολ Καλν Τεχνν (École des Beaux-Arts), που επιχερησε να σπουδσει αλλ απορρφθηκε συνολικ 3 φορς.
     Ο πατρας του του επτρεψε επιφυλακτικ να γραφτε το 1854 στην Αυτοκρατορικ Σχολ Σχεδου και Μαθηματικν, να κρατικ επιδοτομενο ινστιτοτο, που δδασκε σχδιο σε διακοσμητς. Μετ απ δυο χρνια εκε, προσπθησε να μπει στη πιο επιφαν Σχολ Καλν Τεχνν, αλλ απτυχε στις εξετσεις 3 φορς. Απογοητετηκε, αλλ με τον καιρ υιοθτησε μια συμπεριφορ του τπου "Δεν με απολεις εσ -παραιτομαι εγ". Πντως, ο πατρας του κουρστηκε να πληρνει κι επμεινε να πισει ο γιος του κανονικ δουλει. τσι, ρχισε να εργζεται ως βοηθς καλλιτεχνν σε ατελι κι εργαστρια. Μετ απ 10 χρνια στη δολεψη λλων, κανε τη 1η του κθεση στις Βρυξλλες το 1871. Σε ηλικα 18 ετν αρχζει να εργζεται στο Παρσι προκειμνου να συντηρσει την οικογνει του.



     Η πλη του Παρισιο του προσφρει αυτ τη δυναττητα, καθς την εποχ αυτ πολλ αγλματα και διακοσμητικ γλυπτ κατασκευζονται προκειμνου να χρησιμοποιηθονε σε δημσιους χρους. Παρλληλα, παργει και προσωπικ ργα. 4 χρνια αργτερα, ο θνατος της αδελφς του, Μαρ, τονε τραυματζει πολ και τθεται υπ θεραπευτικ παρακολοθηση. Ο πατρας του αναγνωρζει το ταλντο του και τον ενθαρρνει να συνεχσει. Τη περοδο αυτ μελετ εντατικ και επισκπτεται μουσεα παρατηρντας με ενδιαφρον γλυπτ της αρχαιτητας ανακαλπτοντας παρλληλα και τη προσωπικ του κλση στη γλυπτικ. Επιχερησε να σπουδσει και στη σχολ της Μπο-Αρτ, μα απεβλθη. Απο τα 18 αρχζει να δουλεει τη πτρα για να κερδσει τη ζω του.



     Το 1864 συναντ τη Ροζ Μπερ, τη κνει σντροφ του και ποζρει σε πολλ ργα του. Την δια χρονι, απορρπτεται στο Σαλν του Παρισιο, το ργο του 'Αντρας Με Σπασμνη Μτη μα γνεται δεκτ αργτερα, ταν αλλζει ττλο σε Πορτρατο Ρωμαου
,αλλ αργτερα, το 1875 κι εναι παρλληλα το 1ο ργο του Ροντν που εκτθεται στο Σαλν. Το 1875 επσης, ταξιδεει στην Ιταλα να δει τα αριστουργματα της Αναγννησης κι επηρεζεται βαθι, απ το ργο του Μικελντζελο. Αφο τον μελτησε καλ, ακολοθησε η 1η του αππειρα για γυμν και το πρτο του σκνδαλο, με το γαλμα ενς τλεια μυδους ντρα με ττλο: Η Εποχ του Μπροντζου, που εκτθεται το 1877 στο Σαλν. Αυτ το ργο απετλεσε σκνδαλο, γιατ οι κριτικο δε μπρεσαν να χωνψουνε πως φτιαξε ττοιο ργο χωρς ποζρισμα και με τσο ρεαλισμ. Αυτ του απφερε φμη τση, ση δε θα μποροσε να ευχηθε.


                               Ροντν δια χειρς Σρτζεντ

     Σε μα εποχ που η γλυπτικ προτιμοσε τα νεοκλασσικ ιδεδη απ τις ρεαλιστικς περιγραφς του ανθρπινου σματος, η μορφ ταν εκπληκτικ ζωνταν -σε βαθμ που οι κριτικο τονε κατηγρησαν τι καλοπωσε το γαλμα πνω σε ζωνταν μοντλο, αντ να να το σχηματσει με το χρι. Χρειστηκε κυβερνητικ ρευνα για να λξει το θμα. Την δια περοδο επεξεργζεται να γαλμα μεγλων διαστσεων, προκειμνου να το εκθσει στο Σαλν του Παρισιο. Για το ργο αυτ, που αργτερα θα ονομαστε Εποχ Του Χαλκο, χρησιμοποιε να ανδρικ μοντλο κι ακολουθε τα πρτυπα των αρχαιοελληνικν και ρωμακν γλυπτν. Το 1877 εκτθεται στο Σαλν αλλ, αν κι αναγνωρζεται η υψηλ αισθητικ του, οι κριτικο αδυνατον να πιστψουνε τι το ργο εναι δημιουργα του και τονε κατηγορονε τι χρησιμοποησε καλοπι στε να επιτχει μια τσο ρεαλιστικ απδοση.



