-

Dali &

-


-








.

--.


.

./.

 
 

 

Huxley Aldus Leonard:

"Τλεια δικτατορα θα 'χει ψη δημοκρατας. Φυλακ χωρς τοχους, δεσμτες δεν θα θλουν να δραπετεουν. Δουλεα που χρη στη κατανλωση και τη διασκδαση, οι δολοι θ' αγαπσουνε τη
                                             σκλαβι τους...
" (λντους Χξλε)

 Βιογραφικ

     Ο λντους Χξλε (Aldous Leonard Huxley) τανε Βρεττανς μυθιστοριογρφος και σατιρικς συγγραφας και κατ πολλος τρπους, τανε τελευταος των μεγλων βικτωριανν συγγραφων, επιθυμοσε ν' ασχοληθε με την επιστμη σαν τους προγνους και συγγενες του, προσδοκα που δεν ευοδθηκε εξ αιτας της πρωρης προσβολς του απ κεραττιδα και της συνεπακλουθης τφλωσης κι αποτελε μιαν ιδιζουσα περπτωση στο χρο της παγκσμιας λογοτεχνας. Τα νειρα του, ωστσο, δεν σταμτησαν εκε, καθς προχρησε στην εκμθηση της Μεθδου Braille και σε σπουδς στο Πανεπιστμιο της Οξφρδης, που τις συνδασε με τη μερικ αποθεραπεα της τυφλτητας του, φτιαξε τη δικ του οικογνεια, εργστηκε ως εκπαιδευτικς αλλ κι ως δημοσιογρφος κι ζησε ευφυς και προσηνς, πντα πρθυμος για συζητσεις και νες γνσεις.
    Μχρι το θνατο του κι δη απ τα φοιτητικ του χρνια, βρκε καταφγιο στη πννα, που του εξασφλιζε χι μνο τις βιοποριστικς ανγκες μσω της δημοσιογραφας σε γνωστς λογοτεχνικς στλες, αλλ και τη βαθτερη δυναττητα της κφρασης. Ασχολθηκε, τσι, με τη ποηση για περπου 10 τη κι πειτα την εγκατλειψε για να επιδοθε στη συγγραφ μυθιστορημτων και δοκιμων, εκ των οποων ξεχωρζει ντονα πλον αυτ με ττλο Θαυμαστς Καινοργιος Κσμος, να φουτουριστικ παραμθι για την σχση ουτοπας και δυστοπας, που ενπνευσε μεταξ λλων το 1984 του Τζορτζ ργουελ, αλλ και το ευσνοπτο ργο του, Οι Πλες Της Αντληψης. ταν να απ τα πιο ανσυχα και δημιουργικ πνεματα του καιρο του, που φησε ανεξτηλο το στγμα του στη λογοτεχνα του αινα που πρασε με την Ουτοπα (το κεφαλαο Ο το χρησιμοποιομε γιατ δνει τα χαρακτηριστικ της δυστοπας σε μια ουτοπα που χει απλυτη στχευση και προκαθορισμνη μορφ) του, ο Θαυμαστς Καινοριος Κσμος του μας παραδδει στο συγκεκριμνο βιβλο το περγραμμα του συνλου της σκψης του σε μια απ τις ωριμτερες στιγμς της. Κνει στατη προσπθεια να συνενσει τα επιστημονικ, φιλοσοφικ, καλλιτεχνικ, και κυρως ανθρωπιστικ ενδιαφροντ του, διαφορετικν θεματικν, που συγκλνουν μεταξ τους χρη στη διαρκ ανγκη του να τονσει σημαντικ για την ανθρωπτητα προβλματα, χωρς να φοβται να διακινδυνεσει προβλψεις για θματα που σμερα ακμη δσκολα αντιμετωπζουμε με την αντστοιχη ευθτητα -η αποψλωση των δασν, ο υπερπληθυσμς, η υπερβολικ εξειδκευση εναι μερικ απ αυτ. Kρνεται για τη διαθεματικτητα και τη διεπιστημονικ προσγγιση, που τονε χαρακτηρζουν ως ν απ τα σφαιρικτερα πνεματα της εποχς του.


                         Με τη Μαμ Τζολια, 4 ετν, το 1898

     Γεννθηκε στο Godalming στην επαρχα Surrey της Αγγλας στις 26 Ιουλου 1894. Η οικογνει του παρουσιζει γενικτερο ενδιαφρον γιατ απ τους κλπους της αναδεχτηκαν πολλο αξιλογοι επιστμονες, γιατρο, λογοτχνες και εκπαιδευτικο. Παππος του ταν ο δισημος Τμας Χξλε βιολγος κι αγνωστικιστς που υπρξε κι ενεργς υποστηρικτς του Δαρβνου, εξ ου και το παρατσοκλι του "το μπουλντγκ του Δαρβνου" (Darwin's Bulldog). Ο λντους ταν το 3ο παιδ του Λοναρντ Χξλε και της Τζολια ρνολντ. Ο πατρας του τανε συγγραφας κι εκδτης του περιοδικο Cornhill Magazine και θεα του η μυθιστοριογρφος Χμφρι Γουρντ. Η μητρα του εκπαιδευτικς που το 1902 δρυσε το σχολεο Prior's Field School. Ο μεγαλτερος αδελφς του, Τζολιαν Χξλε (γεν. 1887), τανε βιολγος, φιλσοφος, εκπαιδευτικς και συγγραφας που συνβαλε στην ανπτυξη της Εμβρυολογας και της μελτης της συμπεριφορς και της εξλιξης. Διετλεσε επσης 1ος γενικς διευθυντς της Ουνσκο (1946-1948) κι ιδρυτικ στλεχος της WWF. Ο μεσαος κατ σειρν αδελφς του, Νελ Τρεβλυαν Χξλε (γεν. 1891) αυτοκτνησε σε ηλικα 23 ετν. Ο Σερ ντριου Χξλε (γεν.1917), ετεροθαλς αδελφς του, πρε το Βραβεο Νμπελ Φυσιολογας & Ιατρικς το 1963. Στην ασφλεια της πνευματικς αυτς αριστοκρατας, θα μποροσε να 'χε επαναστατσει και να 'χε γνει νας απ τους μεγλους Αγγλους εκκεντρικος των μσων του 20ο αι., π.χ. πρεδρος της επιτροπς λογοκρισας ταινιων νας αγνωστικιστς Αρχιεπσκοπος του Καντρμπουρι.

               Το σπτι του στη 16 Bracknell Gardens, στο Hampstead

     Το 1904 μπανει στο προπαρασκευαστικ σχολεο Hillside School, πως γινταν και με πολλ λλα παιδι της κοινωνικς τξης του. Το 1908 γρφεται στο Κολλγιο τον. Ττε στα 14 του, προσβλλεται απ κεραττιδα και τυφλνεται. Τ' νειρ του να γνει κι αυτς επιστμονας παρνει τλος. Ωστσο αντιμετωπζει το δυστυχς αυτ γεγονς με τρπο αξιοθαμαστο. Μαθανει τη Μθοδο Braille κι επσης βρσκει κποια παρηγορι στο πινο που εχεν δη αποκτσει ιδιατερη ικαντητα. Το γεγονς αυτ μπορε να τον θησε στην ενδοσκπηση. Με το να του μτι γερ, σποδασε αγγλικ φιλολογα στην Οξφρδη. Ητανε πολ ψηλς, γεγονς που κανε τον Κρστοφερ Ισεργουντ να πει τι νιωθε να τονε χωρζει απ εκενον μια ανθρωπολογικ διαφορ. Την δια χρονι πεθανει η μητρα του Τζολια. Απ το 1913 φοιτ στο Balliol College του Πανεπιστημου Οξφρδης. Στα φοιτητικ του χρνια και με τη μερικ αποθεραπεα της τυφλτητς του, αναδεικνεται σ' ναν ευφυ και προσην νο, με πολ καλ παρουσιαστικ, πρθυμο για συζητσεις και συνεργασες στη φιλολογικ ζω του Πανεπιστημου. Εκε μαθε πολ καλ τα Γαλλικ (και το γαλλικ πολιστισμ) κι απκτησε νεση με τα Λατινικ, τα Ιταλικ, τα Ισπανικ και τα Γερμανικ. Ττε εκδθηκε κι η 1η ποιητικ συλλογ του The Burning Wheel. Ασχολθηκε με τη ποηση για 10 τη περπου και μετ την εγκατλειψε για να επιδοθε στη συγγραφ μυθιστορημτων και δοκιμων.