     Ωστσο, η φασαρα κνησε την προσοχ του Γαλλικο Υπουργεου Καλν Τεχνν, που αγρασε το γαλμα το 1880 και κατπιν του ανθεσε να σχεδισει μια μνημειδη πρτα για να προγραμματισμνο μουσεο διακοσμητικν τεχνν. Ο Ροντν στρφηκε στη “Θεα Κωμωδα” του Δντη, που περιγρφει την Κλαση, το Καθαρτριο και τον Παρδεισο,αλλ εμπνεστηκε κι απ του Μπωντλαρ Τα νθη Του Κακο.  Εστιζοντας στα αινια μαρτρια των καταραμνων, ονμασε το ργο του, Οι Πλες της Κλασης. ρχισε μ' ενθουσιασμ, σχεδιζοντας και προετοιμζοντας μορφς. Αποφσισε το μγεθος του ργου (4,5 μ ψος και 3,5 μτρα πλτος) και τη γενικ προσγγιση (γυμνς μορφς να βγανουν απ την επιφνεια) και κατπιν βαλε μπρος. Αλλ δεν ντεχε την ιδα να τελεισει και το ργο δεν ολοκληρθηκε σο ζοσε. Κατ καιρος το Υπουργεο ρωτοσε "τ απγιναν οι πλες" και τελικ τα παρτησαν ταν τα σχδια για το μουσεο μπκανε στο ρφι. Το σχλιο του Ροντν ταν "κι οι καθεδρικο; τελεινουν ποτ"; (Αναφρεται προφανς στο ατλειωτο Λα Σαγρδα Φαμλια, του Αντνι Γκαουντ, που ακμα δεν χει τελεισει).



     Στα τλη του 1880 η κατασκευ του μουσεου εγκαταλεφθηκε, ωστσο ο Ροντν συνχισε να επεξεργζεται περιοδικ το ργο του μχρι και το τλος της ζως του. Αναπαραστσεις και στοιχεα απ τις Πλες Της Κολσεως αποτλεσαν τη βση για μερικ απ τα δημοφιλστερα ργα του, πως ο Σκεπτμενος το Φιλ. Στη διρκεια της εργασας του για τις Πλες, αναγνωρζεται ολονα και περισστερο ως σημαντικς δημιουργς αναλαμβνοντας περισστερες παραγγελες. Την δια περοδο, αναπληρνοντας τον φλο του και δσκαλο γλυπτικς Αλφρντ Μπουσ (Boucher), γνωρζεται με τη 18χρονη σπουδστρια Καμλ Κλοντλ, που σντομα θα γνει μαθτρια, μοντλο, συνεργτιδα κι ερωτικ σντροφς του, που ωστσο ουδποτε εγκατλειψε τη Ροζ Μπερ. Η Κλοντλ θα εναι σημαντικ πηγ μπνευσης γι' αυτν, μχρι το 1898, οπτε διακπτεται κι η σχση τους. Σ' λη τη διρκεια της 10ετας του 1880 ανλαβε μερικς σημαντικς παραγγελες.


                                           Καμλ Κλωντλ

    μως, λο αυτ δεν ταν μταιο, τον ενπνευσε γι' λλα ργα, πως Ο Σκεπτμενος, που ξεκνησε ως απεικνιση του Δντη. Αρχικ φαντστηκε τον ποιητ ως ρθια μορφ με μανδα, ενστικτωδς μως προτμησε την εννοιολογα απ την αλληγορα. Αντ να δεξει να ιστορικ πρσωπο,  αποφσισε να σχεδισει ναν αννυμο καλλιτχνη τη στιγμς της μπνευσης. βαλε τη μορφ, που ττε λεγταν Ο Ποιητς, να βγανει απ το πνω μρος του πλαισου, χι μνο συλλογιζμενος τα μαρτρια των ψυχν στη κλαση, αλλ και δημιουργντας με τη φαντασα του λο το ργο. πως το θεσε ο Ροντν: "Δεν εναι ονειροπλος. Εναι δημιουργς". Κατπιν αποφσισε ν' απομονσει το ργο απ τη πλη και να το εκθσει αυτνομο. Η μορφ γινε ακμη λιγτερο αλληγορικ, αφο την ονμασε Ο Σκεπτμενος. Χωρς συμφραζμενα, το γλυπτ γνεται αννυμο και κυριολεκτικ αφηρημνο.
     Η Καμλ Κλωντλ δε, εν υπρξε εξαιρετικ γλπτρια, ταν τη παρτησε ο Ροντν, παραφρνησε κι οι δικο της μιας και την εχανε ξεκψει, τη κλεσανε σε συλο ψυχοπαθν, που και πθανε μετ 30 χρνια εγκλεισμο!