                               Ο Χξλε το 1917, στα 23 του

     Λγο πριν το τλος των σπουδν του γνωρζει τη Λαδη Ottoline Morrell, που στο φιλολογικ σαλνι της συχνζανε πρσωπα πως ο Ντ. Χ. Λρενς, ο Μπρτραντ Ρσελ, η Κθριν Μνσφιλντ κι ο Τζον Μντλετον Μρε και κερδζει εκολα μια θση στον κκλο τους. Εναι πιθανν το σπτι στο Garsington κι η Λαδη Ottoline Morell ν' αποτλεσαν το μοντλο για τη 1η νουβλα του Το Κτρινο Κρουμ (Crome Yellow, πρωτλειο ργο κι υπρξε σως ο νετερος συγγραφας, μαζ με τον Φκνερ με το Καθς Ψυχορραγ, που πρωτλειο ργο του εχεν αμσως ανταπκριση στο κοιν). Εκε επσης γνρισε κι ερωτετηκε τη 1η του γυνακα Maria Nys, που τανε Βελγδα πρσφυγας.
Αποφοτησε με δικριση κι ρχισε να ψχνει τρπους βιοπορισμο του. Το 1917 δολεψε για λγους μνες στο Γραφεο Πολμου και το 1918 δδαξε στο τον.
    O βιογρφος του περιγρφει τον γμο σαν ευτυχισμνο μολοντι η Μαρα ταν αμφιφυλφιλη. O Χξλε φανεται πως γργορα υιοθτησε την ιδα ενς ανοιχτο γμου. Κυνηγοσανε μαζ τις διες ερωμνες, η Μαρα ενθαρρνοντας τον Αλντους, γνωρζοντς τονε σε ωραες γυνακες που θαμαζε, προετοιμζοντας το δαφος και διασζοντς τον απ τα κουραστικ ερωτικ προκαταρκτικ. Ζλεια και κτητικτητα που αιχμαλωτζουν λλους, φανεται πως ποτ δεν τον αγγξανε πραγματικ, να σως συναισθηματικ μειονκτημα που οι αναγνστες του θα 'χουν αντιληφθε στα βιβλα του. Στο τλος της 10ετας του '30 μετακομσανε στο Λος Αντζελες που εκε η Μαρα γινε μλος του λεσβιακο κκλου του Χλιγουντ που λγεται τι περιελμβανε Μρλεν Νττριχ και Γκρτα Γκρμπο.
     Πηγανει στο Λονδνο που αρχζει να δημοσιογραφε σε λογοτεχνικς στλες,πως στην Athenaeum που εξδιδε ο Τζ. Μ. Μρε. Κποια απ τ' ρθρα αυτ εκδοθκανε το 1923 στη συλλογ On The Margin. Το 1918 νυμφεεται την αγαπημνη του Μαρα και 2 χρνια μετ γεννιται ο γις τους Μθιου. Ο γμος του ταν επιτυχημνος παρ' λο που η κ. Χξλε δεν ταν λογοτχνις, βοηθοσε μως πρα πολ, δακτυλογραφοσε τα χειργραφ του, καθς και φλων του κι τανε πολ καλ οικοδσποινα σ' λα τα μρη που ζσανε μαζ. Μετ τα Crome Yellow & Antic Hey, γινε αρκετ γνωστς οπτε εγκατλειψε τη δημοσιογραφα και το Λονδνο για πιο ηλιλουστους τπους.
Το περιφημτερο ργο του εναι Ο Θαυμαστς Καινοργιος Κσμος, μια δυστοπικ, εφιαλτικ, προφητικ ενατνιση ενς τλειου τεχνοκρατικ πολιτισμο μιας μελλοντικς κοινωνας που βασζεται στο φυσικ και ψυχολογικ καταναγκασμ. Η απαισιδοξη φουτουριστικ φαντασα του, που με τον Θαυμαστ Καινοριο Κσμο φτασε στο αποκορφωμ της, χρισε στη λογοτεχνα Επιστημονικς Φαντασας του 20ου αι. μερικς απ τις πιο σημαντικς στιγμς της. Εναι επσης γνωστς και για το ργο του Το Νησ (1962), να οικολογικ κι ανθρωπιστικ μανιφστο που θεωρεται προπομπς του κινματος των χππυς.
.

                         Ο Χξλε στα 32 του, το 1926

     Το 1955 η σζυγς του πθανε απ καρκνο μετ απ 36 χρνια γμου και τον επμενο χρνο ο Χξλε νυμφεθηκε τη συγγραφα και μετπειτα βιογρφο του Λρα Αρτσρα (Laura Archera, 1911-2007). Στη σντομη διρκεια της χηρεας του και συγκεκριμνα στις 24 Δεκμβρη 1955, πρε τη 1η του δση λυσεργικο οξως (LSD). Μχρι το τλος της ζως του (1964), συνχισε τα πειρματα πνω στη διερυνση της συνεδησης με ψυχοδηλωτικ (μεσκαλνη κι LSD), αφιερνοντας παρλληλα τον υπλοιπο χρνο του στη συστηματικ μελτη της ινδουστικς Θρησκεας και Φιλοσοφας. Τη 1η Γενρη 1958 κυκλοφρησε στη Να Υρκη απ τις εκδσεις Harper & Row το δοκμι του Επιστροφ στον Θαυμαστ Καινοργιο Κσμο (Brave New World Revisited), πνω στο παλαιτερο απαισιδοξο διγημ του επιστημονικς φαντασας, εν το 1959 τιμθηκε ως διηγηματογρφος απ την American Academy of Arts and Letters με το αν 5ετα λογοτεχνικ βραβεο της για το διο ακριβς διγημ του του 1932.
         Προσανατολστηκε λοιπν στη διερυνση της ανθρπινης συνεδησης, τη φτιση και τον μυστικισμ, ταν με συνδρομ του ψυχιτρου Χμφρε σμοντ (Humphry Fortescue Osmond 1917-2004) δοκμασε 1η φορ μεσκαλνη. Το 1954 δημοσευσε το πασγνωστο δοκμι του Οι Πλες Της Αντληψης (The Doors of Perception), για τη διερυνση της ανθρπινης συνεδησης υπ την επδραση των ψυχοδηλωτικν (επ του προκειμνου της μεσκαλνης), που θα γνει τα επμενα χρνια best seller, ιδως με τη ψυχεδελικ ξαρση της 10ετας του '60. Για το νο αυτ προσανατολισμ του, ο Λρυ σημεινει: "Το 1954 ανακοιννει την ανακλυψη του περσματος προς την ανατολ… τα ψυχοδηλωτικ μπορον να φρουνε τη φτιση, το κλειδ προς τους αντποδες του νου, την υπερβατικ εμπειρα. Μπορε κανες να μη θλει να κνει αυτ το ταξδι. Μπορε να μη τον ενδιαφρει καθλου η υπρβαση του πολιτισμικο του νου. Πολ ωραα. Ας μη πρει LSD. Μπορε πλι να θλει τη φτιση, αλλ ν' αντιτθεται στον απευθεας σντομο δρμο. σως να προτιμ τη δοκιμασα των λεκτικν ασκσεων και τελετουργιν. Πολ ωραα. Ας μην πρει LSD. Για σους μως μπορον να δεχτονε τη θεα χρη, ιδο: το πανρχαιο πρβλημα του πς να βγομε ξω χει επιτλους λυθε κι ο βιοχημικς μυσιτκισμς εναι να αποδεδειγμνο γεγονς… Ωστσο ο λντους Χξλε δεν διεκρυσσε κποιο τρπο φυγς απ τον παραλογισμ και την σημειολογικ τρλλα του 20ο αι. Το επμενο μνυμ του δεν ταν να μνυμα εφησυχασμο και απθειας Arhat (αρχτ εναι στο Βουδισμ το τελειοποιημνο ον, το πλρως απαλλαγμνο απ εγκσμιες επιθυμες και ψευδαισθσεις). Κανες σγχρονς του δεν τανε περισστερο αφοσιωμνος, παθιασμνος, προσηλωμνος στην ενεργητικ προσπθεια για τη καλτερη εκμετλλευση των δο κσμων".



    Στις 28 Μρτη 1962 εκδθηκε το τελευταο διγημ του με ττλο Το Νησ (Island), εστιασμνο κι αυτ στη χημικ ανπτυξη της συνεδησης, μα φωτειν ψυχεδελικ ουτοπα σ' αντθεση με τον απαισιδοξο Θαυμαστ Καινοργιο Κσμο, που απατησε σμφωνα με τον διο, 20 χρνια μελτης και στοχασμο και 5 χρνια συγγραφς. Η 20ετς του μελτη περιελμβανε μιαν απραντη ποικιλα θεμτων, πως ελληνικ Ιστορα, πολυνησιακ ανθρωπολογα, μεταφρσεις απ σανσκριτικ, κινεζικ και βουδιστικ κεμενα, επιστημονικ συγγρμματα φαρμακολογας, νευροφυσιολογα, ψυχολογα, εκπαιδευτικ συστματα, καθς επσης και διηγματα, ποιματα, κριτικ δοκμια, ταξιδιωτικος οδηγος, πολιτικ σχλια και συζητσεις με αμτρητους ανθρπους, απ φιλοσφους ως πρωταγωνστριες του κινηματογρφου κι απ τροφμους ψυχιατρεων ως μεγιστνες μσα σε λιμουζνες. Για το Νησ, ο Λρυ γραψε: "Αυτ το βιβλο εναι το αποκορφωμα ενς εξερευνητικο ταξιδιο που κρτησε 69 χρνια. Εναι να σπουδαο βιβλο. πως λα τα σπουδαα βιβλα, τσι κι αυτ παρεξηγθηκε στο καιρ του, γιατ βρισκτανε πολ πιο μπροστ απ' την εποχ του. Παρατανε δυνατ για το μυαλ τους. Το Νησ εναι μα πειρος, να ημισφαριο, νας ολκληρος γαλαξας...".


                              Ο Χξλε στα 33 του, το 1927

     Στις 12 Μη 1961 ο πολυσχιδς αυτς συγγραφας, ρρωστος πια απ καρκνο του λρυγγα, εχε δεχθει να ακμα πλγμα, ταν καταστρφηκε απ πυρκαγι το σπτι του στο Deronda Drive στο Hollywood Hills, μαζ μ' λο σχεδν το τερστιο αρχεο του, αφνοντς τον, πως ο διος θα πει, νθρωπο δχως περιουσα και δχως παρελθν. Στις 22 Νομβρη 1963 ο Χξλε σβησε απ' την ασθνει του αρκετ αθρυβα, καθς τα μσα μαζικς ενημρωσης σαν απασχολημνα κενη τη μρα με τη δολοφονα του προδρου Κννεντυ. Σμφωνα με τη γραπτ επιθυμα του (καθς δεν μποροσε πια να μιλσει), τα τελευταα 24ωρα της ζως του, η σζυγς του Λρα το χορηγοσε τακτς δσεις LSD και του διβαζε αποσπσματα απ τη Θιβετανικ Ββλο των Νεκρν. Το σμα του αποτεφρθηκε κι οι στχτες του τοποθετθηκαν στον οικογενειακ τφο των Χξλε στην Αγγλα.
    Για προβολ του ργου του, "ενς ανθρπου που δεν καθταν ποτ να ποζρει για το οριστικ προτρατο του, αλλ’ απλοστατα δεν μποροσε να ταιριξει απλυτα σε καμα ακαδημακ κατηγορα", πως τονε περιγραψε ο Λρυ, ιδρθηκε στις 25 Ιουνου 1998 στο Μνστερ της Γερμανας η Εταιρεα λντους Χξλε (Aldous Huxley Society, AHS) σε συνεργασα με το Κντρο Σπουδν για τον λντους Χξλε (Centre for Aldous Huxley Studies, CAHS) του τοπικο πανεπιστημου (Westfalische Wilhelms Universitat). Επσημο ργανο και των δο φορων εναι η ετσια επιθερηση Aldous Huxley Annual: A Journal of Twentieth-Century Thought and Beyond. Εκενος ο πολτροπος και πολυμαθς συγγραφας, που το ργο του, πεζογραφικ και δοκιμιακ, εναι κι νας διλογος της λογοτεχνας με την επιστμη, φαντστηκε να παγκσμιο κρτος που οι επιστημονικς κατακτσεις θα εφαρμζονταν σ' λους τους τομες της ζως και θα την λλαζαν ριζικ, εχε σβσει για πντα.



     “Αν οι πλες της αντληψης ανοξουν, καθετ θα παρουσιαστε στον νθρωπο πως εναι: πειρο...", γραψε κποτε ο εκκεντρικς γγλος ποιητς Ουλιαμ Μπληκ και δανειζμενος μια φρση απ' αυτν το διφορομενο στχο, ο Χξλε προχρησε στη συγγραφ ενς σχετικο δοκιμου, που αφηγεται μιαν κρηξη της αντληψης χρη στη μεσκαλνη. Γι’ αυτ το προφανστατα πρωττυπο ργο του, ακολουθθηκε παρμοια μια πρωττυπη συγγραφικ διαδικασα, αφο ο διος ως οικειοθελς πειραματζωο, σε συνεργασα μ' να ψυχατρο, προβη σε συστηματικ χρση LSD και μεσκαλνης, που ακολουθονταν απ μαραθνιες συζητσεις που ηχογραφονταν σε φορητ κασετφωνο, με στχο τη μγιστη δυνατ καταγραφ των παρενεργειν.

     Στο δοκμιο Οι Πλες Της Αντληψης, λοιπν, δνεται αυτ η πρωτγνωρη εμπειρα της χρσης, αλλ κι η ευρτερη στση του απναντι στο θμα των συγκεκριμνων ναρκωτικν, που απηχε την εποχ του, την εποχ των ψυχεδελικν 60'ς. Το ενδιαφρον του για το χρο και το χρνο μεινεται, τα ερεθσματα δεν υποτσσονται αυτματα κι μεσα στις ννοιες και το κυριτερο, οι οπτικς εντυπσεις γνονται εντοντερες, καθς το παραμικρ αντικεμενο εξαπολει μια εξοντωτικ ακτινοβολα κι ναν ανεπανληπτο μαγνητισμ με τη μορφ και το σχμα του, φλογερ σα χειροπιαστ και τα χρματα και τις εικνες του να συνθτουν να μεθυστικ πανηγρι. Για τις εμπειρες αυτς, γρφει συγκλονισμνος. Στις αρδες του εν λγω δοκιμου φανεται να επανεκτιμ τα πργματα, καταλγοντας στη θεωρα του Νου Κσμου, του Κσμου του Ασυνεδητου, που το διαβατριο παρουσιζεται με τη χρση παραισθησιογνων. Η τχνη με τα χρματα της στους πνακες ζωγραφικς, ο μαγνητισμς που προκαλε η γργορη εναλλαγ εικνας στον κινηματογρφο, ακμα κι η απχηση που φανεται να 'χουνε τα χρματα των πυροτεχνημτων, για τον διο δεν εναι παρ μηνματα γι’ αυτ το νο κσμο, μια ιδα που οφελει και το νομ του το αμερικανικ ροκ συγκρτημα, The Doors, ως οι πλες για ναν λλον, να νο κσμο.
     Ο συγγραφας του προφητικο αυτο βιβλου, εν' αυτς που 'πε: "Μνον να μεγλο λακ κνημα υπρ αποκντρωσης της εξουσας και της αυτοοργνωσης μπορε να σταματσει τη σημεριν τση προς ολοκληρωτισμ. να πργματι αποτελεσματικ ολοκληρωτικ κρτος θα 'ν' αυτ που το ισχυρ διευθυντριο πολιτικν αρχηγν και της στρατις των μνατζερ ελγχουν να πληθυσμ σκλβων χωρς να χρειζεται ν ασκσουν εξαναγκασμ, γιατ θα τους αρσει η σκλαβι τους και το να τους αρσει, χει ανατεθε απ' τα σημεριν ολοκληρωτικ κρτη σ' υπουργεα προπαγνδας, στους εκδτες, στους μιντιρχες, στους δασκλους και καθηγητς". (1962 1 χρνο πριν πεθνει).