                           Ροντν δια χειρς Καμλ Κλωντλ

    Πολλς λλες μορφς απ τις Πλες αυτονομθηκαν. Το Φιλ ξεκνησε ως απεικνιση του Πολο και της Φραντσσκα, των δο εραστν στο 5ο σμα της Κλασης. Οι Τρεις Σκις βρσκονταν στη κορυφ των Πυλν, απεικνιση της επιγραφς στην εσοδο της κλασης: "ποιος με διαβε αφνει κθε ελπδα πσω". Εν δολευε ακμη τις Πλες, προχρησε σε να σχδια και να σκνδαλα. Μια σειρ απ αναθσεις για δημσια μνημεα τον καναν γνωστ σ' ευρτερο κοιν, αλλ προκλεσαν κι επικρσεις. Η προτομ του Ονορ ντε Μπαλζκ σκωσε θελλα αντιδρσεων και χαρακτηρστηκε παχσαρκο τρας, μορφος γκος και γιγντιο μβρυο. Πντως η φμη του αυξθηκε σε βαθμ που στο τλος του αινα εχε γνει κοσμικ φιγορα. Οι γυνακες τον βρισκαν ακαταμχητο και τον βλεπαν ως καλλιτεχνικ ιδιοφυα. Εκενος δεν εχε αντρρηση, προπντων αφο πλρωναν γενναα για να σκαλσει το μποστο τους...


                                        Καμλ Κλωντλ

    Μεταξ αυτν και 2 ργα προς τιμ του ζωγρφου Κλωντ Λοραν και του λογοτχνη Βικτρ Ουγκ. Το 1891 ανλαβε και την δημιουργα ενς μνημεου για τον Μπαλζκ. Για το ργο αυτ εργστηκε συνολικ 7 χρνια. Παρουσιστηκε δημσια το 1898 αλλ η υποδοχ που επιφλαξε το κοιν ταν αρνητικ, γεγονς που τον οδγησε στην αφαρεση της προτομς, που τη τοποθτησε στο εργαστριο του απαγορεοντας τη περαιτρω δημσια κθεσ της. Στις αρχς του 20ο αι., εναι πια αναγνωρισμνος ως νας απ τους σημαντικτερους γλπτες και στη Διεθν κθεση του Παρισιο να τμμα αφιερνεται αποκλειστικ σ' ργα του. Παρλληλα ο διος συνεχζει να εργζεται κι ετε επεξεργζεται παλαιτερες δημιουργες του ετε ολοκληρνει λλα μακρχρονα σχδια. Εικζεται πως τη περοδο αυτ, διαθτει μερικς δεκδες βοηθν προκειμνου να αντεπεξλθει στη πληθρα των παραγγελιν που αναλαμβνει.



    Το 1908 μετακομζει στο ξενοδοχεο Biron, κατοικα κι λλων γνωστν καλλιτεχνν, πως του ζωγρφου Ανρ Ματς. Ο Ροντν δημιουργοσε λο και πιο αποσπασματικς μορφς, δεκδες χρια, πδια και κεφλια εμπνευσμνα απ τα απομεινρια ελληνικν και ρωμακν γλυπτν. θελε το ργο του να μνει ημιτελς, αφνοντας να φανονται τα σημδια απ το καλοπωμα και τα δακτυλικ αποτυπματα. Το 1911 οι Γλλοι τον βλεπαν ως εθνικ θησαυρ. Το 1912, το γαλλικ κρτος σχεδιζει τη κατεδφιση του ξενοδοχεου, αλλ ο Ροντν πεθει τις αρχς να διατηρηθε το κτριο με αντλλαγμα τη παραχρηση εκ μρους του λων των ργων του στη γαλλικ κυβρνηση. Αργτερα, το κτριο μετατρπηκε σε Μουσεο Ροντν. Μερικ του ργα, μενανε κλασσικ και παγκοσμου φμης, μχρι σμερα. Το 1916 χαρζει στη Γαλλικ Κυβρνηση, λη τη δουλει και τα διφορα αντικεμεν του. Τοτα φυλσσονται πλον στο ξενοδοχεο Βρων κι τσι μεναν πως ο διος τα παρδωσε και τ' φησε κε.