     Το 1926, ο Χξλε πραγματοποησε να ταξδι στις ΗΠΑ που -δεν επρκειτο να την εγκαταλεψει ποτ, βρσκοντας εκε το αληθιν σπτι του. Στην αρχ τανε σκεπτικς για τη χρα, νιθοντας βολα με την ασυνθιστη συμβωση πουριτανισμο κι ηδονισμο. O Μακιαβλι των μσων του 20ο αι., θα τανε διαφημιστς. O Ηγεμν του, πραγματεα της τχνης και της επιστμης να κοροδεεις συνεχς τον κσμο. Αλλ προσελκστηκε απ 2 θλγητρα που μνο η Καλιφρνια μποροσε να προσφρει: τα λεφτ του κινηματογρφου κι ιδιατερα το θυμαμα των φτηνν θρησκειν και διαφωτισμν. Εδε απ κοντ το σστημα της γραμμς παραγωγς γραμμς συναρμολγησης του μεγιστνα της αυτοκινητοβιομηχανας Χνρι Φορντ και συνλαβε την ιδα πως ο φορντισμς, αν εφαρμοζτανε σε κθε περιοχ του επιστητο και της κοινωνικς διαβωσης, θα μποροσε στο πολ μακριν μλλον ν' αντικαταστσει χι μνο τα πολιτικ συστματα αλλ και τις θρησκεες. Αποδεχθηκε τι σε μεγλο βαθμ το μακριν μλλον δεν ταν και τσο μακριν.
     Φαντστηκε να παγκσμιο κρτος που οι επιστημονικς κατακτσεις θα εφαρμζοντανε σ' λους τους τομες της ζως και θα την λλαζε ριζικ. Κι αυτ που φαντστηκε, -δεν απεχε και πολ απ τη πραγματικτητα-, το μετφερε το 1932 στο διασημτερο μυθιστρημ του, απ τα κορυφαα του 20ο αι., το Θαυμαστ Καινοργιο Κσμο. Βρισκμαστε στο 632 μ.Φ. (μετ Φορντ), σ' να παγκσμιο κρτος που χουν εξαφανιστε λες οι ασθνειες του παρελθντος: δεν υπρχει παρελθν, η σεξουαλικ ελευθερα εναι απλυτη, δεν υπρχει πενα, πνος και δυστυχα, τχνη δεν υφσταται, οτε γχος νευρσεις κι η οικογνεια χει καταργηθε. Το παρελθν εναι πλον ταμπο, δε γνονται πια πλεμοι, δεν υπρχει Ιστορα, οτε καν μνμη της Ιστορας. Ωστε ταν πολλ χρνια μετ ο Φρνσις Φουκουγιμα προβλεπε το τλος της Ιστορας δεν λεγε κτι νο. Οι θρησκεες σ' αυτ την ευτυχισμνη μυρμηγκοφωλι χουν εκλεψει. Ο καταναλωτισμς εναι η να και μνη θρησκεα. Οι νθρωποι δε γερννε κι ταν πεθανουν αποτεφρνονται κι η τφρα τους χρησιμοποιεται ως λπασμα για ν' αναπτυχθον τα φυτ. Πεθανουν γαλνιοι γιατ εναι χρσιμοι και μετ το θνατ τους.



     Ο Θαυμαστς Καινοργιος Κσμος του εναι ο Brave New World (Σαξπηρ: Τρικυμα), που αναφρεται, πως επισημανει ο Τεοντρ Αντρνο, στον Νο Κσμο, την Αμερικ, το εργαστρι της κοινωνας του μλλοντος.
Ο νος θαυμαστς κσμος εναι μια ταξικ κοινωνα που υφσταται να ολοκληρωτικ καθεστς, που δεν υπρχει οικογνεια, χει απαλειφθε η ιστορικ μνμη κι υπρχει νας γενικευμνος ηδονισμς ως τρπος ζως. λα εναι ρευστ και δεν υπρχει καμμα δσμευση καθς ‘λοι ανκουν σ' λους’. Η αναπαραγωγ του ανθρπινου εδους δεν γνεται με φυσικ τρπο αλλ στα κρατικ εργαστρια, με τη μθοδο του κλωνισμο κι ανλογα με τη ποστητα οξυγνου που παρχεται στα μβρυα παργονται πντε τποι ανθρπων: οι λφα, οι Βτα, οι Γμμα, οι Δλτα κι οι ψιλον. Δεδομνου λοιπν τι οι ικαντητες κι η ευφυα προκαθορζονται, ο καθες κνει τη δουλει που εναι βιολογικ προορισμνος κι τσι οι αποτυχες κι οι διαψεσεις ανκουνε στο παρελθν.
     Ο ηδονισμς εναι το νημα και ο τρπος ζως των ντων αυτο του νου κσμου. Το σεξ εναι ελεθερο και μλιστα η πολιτεα το προπαγανδζει -οι πντες ανκουν στους πντες- κοινοκτημοσνη σ' λο της το μεγαλεο, παρχοντας μλιστα και νες μορφς ηδονς. λοι παρνουν να ναρκωτικ που αποκαλεται σμα και τους δημιουργε αισθματα ηδονικς ευφορας. Στη κοινωνα τοτη χουν εξαλειφθε οι αρρστιες, εναι να στατιστικ και προκαθορισμνο μρφωμα που δεν υπρχει τποτε που να μην χει προβλεφθε. και εξαφανζει λες τις δυσρεστες συνπειες που προκαλε συχν η ασθηση χρου και χρνου. Τους χορηγεται σμα και την ρα που πεθανουν παρακολουθντας πορνογραφικς ταινες.


                                    Ο Χξλε στα 53 του, το 1947

     Αρχηγς λοιπν αυτο του κρτους των νων ηλιθων, εναι κποιος Μουσταφ Μοντ. (Εχει υποστηριχθε τι το πρτυπ του ταν ο τορκος ηγτης Μουσταφ Κεμλ, μως κι λλα ονματα που παρελανουνε στο μυθιστρημα παραπμπουν σε ιστορικ πρσωπα). Δεν υπρχει πνος, πενα και δυστυχα. Αυτς λοιπν εναι ο 2ος κεντρικς ρωας, αλλ εναι γριος, να κατλοιπο του σαιξπηρικο κσμου (δηλαδ ο τελευταος νθρωπος), που δεν αντχει τη κοινωνα των αυτομτων κι αυτοκτονε. Ο Μουσταφ Μοντ, αυτς ο ψυχρς θεωρητικς της ευτυχας, μοιζει με μαριοντα -αλλ τσι μοιζουν κι λλοι χαρακτρες του βιβλου.
     Αυτς ο κσμος, εν τοτοις, που χει χαθε η ουσα της ελευθερας και της ατομικς ευθνης, δεν εναι αλβητος. Σε μια τοποθεσα του Νιου Μξικο βρσκεται να στρατπεδο περιφραγμνο με ηλεκτροφρο συρματπλεγμα, μια αποικα Αγρων που εναι κατλοιπο του παλιο πολιτισμο. Κανες, εκτς απ κποιους υψηλβαθμους Αλφα, δεν επιτρπεται να το επισκεφθε. Κι ταν νας απ τους Αγρους (που πρτυπ του εναι κατ κποιο τρπο ο ευγενς γριος του Ρουσ) βρσκεται σε αυτν το θαυμαστ καινοργιο κσμο, αναφωνε επαναλαμβνοντας τα λγια της κρης του Προσπρο, Μιρντα, στη Τρικυμα του Σαξπηρ (5η πρξη, 1η σκην): "Τ πολλ μορφα πλσματα εναι εδ! Τ ωραα που εναι η ανθρωπτης! Ω! εξασιος νος κσμος"! (μτφρ.: Βασλη Ρτα).
     Ο ττλος του μυθιστορματος, εναι βεβαως ειρωνικς, αφο το παγκσμιο κρτος του Μουσταφ Μοντ δεν χει καμι σχση με το νησ του Προσπρο. Για τοτο και σντομα ο Αγριος διαπιστνει πως τα θαματα που τον εντυπωσασαν εναι κυρα. Οτι εναι πλασματικ κι επικνδυνη αυτ η απλυτη ευτυχα, αφο μας αποκπτει απ την αιτα των πραγμτων. Οτι η αφθονα κι η ποστητα δεν μπορον ν' αντικαταστσουνε τη ποιτητα. Οτι η ζω αποκτ το πραγματικ της νημα ταν χουμε να σκοπ, ταν αγαπμε, ταν ανκουμε κπου, ταν χουμε δικαωμα ακμη και στη δυστυχα. Κι τη στιγμ που λ' αυτ παουν να υπρχουν, η ζω χνει κθε νημα. Γ' ιαυτ και στο τλος ο δυστυχς Αγριος αυτοκτονε.



     Τελικ, ποιος, ραγε, χει δκιο, ο Χξλε ο ργουελ, (ας βλουμε στο λογαριασμ και τον Κουρτ Βνεγκατ, με το Σφαγεο Νο 5). Διερωτται ο Νιλ Πστμαν στο βιβλο του Τηλεραση, ο πολιτισμς του θαντου. Ο τελευταος θεωροσε τη τηλεραση ως κρσιμο εργαλεο για το νο πολιτισμ και το νο ολοκληρωτισμ. Κι αυτ γιατ η τηλεραση συνιστ μα μεταφορ (metaphora) κι η μεταφορικ λειτουργα της συνσταται στους συμβολισμος των πληροφοριν της, τις πηγς, τη ποιτητα και τη ταχτητα της ενημρωσης και το περιβλλον στο οποο παργονται οι ειδσεις. Με τη μεταφορικ της λειτουργα, η τηλεραση ποιε πολιτισμ, διτι μεταβλλει ριζικ τον τρπο και το περιεχμενο του δημσιου διαλγου, πολιτισμ που απομυζονε τα χχανα κι ο νηπιακς λγος των δημσιων συζητσεων, να πολιτισμ συνεχν κκλων ευτελος ψυχαγωγας και γι' αυτ ικαν να εξαλεψει τον πολιτισμ. Ο Πστμαν παραδχεται πως υφστανται οι πολιτισμο-φυλακς κι οι μηχανισμο ελγχου της σκψης πως ακριβς τις περιγραψε ο ργουελ, τι ο σγχρονος πολιτισμς χαρακτηρζεται απ την υπερπληροφρηση που πνγει την αλθεια μες στο θρυβο και τη σγχυση -γεγονς που καθιστ χρηστη την απαγρευση- καταλγοντας στην καταξωση της κοινοτοπας, των σκουπιδιν και του ανεξντλητου χχανου. Σμερα, βασανιζμαστε, πως ο πληθυσμς στο Θαυμαστ Καινοργιο Κσμο του Χξλε, χι γιατ γελμε αντ να σκεφτμαστε, αλλ γιατ δε ξρουμε οτε γιατ γελμε οτε για ποιο λγο χουμε σταματσει να σκεφτμαστε.
     "Σκφτομαι" γραφε για τις ΗΠΑ ο Νρμαν Μιλερ (Μγισσα Τχνη) "τι αυτ τη πλοσια κι ισχυρ χρα… αυτ την εταιρικ γη δχως ενστικτδη αντδραση στην αισθητικ που τρα διδιδε σ' ολκληρο τον κσμο, τη χειρτερη εφαρμοσμνη αισθητικ στην ιστορα του κσμου… αυτ τη λαμαργη δημοκρατα που κατψυξε το φα της προτο το κψει... αυτ τη σαδιστικ επαναστατημνη Δημοκρατα που τις ρεσαν τα πτσινα, τα σαδομαζοχιστικ... ναι, αυτ η Αμερικ, η τρομοκρατημνη, κλλιστα χρειαζτανε τη τηλεραση - εμαι εδ για να σε νεκρσω, το χρειζεσαι"!



     Για τη τηλεραση τα πντα εναι η στιγμ, λα εναι στιγμιαα και ταυτχρονα. Το πνεμα δεν εναι πια παρ η οργανωμνη νοημοσνη, η δεξιοτεχνα, η σκηση καθς κι η ευτελς χρησιμοθηρικ εξυπνδα. Η κουλτορα ως καλλιργεια δεν εναι παρ μια επφαση που χρησιμεει ως λλοθι ναντι των βαρβρων, που εναι οι απκληροι, οι μετανστες. Η τηλεραση διχοτομε απλυτα τη φαντασα, που χνει τις αποχρσεις, παοντας να 'ναι φαντασα. Απομνει τσι μνον ο δαιμονισμς που εναι "η μιλι της βουβαμρας" (Κκεργκωρ) του αποβλακωμνου και χειραγωγημνου ιδιτη κι ο ζωδης ηδονισμς ως το νημα της ζως του, πως εχε προβλψει ο Χξλε, αυτς που επε τι: "Μπορε αυτς ο κσμος να 'ναι η κλαση κποιου λλου πλαντη". Ο σατιρικς και σκεπτικιστς Χξλε δεν μας λει πουθεν αν και πς μπορε να γεφυρωθε το χσμα ανμεσα στον κσμο του Αγρου και του παγκσμιου κυβερντη Μουσταφ Μοντ. Το πρβλημα παραμνει λυτο και στη δικ μας εποχ, επιβεβαινονας αυτ τον προφητικ συγγραφα που γραψε πως "Το μλλον εναι προβολ του παρντος".
     "νας συγγραφας σαν τον Χξλε δεν χει το δικαωμα να προδδει το μλλον, πως κανε σ’ αυτ το βιβλο" γραψε για τον Θαυμαστ καινοργιο κσμο ο Χ. Γκ. Γουλς, τα ουτοπικ βιβλα κι η πστη στη προδο του οποου, δεν ρεσαν διλου στον Χξλε. Οταν εκδθηκε το δικ του δυστοπικ μυθιστρημα, δεν ταν λγοι σοι το αντιμετπισαν αρνητικ, ιδιατερα στις ΗΠΑ. Η μεγλη αξα του θα αναγνωριζταν αρκετ χρνια αργτερα. Εκενοι που θα το εκτιμοσαν απ την αρχ ταν οι φιλσοφοι κι οι βιολγοι. Αυτονητο, θα λεγε κανες, αφο προερχταν απ οικογνεια βιολγων, που ανκε κι ο παππος του, Τμας Χνρι Χξλε, αποκαλομενος και μπουλντγκ του Δαρβνου κι ο αδελφς του Τζολιαν. Ο ενημερωμνος αναγνστης θα διαπιστσει απ τις πρτες ακμη σελδες τι η σκι του Κρολου Δαρβνου πφτει βαρι πνω στον Θαυμαστ καινοργιο κσμο.


                   Ο Χξλε στα 35 του, το 1929

     90 τη μετ τη 1η κδοση του μυθιστορματος εμες θαυμζουμε σα με μεγλην ακρβεια προβλεψε ο Χξλε: τον κλωνισμ, τα ταξδια στο Διστημα, τα ιδιωτικ ελικπτερα, τις πολυεθνικς εταιρεες, τα ψυχοτρπα φρμακα και τα ναρκωτικ που αλλζουνε την ασθηση του χρου και του χρνου. Για τοτο το τελευταο, πειραματστηκε παρνοντας LSD κι γραψε να βιβλο βασικ στη παγκσμια βιβλιογραφα με ττλο The Doors of Perception (Οι Πλες Της Αντληψης). Απ' αυτ επηρεστηκε ο Τζιμ Μρισον κι ονμασε Doors το συγκρτημ του. Στον Χξλε και στο σμα παραπμπει το δισημο τραγοδι Lucy in the Sky with Diamonds των Μπιτλς. Στο σμα επσης μπορε κανες ν' αναγνωρσει ιδιτητες του βλιουμ κι ιδως του ecstacy, ακμη και του Viagra. Ο καταναλωτισμς, που τενει ν' αντικαταστσει τη θρησκεα -κατ συνπεια κθε χρηστο υπαρξιακ ερτημα κι λη τη μεταφυσικ που προηγθηκε- κι υπρχει κνδυνος ν' αποκτσει καθεστωτικ χαρακτρα, προβλφθηκε απ τον διο. Σε μια κοινωνα που χουν οριστε κι ρα απαντηθε τα πντα, ερωτματα δεν υπρχουν.
     Αν σκεφθε κανες τη πολιτικ το ενς παιδιο στη Κνα θα τονε θυμηθε και τα σα χει γρψει για τον λεγχο των γεννσεων. Ο κλωνισμς κι η γενετικ μηχανικ που 'ναι καθημεριν πρακτικ σε παγκσμιο εππεδο, 1η φορ εφαρμζονται με ττοιαν ανατριχιαστικ αποτελεσματικτητα στο Θαυμαστ Καινοργιο Κσμο. Το τι σμερα χουμε πολλς φορς την ασθηση τι ζομε χαρς αλλ δεν τις χαιρμαστε τονε θυμζει που πολ πριμα μας ειδοποησε τι ττοιος θα 'ναι ο κσμος του μλλοντος. Στο μυθιστρημα επσης, χουμε 2 παρλληλους κσμους: του Μουσταφ Μοντ και του Αγριου. Σ' να παρμοιο σμπαν ζομε δυστυχς και σμερα. Το τι ο Θαυμαστς Καινοργιος Κσμος εκδδεται το 1932 χει τη σημασα του, αφο ττε παρατηρεται η ραγδαα νοδος του ναζισμο και του ολοκληρωτισμο που θα κυριαρχοσε και θα σρωνε την Ευρπη.
     Ο Χξλε πθανε στις 22 Νοεμβρου 1963, την ημρα που δολοφονθηκε ο Τζον Κνεντι. Για πολλος ιστορικος η μρα αυτ, που μσω της τεχνολογας η ανθρωπτητα ζοσε μσω της τηλερασης να γεγονς τη στιγμ σχεδν που συνβη, σηματοδοτε τη γννηση του παγκσμιου χωριο. Στις 13 Φλεβρη 2017 δημοσιετηκε στους New York Times ρθρο του συγγραφα Charles MacGraph, πρην αρχισυντκτη του Book Review της εφημερδας, με ττλο Which Dystopian Novel Got it Right: Orwell’s 1984 or Haxley’s Brave New World?. Ο συγγραφας του συμπερανει πως ο Χξλε χει περισστερο δκιο απ τον Οργουελ. Εναι ζτημα λλης τξεως φυσικ, κι οι 2 γνριζαν ριστα τα βιβλα των συγγραφων της ουτοπας που εχανε προηγηθε κι ταν αμφτεροι βουτηγμνοι ως τον λαιμ στην εποχ τους.