                                   Το Μουσεο Ροντν

    Με το ξσπασμα του Α' Παγκ. Πολ. κατφυγε στο εξοχικ του στη Μεντν, νοτιοδυτικ του Παρισιο, που δεν χρειαζταν ν’ αντιμετωπζει οτε την λλειψη κρβουνου και τροφμων οτε την απειλ γερμανν στρατιωτν. Συνχισε να δουλεει, μχρι που υπστη εγκεφαλικ τον Ιολιο του 1916.
    Ο Ροντν συνντησε τη ρφτρα Ροζ Μπερ το 1864. Εν πζαρε γι' αυτν, μεινε γκυος. Ο γιος τους γεννθηκε το 1866, αν κι ο Ροντν δεν τον αναγνρισε ποτ. Για το υπλοιπο της ζως τους, η Μπερ παρμεινε αφοσιωμνη στον καλλιτχνη: του καθριζε, του μαγερευε και κοιμτανε
στο κρεββτι του. Τοτο δεν τον εμπδισε να κυνηγ λλες γυνακες. ταν συναντθηκε με τη Καμλ Κλοντλ το 1882, εκενος ταν καθιερωμνος κι η Καμλ νεαρ μαθητευμενη, που τον εντυπωσασε με τις ικαντητς της, την ευφυα και τη φιλοδοξα της. Σντομα συνεργζονταν και συζοσαν σε μα ερωτικ φωλι στην εξοχ. Το πθος δεν κρτησε και τελικ χωρσανε το 1898.



     Η Μπερ πντως του στθηκε πιστ. Οι περισστεροι δεν μποροσαν να καταλβουν πς, εν ο Ροντν τανε πλοσιος και δισημος, αυτ δειχνε ικανοποιημνη στη θση της υπηρτριας. ταν κι οι δο ταν στα τελευταα τους, οι φλοι τους πεισαν επιτλους τον Ροντν τι η σχση πρεπε να επισημοποιηθε. Παντρετηκαν στις 29 Ιανουαρου 1917, καταχεμωνο, εν μσω πολμου. Η Μπερ τανε κατκοιτη στο γμο και πθανε δο εβδομδες αργτερα. Στις 17 Νομβρη 1917, πεθανει κι Ροντν σ' ηλικα 77 ετν και θβεται στο Meudon
, μσα σε πλθη θαυμαστν του.





¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶



         Πανμορφη Σζυγος                        Πεσμνη Καριτιδα



                                    Ζητινοι Του Καλα



                          Οι Μεταμορφσεις Του 
Οβιδου



                                                  Δανη

                                       ρωτας Φυγς



              Πλες Της Κλασης                                   Σκι



                                    ρις: Μνυμα Θεκ



                                            Το Φιλ Ι



                                       Το Φιλ ΙΙ



                                           Αδμ & Εα



                                      Περιπατητς



                                 Ονορ Ντε Μπαλζκ



                   Μπαλζκ                                             Ικεσα



                                 Ονορ Ντι Μπαλζκ



                                   Βκτωρ Ουγκ



                                    Ζαν Ντ' Ερ   Μυστικ



          Εποχ Του Μπροντζου                           Προσευχ



             Κλεσμα Στα πλα                                Σκεπτμενος



          Γονατιστ Νμφη                          Πορτρατο Ροζ Μπερ



                                  Σπασμνη Γυνακα



                                   Αιθριος ρωτας



                                  ρωτας Φυγς



                                  Το Χρι Του Θεο



                             Το Χρι Του Διαβλου



                                 Σπασμνη Μτη



                               Πολο & Φραντζσκα



                                             σωτος Υις



                               Σκψη (Καμλ Κλοντλ)



      Ο Ποιητς & Η Μοσα Του                              Κορμς Απλλωνα



                       Προσχδιο: Γυνακα Ξαπλωμνη



                            Ιωννης Βαπτιστς Προσεχεται



                              Η Εποχ Του Χαλκο



                               Τμας Φρτσιουν Ρυαν



                                     Υπογραφ του

 

 

Web Design: Granma - Web Hosting: Greek Servers