     Η διορατικτητα του Χξλε τονε καθιστ μεταξ των συγγραφων του 20ο αι., ναν απ τους οξυδερκστερους οδηγος για το μλλον. Ακμη κι οι δευτερεουσες φρσεις του χουνε πρωτεουσα σημασα για τη κατανηση των καιρν μας. Στη διρκεια του A' Παγκ. Πολ., πριν ακμη την εμπλοκ της Αμερικς, προειδοποιοσε: "Φοβμαι την αναπφευκτη επιτχυνση της αμερικανικς κυριαρχας του κσμου, που θα 'ναι απληξη της σγκρουσης αυτς… η Ευρπη θα πψει να 'ναι πια Ευρπη". Οι καιρο μας απηχον αυτ το ασθημα, μολοντι εναι πια πολ αργ να γνει οτιδποτε για την αποτροπ του. H χειρτερη μορα ενς προφτη εναι να βγουν αληθινς οι προφητεες του ταν πια λοι τον μισον εξαιτας της διορατικτητς του.
     Το σημαντικτερο μυθιστρημ του, εναι μια κατ πολ βαθτερη ματι στη μορφ της μελλοντικς τυραννας απ ,τι το 1984, το ραμα του Οργουελ, για τη σταλινικ τρομοκρατα. O κσμος που περιγρφει εκε ο Χξλε διαφρει ριζικ τρπο απ το ραμα του Οργουελ, της εποχς που συνετρβη το ανθρπινο πρσωπο. Τα θματα του Χξλε αποδχονται, (αν δεν καλωσορζουν) τη σκλαβι τους, δεχνοντας την δια παθητικτητα, πως οι σημερινο νθρωποι απναντι στο πολιτισμ της ψυχαγωγας. Το 1984 δεν φθασε ποτ, αλλ ο Θαυμαστς Καινοργιος Κσμος βρσκεται ολγυρ μας.
     Ενας λλος λγος (εκτς απ την ημερομηνα θαντου του) για τη λθη του Χξλε, ταν η σνδεσ του με την Ομδα του Μπλομσμπερι, την αναιμικ κενη παρα που στοιχεινει τ' αγγλικ γρμματα πως η αιμοφιλα τους γαλαζοαματους. Τα μυθιστορματ του, της 10ετας του '20 απ το Αντικ Χαη (ονομασα παλιο λακο χορο) ως το Στξη Αντστιξη τανε σκληρς στιρες της μεσοαστικς τξης του καιρο του, αλλ χουνε χσει πια την οξτητ τους. Ομως, πως δεχνει ο Νκολας Μρει στη πλοσια βιογραφα του, ο Χξλε αποδεσμεθηκε απ το Μπλομσμπερι.



     Παρλληλα κι αντθετα, απ πολλος συναδλφους του μετανστες στο Χλιγουντ που σνομπρισαν τον κινηματογρφο, γινε πετυχημνος σεναριογρφος, πως δεχνουν οι συνεργασες του στο Περηφνεια και προκατληψη και Τζιν Ερ. Το μεγλο του ενδιαφρον μως ταν το μυστριο του ανθρπινου πνεματος κι η δναμη των φαρμκων ν' ανοξουν τα ρια του νου, που συσκοτζει ο αγνας για επιβωση. Στις Πλες της αντληψης το προφητικτερο σως βιβλο του, περιγρφει να απγευμα του 1953, ταν πρωτοπρε μεσκαλνη κι εδε να σουπερμκετ να μεταμορφνεται σε θαυμσιο καθεδρικ να. Πστευε τι τ' ανθρπινα πλσματα πντα χρειζονται κποια χημικ ουσα για να ολοκληρσουνε τις διανοητικς τους δυνμεις. Ζτησε καθς ταν ετοιμοθνατος να του κνουν ενσεις με LSD και βυθστηκε στο τελευταο του κμα, πιστεοντας τι μεταφρεται προς το φως. Ισως τανε περεργος να δει πς η συνεδηση του θαντου του, θα μεταμορφωνταν απ το παραισθητικ φρμακο κι σως τσι η ερευνητικ του δινοια ζησε ς την στατη στιγμ.

ΡΗΤΑ:

 * Σε τελευταα ανλυση, καλτερα να 'σαι καλς αστς, πως λλοι, παρ κακς μπομ ψευτοαριστοκρτης διανοομενος Β' κατηγορας.
 * Εμπειρα δεν εναι αυτ που σου συμβανει. Εναι αυτ που κνεις σε σχση με αυτ που σου συμβανει.
 * Οι ατομικο επιστμονες ετοιμζουν το κρεβτι που θα ξαπλσει πνω του η ανθρωπτητα.
 * Πολλς δικαιολογες εναι πντα λιγτερο πειστικς απ μα.
 * Διανοομενος εναι κποιος που ανακλυψε κτι πιο ενδιαφρον απ το σεξ.
 * Για το σκλο του, κθε νθρωπος εναι Μγας Ναπολων. Σ’ αυτ οφελεται κι η μεγλη δημοτικτητα των σκλων.
 * Δεν εμαι ο καπετνιος της ψυχς μου. Εμαι απλς ο πιο θορυβδης επιβτης.
 * Παρθενα: Η πιο αφσικη απ λες τις σεξουαλικς αποκλσεις.
 * Η καταπιεσμνη παρρμηση ξεχειλζει, γνεται συνασθημα, το συνασθημα πθος, το πθος τρλλα.
 * Η αλθεια εναι σημαντικ, αλλ απ πρακτικ σκοπι η σιωπ γρω απ την αλθεια εναι σημαντικτερη.
 * Η αλθεια εναι σημαντικ, αλλ απ πρακτικ σκοπι η σιωπ γρω απ την αλθεια εναι σημαντικτερη.
 * Οι περισστεροι απ εμς παραμνουμε αδαες γρω απ τον εαυτ μας, επειδ η αυτογνωσα εναι επδυνη και προτιμομε την απλαυση της ψευδασθησης.

 

 * Ντρπομαι λγο που μετ απ 45 χρνια ρευνας και μελτης, η καλτερη συμβουλ που μπορ να δσω στους ανθρπους εναι να φρονται στους λλους με λιγκι περισστερη καλοσνη.
 * Η ιατρικ επιστμη χει σημεισει τσο μεγλη προδο, που δεν χει μενει σχεδν καννας νθρωπος υγις.
 * Προσξτε να μην εστε υπερβολικ λογικο. Στη χρα των τρελν, ο μυαλωμνος νθρωπος δεν γνεται βασιλις. Τον λιντσρουν.
 * Το ζτημα για την επμενη γενι δεν θα εναι το πς θα απελευθερωθον οι μζες, αλλ μλλον πς θα πειστον να αγαπσουν τη δουλεα τους.
 * σο πιο δυνατ και πρωττυπο να μυαλ, τσο περισστερο θα χει κλση προς τη θρησκεα της μοναχικτητας.
 * Οι ελευθερες δεν χαρζονται, παρνονται.
 * Η τεχνολογικ προδος απλς μας δωσε πιο αποτελεσματικ μσα για να οπισθοδρομσουμε.
 * Ο πατρας μου θεωροσε ναν περπατο στα βουν ισοδναμο του να πηγανεις στην εκκλησα.
 * Ο θνατος εναι το μνο πργμα που δεν χουμε καταφρει ακμη να εκχυδασουμε τελεως.
 * Μετ τη σιωπ, αυτ που εναι πιο κοντ στο να μπορσει να εκφρσει το ανεπωτο εναι η μουσικ.
 * Το μρμαρο, πως το αντιλαμβνομαι, καλπτει μια πλειδα απ αμαρτες.
 * Υπρχει μνο να σημεο στο σμπαν που μπορες να εσαι σγουρος τι μπορες να βελτισεις, και αυτ εναι ο διος σου ο εαυτς.
 * Εμαστε λοι ιδιοφυες μχρι την ηλικα των δκα ετν.
 * σο οι νθρωποι προσκυνον τους Κασαρες και τους Ναπολοντες, οι Κασαρες και οι Ναπολοντες θα ρχονται στην εξουσα και θα κνουν τη ζω μας δσκολη.
 * Δεν φτνουμε στην ευτυχα μετ απ να συνειδητ κυνγι της ευτυχας. Η ευτυχα εναι συνθως το παραπρον λλων δραστηριοττων.
 * Με ψυχολογικος ρους, φανατικς εναι εκενος που συνειδητ προσπαθε να αντισταθμσει σε υπερβολικ βαθμ μια μυστικ αμφιβολα.
 * Σε κθε αγνα δρμου ανμεσα στον ανθρπινο πληθυσμ και στους φυσικος πρους, ο χρνος εναι εναντον μας.
 * Το να βλπουμε τον εαυτ μας, πως τον βλπουν οι λλοι, εναι να πολ χρσιμο χρισμα. Και εναι εξσου σημαντικ η ικαντητα να βλπουμε τους λλους πως βλπουν οι διοι τον εαυτ τους.

 * Οι παροιμες εναι κοινοτοπες μχρι να αποκτσεις προσωπικ εμπειρα για το πσο αληθινς εναι.
 * Τα δεδομνα δεν παουν να ισχουν μνο και μνο επειδ δεν λαμβνονται υπψη.
 * Σ' να καλ και σ' να κακ βιβλο κρβεται μσα τους ο διος κπος.
 * Η Ιλιδα γρφτηκε ετε απ τον μηρο ετε απ κποιον λλον με το διο νομα!
 * Η μνμη κθε ανθρπου εναι η ιδιωτικ του λογοτεχνα.
 * Η τλεια δικτατορα θα χει την εμφνιση της δημοκρατας. Μια φυλακ χωρς τοχους στην οποα οι κρατομενοι δεν θα ονειρεονται να δραπετεσουν. να σστημα δουλεας που, χρη στην κατανλωση και τη διασκδαση, οι δολοι θα αγαπσουν τη δουλεα τους...


                        Ο οικογενειακς τφος του λντους Χξλε

ΕΡΓΑ:

Μυθιστορματα

Crome yellow (Κτρινο κρουμ / Ο κτρινος πργος, 1921)

Antic hay (Κολασμνος χορς, 1923)
Those barren leaves (Αυτ τα γυμν φλλα, 1925)
Point counter point (Κοντραποντο / Αντστιξη, 1928)
The rest cure (Αναγκαστικ ανπαυση, 1930)
After the fireworks (Μετ τα πυροτεχνματα, 1930)
The Gioconda smile (Το χαμγελο της Τζοκντα, 1932)
Brave new world (Θαυμαστς καινοριος κσμος, 1932)
Eyeless in Gaza (Αμματος στην Γζα, 1936)
After many a summer (Μετ απ πολλ καλοκαρια, 1939)
Time must have a stop (Ο χρνος πρπει να κνει μια στση, 1944)
Ape and essence (Ο πθηκος και η αλθεια, 1948)
The genius and the goddess (Ο μεγαλοφυς κι η θε, 1955)
Island (Το νησ, 1962)

Δοκμια

Music at night (Μουσικ τη νχτα, 1931)
Ends and means (Σκοπο και μσα, 1937)
The doors of perception (Οι πλες της αντληψης, 1954)
Heaven and Hell (Κλαση & Παρδεισος, 1956)
Brave New World Revisited (Επιστροφ στον Θαυμαστ Καινοριο Κσμο, 1958)
Literature and Science (Λογοτεχνα κι επιστμη, 1963)




====================


                          Οι Πλες Της Αντληψης
(απσπ.)

 -"ργησες! ργησες πλι, πως πντα!" Η φων του Τζουντ εχε ναν τνο αυστηρ κι επιτιμητικ. Οι λξεις πεφταν κοφτς, σα ραμφσματα.
     "Σα να 'μαι εγ καρδι κι αυτς κτσυφας", σκφτηκε φουρκισμνος ο Μιλς Φνινγκ "κι ωστσο εναι η αφοσωση προσωποποιημνη και θα 'ταν ξιος να κνει για μνα οτιδποτε. Αλλ γι' αυτ ακριβς, φαντζομαι, θεωρε δικαωμα του να σπζει το τσφλι μου, κθε φορ που με βλπει". βγαλε το συμπρασμα, πως τσες φορς πρωττερα, πς, στη πραγματικτητα, καμμι απολτως συμπθεια δεν αισθανταν για τον Κλιν Τζοντ. "Εναι ο πιο παλις μου φλος, πο, ββαια, σε τελευταα ανλυση, δεν τον συμπαθ διλου. Κι μως... κι μως ο Τζοντ ταν να στριγμα κι ξιζε να του 'χεις κποιαν επιεκεια".
 -"Ορστε, πρε την αλληλογραφα σου", εξακολοθησε η αυστηρ φων.
     Ο Φνινγκ πρε το μικρ πακτο μουρμουρζοντας. Εναι αδνατο, τελοσπντων, να γλιτσει κανες απ' τα γρμματα. Φτνουν ακμα ως κι εδ, στη Ρμη. Φανεται πς τρυπνουν παντο, σαν τα μικρβια πο περννε το φλτρο. Τ ευτυχισμνοι πο ταν οι νθρωποι πριν βρεθονε τα ταχυδρομεα! Καθς ρουφοσε τον καφ του, κοταξε, πνω απ' τα χελη του φλιτζανιο, τις διευθνσεις στους φακλλους.
 -"Πρτος εσ θα παραπονισουν αν δε σου 'γραφαν", καμε επιθετικ ο Τζουντ. "Ορστε τ' αυγ σου. βρασε ακριβς τρα λεπτ, το πρσεξα εγ ο διος".
 -"Κνεις λθος", απντησε ο Φνινγκ καθς παιρνε τ' αυγ. "Πρτος εγ θα χαιρμουνα. Γιατ ταν σου γρφουν οι νθρωποι, σημανει πς υπρχουνε και το μνο πο ζητω, εναι να πιστψω πς ο κσμος δεν υπρχει. Οι αμαρτωλο φεγουν, ακμα κι ταν δεν τος καταδικει καννας. Πς τος καταλαβανω! Τα γρμματα μως δε σ' αφνουν να κρυφτες σαν τη στρουθοκμηλο. Οι φροδιστς λνε..."
     Σταμτησεν απτομα. Στο κτω-κτω, μιλοσε στον Κλιν, μλιστα, στον Κλιν. Αυτ το εδος της εξομολγησης και της αυτοκατηγορας δεν στεκε διλου. τανε περιττ να δσει στον Κλιν την ευκαιρα να πει κτι δυσρεστο. Ωστσο, αυτ πο εχε αρχσει να λει για τος φροδιστς, ταν πρωττυπο.
 -"Οι φροδιστς..." ρχισε πλι να λει...
__________________________

                         Ο Θαυμαστς Καινοριος Κσμος
(απσπ.)

     Ζομε μαζ με λλους ανθρπους, επιδρομε πνω τους, αντιδρομε σαυτος. Αλλ πντοτε και κτω απ λες τις πιθανς συνθκες, εμαστε μνοι. Οι μρτυρες πηγανουν στην αρνα πιασμνοι χρι χρι, αλλ σταυρνονται μνοι. Αγκαλιασμνοι οι εραστς προσπαθον απεγνωσμνα να ενσουν τις μεμονωμνες τους εκστσεις σε μια μοναδικ υπρβαση του εαυτο τους. Μταια… Απ την δια του τη φση το κθε πνεμα εναι καταδικασμνο να υποφρει και να απολαμβνει μσα στη μοναξι. Οι αισθσεις, τα αισθματα, οι διαθσεις, οι φαντασισεις- λα αυτ εναι ιδιωτικ υπθεση και- εναι αδνατο να μεταδοθον παρ μονχα με τη βοθεια συμβλων, κι οπωσδποτε απ δετερο χρι.
     Εν τλει, η Ουτοπα φανεται πως βρσκεται πολ πιο κοντ μας απ ,τι θα μποροσαμε να φανταστουμε μλις πριν δεκαπντε χρνια. λλωστε, την εχα φανταστε σαν κτι υπαρκτ μετ 600 χρνια μλλοντος. Σμερα μου φανεται πολ πιθαν να μας πλακσει η φρκη μσα σε ναν μλις αινα. πως και θα συμβε, αν στο μεταξ δεν τιναχθομε μνοι μας στον αρα. Πργματι, αν δεν διαλξουμε την αποκντρωση και την εφαρμοσμνη επιστμη, χι ως σκοπ αλλ ως μσον για μια γενι ελεθερων ατμων, χουμε να διαλξουμε μνο μα απ τις ακλουθες δο δυναττητες: ετε ναν αριθμ εθνικν, στρατιωτικοποιημνων ολοκληρωτισμν που θα χουν για βση τους την τρομοκρατα της ατομικς βμβας και για επακλουθ τους τη καταστροφ του πολιτισμο (, αν ο πλεμος εναι περιορισμνος, τη διαινιση του μιλιταρισμο), ετε ναν υπερεθνικ ολοκληρωτισμ, που θα τον γεννσει το κοινωνικ χος που θα 'ρθει σαν αποτλεσμα μιας γργορης τεχνολογικς ανπτυξης γενικ και της εξπλωσης της ατομικς ενργειας ειδικ, καθς και την αντπυξη εξ αιτας της ανγκης για αποτελεσματικτητα και σταθερτητα, της τυραννας του κρτους πρνοιας της Ουτοπας.
____________________________

                                   Επιστολ Στον ργουελ

     Λγους μνες αφο το 1984 του George Orwell τοποθετθηκε στα ρφια βιβλιοπωλεων, ο Huxley του 'στειλε να γρμμα που, εν αρχικ επαινε το βιβλο, στη συνχεια κνει σγκριση μεταξ αυτο και του δικο του, Θαυμαστς Καινοργιος Κσμος, που 'χε γραφε 17 χρνια πριν κι εχε παρμοιο θμα. Οι δυο τους εχανε και προσωπικ σχση, αφο ο Huxley εχε διδξει στο 14χρονο Orwell γαλλικ στο Κολλγιο του Eton.

21 Οκτβρη 1949

     Αγαπητ κ. ργουελ,
τανε πολ ευγενικ εκ μρους σας να πετε στους εκδτες σας να μου στελουν να ανττυπο του βιβλου σας. Κατφτασε εν μουν στη μση μιας εργασας που απαιτοσε πολ διβασμα και τη συμβουλ παραπομπν κι εφσον η κακ μου ραση απαιτε να καταμερζω το διβασμ μου, πρεπε να περιμνω πολ καιρ πριν να εμαι ικανς να ξεκινσω το 1984.
     Συμφωνντας με λα σα οι κριτικο χουν γρψει γι’ αυτ, δεν χρειζεται να σας πω, λλη μια φορ, πσο ωραο και πσο βαθι σημαντικ εναι το βιβλο. Μπορ μπως, αντ’ αυτο, να μιλσω γι’ αυτ με το οποο ασχολεται το βιβλο: την απλυτη επανσταση; Τα πρτα χνη μιας φιλοσοφας της απλυτης επανστασης -της επανστασης που βρσκεται πρα απ τη πολιτικ και την οικονομα και που στοχεει στην απλυτη υπονμευση της ψυχολογας και φυσιολογας του ατμου- βρσκονται στον Μαρκσιο Ντε Σαντ, που θεωροσε τον εαυτ του ως συνεχιστ, τον ολοκληρωτ, του Ροβεσπιρου και του Μπαμπφ. Η φιλοσοφα της ρχουσας μειοψηφας στο 1984 εναι νας σαδισμς που χει φτσει στη λογικ του κατληξη με το να πηγανει πρα απ το σεξ και να το αρνεται. Το αν στη κυριολεξα η πολιτικ της μπτας στο πρσωπο μπορε να συνεχιστε επ' αριστον φανεται αμφβολο. Το δικ μου πιστεω εναι πως η ρχουσα ολιγαρχα θα βρει λιγτερο επμοχθους και σπταλους τρπους διακυβρνησης κι ικανοποησης της δψας της για εξουσα κι αυτο οι τρποι θα προσομοισουν εκενους που περιγραψα στον Θαυμαστ Καινοργιο Κσμο. Εχα την ευκαιρα πρσφατα ν' ασχοληθ με την ιστορα του ζωικο μαγνητισμο κι υπνωτισμο και μου 'κανε μεγλη εντπωση ο τρπος με τον οποο, επ 150 τη, ο κσμος χει αρνηθε ν' αποκτσει σοβαρ επγνωση των ανακαλψεων του Mesmer, του Braid, του Esdaile και των υπλοιπων.
     Εν μρει λγω του επικρατοντος υλισμο κι εν μρει λγω της επικρατοσας ασθησης αξιοπρπειας, φιλσοφοι κι νδρες της επιστμης του 19ου αι. δεν τανε πρθυμοι να ερευνσουνε τα πιο παρξενα γεγοντα της ψυχολογας στε πρακτικο νθρωποι, πως πολιτικο, στρατιτες κι αστυνομικο, να τα εφαρμσουνε στον χρο της διακυβρνησης. Χρη στη πρθυμη γνοια των πατρων μας, ο ερχομς της απλυτης επανστασης καθυστρησε 5 6 γενις. Ακμα ν ευτυχς ατχημα ταν η ανικαντητα του Φρυντ να υπνωτσει αποτελεσματικ κι η μετπειτα υποτμηση του υπνωτισμο. Αυτ καθυστρησε τη γενικ εφαρμογ του για τουλχιστον 40 χρνια. Αλλ τρα η ψυχανλυση συνδεται με τον υπνωτισμ κι η πνωση γινε εκολη κι επ' αριστον εκτατ μσω της χρσης βαρβιτουρικν, που προκαλον μια υπνδη κι ευεπηραστη κατσταση ακμα και στα πιο απεθαρχα αντικεμενα.
     Μχρι την επμενη γενι πιστεω πως οι εξουσιαστς του κσμου θα ανακαλψουνε πως ο βρεφικς προγραμματισμς κι ο ναρκο-υπνωτισμς εναι περισστερο αποτελεσματικ, ως εργαλεα διακυβρνησης, απ τα γκλομπ και τις φυλακς και πως η δψα για εξουσα μπορε εξσου να ικανοποιηθε με παρτρυνση των ανθρπων ν' αγαπνε τη δουλεα τους σο με το να τους χτυπνε και να τους κλωτσνε στε να συμμορφωθον. Με λλα λγια, αισθνομαι πως ο εφιλτης του 1984 εναι προορισμνος να προσαρμοστε στον εφιλτη ενς κσμου που θα προσομοιζει περισστερο αυτν που φαντστηκα στον Θαυμαστ Καινοργιο Κσμο. Η αλλαγ θα προκληθε ως αποτλεσμα μιας αισθητς ανγκης για αυξημνη απδοση. Εν τω μεταξ, φυσικ, μπορε να ξεσπσει νας βιολογικς και πυρηνικς πλεμος μεγλου μεγθους -στην οποα περπτωση θα 'χουμε εφιλτες διαφορετικο και μετ βας νοητο τπου.

Ευχαριστ και πλι για το βιβλο.

Ειλικριν δικς σας,

 

 

Web Design: Granma - Web Hosting: Greek Servers